بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
اگر بخواهیم به اهمیت کار اصلاح‌طلبان، شخصیت‌ها، شورای عالی سیاستگذاری و شاخه‌ها و شعب آن و همه کسانی که به‌طور مستقل برای برگزیده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تبلیغ و دعوت به رای نموده و این حماسه را خلق کردند، پی ببریم، باید امور مربوط به انتخابات را از بهمن و اسفند گذشته از جلوی چشممان عبور دهیم. فضا از لحاظ تعداد،کیفیت و ترکیب کاندیداها بسیار مه‌آلود و نگرانی از نظر تایید یا ردصلاحیت‌ها شدید بود.
تدبیر24» تبلیغات علیه عملکرد دولت تدبیر و امید از آغاز سال ۱۳۹۵ شدت یافته بود. با رحلت حضرت آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، نگرانی‌ها بیشتر هم شد. بعصی مراکز ذی‌نفوذ، مخالفت و امیال درونی خود را برای انتخاب نشدن، علنی و بر زبان آشکار می‌ساختند. ثبت‌نام بیش از ۱۶۳۶ کاندیدا که عمدتا غیرمعروف بودند و بررسی صلاحیت‌ها در زمان محدود بر نگرانی‌ها می‌افزود. شنیده شد در برابر اشتیاق کسانی برای ردصلاحیت جناب روحانی با تدبیر مقام معظم رهبری مساله بررسی صلاحیت ختم به خیر شد. تبلیغات و به‌ویژه مناظره‌ها آغاز شد، رقابت جدی بین آقایان دکتر روحانی و دکتر جهانگیری از یک طرف و آقایان حجت‌الاسلام رئیسی و دکتر قالیباف از طرف دیگر، مناظره و گفت‌وگو را به جنگ و ستیز کشانده بود. در طول تبلیغات تا روز دوشنبه خبرها حکایت از آن داشت که رای رئیس مجلس و مهندس باهنر و بخشی از نمایندگان اصولگرا به سمت دکتر روحانی است، اما با کناره‌گیری ناگهانی آقای قالیباف به نفع حجت‌الاسلام رئیسی که قبلا تاکید نموده بود انصراف نخواهد داد، اوضاع دگرگون و ازجمله مهندس آقای باهنر طی یک گفت‌وگوی مفصل ضمن حمایت از کاندیداتوری آقای رئیسی به طور قاطع از پیروزی ایشان خبر می‌داد. جالب اینجا که دو اتفاق تقریبا شبیه هم در انتخابات سال ۸۴ و ۹۶ رخ داد که طرفداران تغییر را نگران کرد. در روز سه‌شنبه هفته تبلیغات ۸۴ به‌طور ناگهانی آقای قالیباف اعلام انصراف کرد و نتیجه آن اعلام ریاست‌جمهوری آقای دکتر احمدی‌نژاد شد. باز قالیباف که با توپ پر به میدان انتخابات ورود کرده بود به‌طور ناگهانی اعلام انصراف کرد، با این تفاوت که این‌بار حمایت خود را از آقای رئیسی اعلام کرد. بدین‌وسیله طرفداران کاندیدای رقیب جناب روحانی وانمود می‌کردند که این انصراف دلیل بر رای آوری آقای رئیسی است و موجب نگرانی خیلی‌ها شد. این فرازونشیب‌ها، مخالف‌خوانی‌ها، سیاهنمایی‌ها و وعده دادن‌های بدون پشتوانه رقیب از قبیل ایجاد ۵ میلیون اشتغال در ۴ سال و سه برابر کردن یارانه تاثیری بر عزم اکثریت مردم نداشت و همان‌طور که همه شاهد بودیم حماسه جدیدی خلق کردند. اما علت این رویداد به نظر نویسنده به دلایل زیر است: ۱- مردم از وضع موجود و شیوه اداره کشور ناراضی هستند و خواهان تغییر و تحولند، اما مطلبی که خیلی مهم است اینکه علاقه‌مندند از طریق ادامه اصلاحات و از طریق صندوق رای به خواست خود دست یابند. ۲- چندان تحت تاثیر شیوه‌های پوپولیستی قرار نمی‌گیرند. ۳- به سوابق، عملکرد، شعارها و برنامه‌های آقای روحانی ابراز اعتماد کردند. ۴- به‌رغم تلاش بسیار برای فاصله انداختن بین بدنه جامعه و اصلاح‌طلبان و سران و رهبران آن، به‌ویژه نتیجه انتخابات اثبات نمود که آب در هاون کوبیده‌اند. 4- در غیاب حاکمیت کارکرد حزبی در انتخابات، شورای سیاستگذاری به خوبی این خلأ را پر کرد. ۵- وحدت استراتژیک در نزد اصلاح‌طلبان باعث شد که نه تنها وحدت بین خود را حفظ نمایند، بلکه به رغم دسیسه‌های اقتدارگراها بر وحدت خویش بیفزایند. 6- تحقق موارد بالا نتیجه دادن هزینه‌های سنگین توسط سران اصلاح‌طلب و تحمل زجر و زحمت توسط خانواده‌های آنها و پیشه ساختن صبر و تحمل است. پیام اصلی رای‌دهندگان به جناب آقای دکتر روحانی تغییر و پیش رفتن به سمت ایرانی آباد، آزاد و توسعه‌یافته و رفاه، آسایش و معنویت برای مردم است. مهم این است که تاکید می‌کنند دستیابی به خواسته‌های بالا، با تنش‌زدایی، حسن روابط و جلب همکاری مراکز بین‌الملل و کشورهایی که به منافع و امنیت ملی ایران احترام قائلند، میسر خواهد بود.


 علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها