بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
فاضل موسوی

تدبیر24» مردم آمدند و هرچه در توان داشتند روز گذشته در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری برای آینده میهن، پیشرفت، توسعه و امنیت ایران به کف اخلاص گذاشتند. بر این اساس حضور مردم در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت از مشارکت حداکثری و کم‌نظیر جامعه ایران داشت. از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در کشورهای دیگر هم با حضور حداکثری و کم‌سابقه ایرانیان مقیم رقم خورد. تردیدی نیست که بخشی از این حضور بی‌نظیر ناشی از عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجه، پرونده هسته‌ای ایران و در نهایت دستاورد ملی برجام است. به هر روی اگرچه هنوز نتیجه رسمی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نشده، اما بسیاری از تحلیلگران از جمله فاضل موسوی معتقد است که این دوره از انتخابات به دلیل رضایت مردم از عملکرد دولت یازدهم، وزن رقبای روحانی و وعده‌های آنها به نفع روحانی رقم خواهد خورد. در این راستا فاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با «آرمان» گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.


آیا مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به دوره‌های قبل بالاتر بود؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا این مهم به دلیل افزایش توسعه یافتگی مردم ایران است یا رضایت خاطر جامعه از عملکرد دولت یازدهم؟


حضور جمعیت روز گذشته در پای صندوق‌های رأی در شعبات مختلف تهران و استان‌های دیگر بسیار چشمگیر بود که باید این مهم را به فال نیک گرفت و از ملت ایران تشکر کرد که با درایت و هوشمندی در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کردند. اما درباره علت حضور حداکثری مردم، باید اذعان داشت که جامعه ایران نسبت به گذشته آگاه‌تر شده و از سویی آنها امروز به خوبی می‌دانند در ایران و کشورهای منطقه جهان چه می‌گذرد. از سویی رقبای روحانی و وعده‌های آنها، برخی رفتارهای تند و تخریبگرایانه و هجمه‌های همه‌جانبه دلواپسان تندرو نسبت به دولت روحانی در مقابل رضایت خاطر مردم نسبت به عملکرد دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف در نهایت سبب آن شد که مردم به‌طور جدی‌تر در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند و مشارکت هوشمندانه خود را در صحنه انتخابات به جهان نشان دهند؛ همچنین به مسئولان داخل و حتی جهان بگویند که ما ملت همیشه بیداریم و اولویت نخست ما ایران و مصالح ملی، امنیت، پیشرفت و آزادی است و در چارچوب قانون از باورها و ارزش‌های ملی خود حمایت خواهیم کرد. روز جمعه جامعه ایرانی به میدان آمد تا این پیام مهم را به جهان برسانند که به هیچ‌روی از کشور، منافع و مصالح ملی‌مان نخواهیم گذشت و در هر شرایطی، به ویژه در برهه سرنوشت‌سازی مانند انتخابات، از مسئولانی که برای کشورمان عزت فراهم می‌کنند و با نگاه عقلانی به دنبال آرامش و توسعه کشور هستند، حمایت خواهیم کرد.


آیا حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی مسئولیت رئیس‌جمهور آینده را سنگین‌تر نمی‌کند؟ به‌طور کلی چنین مشارکت بالایی در انتخابات چه تاثیری در نگاه مسئولان خواهد داشت؟


به یقین این مهم مسئولیت رئیس‌جمهور آتی را نسبت به اجرای درست برنامه‌هایش و تحقق انتظارات مردم سنگین‌تر خواهد کرد، زیرا می‌گویند هر چقدر الماس بزرگ‌تر باشد، نگهداری آن تعهد و صداقت بیشتری می‌طلبد و این مهم مصداق بارز مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 و انتظار جامعه نسبت به تحقق مطالبات خود از رئیس‌جمهور آتی، به ویژه نامزدها و جریان‌هایی است که از مردم به کرات برای حضور در انتخابات دعوت به عمل آورند. در مجموع و با توجه به تفاوت آرا در دیگر کشورها و رأی بالای روحانی نسبت به دیگر نامزدها امید می‌رود که در چارچوب قانون اساسی و مسیر اراده مردم بازهم شاهد تداوم دولت امید، توسعه، پیشرفت، عقلانیت و آرامش باشیم و امیدواریم که روحانی این بار با توان بیشتری در عرضه ریاست‌جمهوری حضور پیدا کند.


آیا اقبال بالای ایرانیان مقیم در کشورهای دیگر نسبت به روحانی ناشی از عملکرد دولت یازدهم در سیاست خارجی و گشایش‌های بین‌المللی به ویژه برجام نیست؟


با توجه به اینکه حضور مردم در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بسیار بالا بوده، باید اذعان داشت این مهم نتیجه عملکرد دولت یازدهم در حوزه بین‌الملل، برجام و موضعگیری‌های هوشمندانه و منطقی دولت روحانی نسبت به مسائل مختلف سیاست خارجه است. به ویژه گشایش‌های خارجی و برجام برای ایرانیان مقیم در کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر مشهود است. به همین دلیل بدیهی است که بسیاری از ایرانی‌ها، حتی ایرانیان مقیم در کشورهای دیگر بخواهند دولت یازدهم کارش را ادامه دهد و برنامه‌های ناتمامش را تمام کند.


نتیجه دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری را چگونه پیش‌بینی می‌کنید و در صورت ادامه ریاست‌جمهوری روحانی چه توصیه‌ای به او دارید؟


به احتمال بسیار زیاد روحانی در این دوره با فاصله بسیار زیادی پیروز انتخابات خواهد بود. روحانی باید نسبت به گذشته واقع‌بینانه‌تر عمل کند. کادر اجرایی او باید کارشناسانه‌تر، چابک‌تر، تواناتر و آرمانی‌تر از کابینه دولت یازدهم عمل کند و از همکاری با کسانی که حاشیه دارند، در دولت جدید بجد خوداری کنند. اگر روحانی فرد پیروز در انتخابات باشد، باید قدردان جریان‌های حزبی و تشکیلاتی باشد که همه‌جانبه از او حمایت کردند و هرچه در توان داشتند، برای تمدید دولت او به‌کار گرفتند. از سویی باید با همه توان در جهت تحقق برخی از مطالبات بر زمین مانده در دولت قبل و نیز تعهدات و شعارهای خود در این دوره تلاش کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها