بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
مطهری:
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظر رهبری درباره رفع حصر در عین حال گفت: ما همچنان به دنبال ملاقات با محصوران و پیدا کردن یک راه میانه هستیم.
تدبیر24»علی مطهری در همایش «مشروطه دوم، مشروطه آخر...!» که از سوی انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه امیرکبیر در این دانشگاه برگزار شده بود، اظهار کرد: دیدار ما با رهبری راجع به حصر مربوط به دو سال پیش است که موضوع را مطرح کردیم اما ایشان قبول نداشتند. ما ملاقات جدید در این زمینه نداشتیم.  ممکن است برخی از اعضای شورای عالی امنیت ملی موافق رفع حصر باشند ولی ملاحظه رهبری را می‌کنند. به نظرم اگر بنا باشد کاری انجام شود خبرگان و مراجع باید با ایشان صحبت کنند. فکر نمی‌کنم راه دیگری فعلاً وجود داشته باشد. البته ما همچنان به دنبال این مسأله هستیم و سعی داریم ملاقاتی را با محصوران داشته باشیم و راه میانه‌ای پیدا کنیم.

وی افزود: از نظر قانونی و طبق اصول ۳۲ تا ۳۷ این کار خلاف قانون اساسی است. برخی می‌گویند مصلحت کشور این را اقتضا می‌کند و برخی این را حکم حکومتی می‌دانند. من می‌گویم این رویه نادرستی در جمهوری اسلامی است که باب شده برخی را حصر می‌کنند. چه در زمان امام (ره) و چه امروز به طور کلی مجازات بدون محاکمه کار درستی نیست.

بهتر بود شورای نگهبان سال ۸۴ احمدی‌نژاد را رد صلاحیت می‌کرد

مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت احمدی نژاد گفت: شورای نگهبان بهتر بود همان سال ۸۴ این کار را انجام می‌داد. ایشان در حد ریاست جمهوری نبود.

دفاع از حضور رییس جمهور در جمع معدنکاران استان گلستان

نائب رئیس مجلس با اشاره به حضور رئیس جمهور در جمع معدن کاران استان گلستان اظهار کرد: یک آدم محافظه کار در چنین شرایطی وارد این جمع نمی شود. روشن است که در این فضا عده ای حمله می کنند زیرا ناراحت هستند که عزیزانشان را از دست داده اند، حتی ممکن است در این زمینه برنامه ریزی شده باشد. علت حادثه معدن گلستان ربطی به دولت نداشت ولی حملات زیادی به دولت شد اینکه رئیس جمهور در چنین فضایی به دیدن کارگران می روند نشانه شجاعت و مردمی بودن ایشان است و اینکه می خواهد مشکل را حل کند حتی اگر به او توهین شود. مصلح واقعی کسی است که کار خود را انجام دهد هر چند از محبوبیتش کاسته شود.

مطهری در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال بازگشت به دوران هشت ساله دولت های نهم و دهم گفت: نگران هستند که به آن هشت سال کذایی برگردیم، اگر فرضا یکی از این کاندیداها هم رای بیاورد ما به آن فلاکت نخواهیم افتاد، زیرا شخصیت آقای احمدی نژاد شخصیت خاصی بود. البته باید مراقبت کنیم روند موجود ادامه پیدا کند اگر فرضا چنین اتفاقی بیفتد به آن شدت نیست که شرایط عجیبی پیدا کنیم.

توصیه کردم هیات نظارت درقبال رد صلاحیت عبدالله مومنی مقاومت کند

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی درباره شایعه های مطرح شده در خصوص احتمال رد صلاحیت عماد بهاور و عبدالله مومنی گفت:‌ من این خبر را شنیده ام و از هیئت مرکزی خواستم توضیحی بدهند . گفتند اسامی را داده‌ و گفته‌اند این افراد محکومیت داشته‌اند و صلاحیت حضور در شورای شهر را ندارند. بحث شد که آیا نامه قانونی است یا نه و آیا این افراد قابل رد صلاحیت هستند یا خیر؟

وی افزود: من شخصاً معتقدم زمانی که هیات اجرایی و بعد هیات نظارت استان کسی را تائید می‌کند دیگر نهادی غیر از این‌ها نباید وارد موضوع شود و بگوید افراد را رد یا تائید کنند. این کار خلاف قانون است و من به آن‌ها گفتم در این زمینه ایستادگی و پافشاری کنید. البته اطلاع ندارم به کجا رسیده، خیلی جاها ایستادگی کردم. مثلا در مورد آقای الویری فشار زیادی بود که ایشان حذف شود. در مورد عبدالله مومنی هم توصیه کردم حتما مقاومت کنید. این بنده خدا چند سال در زندان بوده و خیلی سختی کشیده و اذیتش کرده اند. به گونه ای که حتی اکنون در صحبت کردنش هم اثر گذاشته است. ما باید با این رویه مقابله کنیم که در آینده تکرار نشود.

مطهری یادآور شد:‌ در موضوع حصر تلاش هایی صورت گرفته و طرف مقابل هم استدلال هایی دارد که باید به آن گوش کنیم. من فکر می کنم این موضوع با  گفت و گو قابل حل است. نباید مثل موضوع هولوکاست شود که کسی حق صحبت نداشته باشد. ما اروپایی ها را به خاطر این موضوع تقبیح می کنیم. بعد خودمان راجع به حصر همین رویه را در پیش می گیریم که این کار درستی نیست. ما باید در جهت صلاح کشور حرکت کنیم و  این موضوعات را تبدیل به مسئله نکنیم. البته بخشی از آن به دولت آینده هم بستگی دارد و باید دولتی انتخاب شود که اعتقادی به این موضوع داشته باشد و وضعیت بدتر نشود. فکر می کنم می توانیم نسبت به این موضوع امیدوار باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره مخالفت مجلس با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیز گفت:‌ عوامل مختلفی در رای نمایندگان تاثیرگذار است. برخی می گفتند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کار به صلاح نیست ضمن اینکه دسته بندی هایی وجود دارد. عده ای از جبهه پایداری هستند و عده ای هم اصولگرای میانه و اینها به هر حال نقش دارند.

مطهری درباره شعارهای برخی کاندیداها نیز گفت: خود مردم باید رشد اجتماعی و سیاسی لازم را داشته باشند و شرایط با ۳۰ سال قبل فرق می کند. اگر بزرگان قوم  بخواهند مردم را هدایت کنند که به کسی رای بدهند مردم رشید بار نمی آیند. مردم باید به جایی برسند که فریب وعده ها را نخورند. امروز هم باید ببینیم آیا وعده ها شدنی است یا خیر؟ که می گویند یارانه را دو برابر یا سه برابر می کنیم. این مصیبت یارانه از مجلس هشتم پیدا شده و ریشه اش این بوده از مجلس هفتم قانون تصویب مورد بحث قرار گرفت تا از ابتدای سال قیمت ها افزایش پیدا نکند و در آستانه سال ۸۴ در یک اقدام سیاسی برای رای آوری کاندیدای خودشان قیمت ها را تثبیت کردند تا آن موقع هر سال ۱۵ درصد به قیمت حامل ها اضافه می شد و مردم این را پذیرفته بودند اما چند سال قیمت ها تغییر نکرد و ما از قیمت جهانی بسیار عقب افتادیم و قانون یارانه آمد که حامل‌های انرژی افزایش زیادی یافت و در مقابل یارانه پرداخت شد.

کاندیدای خیرخواه و مصلح باید بگوید یارانه را قطع می‌کند

وی با بیان اینکه دولت نهم عشق عجیبی به پول پخش کردن بین مردم داشت گفت:‌ یارانه بلایی به جان دولت‌ها شد و همان مصوبه هم درست اجرایی نشد. قرار شد یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت شود اما هر ماه پول نداشتند و از بانک مرکزی استقراض می کردند. رئیس جمهور وقت هم گفت که کاری کردم که هیچ دولتی نمی‌تواند عقب گرد کند. واقعا هم همین طور شد؛ در حالی که باید هر دولت و مجلسی که می‌آمد موضوع را منتفی می‌کرد. ما فقط باید به افراد از کارافتاده و معلول یارانه بدهیم و باقی مردم باید کار کنند و مالیات بدهند، اما حالا چند برابر شدن یارانه‌ها وسیله عوام فریبی شده است. کاندیدای خیرخواه و مصلح باید بگوید یارانه را قطع می‌کند. نباید اینقدر مردم را طلبکار کنیم. اینکه دائما توقعات مردم را بالا ببریم کار درستی نیست. متاسفانه یک فضای عوام فریبی حاکم شده که برای کشور مضر است. این درحالی است که منابعی برای یارانه وجود ندارد و اگر ما می‌خواهیم اختلاف طبقاتی را جبران کنیم باید از راه دیگری وارد شویم.

مطهری درباره نظارت بر صدا و سیما نیز گفت:‌ مجلس می‌تواند وزرا را استیضاح و آنها را برکنار کند یا به آنها تذکر بدهد و از آنها سوال کند ولی راجع به صدا و سیما چنین اختیاراتی نداریم؛ زیرا رئیس این سازمان مستقیما از سوی رهبری تعیین می‌شود. البته ایشان می‌گویند من فقط رئیس تعیین می‌کنم و به این معنا نیست که هر کاری اتفاق می‌افتد را قبول دارم.

اطمینانی به احمدی‌نژاد نیست

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افکار خاص محمود احمدی نژاد گفت: ایشان حالت مرید و مرادی نسبت به آقای مشایی دارد. مثل صوفی و عرفایی که مطیع محض استادشان هستند و اگر آنها بگویند خودت را در چاه بینداز، می‌اندازند . اما این روزها افکار جدیدی مطرح کرده و می‌گوید ساختار باید عوض شود. افکارش به شما (دانشجویان) نزدیکتر است. ایشان می‌گوید اینکه یکی تصمیم بگیرد و دیگری پاسخگو باشد غلط است . خیلی از حرف‌هایش به نظرم درست است، اما اطمینانی به او نیست و فردا جور دیگری خواهد گفت.

نائب رئیس مجلس با غیرقابل قبول خواندن برخی نهادهای امنیتی گفت:‌ اطلاعات سپاه نباید در جایی وارد شود که به او مربوط نیست. طبق قانون فقط وزارت اطلاعات به مجلس پاسخگو است و کسی نمی‌تواند کار این وزارت را انجام دهد. اطلاعات سپاه نهادی برای مبارزه با گروه‌های مخالف و مسلح بوده و از اول انقلاب هم همین طور بوده است مثلا در مقابله با فرقان و مجاهدین وارد شده ولی اینکه خبرنگار و مدیر کانال تلگرامی را بازداشت کند برای ما هم قابل قبول نیست. برخی خطوط و مرزها مشخص نیست؛ مثلا خود وزیر اطلاعات به بازداشت مدیران کانال تلگرامی معترض است و در مقابل معاون اول قوه قضاییه می‌گوید مدیر کانال وزیر را هم گرفته‌ایم. حکومت دوگانه و حالت شیرتوشیری به وجود آمده که درست نیست و باید اصلاح شود. من فکر می‌کنم اینها با گفت‌وگو قابل حل است و مرزها باید مشخص شود.

رییس قوه قضاییه درباره پرونده احمدی‌نژاد پاسخ دهد

وی در ادامه گفت:‌ پرونده آقای احمدی نژاد از سوی دیوان محاسبات به قوه قضاییه ارسال شده و حالا باید ادامه آن را از رئیس قوه بپرسید. ایشان که راجع به برجام و همه چیز حرف می‌زند این را هم جواب بدهد.

مطهری در پاسخ به سوالی درباره اعلام برائت برخی اصولگرایان از احمدی نژاد گفت:‌ این موضوع خیلی قابل قبول نیست. آنها زمانی که سوال از رئیس جمهور را مطرح می کردیم می گفتند چون رهبری از ایشان حمایت کرده ما وارد نمی‌شویم؛ در حالیکه ایشان حمایت کلی از همه دولت‌ها دارند. هر چه اصولگرایان از ایشان حمایت کردند جری‌تر شده و حالا که می گویند برائت می‌جوییم قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس در واکنش به درخواست یکی از دانشجویان برای اعلام موضع نسبت به کاندیداها گفت:‌ این توهین به مردم است و مردم خودشان تصمیم می‌گیرند. اگر لازم باشد استدلالی گفته شود روزهای آخر اعلام نظر می کنیم.

مناظره سیاسی جنبه احساسی و هیجانی دارد

وی در واکنش به اظهارات نمایندگان بسیج دانشجویی برای علت عدم پذیرش دعوت این تشکل برای حضور در مناظره گفت:‌ اگر می‌خواهید حرف من را بشنوید چه اصراری به مناظره دارید؛ من هیچ جا در مناظره‌ها شرکت نمی‌کنم زیرا مناظره‌ها دنبال حقیقت نیست و حالت تفریح پیدا کرده است. اگر مناظره علمی باشد فرق می‌کند اما مناظره سیاسی جنبه احساسی و هیجانی دارد و به جایی نمی‌رسد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا انتقادی از دولت  نمی‌کنید گفت: ما خیلی از ایرادات را خصوصی می گوییم اما این که این موضوعات را در رسانه‌ها مطرح کنیم جالب نیست. طرف مقابل به دنبال مچ گیری است و آزار و اذیت زیادی دارد و رسانه‌های طرف مقابل هم شیطنت زیادی می کنند. ممکن است جایی وزیری عصبانی شده باشد اینکه صدبار این موضوع را منعکس کنیم خلاف مروت و جوانمردی است .

هیچ دولتی این قدر مورد هجوم واقع نشده است

مطهری با بیان اینکه رئیس جمهور در مجموع انتقاد پذیر است گفت که حملاتی به دولت از طریق خبرگزاری‌های وابسته به حکومت و برخی روزنامه‌ها صورت گرفته و توهین هایی شده که هر کدام مستحق تعطیلی روزنامه بوده است.

وی افزود: من فکر می‌کنم هیچ دولتی این قدر مورد هجوم واقع نشده است. من به شخص رئیس جمهور پیام دادم که باید سعه صدر بیشتری داشته باشد و نیاز نیست به هر توهین و انتقادی جواب بدهد. این ابزاری برای مخالفان است و دولت نباید در این دام بیفتد اما مجموعا ایشان این انتقادات را گوش می دهند.

نائب رئیس مجلس در باره وعده افزایش یارانه ها نیز گفت: این موارد باید به تصویب مجلس برسد و رئیس جمهور نمی تواند خارج از برنامه ششم عمل کند. سقف و درآمد هزینه‌ها مشخص است و رئیس جمهور دستش باز نیست که هر کاری می‌خواهد بکند بلکه صرفا در چارچوب مصوبات مجلس عمل کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: من درباره اینکه تقلب شده یا نشده اظهارنظری نکردم. برایم ثابت نشده که تقلبی از نظر شمارش آرا صورت گرفته باشد. ناظرین چیزهایی گفتند که برایم قانع کننده نبود و اینکه کارش مصداق خرید رای بوده و در رای اثر داشته متفاوت است. شخصا معتقد نیستم در شمارش تقلب شده بلکه اعتراضم به نوع برخورد با معترضین بود. عده‌ای خیال کردند تقلب شده و اعتراض کردند و اما هیچ کس قصد براندازی و تضعیف نظام نداشت. همه برای دفاع از نظام و رهبری آمده‌اند.

مطهری افزود:  البته اعتراض طولانی شد و سران باید زودتر مسئله را جمع می‌کردند. حتی اگر معتقد به تقلب باشیم کسی که در انتخابات شرکت کرده باید نظر مرجع قانونی را بپذیرد. من اگر به جای آقای موسوی بودم می‌گفتم همچنان معتقدم تقلب شده و قانع نشدم ولی حرف مرجع قانونی را می‌پذیرم. اعتراض من به نوع برخورد با معترضین بود. مردم می توانند اعتراض و راهپیمایی کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصویب سند یونسکو با امضای ۱۸۰کشور گفت:‌ ایران هم این سند را با تحفظ امضا کرده است. خطر خیلی زیادی هم ندارد. ممکن است در آن مطالبی باشد که در ایدئولوژی ما سازگار نیست. مثلا اینکه گفته‌اند در کتاب های درسی باید فقط درباره صلح حرف بزنید در حالی که اسلام هم دین جنگ است و هم دین صلح. ما آنچه منطبق با ایدئولوژی اسلامی باشد می‌پذیریم.

نائب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که چرا درباره انتخابات اعلام موضع نمی‌کند گفت: متاسفانه فضا عوامانه شده و هر کسی برای رسیدن به هدفش از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند. اگر احساس کنم حرفم تاثیری در رای مردم دارد ممکن است اعلام موضع کنم اما امروز ضرورتی ندارد بگویم نظرم به کدام کاندیدا است فعلا مشارکت بیشتر مردم مسئله مهمی است؛ زیرا هر چه مشارکت بالاتر باشد انتخابات واقعی‌تر و به صلاح مردم نزدیکتر است.

وی دربخش دیگری از سخنرانی خود درباره فلسفه مهدویت نیز گفت: این موضوع به شیعیان اختصاص ندارد؛ بلکه مهدودیت فلسفه اجتماعی بزرگی در حد بشریت دارد و در واقع نجات بشریت و برقراری عدالت در کل جهان است.  در حال حاضر نوعی بدبینی به آینده بشر بین فلاسفه دنیا وجود دارد، اما مشکلات  دنیا جز با حکومت واحد جهانی حل نمی‌شود. برخی می‌گویند شرایط جامعه باید به حالت انفجاری برسد اما اگر انقلاب ماهیت انفجاری داشته باشد ارزشی ندارد. بعضی‌ها می گویند باید آنقدر مفاسد و گناه زیاد شود تا حضرت مهدی (عج ) ظهور کند البته ظلم و جور زیاد می شود اما اصلاحاتی هم صورت می‌گیرد و حرکت جامعه به شکل حلزونی است.

فرزند استاد شهید مطهری گفت: قبل از انقلاب اعتصاب کارکنان صنعت نفت باعث شده بود صدور نفت متوقف شود و تامین داخلی هم با مشکلی مواجه شده بود و صف دریافت نفت تشکیل شده بود. شهید مطهری طرحی به امام (ره) داد و با موافقت ایشان هیاتی متشکل از بازرگان، کتیرایی و هاشمی رفسنجانی به خوزستان اعزام شدند تا با کارکنان صنعت نفت صحبت کنند که نفت داخل را تامین کند. آن موقع تفکر مارکسیستی در انقلابیون وجود داشت می‌گفتند چرا چنین طرحی دادید باید فشار به مردم زیاد شود که به مرحله انقلاب برسند، اما ایشان گفتند ما چنین انقلابی را قبول نداریم و چنین انقلابی از نظر ما ارزش ندارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها