بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شعارها و برنامه های اقتصای مطرح شده از جانب نامزدهای انتخاباتی در جریان تبلیغات و مناظرها اهمیت زیادی یافته است .
تدبیر24»روزنامه های اقتصادی کشور هفته گذشته درباره موضوع های مختلفی چون موفقیت ها و ناکامی ها در رونق مسکن و همچنین توسعه پسابرجامی حمل و نقل، یادداشت ها و گزارش هایی را منتشر کردند که در این نوشتار به آن اشاره می شود.

** اقتصاد، وزنه سنگین شعارهای انتخاباتی
اقتصاد یکی از مسائل مهم و تعیین کننده در هر انتخاباتی ریاست جمهوری بوده است و در این انتخابات هم اهمیت زیادی دارد. بنابراین انتظار می رود شعار نامزدها در این حوزه با خردورزی و برنامه همراه باشد.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «وعده‌های پوپولیستی در انتخابات»، نوشت: در هر انتخاباتی وعده‌ها و قول‌هایی که هر کاندیدایی به مردم می‌دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است. البته در برخی موارد این وعده‌ها مبتنی بر واقعیت نیست و هدفی جز جلب آرای عموم مردم ندارد. این وعده‌ها که بیشتر در چارچوب اقتصادی داده می‌شوند، مبتنی بر ادعای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر هستند و قول می‌دهند وضعیت را نسبت به دوره‌های قبل برای آنان بهتر کنند. آنان وعده می‌دهند که از «مردم» هستند و برای آنان و نجات آنان عمل می‌کنند و علیه منافع کسانی که از آنان به‌عنوان «نخبگان» و دولت نخبه‌گرایان تعبیر می‌کنند، موضع می‌گیرند.
به نوشته این روزنامه، وعده‌های کاندیداهای پوپولیست تاکنون منجر به اتلاف‌ گسترده منابع و زیان بلندمدت جوامع زیادی شده است. این کاندیداها با استفاده از شرایط، به‌خصوص در زمان‌هایی که اقتصاد با مشکلاتی روبه‌رو باشد، پدیدار می‌شوند، قول‌های بزرگی می‌دهند و در نهایت یا عمل نمی‌کنند یا اگر عمل کنند برای محقق کردن شعارهای خود دست به افزایش گسترده مخارج دولتی و بزرگ کردن دولت می‌زنند.
همچنین روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با انتخاب عنوان «بهبود فضای کسب و کار»، می نویسد: تسهیل فضای کسب و کار و همچنین توجه به تولیدکنندگان در راستای افزایش اشتغال یکی از اولویت‌های مهم سال‌جاری به شمار می‌رود که در نامگذاری شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب نیز به آن تاکید شده است تا جایی که سال 96 با نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است‌.
همچنین این روزنامه می افزاید که براساس نظرسنجی انجام شده میان بیش از 2 هزار نفر از صاحبان کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی تهران انجام شده است، فعالان بخش‌خصوصی انتظار دارند دولت دوازدهم به موضوعات ساختاری اقتصاد ایران بپردازد تا فضای مناسب برای کسب و کار به عنوان شاخص‌ترین اولویت اقتصادی کشور ایجاد شود‌.
روزنامه «صمت» در گزارشی با انتشار عنوان «مناظره‌ها معامله‌گران را با تردید روبه‌رو کرده است»، آورد: بازار سهام تحت تاثیر مناظره‌ها در فضای تردید و مکث قرار گرفته و معامله‌گران متاثر از مباحث اثرگذار اقتصادی از قبیل رکود و تورم که نقطه مشترک صحبت همه نامزدها در مناظره‌ها است در انتظار به سر می‌برند. وضعیت اقتصادی کشور همواره تحت تاثیر رویدادهای سیاسی بوده اما آنچه در این چند سال اخیر به ویژه بعد از برجام شاهد آن بودیم، بازگشت ثبات نسبی به بازار و فضای معاملات بوده است.
به گفته تحلیلگران بازارسرمایه تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات و به طور معمول تا ۲ ماه پس از آن، بازار روند محتاط‌تری داشته و اینکه کدام نامزد پیروز انتخابات باشد، در رونق یا رکود دوباره بازارسرمایه اثرگذار است.

** سنجش تحولات مسکن در آستانه دوازدهمین انتخاب
بازار مسکن همواره یکی از تعیین کننده ترین معیارها برای انتخابات ریاست جمهوری بوده است که روزنامه های اقتصادی در هفته گذشته نیز به آن توجهی ویژه داشته اند.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با درج عنوان «توسعه پایتخت به نفع خواص؟» به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت: عملکرد نظام مالی مدیریت شهری پایتخت در 1.5 دهه اخیر در مقایسه با «12 کشور‏ اروپایی» و «9 شهر پیشرفته جهان» بررسی شد. نتایج این تست اروپایی از روند نظام مالیه و بودجه اداره پایتخت طی 15 سال اخیر نشان می‏دهد: برخلاف 9 شهر پیشرفته جهان و 12 کشور اروپایی در همه سال‏های گذشته عیوب دوگانه موجود در نظام مالی مدیریت شهری باعث شده توسعه شهر به گونه‏ای پیش رود که به جای اینکه حقوق عمومی شهروندان را در اولویت قرار دهد به نفع یک گروه خاص باشد.
به نوشته این روزنامه، معاینه فنی بودجه مدیریت شهری پایتخت(بودجه اداره شهر تهران) با تست اروپایی انجام شده حاکی از آن است که در حداقل 15 سال اخیر نظام دخل و خرج شهر تهران تحت مدیریت مجموعه مدیران شهری ایرادهایی دارد.
روزنامه «عصر اقتصاد» در گزارشی با انتخاب عنوان «سبد وام مسکن در دولت یازدهم متنوع شد»، می نویسد: تلاش دولت یازدهم برای خروج بخش مسکن از رکود عمیقی که در آن فرو رفته، به سیاست تنوع بخشی به سبد تسهیلات خرید و ساخت مسکن منجر شده تا به مدد آن بار دیگر رونق به بازار مسکن باز گردد.
این گزارش افزود که کارشناسان علت رکود در بازار مسکن را در ساخت و ساز بی رویه در دهه 80 خورشیدی بویژه در شهرهای بزرگ، جهش قیمتی زمین و مسکن در آن دوران و نیز اجرای بی ضابطه مسکن مهر می دانند که سبب شد از یک سو عرضه مسکن بیش از تقاضای آن باشد و از سوی دیگر به سبب رشد تورم، قدرت خانوارها برای خرید روز به روز تحلیل شود.
روزنامه جهان صنعت در گزارشی آورد هم به این مساله پرداخت و نوشت اهمیت تهیه مسکن برای اقشار مختلف مردم پای این مقوله را به مبارزات انتخاباتی هم باز کرده است. در این آشفته‌بازار و در شرایطی که تکمیل 55 درصد مسکن مهر در 3.5 سال دولت یازدهم از شش سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم در این طرح بیشتر بوده است آمار دولت را زیر سوال برده‌اند‌.
این روزنامه نگاهی آماری به موضوع پیشبرد مسکن مهر داشت و افزود که در حال حاضر بیش از 96 درصد واحدهای مسکن مهر تکمیل شده که 55 درصد آن در دولت یازدهم و 41 درصد مابقی در دولت‌های نهم و دهم (مجموعا شش سال فعالیت در عرصه مسکن مهر) بوده است‌. بر همین اساس دولت یازدهم سالانه 15.7 درصد از مسکن مهر را تکمیل کرده این در حالی است که دولت‌های نهم و دهم سالانه 6.8 درصد از این واحدها را تکمیل کرده، به عبارت دیگر سرعت رشد مسکن مهر در دولت یازدهم بیش از 2.7 برابر بوده است‌.

** گشایش های پسابرجامی صنعت حمل و نقل
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «معرفی دانش‌بنیان‌ها به ایرباس»، نوشت: شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند که در این بند مورد توجه قرار گرفته‌اند. از این رو با توانمندسازی این شرکت‌ها ایران می‌تواند به جرگه قطعه‌ سازان ایرباس بپیوندد، وگرنه هزینه کردن برای تامین قطعات 100 هواپیما به هیچ عنوان اقتصادی نیست.
این گزارش افزود که در این زمینه تاکنون چند جلسه با شرکت ایرباس برگزار شده است. برای تولید قطعات باید تمام ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
روزنامه «گسترش تجارت» در گزارشی با انتخاب عنوان «پیشنهادهای حمل‌ونقلی کارشناسان به دولت دوازدهم»، می نویسد: صنعت حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع پیشران اقتصاد کشور، از حوزه‌های مهمی است که می‌تواند مورد توجه برنامه‌ریزان تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری باشد تا با شناسایی چالش‌ها و نیازهای موجود، بتوانند برنامه‌های کاربردی و قابل اجرا ارائه کنند. باتوجه به وسعت حوزه حمل‌ونقل، شناسایی درست اولویت‌های این بخش از سوی هریک از نامزدهای ریاست‌جمهوری و ارائه برنامه‌های حساب شده برای آنها، به طور قطع تضمینی برای قرار گرفتن رای حمل‌ونقلی‌ها در سبد آن نامزد خواهد بود.
در ادامه این گزارش آمده است که صنعت هوانوردی و حمل‌ونقل هوایی با توجه به سهم بالایی که در توسعه تعاملات سیاسی، تجاری و گردشگری کشورها دارد، در ۴ دهه گذشته همواره مورد توجه دولت‌ها و وزیران راه و شهرسازی وقت بوده، اما با توجه به تحریم و وجود موانع بین‌المللی در زمینه خرید و وارد کردن هواپیما، قطعات و حتی شیوه‌نامه‌های کاربردی هواپیماها، دولت‌های مختلف موفقیت چندانی در این حوزه به‌دست نیاوردند.
این گزارش افزود با به ثمر نشستن برجام، به گفته وزیر راه و شهرسازی «همه سدهای خرید هواپیما» شکسته شد و ایران توانست قراردادهای مهمی با شرکت‌های هواپیماساز بزرگ دنیا به امضا برساند. اکنون می‌توان گفت در زمینه نوسازی ناوگان هوایی، دولت یازدهم گام اصلی را برداشته است؛ مذاکره‌های طاقت‌فرسا انجام و برخی قراردادها مانند قرارداد ایرباس، وارد فاز اجرایی نیز شده و چند ایرباس نو وارد چرخه حمل‌ونقل هوایی کشور شده‌اند.
روزنامه «گسترش صنعت» در گزارشی با عنوان «تکرار دستاوردهای برجام در صنعت خودرو» به نقل از «پیام پرندا» مدیر امور بین الملل اوپکس آورد: تفاهمنامه ۱۰ جانبه‌ای میان گروه صنعتی ایران‌خودرو، معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره‌جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان روز گذشته به امضا رسید که براساس آن از این پس، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران‌خودرو از سوی برترین‌های صنعت خودروی جهان آغاز می‌شود.
به نوشته این روزنامه، در کنار این تفاهمنامه، گروه صنعتی ایران‌خودرو و پینین فارینا ایتالیا قراردادی را به امضا رساندند که براساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکت‌های یادشده، پلتفرم و محصولات جدید ایران‌خودرو را طراحی و تولید می‌کند. سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای قرارداد بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود و همه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران‌خودرو انجام خواهد شد.
در این گزارش تاکید شد که این قرارداد نخستین و بزرگترین همکاری بین‌المللی ایران در این زمینه به‌شمار می‌رود. اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران‌خودرو منجر می‌شود که محصولات متعدد در مدل‌های مختلف سدان، هاچ‌بک، کراس‌اوور و شاسی‌بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود نخستین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال۹۸ وارد بازار ایران شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها