بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۷۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
کرباسچی:
دبیرکل حزب کارگزاران گفت: توسعه کشور جز تدبیر و کار حساب شده قابل تحقق نیست بنابراین مسیرهای شعاری و احساسی جز اینکه ما را به عقب برگرداند نمی‌تواند قدمی رو به جلو ایجاد کند.

تدبیر24»دبیرکل حزب کارگزاران گفت: توسعه کشور جز تدبیر و کار حساب شده قابل تحقق نیست بنابراین مسیرهای شعاری و احساسی جز اینکه ما را به عقب برگرداند نمی‌تواند قدمی رو به جلو ایجاد کند.

به گزارش سحر- پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی - غلامحسین کرباسچی دبیر کل کارگزاران سازندگی در نشست مشترک با حضور محسن هاشمی گفت: انتخابات بین دو دوره دولت این خاصیت را دارد که برای دولتی که می‌خواهد هشت سال کار کند فرصتی برای ارزیابی کارهای دولت داشته باشیم تا با نظر مردم تصحیح و اصلاحاتی نسبت به اشکالات دولت انجام دهیم.

او افزود: توسعه کشور جز تدبیر و کار حساب شده قابل تحقق نیست بنابراین مسیرهای شعاری و احساسی جز اینکه ما را به عقب برگرداند نمی‌تواند قدمی رو به جلو  ایجاد کند و اگر مردم همت کنند امیدواریم نتیجه مطلوبی از انتخابات گرفته شود.

کرباسچی با تاکید بر اینکه ما فکر می‌کنیم باید به روحانی رای دهیم، گفت: آقای روحانی فردی باهوش و بادرایت است و خیالبافی نمی‌کند و در رفتار خود صداقت دارد و دروغ نمی‌گوید و در امور اجرایی توسعه‌گرا است و تمام تلاشش در این جهت قرار دارد که برای جلب توجه و فریب افکار عمومی حرکت نکند و در عین حال آدم صبور و منطقی‌ای است و اگر در مشورت‌ها به نتیجه‌ای برسد که دیگران خلاف نظر او را بگویند مقابله نکرده و می‌پذیرد. بنابراین این ویژگی‌ها توانسته است بسیاری از مسائل پیچیده کشور را حل کند و در تاریخ این دولت رکوردی باقی می‌ماند.

در ادامه این نشست کرباسچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به نقدهایی که به لیست اصلاحات وارد شده چه تدبیری اندیشیده‌اید که لیستی که بسته می‌شود تجربه شورای اول و چهارم را تکرار نکند، گفت: ‌خوشبختانه یکی از نتایج باز کردن فضایی که در دولت اول روحانی اتفاق افتاد این است که مجلسی روی کار آمد که بر اساس قانون کاندیداهای شورای شهر را ارزیابی کرد که در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ  شخصیت‌های مختلف با سوابق تحصیلی گوناگون وارد این عرصه شدند. که حدود ۲۸۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که عموما در مسائل حقوقی، فنی ، شهرسازی تخصص دارند.

او در ادامه بیان کرد: تصمیمی که اصلاح‌طلبان گرفته‌اند این است که ببینند در مرحله اول چه کسانی می‌خواهند از سوی اصلاح‌طلبان معرفی شوند که حدود ۷۰۰ الی ۹۰۰ نفر درخواست دادند که همه نیروهای کیفی و با تجربه و متخصص در زمینه شهری هستند و برای اینکه بتوانیم به ۲۱ نفر برسیم شورای عالی اصلاح‌طلبان امتیازهایی را تعیین کرد که برای هر کدام از ویژگی‌ها نمره‌هایی در نظر گرفته شد و اکنون به لیست حدود ۱۵۰ نفر رسیدیم تا بتوانیم ۲۱ نفر لیست شورای شهر تهران را انتخاب کنیم.

عضو شورای عالی اصلاح طلبان گفت: تا این لحظه هیچ لیست ۲۱ نفره‌ای از ۱۵۰ نفر موجود تهیه نشده است.

او با اشاره به اینکه انتخاب ۲۱ نفر از ۱۵۰ نفر کار مشکلی است، گفت: در انتخابات مجلس کار راحت‌تر بود لذا با توجه به اینکه رد صلاحیت‌ها زیاد بود از نامزدهای باقیمانده کسی از این تعداد نیرو برای معرفی تردید نداشت اما در بحث شورای شهر نیروهای شایسته و با تجربه زیاد است و این انتخاب را سخت می‌کند و ما در نظر داریم نیروهای اصلح را در لیست قرار دهیم و این باید ترکیبی از نیروهای متخصص، جوانان و زنان باشد.

زمانی که شهردار تهران بودم از حمایت‌های آیت‌الله هاشمی برخوردار بودم

کرباسچی در رابطه با بحث شورای شهر و انتخاب لیست گفت: رابطه شورای شهر و شهردار هنوز در جامعه جا نیفتاده است و در زمان‌های گذشته شهردار توسط شاه انتخاب می‌شد و بعد از انقلاب شهردار در پایتخت با نظر رئیس دولت انتخاب می‌شد و من وقتی شهردار شدم با نظر آقای هاشمی بود و در ۱۰ سالی که حضور داشتم از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ایشان برخوردار بودم.

او افزود: شورای اول که شهردار را انتخاب کرد نتوانست رابطه مستحکمی بین خود و شهردار برقرار کند و در دوره بعدی که احمدی‌نژاد شهردار شد، خیلی‌ها با پروژه منوریل در شورای شهر مخالف بودند اما ایشان از جای دیگر طرح را مورد اجرا قرار داد و در صادقیه پروژه‌ای را کلید زد.

دبیرکل حزب کارگزاران به پروژه منوریل قم اشاره کرد و گفت: برای این پروژه صد میلیارد ریال و ۴۰ میلیون دلار هزینه شد اما ۷ سال است که ناتمام است و هیچ کس از شهردار ، استاندار، بخشدار و علما قبول ندارند که این مسیری که برای منوریل انتخاب شد برای تردد مردم قم نیست در حالی که شهر قم نیازمند طرح‌های اساسی‌تر است. مسیری که برای منوریل انتخاب شد نیازهای شهر را برآورده نمی‌کند و بسیاری از مردم از این طرح ناراحت هستند و فکر نمی‌کنم که این پروژه پیش رود لذا میراث فرهنگی هم در مسیری با آن مخالفت کرده است.

شورای شهر در دهه اخیر شورای شهرداری است

او با اشاره به مدیریت قالیباف در شهرداری تهران گفت: در دوره او رابطه به گونه‌ای نبود که شهردار زیر نظر شورای شهر باشد در واقع شورای شهرداری نه شورای شهر است. این در صورتی است که رابطه شهردار با شورا مانند رابطه دولت و مجلس صورت گیرد.

کرباسچی ادامه داد: شورا باید پاسخگو باشد و شهرداری انتخاب کند که پروژه مدنظر شورا را به اجرا برساند و شاید اگر شورای شهر یک تیم معقول و معتدل باشد و شهردار مناسب انتخاب کند بتواند در برابر عملکرد شهردار پاسخگو شود که در تهران هنوز این اتفاق نیفتاده است اما در برخی شهرها، شوراها شهرداری را انتخاب کردند که رابطه معقولی با آن دارند.

او با اشاره به بحث سرلیستی لیست اصلاح طلبان در شورای شهر گفت:‌در بین اصلاح طلبان اختلافی در این زمینه نیست و شخصیت‌های مختلفی در بین آنها قرار دارند و فکر نمی‌کنم مساله مهمی باشد.

احضاریه‌ای به دستم نرسیده است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا قوه قضائیه برای شما در اصفهان احضاریه فرستاده است گفت: نه هنوز احضاریه از سوی قوه قضائیه اصفهان دریافت نکرده‌ام.

مدل مناظره‌ صداوسیما کارآمد نیست

کرباسچی در پاسخ به اینکه در مناظره سوم آیا باید با روند مناظره اول و دوم پیش رویم و این به نفع آقای روحانی است یا خیر؟ گفت: اینکه مناظره‌ها به چه سمتی برود کاندیداها خود تصمیم می‌گیرند. در مناظرات از این جهت که کارهای دولت و وضعیت آن تشریح شود جنبه مثبت دارد اما مدلی که صدا و سیما طراحی کرده است کارآمد نیست لذا اگر صداوسیما هراس از ۸۸ را کنار بگذارد با توجه به شخصیتی که آن مسائل را در مناظرات به وجود آورد حضور ندارد می‌توانند مناظراتی جدی بین افراد برگزار کند که مسائل مهم‌تری بیان شود و راه حل‌ها در آن مشخص باشد مناسب‌تر است.

مناظره برنامه خندوانه نیست

او با بیان اینکه مناظرات تست هوش و کنکور و برنامه خندوانه نیست،‌ گفت: شاید برای مردم جذاب شود که ۲ نفر سر مساله‌ای بحث کنند و حرف‌هایی زده شود اما چیزی دست مردم را نمی‌گیرد و بحث حلاجی نمی‌شود.

کرباسچی گفت: طبیعتا مخالفان دولت حق‌شان است که آمار و ارقام و مستندات دولت را نقد کنند اما نباید به سمت تخریب پیش روند و این اخلاقی نیست.

دبیرکل حزب کارگزاران ادامه داد: مناظرات برای دولت فرصتی است تا آنچه که اتفاق افتاده برای مردم بازگو کنند و آنچه که در دور دوم قرار است اتفاق بیفتد را با مردم در میان بگذارد.

او با اشاره به وعده‌های انتخاباتی گفت: ‌اگر بیان می‌کنند که یارانه را اضافه کنند سوال شود از چه منبعی تامین می‌شود وضعیت بنزین چه خواهد شد . دولت باید صادقانه برخورد کند و صادقانه مسائل را بامردم در میان بگذارد.

اصلاح‌طلبان در انتخابات یک کاندیدا بیشتر ندارند

کرباسچی در پاسخ به نقش جهانگیری در انتخابات گفت: آقای جهانگیری اعلام کرده‌اند که کاندیدا شدم تا از برنامه دولت دفاع کنم و در تمام سال‌های انتخابات کاندیداهای مختلف آمدند و این بستگی به تصمیم افراد دارد که چگونه در صحنه حضور پیدا کنند و آقای جهانگیری با هماهنگی آقای روحانی و نظر ایشان در انتخابات حضور پیدا کرد.

کرباسچی بیان کرد: به هر حال اتفاقات انسانی و احتمالات را باید در نظر گرفت و اگر اتفاقی بیفتد نیاز است که تدابیری از پیش اندیشیده‌ شود اما در نهایت اصلاح طلبان در انتخابات یک کاندیدا بیشتر ندارند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حاضرید برای شفافیت مالی اموال خود را اعلام کنید، گفت: اگر شما حاضرید این کار را بکنید بنده هم حاضرم که در جلسه‌ای اموال خود را به صورت شفاف اعلام کنم.

کرباسچی ادامه داد:‌شفافیت مالی دو بخش دارد یکی اینکه کسی که در دولت مسئول شود به قوه قضائیه اموال خود را اعلام می‌کند اما اینکه افراد به عنوان کاندیدا اموال را بیان کنند کار تخریبی است. اگر می‌خواهیم تخریب کنیم این روند درست نیست.

پیشنهاد اعلام اموال نامزدها در مناظره امری تبلیغاتی است

او افزود: برای همه این بحث به وجود می‌آید که تنها رئیس جمهور و وزیر مسئولیت ندارند و آیا کسی حق دارد به رئیس مجلس، قوه قضائیه، معاونین قوه قضائیه و نظامیان هم بگوید شفاف‌سازی کنند؟ بنابراین اگر بخواهند تبلیغاتی برخورد شود دروغ از آب درمی‌آید لذا کسی که پسرش بسیار سرمایه‌، املاک و ثروت داشته باشد بیاید این بحث را مطرح کند و بگوید چیزی به نام من نیست امری تبلیغاتی است.  اگر ضابطه‌ای برای شفاف‌سازی مالی گذاشته می‌شود این موضوع هیچ اشکالی ندارد که مسئولین اموال خود را اعلام کنند و مرجع رسیدگی به اموال قوه قضائیه است و اکنون سیستم بانک‌ها، ثبت اسناد و دیگر ابزار می‌توانند مشخص کنند که چه کسی چقدر زمین، مسکن، پول دارد و اگر قوه قضائیه احساس کند فساد صورت می‌گیرد وظیفه دارد به دنبال آن برود و رسیدگی شود.

کرباسچی در رابطه با بحث آزادی و آزادی مطبوعات، گفت: دولت در زمینه محدود کردن  مطبوعات و افراد نقش ندارد. آنچه در مورد بستن مطبوعات و ممنوع القلم کردن افراد وجود دارد در کارنامه دولت یازدهم نیست. اگر کسی نقدی دارد به دولت مربوط نمی‌شود لذا تصمیم‌گیری این گونه مسائل در حیطه اختیارات دولت نبوده است. به طور ر مثال اگر  یاشار سلطانی حرفی به شهردار زد که به درست و غلط بودن آن کار ندارم، بررسی آن برعهده قوه قضاییه است.  بحث این است که دولت با او برخورد نکرد و حتی دولت شکایت‌های خود را با قوه قضائیه مطرح می‌کند.

دولت یازدهم یار و یاور چندانی در طیف چپ و راست ندارد

دبیرکل حزب کارگزارن سازندگی با تاکید براینکه دولت روحانی مظلوم است،گفت: دولت یازدهم با توجه به اینکه نه دولت طیف چپ است و نه دولت طیف راست یار و یاور چندانی در بین دو طیف ندارد لذا اگر آقای خاتمی حرفی می‌زد نیروهای اصلاح طلب و مشارکت از او حمایت می‌کردند و احمدی‌نژاد هم از حمایت پایداری‌ها، جامعه مدرسین و حامیان خود برخوردار بود اما دولت آقای روحانی با این همه کار و خدمات که تحویل داد مورد اتهاماتی قرار می‌گیرد که در جمهوری اسلامی سابقه‌ای ندارد. اینکه کسی بیاید به رئیس جمهور بگوید بی‌عقل و بی‌صداقت است نشان می‌دهد که خیلی داریم آمریکایی می‌شویم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این دولت از زمانی که روی کار آمد ۱۵ هزار میلیارد تومان به کشاورزان برای خرید گندم پول داد. در این دولت ما به خودکفایی گندم رسیدیم و تولیدات کشاورزی ما افزایش یافت اما اگر به روستایی بگوییم یارانه را اضافه می‌کنیم در امر تولید چه تاثیری دارد ؟ روش درست این است که با واردات مقابله شود و تولید گسترش یابد.

او با اشاره به طرح سلامت دولت گفت:‌مساله بهداشت برای مردم سرنوشت ساز است و با تمام اشکالات که این طرح درمانی دارد و باید رفع شود شاهد ان هستیم که زندگی بیماران را متحول کرد اما باز هم می‌بینیم که صدا و سیما آن طرف قضیه را مطرح می‌کند. در صورتی که مشابه این طرح در آمریکا با هزینه‌های بالای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به مردم مواجه شد،اما در ایران میلیاردها هزینه شد تا این طرح اجرا شود اما حتی در رسانه‌ها هم به آن نپرداخته اند.

کرباسچی درباره اینکه چرا آقای روحانی نمی‌تواند از خود در رسانه‌ها دفاع کند و کسانی که از تیم اطلاع‌رسانی او در دولت و ستادها قرار داشتند که در تیم‌های دیگر نامزدها هم بوده‌اند، گفت:‌ اینکه اشکالاتی در تیم رسانه‌ای آقای روحانی وجود دارد واقعیتی است و هر مجری ممکن است با اشکالاتی همراه باشد که امیدواریم که تیم رسانه‌ای دولت در دوره بعد بهتر شود.

کرباسچی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه سامانه کارانه ملی در حالی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که این سامانه بسته شده اما به صورت دستی دارد در ستادها ثبت‌نام به عمل می‌آورد در صورت بروز مشکل چه کسی پاسخگوست و همچنین وعده افزایش یارانه با توجه به نظر مجلس که آن را رد کرده است آیا خرید رأی محسوب نمی شود ، گفت: برخی از آقایان روز گذشته مانند آقای محقق داماد گفتند وزارت کشور باید آن را از نظر قانونی بررسی کند. بحث کارانه در اصل وعده‌ای است که پول به افراد دهند که این از نظر حقوقی قابل رسیدگی است. این موضوع ابزاری برای برای تبلیغات است  و شان مردم در این زمینه در نظر گرفته نمی‌شود.

او ادامه داد: همانطور که اطلاع داریم دادستان دستور بسته شدن سایت سامانه ملی کارانه را داده است اگر شاکی داشته باشند قوه قضائیه رسیدگی می‌کند .

 دبیرکل حزب کارگزاران در مورد اینکه چه تمهیدی برای اصلاح طلبانی که در لیست شورای شهر قرار نمی‌گیرند اندیشیده شده است، گفت: تلاش اصلاح طلبان این است که حضور و یا عدم حضور  در لیست  باعث انشقاق  و شکاف در بین نیروهای اصلاح‌طلبان نشود. در این راستا جلساتی  برگزار شده است و خطری کسانی را که اصلاح طلب هستند و انگیزه اصلاح طلبی دارند تهدید نمی‌کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها