بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
مدرس دانشگاه شهید بهشتی:
مدرس دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مدیریت شهری گفت :مردم دقت داشته باشند که اعضای شورای شهر و روستا را براساس تخصص،تعهد و سابقه مدیریتی آنها انتخاب کنند و مسایل قومی و قبیله ای و همچنین مشهور و چهره بودن تاثیری در انتخاب آنها نداشته باشد.
تدبیر24»موسی پژوهان پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: اعضای شورای شهر در شهرهای کوچک تر تاکنون نه بر اساس برآورد وظایف قانونی، بلکه بر اساس مسایل قومی و قبیله ای و در شهرهای بزرگ هم براساس مشهور و چهره بودن انتخاب شده اند.
وی ادامه داد: این موضوع در شورای فرا دست (شوراهای بخش ،شهرستان ،استان و شورای عالی استان ها) نیز صادق است و جای تخصص در شورا واقعا خالی است و عملکرد 20ساله موید این امر است و به همین خاطر وظایف شوراها نادیده گرفته شده است .
این کارشناس با بیان اینکه در کشور ،تنها نهاد غیردولتی که می تواند طرح به مجلس ارایه دهد، شورای عالی استان هاست ،تاکید کرد:متاسفانه این عدم تخصص و آشنایی به وظایف در این شورا نیز دیده می شود و تعداد زیادی طرح از سوی این شورا ارایه شده که در مجلس تصویب نشده است .

**ترکیب مطلوب شوراها
پژوهان گفت : طبق قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه های اقتصادی و اجتماعی و سایر حوزه ها در امور محلی ،شوراهای اسلامی شهر و روستا باید تشکیل شود و بنابر این شوراها از ارکان چهارم اداره امور کشور است .
وی ادامه داد:در قانون شوراها در ماده 71 وظایف شوراها به صراحت بیان شده است و منظور از آن نیز بررسی و شناخت مشکلات شهر و امور رفاهی است و شورا باید در این خصوص اقدام و برنامه های لازم را ارایه دهد . ترکیب مطلوب شوراها با توجه به وظایفشان باید شامل افراد کارشناس در حوزه های اقتصادی ،اجتماعی و رفاهی و سایر حوزه ها باشد.

** آشنایی به وظایف در شوراها
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ضروری برشمردن ارائه آموزش به اعضای شوراها گفت: نبود آموزش های مناسب در شوراها بخصوص شوراهای فرادست و عدم آگاهی آنها به وظایفشان، موجب کاهش مقبولیت آنها در بین مردم شده و باید این موضوع آسیب شناسی شود.
پژوهان تاکید کرد:ناکارآمدی شوراها از ترکیب نامطلوب آنها در شورا به دلیل عدم آشنایی به وظایفشان نشات می گیرد.

** در مدیریت شهری مجبوریم عملگرا باشیم
به گفته وی در مدیریت شهری مجبوریم عملگرا باشیم ،اما به لحاظ سیاسی دستمان بسته است . شاید ناکارآمدی، دلیل کاهش تعداد اعضا شوراها شهر باشد و این کاهش اعضا یک فرصتی را ایجاد می کند که کمی انتخاب ها به سمت تخصصی تر شدن پیش برود و اگر بخواهیم به ترکیب مطلوب شوراهای شهر برسیم باید حداقل از هر حوزه یک نفر عضو داشته باشیم .

**بزرگ ترین آسیب ایده دولتی کردن شوراهاست
وی تصریح کرد: بزرگ ترین آسیب، ایده دولتی کردن شورای شهر است که در عین حال خطرناک ترین ایده برای مدنیت است. در عین حال معتقدم که ناکارآمد شدن شورا ،نهاد شورا را متزلزل و تضعیف می کند و سرمایه اجتماعی نهاد شورا را که اعتماد مردم است، کاهش می دهد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: برای کارآمدی و برخورداری از ترکیب مطلوب شوراها باید احزاب به معانی واقعی فعال شوند و بخشی از این موضوع نیز مربوط به اصلاحات ساختاری در قانون انتخابات می شود و همچنین بخش دیگر نیز شامل آگاهی و مشارکت دادن مردم به معنای واقعی است .
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به طور همزمان درسرتاسر کشور روز جمعه 29اردیبهشت جاری بر گزار می شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها