بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۷۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
انصاف و عدالت صدا و سیما در برنامه های انتخاباتی کجاست؟!
صدا و سیما در اغلب برنامه های انتخاباتی در قالب گزارش های مردمی و «از زبان مردم» به طور مکرر از کلید واژه های رقبای دکتر حسن روحانی استفاده می کند!

تدبیر24»صدا و سیما در اغلب برنامه های انتخاباتی در قالب گزارش های مردمی و «از زبان مردم» به طور مکرر از کلید واژه های رقبای دکتر حسن روحانی استفاده می کند!

به گزارش سحر- پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی- این نحوه اطلاع رسانی که با جهت گیری علیه دولت همراه است، جنبه های قابل توجه دیگری نیز دارد از جمله پخش تخریبی ترین بخش صحبت های آقایان قالیباف و رییسی نسبت به دولت و شخص آقای روحانی در حالی که هیچ بخشی از صحبت های آقای روحانی در جمع هوادارانش که به طور تلویحی یا مستقیم خطاب به رقبا سخن گفته تا به حال از صدا و سیما پخش نشده است.

 همچنین در موارد فراوانی مجریان و گویندگان به تعریف و تمجید مستقیم از رقبای آقای روحانی می پردازند.

در زیر تنها به نمونه هایی از نحوه از اطلاع رسانی جهت دار و البته غیرمنصفانه و غیرقانونی صدا و سیما در جریان انتخابات اشاره شده است. توجه به این نکته مهم است که اگر دکتر روحانی و رقبا در یک روز در جمع هواداران به اشاره یا مستقیم درباره یکدیگر سخن گفته اند.

انتخاب های صدا و سیما از سخنان آنها کاملا متفاوت است. چنانچه در زیر مشاهده می شود، شبکه اول سیما روز سه شنبه گذشته در آیتم نامزدها در جمع هواداران (که هر دو نامزد در جمع هواداران در سخنانشان به یکدیگر اشاره داشته اند) به گونه ای عمل کرده که فقط صحبت های یکی (رییسی ) درباره دیگری، گزینش و پخش شده است و البته این تنها یک نمونه است و بررسی همه بخش های خبری حکایت از ادامه این رویه ناعادلانه دارد. موارد زیر مؤید این مهم و رویه ناعادلانه صدا و سیماست:

شبکه خبر در تاریخ 14/2/96 ساعت 20 در گزارش تحلیلی مناظره اول می گوید:

- میرسلیم از حاشیه های مناظره اول دلخور بود.

- جهانگیری با پاسخ های غیرمترقبه اش خیلی ها را غافلگیر کرد.

- روحانی بنا را بر دفاع گذاشته بود و به همین علت در مقابل برخی حملات قالیباف غافلگیر می شد.(!)

- رئیسی در جدال یک به دو قالیباف با جهانگیری و روحانی میانه را گرفته بود. گاه تهاجمی و گاه آرام.

- قالیباف هجومی ترین چهره مناظره بود با تمرکز بر نقاط ضعف رقبا.(!)

- هاشمی طبا چهره ای آرام و با تجربه به نمایش گذاشت.

چنانچه مشاهده می شود ، عبارات صدا و سیما در بخش های خبری کاملا جانبدارانه و برخلاف وظایف قانونی بوده است.

شبکه خبر در تاریخ 15/2/96 ، در بخش خبر 13:00 نیز آورده است:

روحانی در راند اول بنا را بر دفاع گذاشته بود به همین علت در مقابل برخی حملات قالیباف غافلگیر می شد. این نامزد در مرحله دوم جدال کلامی تاکتیک دفاعی را ادامه می دهد یا به حمله روی می آورد؟

قالیباف هجومی ترین چهره مناظره اول بود. با تمرکز بر نقاط ضعف رقبا.  مشاوران این نامزد برای مناظره دوم چه توصیه ای به قالیباف کرده اند. هجومی تر آرایش بگیرد، یا با احتیاط بیشتر مراقب ضد حمله ها باشد؟

چنین اظهاراتی از طرف تلویزیون جانبداری آشکار از یک کاندیدا در صدا و سیماست.

همچنین بهره از کلید واژه های رقبا از زبان مردم رویه ثابت برنامه های صدا و سیما شده است برای نمونه در برنامه منطقه آزاد در تاریخ 17/2/96 این گزاره ها قابل توجه است:

-  تا زمانی که قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم داریم سایه شوم جنگ رو کشورمون نیست.

-  رسانه قرار بود زبان گویای مردم باشد نه مسخره دولت.

-   راه حل همه مشکلات مدیریت فعال و جهادی است.

-  دنبال ابرقدرت ها افتادیم.

-  هر روز شاهدیم چند کارخانه مهم و اساسی تعطیل میشه.

-  افراد پیر و خسته که نماینده درصد کمی از مردم اجتماع هستند می گویند، نمی توانیم و نمی شود.

تخریب با بهره از کلید واژه های متعلق به جریان سیاسی مخالف دولت و رقبای انتخاباتی در تمام عبارات فوق عیان است.

در تاریخ 12 اردیبهشت، شبکه خبر آیتمی از ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما را مکرر پخش می کند که در آن طالبی با معرفی خود با اشاره به انتخابات شوراها و ریاست جمهوری مردم را برای ساخت فیلم از تلخی ها و شیرینی های دو انتخابات پیش رو دعوت می کند تا این فیلم ها در  جشنواره عمار در بخش شکوه جمهوریت نمایش داده شود.

نکته این که ابوالقاسم طالبی عضو فعال ستاد آقای رئیسی و حتی کارگردان فیلم تبلیغاتی ایشان بوده و در مستند آقای رئیسی هم حضور داشته است؛ با این حال در ایام تبلیغات انتخابات، تلویزیون بارها برنامه تبلیغاتی وی را تکرار کرده است.

ذکر این نکته نیز لازم است که تکرار گزاره دو مرحله ای شدن انتخابات در گزارش های صدا و سیما و حتی محور سوال قرار دادن این موضوع در پایان مناظره سوم از کاندیداها، اقدامی خلاف مشارکت حداکثری و رویکرد رهبر معظم انقلاب است. تاکید صدا و سیما بر دو مرحله ای شدن انتخابات کاهش مشارکت را تداعی کرده و برخلاف مصالح نظام است اما گویا به مصلحت طیفی از کاندیداهای حاضر در صحنه است.

از دیگر موارد جالب توجه از میان اقدامات صدا و سیما در ایام انتخابات که نشانه یا مشتی نشانه خروار محسوب می شو در خبر20 روز 17 اردیبهشت، بدین شرح بوده است:

رئیسی در اراک: دولت مستقر 2 راه دارد. یک، بگوید من اقداماتی در دور اول کرده ام، در این دوره اول که بوده ام، این دور اول کارایی کرده ام، این کارا در نیمه راه و ناقصه، خوب این رو من عرض نمی کنم چون من یک کاندیدا هستم، من از شما مردم و همه مردم عزیزمون می پرسم، آیا دولت عمل کرده است؟ (جواب حضار: نه، نه، نه).

سوال این است که آیا میتینگ های انتخاباتی آقای روحانی نیز با چنین انتخابی از سوی صدا و سیما مواجه بوده و روی آنتن می‌رود؟

در تاریخ 17/2/96 در خبر 20:30 گفته شده:

میر سلیم بعد از مناظره دوم در محافل دانشگاهی مورد توجه جدی قرار گرفته. که عبارت «در محافل دانشگاهی مورد توجه جدی قرار گرفته» تبلیغ مستقیم صدا و سیما به نفع یک کاندیدا است.

گزینش 20:30 در همان روز از سخنان ابراهیم رئیسی در جمع مردم اراک نیز جالب است:

سید ابراهیم رئیسی: معتقدیم دوران حرف به سر آمده است.  امروز روز اقدام و عمل است. آقایان نظرشان این است که هیچ راهکاری ندارد.  ما به این نقطه نرسیدیم. ما معتقدیم این مسئله باید هر چه زودتر رفع گردد.

هر چند انتخاب بخش های تند سخنان کاندیداها علیه دولت رویه معمول و ناصواب صدا و سیما است اما «هیچ راهکاری» وجود ندارد. نسبت ناروا به دولت است که بیان آن از طرف نامزد انتخاباتی خیلی شاید عجیب نباشد ولی گزینش آن توسط 20:30 جای تعجب دارد.

برنامه منطقه آزاد شبکه 3 در تاریخ 18/2/96 از زبان دانشجویان می گوید:

-آقای محترم، جوانان ازدواج کردن بلدند، مشکل اشتغال را حل کن.

-با این همه رکود مگر می شود تورم تک رقمی شود؟

-جمع کردن مسکن مهر سیاست است؟

-اگر دغدغه مان مردم بود وضع مملکت این نبود. پراید 3 میلیونی 20 میلیون نمی شد.

چنانچه مشاهده می شود کلید واژه ها همه متعلق به یک جریان سیاسی مخالف دولت و رقبای انتخاباتی روحانی است.

همچنین شبکه اول سیما  روز سه شنبه 19 اردیبهشت در بخش خبری 21 در آیتم "نامزدها در جمع هواداران" اقدام به پخش  خبر و فیلم سخنرانی آقای رییسی در جمع مردم تهران و زاهدان نموده که در آن مستقیم دولت و روحانی خطاب قرار گرفته اند . در پایان آیتم هواداران شعار می دهند، «ابراهیم بت شکن ! بت بزرگ را بشکن» و رییسی هم می گوید: انشاءالله با کمک شما!

اما در همین روز و همین بخش خبری در آیتم "نامزدها در جمع هواداران" در حالی که روحانی در سخنرانی شیرودی تلویحی درباره اظهارات رییسی سخن گفته اما در قسمت پخش شده از اظهاراتی که به رئیسی اشاره دارد خبری نبوده و از بخش های کمتر جدی سخنان رییس جمهور گزینش صورت گرفته است.

در برنامه مفصل و 45 دقیقه ای شبکه خبر که از ساعت 9 صبح 23 اردیبهشت روی آنتن رفت نیز به بهانه گزارش مناظره سوم، باز هم تندترین بخش سخنان نامزدها غیر از روحانی و جهانگیری پخش شد در حالی که بخش های مربوط به روحانی و جهانگیری اغلب یا خیلی کلی گزینش شده یا مجری به جای آنها صحبت کرد. همچنین بخش اوج سخنان نامزدهای یک طیف در گزارش مذکور از زبان خود نامزدها پخش شد اما از اوج 5 دقیقه ای و جمع بندی دکتر روحانی در مناظره سوم، خبری در این گزارش نبود.

از این‌ها هم جالب و قابل توجه تر رخداد روز 20/2/96 شبکه خبر بوده است که در برنامه ای با عنوان شفافیت چنین بیان شده:

« وقتی یک نامزد به صورت شفاف خودش را به مردم معرفی می کند در واقع نشان می دهد که آنقدر پاک هست که از محاسبه باکی نداشته باشد مثل همون نماینده هایی که تا الان خودشون به صورت خودجوش و داوطلبانه برای شفافیت پا پیش گذاشتند. بیایید به کسانی رای دهیم که از خودشان شفافیت بیشتری نشان دادند.»

شاید چنین تبلیغ یکسویه ای برای یک کاندیدا با استفاده از پیشنهاد او در صدا و سیما برای مخاطبان قابل باور نباشد، اما مراجعه به آرشیو صدا و سیما نشان می دهد در موراد متعدد چنین مواردی رخ داده و همچنان در حال وقوع است.

اگر بنا به حساب و کتاب مالی بخش آگهی ها و مالی صدا و سیما بود ، تنها مورد آخر این گزارشی یعنی آیتم شفافیت شبکه خبر در تاریخ 20/2/96 ، ساعت 9:50 صبح بیاید به کسانی رای دهیم که ... چقدر قیمت ریالی و مالی می داشت؟! آیا صدا و سیما بعد از انتخابات برای رقبای روحانی فاکتور هم خواهد فرستاد؟

هر چند شاید در پایان انتخابات رقبای روحانی که چنین آشکار مورد حمایت صدا و سیما قرار دارند، از صدا و سیما مطالبه هم پیدا  کنند و بگویند، اگر چنین رفتار و  عمل نکرده بودید ما برنده بودیم!!

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها