بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۷۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
برجام واقعیتی است که آن طور که از فضای انتخاباتی کشور برمی آید؛ همه موافق آن هستند و فقط این گونه تبلیغ می کنند که چرا دستاوردهای آن زیادتر اینی که هست، نیست.
تدبیر24»در پاسخ به این افراد باید گفت شما که به دنبال افزایش یارانه ها هستید باید بدانید که اگر برجام نبود بیشتر از 200 هزار بشکه توانای صادرات نفت نداشتیم و قابل توجه مخالفان برجام و آن هایی که امروز به دنبال منبع  درآمد جدیدی هستند باید گفت که امروز که برجام به فرجام رسیده و چیزی حدود 5/2 میلیون بشکه نفت صادرات نفت صورت می پذیرد، هنوز دچار کسری بودجه هستیم چه برسد آن روزی که صادرات نفت در رقم ناچیزی بوده است.

واقعیت این است که هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری در مبارزات انتخاباتی در تلاش اند تا حداکثر آرا را کسب کنند. در همین راستا گفتنی است که دهک های پایین درآمدی با شعارهای معیشتی و دهک های بالا نیز با شعارهای بهبود کسب و کار به یک کاندیدا و جریان سیاسی خاص جذب می شوند. به این معنا که دهک های پایین درآمدی به شعارهای مرتبط با معیشت، اشتغال و نیازهای اولیه توجه می کنند و در نقطه مقابل آن ها دهک های بالای درآمدی مفاهیم مربوط به کسب و کار، روابط تجاری مناسب، نظام مالیات و غیره را برای گزینش فرد رئیس جمهوری مورد نظر قرار می دهند. بنابراین اگر دیده می شود که برخی از کاندیداها شعارهای متمرکز بر مسکن، یارانه، اشتغال، کاهش نرخ تورم و ضریب جینی را ارائه می دهند، به این دلیل است که آن ها دهک های پایین جامعه را هدف قرار داده اند وشعارهایی متنوع برای تغییر و تحول در این زمینه ها را مطرح می کنند.

آن چه اهمیت دارد این است که باید دید آیا این برنامه ها و شعار ها قابل تحقق است یا خیر ؟ و اگر قابلیت تحقق دارند لزوماً با چه برنامه ای و بر مبنای چه هدفی دنبال می شوند؟

کاندیداها در جریان انتخابات شعارهایی ارائه دهند که قابلیت تحقق دارد. درحالی که یارانه در شرایط کنونی چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه برمی دارد و دولت حقیقتاً توان پرداخت آن را ندارد عده ای از سه برابر شدن این رقم حرف می زنند. سه برابر شدن یعنی رقمی در حدود 120 هزارمیلیارد تومان و این برای کشوری که در شرایط کنونی40 هزارمیلیارد تومان درآمد ندارد، غیر قابل تحقق است و تنها در صورتی امکان تحقق پیدا می کند که منابع درآمدی جدیدی برای دولت ایجاد شود.


هادی حق شناس، اقتصاددان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی منصف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
حقایق برجام در یک کلام : برجام طعنه آمریکاست بر جهل دولت اعتدال برای همین هم الان دارند به ریش دولت روحانی می خندند چرا که مذاکره کنندگان آمریکائی با یک فرمول دقیق و حساب شده تمامی منافذ عقل و شعور مذاکره کنندگان ایرانی را بستند چرا که برجام ابلیسی است که ایمان نداشته بعضی مسئولان دولت روحانی را نشانه رفته است جدیدا هم که چهار تا جاسوس از داخل برجام درآمده
اگر خداوند این دولت را رسوا و مضحکه عالم و آدم نکند استغفرالله باید به عدالت خدا شک کرد اینها هم جایشان مثل یاران خاتمی در وآ و بی بی سی و امثالهم است
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها