بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
حمیدرضا برادران شرکا:
تورم یک رقمی ضمن بالا بردن قدرت خرید مردم به آن ها برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری چه از طرف سرمایه گذاران داخلی و چه خارجی کمک می کند و عاملی در افزایش رشد اقتصادی کشور است.

تدبیر24»حمیدرضا برادران شرکا،  رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره کنترل تورم در دولت روحانی گفت: در تمام کشورها یکی از برنامه های کلان دولت کاهش نرخ تورم است. به این اعتبار کاری که در دولت آقای روحانی صورت گرفته منطبق بر شرایط علمی است، یعنی یک ضرورتی بوده که در همه کشورها احساس می شده و او هم این را به درستی هدف گیری و هدف گذاری کردند که تورم را یک رقمی کنند.

او در گفت و گو با سحر - پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی - تاکید کرد:تورم یک رقمی ضمن بالا بردن قدرت خرید مردم به آن ها برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری چه از طرف سرمایه گذاران داخلی و چه خارجی کمک می کند و عاملی در افزایش رشد اقتصادی کشور است.

وی با اشاره به تحقق عدالت اجتماعی در شرایط حداقلی تورم اضافه کرد: کاهش نرخ تورم و نزدیک شدن به استاندارد جهانی به لحاظ عدالت اقتصادی بسیار حایز اهمیت است. یعنی زمانی که تورم بالاست بیشترین ضرر متوجه کسانی می شود که از حقوق ثابتی برخوردار هستند. لذا برای حفظ عدالت اجتماعی و اقتصادی باید دولت ها یکی از اهداف خود را کاهش نرخ تورم بدانند و پایین آمدن تورم به ما این اجازه را می دهد که از نرخ رشد اقتصادی بالاتر و سرمایه گذاری های مولد برخوردار شویم.

به گفته برادران شرکا، دولت تدبیر و امید یکی از کارهایی که باید هدف گذاری می کرده را به خوبی انجام داده و در آن موفق شده است که همان کاهش 30 درصدی نرخ تورم است. این اتفاق بزرگی بود که صورت گرفته است و نشان از هدف گذاری دقیق و درست دولت دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه یکی از نکاتی که دولت یازدهم به آن توجه داشته است، کنترل نرخ تورم بوده است. به نظر شما روحانی تا چه اندازه توانسته تورم را مهار کند و تا چه اندازه این مساله در دولت یازدهم با اهمیت تلقی شده است؟ گفت :باید در اینجا توضیح داده شود نرخ تورم 40 درصد نزدیک به نرخ تورمی است که ما در اقتصاد به آن تورم افسار گسیخته می گوییم. کشورهایی که تورم افسار گسیخته دارند،در این جوامع، با کیفیت پایین زندگی، انگیزه برای سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی بسیار پایین است، به طور کلی یکی از اهداف بزرگ همه سیاستمداران اقتصادی در همه دنیا این است که تورم را به حد قابل قبولی برسانند که نرخ تورم قابل قبول معمولا بین 2 تا 5 درصد است که اصولا در اقتصاد وجود تورم تا 2 درصد را برای ایجاد انگیزه برای فعالیت های اقتصادی ضروری می دانند.به عبارت دیکر تورم صفر معنایی ندارد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: کار اساسی که تورم انجام می دهد کم کردن قدرت خرید مردم است. هرچقدر که قیمت ها افزایش پیدا کنند و درصد افزایش قیمت ها که همان نرخ تورم است افزایش یابد مفهومش این است که مردم قدرت خریدشان را از دست می دهند به عبارت دیگر دستمزد یا حقوقی که دریافت می کنند بخشی از ان بابت تورم از بین می رود.

او افزود: در ادبیات اقتصادی از بحث مالیات تورم صحبت به میان می آید مالیات بخشی از قدرت خرید مردم را از آن ها می گیرد. به هر حال دولت تدبیر و امید یکی از کارهایی که باید هدف گذاری می کرده، نزدیک کردن نرخ تورم به استاندارد جهانی آن بوده که آن را به خوبی انجام داده و در آن موفق شده است که همان کاهش چیزی حدود 30 درصد نرخ تورم است. این اتفاق بزرگی بود که صورت گرفته است و نشان از هدف گذاری دقیق و درست دولت دارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها