بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۷۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
«آسیب شناسی انتخابات شوراهای شهر و مدیریت شهری در ایران»، «انتخابات شوراها» و «انتشار لیست اصولگرایان و واکنش ها به فهرست اصلاح طلبان برای «بهشت»» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های پنجشنبه 21 اردیبهشت به شمار می رود.
تدبیر24»روزنامه های صبح امروز در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا عنوان هایی چون «آسیب شناسی انتخابات شوراهای شهر و مدیریت شهری در ایران»، «انتخابات شوراها»، «انتشار لیست اصولگرایان و واکنش ها به فهرست اصلاح طلبان برای «بهشت»»، «همه برای امید»، « لیست شورای شهر می تواند تقویت شود»، «فهرست شوراها روی موج نقد»، «سخنی با داوطلبان شورای شهر تهران»، «فهرست جامع کارت پیروزی در انتخابات شوراها»، « امید یا ناامیدی به لیست 21 نفره؟»، «در مدیریت شهری شاهد رویکردی شعاری و تبلیغاتی بوده‌ایم»، « لزوم وحدت اصلاح طلبان» و «انتشار لیست شورای شهر اصولگرایان و اصلاح‌طلبان /اعتراض اصلاح‌طلبان به لیست پدرخوانده‌ها» را بازتاب دادند.

**آسیب شناسی انتخابات شوراهای شهر و مدیریت شهری در ایران
روزنامه «ابتکار» در یادداشتی با عنوان «آسیب شناسی انتخابات شوراهای شهر و مدیریت شهری در ایران» به قلم محمدامین شفاعی آورده است: هر چهارسال یک‌بار، مقارن با انتخابات ریاست جمهوری در کشور مواجه با انتخابات همزمان شوراهای شهر نیز هستیم که هدف از آن بر اساس قانون، واگذاری مدیریت شهرها به خود مردم است تا نبض مدیریت هر شهر که در دست شورای شهر است، اعضای آن توسط مردم همان شهر انتخاب شوند. این انتخابات اهمیتی کمتر از انتخابات ریاست جمهوری ندارد، چرا که سرنوشت شهرهای‌مان، کمتر از سرنوشت کشورمان نیست. متاسفانه این تقارن موجب می‌شود تا ما نسبت به شهرهایمان و انتخابات مربوط به آن دقت کافی نداشته باشیم و هرچهارسال با مشاهده لیست طولانی کاندیداها دست به انتخاب اسامی آشنایی همچون اقوام، خویشان و نزدیکان و حتی ورزشکاران و مدال‌آوران شهرهایمان بزنیم. در حالی‌که شورای شهر چنانچه ذکر شد به‌عنوان هسته اساسی مدیریت شهری است که امری تخصصی بوده و آشنایی حداقل جزیی با مسایل شهری، اجتماعی، جغرافیایی و زیست‌محیطی را می‌طلبد که متاسفانه با توجه به موارد ذکر شده غالبا افراد منتخب فاقد آشنایی با جزیی‌ترین مسایل خرد و کلان شهری اعم از حقوقی، اقتصادی، حمل و نقل، سیاسی، اداری و... هستند و بدتر از آن حتی فاقد آشنایی کافی با نهادهای شهری مثل شهرداری و انواع مدل‌های مدیریت شهری و اهداف و شیوه نظری و اجرایی آن در کشور هستند و غالبا تصویر درستی از مفهوم شهرداری و شورای شهر و مدیریت شهری ندارند.

**انتخابات شوراها
روزنامه اطلاعات در یادداشتی با عنوان «انتخابات شوراها» به قلم فتح الله آملی نگاشته شد، آورد: عدم وجود احزاب مستقل، جامع و فراگیر همواره در عرصه‌های سیاسی و به‌خصوص در انتخابات آسیب‌های زیادی به چرخه انتخاب اصلح زده است اما شاید در هیچ انتخاباتی مانند انتخابات شوراها خلأ خود را نشان ندهد به همین دلیل انتخابات شوراها به‌ویژه در شهرهای بزرگی چون تهران گاه محصولی را بیرون می‌دهد که نمی‌تواند نماینده واقعی مردمان شهر تلقی شود. اگر ما در کشور دو یا سه یا چهار یا حداکثر 5حزب فراگیر (به جای ده‌ها حزب و تشکیلات ثبت شده اما اکثراً صوری و غیرفعال و کارآمد و گاه چند نفره یا چند ده نفره موجود) می‌داشتیم تعداد کاندیداهای معرفی شده مثلاً برای همین انتخابات شورای شهر تهران از صدنفر تجاوز نمی‌کرد که انتخاب بین آنها به مراتب ساده‌تر از تعداد کثیر داوطلبان فعلی است و بالمآل آرای انتخاب شدگان نیز به مراتب بیشتر بود و تعداد کسانی‌که حتی آرای درصد کمی از مردم شهر را در اختیار نداشته و با این وجود انتخاب می‌شدند نیز به مراتب کمتر بود و انتخاب شدگان نمی‌توانستند با داشتن پشتوانه آرای ده درصدی مردم شهر و حتی کمتر از آن مقدرات شهر را تعیین کنند.

**انتشار لیست اصولگرایان و واکنش ها به فهرست اصلاح طلبان برای «بهشت»
روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «انتشار لیست اصولگرایان و واکنش ها به فهرست اصلاح طلبان برای «بهشت»»، نوشت: درحالی که تبلیغات قانونی انتخابات شورای شهر از بامداد امروز آغاز شده است، فهرست اصلاح طلبان و اصولگرایان نیز برای شورای شهر تهران منتشر شد. فهرستی که البته برای اصلاح طلبان واکنش هایی درپی داشته است. پس از آن که شورای عالی اصلاح طلبان سه شنبه شب، فهرست خود را برای انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرد روز گذشته مهدی چمران در نشست خبری فهرست خدمت، اعضای این فهرست را برای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد.

**همه برای امید
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «همه برای امید»، نوشت: لیست 21 نفره اصلاح‌طلبان برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران روز سه‌شنبه منتشر شد؛ لیستی که از همان ابتدا انتقادهایی را در پی داشت. با توجه به چهره‌هایی که اعلام کاندیداتوری کرده و از سد تایید‌صلاحیت‌ها عبور کرده‌اند، بسیاری انتظار داشتند چهره‌هایی همچون لیلا ارشد فعال مدنی، عبدالله مومنی فعال سیاسی، محسن مهرعلیزاده رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌‌ای و یا حتی نمایندگان فعلی مردم تهران مانند احمد حکیمی‌پور، محسن سرخو، ولی‌الله شجاع‌پوریان و محمدمهدی تندگویان در لیست حضور داشته باشند؛ اشخاصی که به اعتقاد برخی شناخته و آزموده شده بودند. با این حال سه‌شنبه شب اصلاح‌طلبان با لیستی مواجه شدند که در آن جای خالی امثال این افراد به شدت احساس می‌شد و در عوض در کنار چهره‌های مطرحی همچون محسن هاشمی و احمد مسجدجامعی شامل برخی چهره‌های جوانی و بعضا کمتر شناخته‌شده‌ بود. اگرچه عمر رای دادن لیستی و رفتارهای حزبی در ایران کوتاه است، اما اصلاح‌طلبان توانستند با همین سازوکار انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 و مجلس شورای اسلامی در سال 94 را از آن خود کنند و لیست شورای شهر تهران نیز سومین گام در این راستا است؛ حالا اما پیروزی اصلاح‌طلبان در جهت خارج کردن جامعه و کشور از تک صدایی و استحکام تحزب در نهادهای مدنی و سیاسی منوط به این لیست و حمایت مردم از کاندیداهاست.

**لیست شورای شهر می تواند تقویت شود
روزنامه «آرمان» با انتخاب عنوان «لیست شورای شهر می تواند تقویت شود» در گفت وگو با علی تاجرنیا، آورد: برخی گروه‌ها مانند شورای هماهنگی اصلاحات درباره انتشار فهرست‌های موازی بحث می‌کنند و احتمال انتشار چند لیست اصلاح‌طلب، موضوعی است که مکررا شنیده می‌شود. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟ شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، هیچ‌لیست دیگری منتشر نخواهد کرد. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان متشکل از همین افراد است که در شورای هماهنگی حضور دارند. من انتشار لیست‌های موازی در شرایط کنونی را باعث سردرگمی می‌دانم و به هیچ‌عنوان آن را به نفع جریان اصلاحات نمی‌دانم. حتی لیست‌هایی را که تحت عنوان گروه‌های متخصص منتشر شوند موجب انشقاق می‌دانم به ضرر اصلاح‌طلبی است. در وهله اول، دوستان شورای عالی سیاستگذاری بهتر است که لیست را تقویت کنند و تغییراتی در جهت بهبود لیست دهند و در وهله دوم به هیچ‌عنوان بحث انتشار لیست‌های جداگانه را نمی‌پسندم. من هم به عنوان نامزدی که موفق به حضور در لیست نشد، اعلام حمایت از این لیست کرده و اقدامات خود را در جهت تقویت آن انجام می‌دهم.


**فهرست شوراها روی موج نقد
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «فهرست شوراها روی موج نقد»، می نویسد: یکی از نقدهای وارده به فهرست اصلاح‌طلبان این است که آنها با تکیه بر تجربه آزموده انتخابات مجلس و پیروزی فهرست امید انتظار دارند در این دوره نیز فهرست ارائه شده آنها با اقبال مردمی مواجه شود. اما قیاس انتخابات مجلس با شورای شهر خطاست. دست‌کم در فهرست امید چندین چهره شناخته شده حضور داشتند که اعتماد عمومی را نسبت به فهرست تقویت می‌کردند؛ موضوعی که در فهرست شوراها مورد توجه قرار نگرفته و بر تخصص افراد تکیه زیادی شده است. درست است شورا به افراد متخصص احتیاج دارد اما درعین حال چهره‌هایی باید به شورا راه یابند که تا حدودی از مسائل اداری و تقنینی این حوزه سر درآورند و بتوانند در حل مسائل پیچیده تهران کارآمد باشند.

**سخنی با داوطلبان شورای شهر تهران
روزنامه «آرمان» در یاداشتی با عنوان «سخنی با داوطلبان شورای شهر تهران» به قلم محمدعلی مشفق فعال سیاسی اصلاح طلب نگاشته شد، آورد: به‌نظر می‌رسد که تمامی اصلاح‌طلبان اعم از زن و مرد و پیر و جوان و مدیر و غیر مدیر ظاهرا خود را ذیصلاح‌تر ازدیگری برای در لیست قرار گرفتن در انتخابات شوراها می‌دانند و گویی چشمان خود را بر محدودیت لیست 21 نفری تهران بسته‌اند و مثل اینکه فراموش کرده‌اند که چنین امکانی برای در لیست قرار گرفتن همه عزیزان که اسب خود را برای عضویت در شورای شهر زین کرده‌اند، البته که به لحاظ قانونی و عقلایی وجود ندارد، مگر اینکه همه عزیزان در21 نفر ذوب شوند و تنها از آنها 21 نفر باقی بماند که این هم مطلقا ناشدنی است. بنابراین استقبال کردن از ثبت نام فراگیری در انتخابات شورای شهر، نه تنها پدیده خوبی نیست، بلکه بسیار هم می‌‌تواند برای پیروزی جریان اصلاح‌طلب بر رقیبان خود، موضوعی نگران کننده و مشکل‌ساز باشد؛ آن هم در شرایطی که اکثریت اصلاح‌طلبان در شهری مثل تهران و تعداد محدودی از آنها هم در شهرهای دیگر توسط هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان‌ها تایید صلاحیت شده‌اند. علی‌الاصول طبق مفاد ماده 48 و59 قانون انتخابات تایید این داوطلبان هم قطعی ولازم‌الاجراست و از طرفی هیات‌های مافوق هم اعم از هیات نظارت استان‌ها و هیات نظارت مرکزی مجاز به عدم تایید صلاحیت این قبیل داوطلبان طبق قانون نیستند.

**فهرست جامع کارت پیروزی در انتخابات شوراها
رها ایزدی روزنامه نگار در روزنامه «ایران» در یادداشتی با عنوان «فهرست جامع کارت پیروزی در انتخابات شوراها»، می نویسد: هر دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا لیست کاندیداهای مورد نظر خود برای شورای شهر تهران را ارائه و خود را در معرض رأی افکار عمومی قرار دادند. شاید برخی از نقدهای وارده به لیست اصلاح‌طلبان به این دلیل است که آنها سازو کار اجرایی خود را برای رسیدن به نامزدهای نهایی اعلام نکرده‌اند. شاید اگر در هر مرحله آنها توضیح می‌دادند روال گزینش چطور پیش می‌رود، در هرحال؛ اصلاح‌طلبان که یک بار در اسفند 94 پیروزی در انتخابات مجلس را با ارائه لیست امید کسب کرده‌اند، قصد دارند با تکرار آن تجربه نوار پیروزی‌های خود را تداوم بخشند. شاید بهتر باشد طی روزهای آتی آنها اهتمام خود را معطوف به این نکته کنند که برای طرفداران خود روند دستیابی به گزینه‌های نهایی را شرح دهند و برای اقناع آنها و رأی دادن به لیست واحد بکوشند. بدون اقناع عمومی نمی‌توان از هواداران خواست برای شرکت در پای صندوق رأی از خانه بیرون بیایند و به تمامی 21 نامزد معرفی شده برای پیروزی رأی قاطع داد.

**امید یا ناامیدی به لیست 21 نفره؟
«امید یا ناامیدی به لیست 21 نفره؟» گزارش منتشر شده در روزنامه «آرمان» است که در ادامه می خوانیم: لیست شورای عالی اصلاحات به‌رغم وجود اصلاح‌طلبان شناخته‌شده سه‌شنبه شب درکمال ناباوری تنها با چند اصلاح‌طلب شناخته‌شده و متخصص در امور شهری معرفی شد. بلافاصله بعد از انتشار این لیست در شبکه‌های اجتماعی اصلاح‌طلب موجی از واکنش به راه افتاد و بسیاری به لیست ارائه‌شده انتقاد کردند. برخی از این انتقادات ناشی از هیجانات اولیه بود، اما نقدهای منطقی هم نسبت به این لیست وجود داشت و بسیاری خواهان اعلام شاخصه‌های سنجش نامزدها از منظر معرفی21 نفر لیست اصلاحات شدند. منتقدان عنوان می‌کردند که نام برخی افراد لیست ارائه شده از سوی شورای عالی حتی در جست‌وجوگر گوگل هم نیامده و اطلاعاتی از تجارب آنها موجود نیست. این افراد در شرایطی در لیست 21‌نفره قرار گرفته‌اند که توجهی به کاندیداتوری برخی اصلاح‌طلبان شناخته شده و دارای معیارهای لازم نشده است. ظاهرا تهیه لیست این‌گونه بوده که در لحظات آخر رای‌گیری نهایی میان 48 عضو کمیسیون‌های مختلف صورت گرفته و در نهایت نام 21 نفر اعلام شده است.

**در مدیریت شهری شاهد رویکردی شعاری و تبلیغاتی بوده‌ایم
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «در مدیریت شهری شاهد رویکردی شعاری و تبلیغاتی بوده‌ایم» در گفت وگو با محسن هاشمی، نوشت: کمی از بحث شورا فاصله بگیریم و به موضوع عملکرد شهرداری و شهردار تهران بپردازیم، شما مدیریت ١٢ ساله محمدباقر قالیباف در تهران را چطور ارزیابی می‌کنید؟همان طور که می‌دانید، قالیباف رکورد زمان تصدی شهرداری تهران را در تاریخ این شهر به خود اختصاص داده است، طبیعی است که در این دوره هم نقاط مثبت و دستاوردهایی داشته باشد و هم نقاط ضعف. البته نباید نه منکر نقاط مثبت شد و نه به شکلی همه دستاوردهای امروز تهران نظیر مترو و بزرگراه‌ها وزیرساخت‌ها را به دوره ایشان نسبت داد و تبلیغاتی و شعاری عمل کرد.متاسفانه باید گفت در دهه گذشته حمل و نقل عمومی در مدیریت شهری تهران نسبت به ساخت بزرگراه‌ها اولویت نداشته است، از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز بیشتر شاهد رویکردی حاکمیت‌گرا و شعاری و تبلیغاتی بوده‌ایم، در حالی که در این ابعاد، مدیریت شهری بایستی مردم‌نهاد و متکی به فعالیت‌های مردمی باشد و تنها زیرساخت آن توسط مدیریت شهری فراهم شود.

**لزوم وحدت اصلاح طلبان
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با انتخاب عنوان «لزوم وحدت اصلاح طلبان» به قلم احمد شیرزاد فعال سیاسی، می نویسد: لیست شورای عالی اصلاحات بعد از انتشار با واکنش‌های منفی و مثبتی از سوی اصلاح‌طلبان روبه‌رو شده است. نویسنده این قلم به عنوان شخصی که همواره تمایل به پیروزی اصلاح‌طلبان دارد معتقد است حال که در شورای عالی اصلاحات بر روی ارائه این لیست توافق شده، نباید در تضعیف اقدام این شورا کوشید. اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی هیچ چاره‌ای جز با هم بودن ندارند. آنها در دوره‌های قبل شوراهای شهر را به خاطر همین اختلافات جزئی از دست دادند. دراین شرایط هر لیستی که مورد تایید شورای عالی اصلاحات باشد، باید مورد تایید همه نامزد‌های اصلاح‌طلب هم قرار گیرد تا بتوان از پیروزی لیست شورها در انتخابات مطمئن شد. قبل از ارائه لیست شورا‌ها اگر بحثی در مورد کم و کیف لیست شورای عالی صورت می‌گرفت کاملا طبیعی بود، اما درحال حاضر انتقاد از لیست فعلی جز به وجود آوردن یاس و نا امیدی دردل مردم ثمری ندارد. باید به سمتی حرکت کرد که تمامی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب از لیست واحد حمایت کنند تا بتوان در این انتخابات به پیروزی رسید.

** انتشار لیست شورای شهر اصولگرایان و اصلاح‌طلبان /اعتراض اصلاح‌طلبان به لیست پدرخوانده‌ها
روزنامه «کیهان» در گزارشی با انتشار عنوان «انتشار لیست شورای شهر اصولگرایان و اصلاح‌طلبان /اعتراض اصلاح‌طلبان به لیست پدرخوانده‌ها »، نوشت: اعضای لیست خدمت برای انتخابات شورای شهر تهران معرفی شد اما لیستی که از جانب اصلاح‌طلبان ارائه شده مورد اعتراض بسیاری از اعضای این حزب قرار گرفته است و آنها از سایه سنگین پدرخوانده‌ها بر آن شکایت می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها