بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۸۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
محمدرضا تاجیک:
در این فضا انتخاباتی مجموعه متنوعی از شکاف ها را شاهد هستیم و بتوان ادعا کرد که رقابت امروز انتخاباتی رقابتی بین همین «دو انگاری ها» است و هر کسی می خواهد از آن بهره ببرد.

تدبیر24»محمدرضا تاجیک استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی گفت که بی تردید همیشه دم مسیحای بزرگان و دلسوزان ملت می تواند تاثیرات خاص خودش را داشته باشد.

تاجیک در گفت وگوبا سحر، پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی ادامه داد:« توصیه من به شما این است که فضای انتخابات را گسترش بدهید و به پیرامون ببرید. وقتی شما مرکز نشین هستید و کار و اعمال خودتان را محدود به مرکز می کنید و به تعبیری فریب این مرکز نشینی و اتفاقات آن را می خورید. اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و این حرکت از صفر به صفر است و اگر فردا شکستی باشد این سهم عملکرد اشتباه همه ما خواهد بود. هرجایی که فکر ضعفی وجود دارد ، خلایی هست باید مورد توجه قرار بگیرد.»

به گفته او، فضای تبلیغاتی و شیوه بیان و توضیح بسیار مهم و تعیین کننده است. امید است که آن نتیجه مطلوبی که همه انرژی و تلاش خود را وقف آن کرده اند به بار ننشیند.

مشروح  این گفت و گو  به شرح زیر است :

با انصراف اسحاق جهانگیری به نفع حسن روحانی و انصراف محمد باقر قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی فضای انتخاباتی کشور دو قطبی شده است ، ارزیابی تان از این فضا و رقابت ها چیست ؟

همیشه ادوار انتخاباتی به سمت و سوی فضای دوقطبی پیش می رود حتی اگر آنکه بیشتر از دو نماینده در صحنه بماند. تکثر نامزدهای انتخاباتی معنا و مفهومش آن نیست که ما فضای انتخابات را از دو قطبی شدن خارج کنیم. چون در این تکثیر افراد مشابه و عین یکدیگر هستند. در پایان بازی شما دو نفر خواهید داشت.

هرچند که در این صحنه تئاتر شما ده ها نفر داشته باشید در نهایت دو گفتمان، دو جریان و دو نفر باقی می مانند که آن دو نفر تمام فضای انتخاباتی در بیان ، زبان، تبلیغات شان و در مناظره هایشان به یک نوع دو قطبی آنتی گونستی می کشانند. لذا در چنین شرایطی فضای انتخابات رادیکال می شود و در چنین فضا و شرایطی است که افراد می توانند مخاطب خودشان را به صحنه بیاورند و مخاطبان خودشان را بیشتر و بیشتر کنند. بگذارید با مثالی این مساله را برای شما بیان کنم. امسال سال خروس است. بالاخره در جامعه و فضای رقابتی جامعه ما جنگ خروس ها مطرح است و می طلبد. اینکه دو خروس با هم گفت و گو کنند حوصله سر بر است. همه می گویند چرا فقط حرف زدند و رفتند. ولی زمانی که جلسه تند و تیز می شود و به هم دیگر واکنش نشان می دهند تازه جامعه نشاط پیدا می کند. سیاسیون و جامعه ورز می آیند.

همه می گویند  آن کسی که بیشتر واکنش نشان داد، آن کسی که بیشتر توانست رقیب را تضیعف کند پیروز قضیه است. لذا اگر این چنین اتفاقاتی رخ ندهد ، طعم انتخابات به دل مردم نخواهد نشست ولی هرچه این رقابت دو قطبی تر شود فضای جامعه شاداب تر و بانشاط تر می شود و همه راضی تر می شوند. این واقعیت رقابت را به سمت دو قطبی شدن می کشاند. مضاف براینکه خارج از این دو جناح ، اینکه جریان یا فرد مستقل و متفاوتی وارد شود تا یک فضای گفتمانی متفاوتی را ایجاد کند و قطب سوم و کنشگر سومی ایجاد شود تا از دو قطبی شدن انتخابات جلوگیری کند عملا وجود ندارد. این تکثر نامزدها هیچ معنایی جز بازتولید فضای دو قطبی در عرصه انتخابات ندارد.

این شکاف ها که باعث دو قطبی شدن فضای انتخاباتی می شود دقیقا به چه مسائلی مربوط می شوند؟

در خصوص این شکاف ها باید گفت که چه کسی این مسائل را در جامعه مطرح کند. این شکاف به علت آنکه برخی فرض می کردند که شکافی را می توان در انتخابات مطرح کنند ، این شکاف را پیش فقیر و غنی بردند و یا مسائل چون 96 درصد و 4 درصد بردند. به نظر من این شکافی بود که در فضای نامزدهای اصولگرا به اشکال مختلف بازتولید و ایجاد شد و همه پیرامون این شکاف گفتمان و مناظره های خودشان را سامان دادند.

از طرفی نیز انتخابات وارد یک فضای دو قطبی شد که شاید در پس ذهن و روان و ذهن وجود دارد چنین معنایی را ایجاد می کند که یک دولت امنیت و صلح با تمام جهانیان توامان با آرامش و رفاه را به ارمغان می آورد و جریان دیگری که با خود چالش های جدید و جنگ ها و تهدید و الی آخر را به همراه دارد. این مجموعه شکاف ها و اختلافاتی است که در فضای انتخابات مطرح می شود و البته کنار این موضوعات شکاف ها و اختلافات دیگر وجود دارد. چنانچه ما در این فضا مجموعه متنوعی از شکاف ها را شاهد هستیم و بتوان ادعا کرد که رقابت امروز انتخاباتی رقابتی بین همین «دو انگاری ها» است و هر کسی می خواهد از آن بهره ببرد.

شما ائتلاف آقای رییسی و قالیباف را چگونه ارزیابی می کنید؟

فرضیه های مختلفی در خصوص ائتلاف آقای رییسی و قالیباف مطرح است. من این مساله را قدری مبهم و پیچیده می دانم و بر این فرض تاکید دارم که در پس این اقدام یک نظر جمعی نهفته است و اگر این فرض صحت داشته باشد نشان می دهد که آنان پیروزی خودشان در مرحله اول را نزدیک تصور کرده اند.

نظر شما درباره تاثیر ورود بزرگان و حمایت ایشان از آقای روحانی بر جامعه چیست؟

بی تردید همیشه دم مسیحای بزرگان و دلسوزان ملت می تواند تاثیرات خاص خودش را داشته باشد. این بزرگان مقبول ترین چهره جامعه ماست و حرکت ایشان بسیار می تواند تاثیرگذار باشد و او به رغم همه ملاحظاتی که دارند حرکت خودشان را در یک لحظه حساس تاریخی انجام می دهند و این بار نیز به این مساله عمل کردند و امیدواریم آن تاثیری که باید اعمال کند در جامعه ما داشته باشد.

توصیه شما در این فرصت کوتاه باقی مانده تا انتخابات چیست؟

توصیه من به شما این است که فضای انتخابات را گسترش بدهید و به پیرامون ببرید. وقتی شما مرکز نشین هستید و کار و اعمال خودتان را محدود به مرکز می کنید و به تعبیری فریب این مرکز نشینی و اتفاقات آن را می خورید. اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و این حرکت از صفر به صفر است و اگر فردا شکستی باشد این سهم عملکرد اشتباه همه ما خواهد بود. هرجایی که فکر ضعفی وجود دارد ، خلایی هست باید مورد توجه قرار بگیرد. باید همگی به این نکات توجه داشته باشیم که شیوه بیان خودمان را اصلاح کنیم.

در برخورد فرد به فرد با مردم باید همه نکات به درستی صورت بگیرد. اگر از کسی برای مصاحبه و سخنرانی دعوت می کنید به مسائل تکراری نپردازید. از او بپرسید چه راهکاری برای دعوت پیرامون و حومه به انتخابات در نظر دارد. فرصت بسیار کم است باید در این مدت کوتاه از فرصت ها استفاده کرد. باید تلاش کرد که فضای انتخابات هموار شود. فضای تبلیغاتی و شیوه بیان و توضیح بسیار مهم و تعیین کننده است. امید است که آن نتیجه مطلوبی که همه انرژی و تلاش خود را وقف آن کرده اند به بار ننشیند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها