بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
اشرف بروجردی:
بروجردی صحبت‌های خود را با آرزوی به سرانجام رسیدن راه آغاز شده شروع کرد و گفت: مبنایی بنا گذاشته شده و آن عقلانیت و تدبیر است. همان طور که در انقلاب جامعه تجربه جدید را آغاز کرده بود الان هم تجربه جدید در پیش‌روی ما است.

تدبیر24»کنفرانس خبری دکتر اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد رسمی و کتابخانه ملی و رئیس ستاد زنان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در محل ستاد خبری دکتر روحانی برگزار شد.

به گزارش سحر -پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی  - اشرف بروجردی در این نشست درباره ضرورت رای به روحانی و تداوم دولت او در دوره دوم صحبت کرد.

او  با مقایسه رفتار دولت‌های احمدی‌نژاد و نیز شهرداری تهران در حوزه زنان، از عملکرد دولت روحانی در این زمینه دفاع کرد و با بیان مثالی در این زمینه گفت: دولت خاتمی فرماندار زن را برای شمیرانات انتخاب کرده بود اگرچه سطوح فرمانداری جزو سطوح عالی فرمانداری نیست اما پست بسیار تاثیرگذاری است. با روی کار آمدن دولت بعدی و با تلاش شهردار وقت که امروز کاندیدای ریاست جمهوری است این زن برکنار شد و املاک و زمین های شمیرانات به فروش رفتند.

بروجردی صحبت‌های خود را با آرزوی به سرانجام رسیدن راه آغاز شده شروع کرد و گفت: مبنایی بنا گذاشته شده و آن عقلانیت و تدبیر است. همان طور که در انقلاب جامعه تجربه جدید را آغاز کرده بود الان هم تجربه جدید در پیش‌روی ما است.

رئیس کمیته زنان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در توضیح چرایی تخریب زیاد دولت، شعارهای نجومی و بی‌اخلاقی‌ها ریشه این موارد را در دوره پیشین دانست و گفت: در دورانی عقلانیت به فراموشی سپرده شده چرا که کسانی بر احساس مردم سوار شدند و با طرح بحث‌های بیشتر تهییجی سعی کردن جایگاهی برای خود ایجاد کنند.

رئیس اسناد و کتابخانه ملی گفت: مبنای اعتقادی و دیدگاه‌ها بر رفتار اشخاص تاثیر‌گذار است. وقتی معتقد هستید که انسان‌ صاحب کرامت است وقتی اصل برائت که یکی از اصول دینی است را می‌پذیرید جور دیگری عمل می‌کنید.

او ادامه داد: مبنای فکری کسانی که امروز تخریب می‌کنند تضعیف دیگران و نادیده گرفتن کرامت انسانی است در حالی که بنا بر انسانیت و دین باید حرمت افراد نگه داشته شود، آن چنان به این موضوع توصیه شده که آبروی اشخاص به اندازه کعبه محترم دانسته شده است.

بروجردی در خصوص چرایی شدت گرفتن تخریب‌ها گفت: دو دلیل عمده وجود دارد. اول اینکه خودشان چیزی برا عرضه ندارند. دوم اینکه رسیدن به قدرت را نقطه هدف خود قرار دادند در حالی که نقد هدف باید رشد جمعیت باشد. اگر نقطه هدف قدرت باشد تخریب رخ می‌دهد.

او در ادامه به بحث آزادی پرداخت و گفت: چه کسی حق برای دیگران تعیین تکلیف کند. آقای روحانی در این دوره سعی کرد فضا را آزاد نگه دارد و تعیین تکلیف را به خود افراد واگذار کند. این کار باعث احساس آرامش و رشد جامعه شد. در هیاهو و شلوغی است که حقیقت شناخته نمی‌شود.

بروجردی در جواب به سوال خبرنگاری که از انتقادات به جلسه دیروز و اجازه حضور مردان در برنامه ستاد زنان پرسید، گفت: عنوان گردهمایی دیروز «زنان حامی روحانی» بود اما بسیاری از این افراد با ما تماس می گرفتند و می‌گفتند که می خواهند با همسر، برادر یا دیگر افراد خانواده‌شان در این گردهمایی شرکت کنند. در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم به عنوان کسانی که داعیه عدالت جنسیتی را داریم، نباید این حق را پایمال کنیم، بنابراین مانع حضور آقایان نشدیم. اگرچه تنها یک هشتم جمعیت روز گذشته را آقایان تشکیل دادند اما با این حال ما از این حرکت استقبال کردیم و مانع نشدیم.

رئیس کمیته زنان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در پاسخ به چرایی حمایت از روحانی مصراعی از حافظ خواند و گفت: «من جرب المجرب حلت به الندامه» یا به فارسی مومن از یک سوراخ دوبار نیش نمی‌خورد. ما هشت سال دوره بی‌حرمتی به انسان و فقدان (نه حتی تضعیف بلکه فقدان) آزادی را در دولت نهم و دهم تجربه کردیم. مضافا شاهد رفتارهایی بودیم که نظام را به سمت سقوط برد. تحریم و تحقیرهایی زیادی در این هشت سال بر ما رفت. وضعیت اقتصادی در حال فروپاشی بود.

او در ادامه به حوزه علمی کشور توجه کرد و گفت: با حرف‌ها و اعمالشان چنان جایگاه‌های علمی را خراب کردند که حداقل ۲۰ سال برای بازگشت به شرایط قبلی خود زمان نیاز داریم. حرف‌های مثل اینکه دختری در زیرزمین خانه خود اورانیوم غنی سازی کرده یا بورسیه‌های بدون شرایط که بهره برداری ناصحیح از بیت‌المال بود.

بروجردی بحث خود را به چرایی انتخاب حسن روحانی وصل کرد و گفت: این شرایط جامعه را بر آن داشت که عقلانیت کجاست؟ صدای اصحاب خرد آرام‌آرام در اطراف جامعه بلند شد. حلقه‌های کوچک به بازخوانی عقاید خود پرداختند و مردم را آگاه کردند.

 رئیس اسناد و کتابخانه ملی با بیان شباهت‌های بعضی از شعارها به اتفاقات و رویکردهای دولت نهم و دهم ادامه داد: لذا سال ۹۲ به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای روحانی بهترین گزینه است و در این چهار سال نشان داد که اشتباه نکرده‌ایم.

بروجردی در بررسی عمل‌کرد حسن روحانی گفت: در مقطعی دولت را به دست گرفت که خیلی از زیرساخت‌ها خراب شده بودند و دولت باید مشکلات زیادی را مدیریت می‌کرد و در مجموع عمل‌کرد دولت را مفید ارزیابی می‌کنم.

او در ادامه به جوانان و دانشجویان پرداخت و گفت: دولت توانست عزت جوانان که با اخراج و تطمیع و تخریب نابود شده بود را تا حدودی بازگرداند. دولت این موانع را از بین برد اما مثلا هنوز دانشجویان به جایگاه قبلی خود بازنگشته‌اند. دانشجویان مرجع جامعه بودند، قشر آگاه و فعالی بودند ولی هنوز شرایط امنیت کامل بر آنها حاکم نیست و دانشجو نگران شغل و آینده خودش است.

رئیس کمیته زنان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در جواب به پرسشی از دستاوردهای رئیس‌جمهور در حوزه زنان گفت: روحانی در بحث زنان کار را بر اصول پذیرفته شده جمعی پیش می‌برد. یعنی اگر می‌خواهیم جایگاه زنان رشد کند باید این مطالبه از پایین و در بدنه رشد کند. اگر چه در دولت یازدهم وزیر زن نداشتیم ولی سه معاون زن و تعداد زیادی مدیر میانی زن وجود داشت.

او در ادامه تحلیلی از نبود زن در کابینه حسن روحانی ارائه داد و از دو دلیل عمده نام برد، یکی مجلس نهم که دولت باید از آن رای اعتماد می‌گرفت و دوم نگاه علما و بزرگان دینی به این موضوع، او توضیح داد: هنوز نگاه مثبت به حضور زنان در مدیریت‌های بالا نزد علما و مراجع تقلید ما شکل نگرفته است برخلاف نظرات امثال آیت‌الله خمینی و شهید بهشتی.

بروجردی در ادامه دلیل دوم خود را تشریح کرد: در قدیم فتوای علما ملاک عمل بود ولی امروزه ۱۰ فتوا صادر می‌شود هیچ اتفاقی نمی‌افتد، هم به این دلیل که فتواها به درد مردم نمی‌خورد و هم جاگذاری مراجه نزد مردم تغییر کرده است. آقای روحانی به دنبال بازگرداندن حرمت مرجعیت هستند.

او در ادامه از شباهت رویکرد روحانی به خاتمی گفت: خاتمی هم می‌خواست یکی دو نفر از وزران خود را از زنان انتخاب کند اما از قم پیام آمد که این کار مشروعیت نظام را خدشه دار می‌کند و خاتمی نخواست که حرمت شکنی کند.

رئیس کمیته زنان ستاد انتخاباتی حسن روحانی ادامه داد: روحانی در بحث زنان اصولی حرکت می‌کند یعنی در یک چارچوب حرکت می‌کند و آرام آرام جایگاه زنان را رشد می‌دهد. این کار نیاز به زمان دارد.

بروجردی در ادامه از نقش زنان در این فرآیند گفت و افزود: ما خانم‌ها باید با مراجع بحث کنیم و با گفت‌وگو این مسائل را حل کنیم. چون اگر مراجع نپذیرند تنش ایجاد می‌شود و این بحث‌ها به اصل تبدیل نمی‌شود. الان می‌بینیم که جامعه مدیریت زنان را پذیرفته است.

بروجردی در جواب به سوال خبرنگاری که از عمل‌کرد دولت در حوزه زنان انتقاد کرد و باقی ماندن گشت ارشاد را مثال زد، گفت: یک‌سری عوامل در اختیار دولت نیست. من فکر می‌کنم روحانی در ادامه راه خاتمی حرکت کرد ولی این بین یک گپ رخ داد، گپی که در آن دوباره گفته شد «بهترین زنان شما آنانی هستند که مردان آنها را نبینند» گفته شد «بهترین زنان شما آنانی هستند که فرزند خوب تربیت کنند» و این ادبیات دوباره رشد کرد.

او در ادامه از اهمیت نوع نگاه و اندیشه حکومت‌داران گفت مثال زد: شوراها حاصل چه نگاهی بود؟ همان اندیشه مبنایی عمل امروز شده است و ما آرام آرام داریم دموکراسی را تجربه کنیم. کار یک شبه به وجود نمی‌آید باید مطالبه عمومی به وجود آید فکر می‌کنم روحانی در این زمینه موفق بوده و در دوره بعد اقبالشان به این حوزه بیشتر هم خواهد شد.

بروجردی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا روحانی در کابینه اش از وزیر زن استفاده نکرده است، گفت: در دوره گذشته تقابل خاصی با روحانیت صورت گرفت اما روحانی به دنبال تعامل و بازگرداندن جایگاه مرجعیت است. هنوز در استراتژی فقهی میان علما و صاحب نظران برای حاکمیت زنان اختلاف نظر است. بنابراین روحانی تلاش می کند تا با مذاکره با علما ابتدا نظر یکپارچه آنها را به دست آورد، البته این اتفاقی بود که در دولت خاتمی نیز افتاد. از طرف دیگر اگر روحانی در ابتدای دولت تدبیر و امید وزیر زن به مجلس معرفی می کرد آن مجلس به او رای اعتماد نمی داد. باید توجه داشت اگر چه در کابینه دولت یازدهم هیچ یک از وزرا زن نیستند اما حداقل در هیأت دولت سه زن وجود دارد و در بدنه مدیریت میانی هم توجه ویژه ای به زنان شده است.

بروجردی در ادامه از بازگشای سازمان جوانان در آینده‌ای نزدیک و برعهده گرفتن نیمی از کارها توسط زنان گفت و نگاه مثبت رییس جمهور به زنان را در اصلاح ابلاغیه استخدامی یاداورد شد.

در ادامه یکی از خبرنگاران عمل‌کرد دولت را در حوزه زنان مناسب دانست اما از ویترین ضعیف دولت در این خصوص گفت و مثال زد که سیاست‌های ضد زن احمدی‌نژاد زیر ویترین او که انتخاب اولین وزیر زن بود پنهان ماند، در حالی که تلاش‌های دولت به واسطه نداشتن ویترین دیده نشده است. این خبرنگار از بروجردی پرسید آیا روحانی برنامه‌ای برای این ویترین سازی دارد و پاسخ شنید: فکر می‌کنم در اینجا رسالت تنویر افکار عمومی بر عهده شما رسانه‌ها است که بر محتوا تاکید کنید نه ویترین. ویترین زمانی ماندگار است که زیرساخت داشته باشد.

بروجردی در ادامه با مقایسه دوران احمدی‌نژاد و خاتمی گفت: در دوره احمدی‌نژاد معاونین زن کاملا حذف شدند، فرمانداران و بخش‌داران زن حذف شدند در صورتی که در دوره خاتمی فرماندار زن داشتیم، دولت خاتمی فرماندار زن را برای شمیرانات انتخاب کرده بود اگرچه سطوح فرمانداری جزو سطوح عالی فرمانداری نیست اما پست بسیار تاثیرگذاری است. با روی کار آمدن دولت بعدی و با تلاش شهردار وقت که امروز کاندیدای ریاست جمهوری است این زن برکنار شد و املاک و زمین های شمیرانات به فروش رفتند. این که یک دولت ویترین زنانه داشته باشد اشکالی ندارد اما بهتر است در عمل نشان دهد که چقدر از زنان شایسته در آن استفاده می شود. ما نمی‌خواهیم به این شکل از زنان استفاده کنیم بلکه می‌خواهیم کسی اگر وزیر می شود، شایسته این پست باشد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها