بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
کسانی که با موتورسیکلت تردد می کردند و شعار ساده زیستی شان زبان زد خاص و عام شده بود، امروز در کدام مناطق شمالی تهران زندگی می کنند و فاصله حرف تا عمل برخی متاسفانه بسیار زیاد است .

تدبیر24»مهدی پازوکی، تحلیلگر مسائل اقتصادی گرفت : بنده به عنوان یک مطلع اقتصادی هنوز نمی دانم که آستان قدس رضوی چقدر سرمایه دارد و مگر می شود ما ببینیم که شرکت یا بنگاه اقتصادی حاضر به پرداخت ریالی مالیات نیست و همچنان از اقتصاد مقاومتی حرف بزنیم ؟

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با سحر- پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی - اظهار کرد : من معتقدم که روحانی در شرایطی به ریاست جمهوری رسید که کشور به لحاظ ارزیابی شاخص های اقتصادی در بدترین وضعیت خود قرار داشت و نگرانی امروز من از عقب گرد مجدد اقتصاد ایران به شرایط ناگوار گذشته است.

وی افزود : متاسفانه امروز کسانی دغدغه های اقتصادی را طرح می کنند که تجربه اثبات کرده، به هیچ عنوان مسئولیت پذیر نیستند . به عنوان نمونه احمدی نژاد، کسی بود که شعار توجه به زحمت کشان را مطرح می کرد، ولی نه برنامه ای برای اقتصاد آنان داشت و نه برنامه چهارم توسعه را به عنوان یکی از مدون ترین برنامه های توسعه ای در ایران قبول می کرد . به هر حال نگرانی از بازگشت همین فضا در کشور است.

روحانی ثبات ارزی را حفظ کرد

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد : روحانی در چهار سال گذشته با قدرت توانست ثبات ارزی را در ایران حفظ کند و این در حالی است که ما در دوره قبل، شاهد سقوط 400 درصدی ارزش ارزی و رسیدن قیمت دلار از حدود 900 تومان به رقمی مانند 3650 تومان رسیده بودیم . این رقم امروز، پس از گذشت حجدود 4 سال، کماکان 3750 تومان است و این مهم را نباید نادیده گرفت .

پازوکی همچنین ضمن اشاره به حوزه اشتغال و مقایسه آن در دولت های نهم و دهم و دوره کنونی خاطرنشان کرد : به گواه آمار، در دوره احمدی نژاد ما در سال به طور میانگین 76 هزار اشتغالزایی داشتیم که این مهم در دولت یازدهم به رقم قابل توجه 490 هزار شغل در سال رسیده است .

این اقتصاددان با انتقاد از درصدبندی جامعه تاکید کرد : به عنوان نمونه کسانی که با موتورسیکلت تردد می کردند و شعار ساده زیستی شان زبانزد خاص و عام شده بود، امروز بروید و ببینید در کدام مناطق شمالی تهران زندگی می کنند و فاصله حرف تا عمل برخی متاسفانه بسیار زیاد است . در عین حال شعار آزادی نیز در حالی از سوی برخی مطرح می شود که سید محمدخاتمی به عنوان یکی از پاکدست ترین افراد نظام، امروز ممنوع التصویر است و کسانی که فساد اقتصادی را در ایران نهادینه کردند، آزادانه فعالند.

وی افزود : به نظرم طرح شعر و شعار کافی نیست و باید دید که کسانی که امروز روزنامه ها و رسانه هایی چون رسانه ملی را در اختیار دارند، باغغ چه رانت هایی مشغول کنش رسانه ای هستند و این وضع بر کسی پوشیده نیست .

می شود هیچ نهادی را جدای از باقی کشور بدانیم

این تحلیلگر اقتصادی همچنین ضمن انتقاد از ندادن مالیات از سوی برخی نهادها گفت : طبق اصل صریح قانونی هر نهادی که فعالیت اقتصادی دارد، باید مالیات پرداخت کند و نمی شود هیچ نهادی را جدای از باقی کشور بدانیم .به طور مثال بنده به عنوان یک مطلع اقتصادی هنوز نمی دانم که آستان قدس رضوی چقدر سرمایه دارد و مگر می شود ما ببینیم که شرکت یا بنگاه اقتصادی حاضر به پرداخت ریالی مالیات نیست و همچنان از اقتصاد مقاومتی حرف بزنیم ؟

پازوکی در پایان نیز تصریح کرد : به نظر من کاندیداهایی که امروز ژست مسائل اقتصادی را گرفته اند، باید پاسخ بدهند که نظرشان راجع به فعالیت های کلان بانکی نیروهای نظامی چیست و اصلا ما در کجای دنیا شاهد چنین کنش اقتصادی و بانکی از سوی نهادهای نظامی هستیم ؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها