بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
رسانه های ترکیه:
رسانه های ترکیه روز یکشنبه نیز همانند روز گذشته با انتشار اخبار و تحلیل هایی درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشتند که مردم ایران با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری جدید خود، بار دیگر به دولت، اهداف، برنامه ها و رویکرد او اعتماد کردند.
تدبیر24»روزنامه ینی شفق به عنوان روزنامه نزدیک به دولت ترکیه نوشت: روحانی در این انتخابات با غلبه بر حریفان سیاسی خود، سنت سیاسی دو بار رئیس جمهوری شدن در ایران را ادامه داد و با کسب بیش از 57 درصد آرای مردم، رئیس دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران شد.
این روزنامه نوشت: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران طی مصاحبه ای در تهران با اشاره به مشارکت 41 میلیون و 220 هزار و 131 نفر در انتخابات روز جمعه ایران اعلام کرد که در این انتخابات حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای و با بیش از 57 درصد مجموع آرا به عنوان رئیس جمهوری دوره دوازدهمین انتخاب شده است.
این رسانه همچنین نوشت: در این انتخابات سیدابراهیم رئیسی رقیب جدی روحانی نیز با کسب 15 میلیون و 786 هزار و 449 رای معادل 38.2 درصد آرا و مصطفی میرسلیم با کسب 478 هزار و 215 رای و مصطفی هاشمی طبا با کسب 215 هزار و 450 رای، از کسب آرای لازم برای رئیس جمهوری شدن ناکام ماندند.
این رسانه، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را انتخاب بین سیاست ها و رویکردهای نامزدها عنوان کرد و در خبر خود آورد: روحانی نیز همانند روسای جمهوری دوره های گذشته ایران برای بار دوم به عنوان رئیس جدید جمهوری انتخاب شد و این سنت همچنان ادامه یافت.
این رسانه همچنین نوشت: روحانی که توانست از طریق مذاکره با گروه کشورهای 5+1 و با لغو تحریم های اقتصادی، جایگاه ایران را در دنیا بهبود ببخشد، با انتخاب از طرف مردم ایران بار دیگر تاییدیه ای برای ادامه سیاست ها و رویکردهای دولت با رای مردم کسب کرد.
به گزارش این رسانه، گسترش آزادی ها، کاهش نرخ بیکاری، سرعت بخشیدن به توسعه کشور، مذاکره با دنیا و برقراری روابط صلح آمیز با کشورها از جمله سیاستهای محوری دولت روحانی بود که در این انتخابات نیز مورد هجمه رقبای روحانی قرار گرفت ولی مردم ایران با رای خود به تداوم این سیاست ها تاکید کردند.
شبکه خبری 'تی.آر.تی.خبر' ترکیه نیز در تحلیل انتخابات ایران با ذکر آمار و اطلاعات مشارکت و فرایند آغاز تا اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، به معرفی حسن روحانی رئیس منتخب دولت دوازدهم ایران پرداخت.
این رسانه اعلام کرد که روحانی 69 ساله که در سال 2013 با کسب 50.7 درصد آرا به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شده بود، این بار نیز با افزایش قابل توجه تعداد و درصد آرای خود توانست به عنوان هفتمین رئیس جمهوری و رئیس دولت دوازدهم ایران انتخاب شود.
این رسانه سابقه فعالیت ها و مسئولیت های روحانی از اول انقلاب تا کنون را مرور کرده و او را مرد محوری و کلیدی صنعت و مذاکرات هسته ای ایران معرفی کرده و اعلام کرد که این روحانی محافظه کار میانه رو توانست نرخ رشد اقتصاد ایران را در دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود به شکل معناداری بهبود بخشد.
این رسانه جذب سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای تداوم هشت درصد رشد اقتصادی را از اهداف اقتصادی دولت روحانی عنوان و اعلام کرد که اگر توافق نامه هسته ای ایران با مدیریت روحانی امضا نمی شد، رشد اقتصادی ایران الان منفی 10 درصد شده بود.
این رسانه گسترش آزادی ها، کاهش نرخ بیکاری، سرعت بخشیدن به توسعه کشور، مذاکره با کشورهای جهان و تلاش برای برقراری صلح را از جمله وعده های روحانی در این دوره انتخابات عنوان کرد.
شبکه خبری 'خبر.7' ترکیه نیز اعلام کرد که در انتخابات روز جمعه ایران حسن روحانی با رای قاطع حدود 58 درصدی به عنوان رئیس دوازدهمین دولت ایران انتخاب شده است.
به نوشته این رسانه، سیدابراهیم رئیسی رقیب محافظه کار روحانی نیز از کسب آرای لازم برای رئیس جمهوری شدن ناکام ماند و نفر دوم این رقابت سیاسی شد.
روزنامه حریت ترکیه نیز در خبری تحلیلی با اشاره به کسب بیش از 57 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط روحانی نوشت: مردم ایران در پی این پیروزی و غلبه بر سیدابراهیم رئبسی حریف محافظه کار روحانی، به خیابان ها ریخته و به جشن و شادمانی پرداختند.
این روزنامه در خبر تحلیلی خود روحانی را کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان و رقیب او سید ابراهیم رئیسی را نامزد مورد حمایت محافظه کاران و اصولگرایان عنوان کرد و نوشت: این رای قوی به روحانی در واقع رای به گشایش روابط خارجی و ارتباط منطقی با غرب محسوب می شود.
روزنامه 'ینی بیرلیک' ترکیه نیز در خبری تحلیلی با انتشار متن کامل مصاحبه رحمانی فضلی وزیر کشور ایران در خصوص اعلام نتایج انتخابات نوشت: روحانی پیروز رقابت انتخاباتی و رئیس دولت دوازدهم ایران شد.
این روزنامه همچنین در خبر تحلیلی خود سابقه حسن روحانی منتخب این انتخابات را از زمان اول انقلاب تا کنون تشریح کرده و نوشت که او در این انتخابات، نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان و میانه روها بود و توانست با غلبه بر سیدابراهیم رئیسی رقیب خود، رئیس جمهوری ایران شود.
این روزنامه نیز مصاحبه و مذاکره با کشورهای جهان در جهت گشایش اقتصادی و برقراری صلح و افزایش آزادی های بیشتر در داخل را از جمله برنامه های روحانی در این دوره اعلام کرد.
روزنامه 'ینی مساژ' ترکیه نیز در خبر تحلیلی خود در خصوص انتخابات ایران نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی ایران توانست با رای قاطع 58 درصد مردم رئیس جمهوری همسایه شرقی ترکیه شود.
این روزنامه با انتشار سوابق و اقدامات دکتر روحانی در سالهای بعد از انقلاب و به خصوص در دوره چهار ساله ریاست جمهوری وی نوشت: این رئیس جمهوری مورد حمایت میانه روها و اصلاح طلبان در صدد است که روابط مخدوش شده ایران با کشورهای جهان و به خصوص با غربی ها را بهبود بخشد.
این رسانه همچنین نوشت: رقیب او سیدابراهیم رئیسی که مخالف جدی ارتباط با غرب بود، در این انتخابات توانست حدود 38 درصد آرا را کسب کند.
این رسانه موافقت در امضای سند برجام و مذاکره با گروه کشورهای 5+1 و نیز لغو تحریم ها را از جمله دستاوردهای جدی دوره ریاست جمهوری روحانی در دوره یازدهم عنوان کرد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز که در ایام اخیر به صورت مستمر خبر انتخابات ایران را پوش می داد، آخرین مصاحبه بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات را منتشر کرد و نوشت: 'رئیس جمهوری ایران گفت که امروز دنیا می داند ایران مسیر دور از خشونت را برگزیده است و ملت ما می خواهد در صلح و دوستی در جهان زندگی کند.
به نوشته این رسانه، دکتر روحانی در مصاحبه خود اعلام کرد که مردم ایران راضی نیست تحقیر و تهدید را تحمل کند و این پیام باید توسط کشورها به ویژه همسایگان درست شنیده شود.
بنا به خبر این رسانه از قول رئیس جمهوری کشورمان، 'انتخابات ایران نشان داد راه تامین امنیت تقویت دموکراسی و احترام به آرای مردم است و نه تکیه بر قدرت‌های خارجی.'
به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 به صورت همزمان در ایران و در برخی کشورهای خارجی از جمله ترکیه برگزار شد.
در این دوره، با انصراف محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری از ادامه رقابت انتخاباتی، سیدمصطفی آقامیرسلیم، سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت پرداختند.
تعداد واجدان شرایط رای دادن در این انتخابات 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر اعلام شده که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی بودند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها