بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
تولید نفت ایران در سال ۱۳۹۲ در حالی به کمتر از روزانه ٣ میلیون بشکه رسیده بود که وضع روشنی نیز برای احیای قدرت نفتی کشور وجود نداشت و به اصطلاح در شرایط «دشمن شاد» قرار داشتیم. وزارت نفت اما ظرف کمتر از چهار سال موفق شده است تا تولید نفت را به مرز ٤ میلیون بشکه در روز رسانده و وضع روشنی برای افزایش ظرفیت تولید نفت ترسیم کند.
تدبیر24»در آغاز راه دولت یازدهم، تولید نفت ایران در بدترین وضع ممکن قرار داشت، یعنی ٢ میلیون و ٨٢٠ هزار بشکه در روز، تحریم‌ها ورود بشکه های نفت ایران را به بازارهای اروپا به صفر رسانده بود و در آسیا نیز به جز کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هیچ کشور از ایران نفت نمی خرید.

تولید نفت ایران در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به ترتیب سه میلیون و ٩٣٠ هزار بشکه، ٢ میلیون ٨٤٣ هزار بشکه و  ٢ میلیون و ٨٢٠ هزار بشکه در روز بوده است.

اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ٢٧ دیماه ١٣٩٤ راه را برای افزایش تولید و صادرات نفت ایران باز کرد. کمتر از شش ماه پس از اجرای برجام، تولید نفت در فضای مسموم داخلی و خارجی آن روزها که افزایش تولید نفت را در مدت زمان کوتاه محال می‌دانستند، آغاز شد.

وزیر نفت روی حرف خود ایستاد و کمی پس از افزایش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت در کمتر از شش ماه به تلاش‌ها ادامه داد و تولید نفت ایران را بار دیگر ٥٠٠ هزار بشکه دیگر افزایش داد. حالا امر محالی که برای خیلی ها توهم بود، برای نفتی ها دست یافتنی شده است. اینک ایران نزدیک چهار میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

با افزایش تولید و صادرات نفت، درآمدهای نفتی ایران نیز در سال ۱۳۹۵ کمی از ٤٠ میلیارد دلار بالاتر رفت. خوب است بدانیم وضع تولید نفت چه بود و چه شده است. اگر افزایش تولید نفت و افزایش درآمدهای نفتی محقق نمی‌شد، اقتصاد ایران اکنون رمقی برای حرکت چابک در عرصه های مختلف نداشت و بسیاری از برنامه های توسعه و رفاهی و حتی پرداخت حقوق اقشار مختلف نیز ممکن بود با مشکلات جدی مواجه شود.

دولت تولید نفت را در سال ۱۳۹۲ در حالی به میزان ٢ میلیون و ٨٢٠ هزار بشکه در روز تحویل گرفت که از همین میزان به زحمت کمی بیش از یک میلیون بشکه اش را می توانست در چند بازار محدود به فروش برساند و برای برگشت پول آن هم با مشکلات بسیاری مواجه بود. حالا اما رقم تولید نفت در حالی به مرز ٤ میلیون بشکه در روز رسیده است که به راحتی حدود ٢,٤ میلیون بشکه آن را در هر بازاری که بخواهیم به فروش می رسانیم و مشکلی هم برای دریافت پول فروش نفت کشور نداریم. این ارقام شاید در اذهان عده ای فقط یک عدد باشد، اما دلسوزان و تصمیم گیران عالی کشور ارزش قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی که این حجم تولید نفت برای کشور ایجاد می کنند را به خوبی می دانند و هم از این روست که ارکان کشور برای توسعه ظرفیت سازی تولید نفت اجماع دارند و به زودی با امضای قراردادهای جدید، برنامه افزایش تولید نفت ایران کلید زده خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها