بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
رییس سازمان انرژی اتمی امضای توافق نامه بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را زمینه سازی برای تلطیف فضا و برگرداندن اعتماد دانست.
به گزارش تدبیر24 به نقل از واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اثرات مثبت امضای توافق نامه بین ایران و آژانس گفت: همکاری ایران با آژانس یک همکاری دیرینه و دیر پا است و ما یکی از کشورهایی بودیم که از ابتدا به NPT پیوستیم، البته مسائل و سو تفاهم هایی پیش آمد و منافقین آمدند و گفتند ایران در نطنز فعالیت های سری دارد و همان زمان آقای البرادعی پاسخ آنها را داد.
 
وی افزود: مطرح کردن چنین شبهه ای موجب شد مسئله هسته ای که سابقه فنی و بالاتر از آن حقوقی دارد به مسئله سیاسی تبدیل شود  و از سال 2002 تا به امروز با این پرونده دست به گریبان هستیم .
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که  در ضمن تحولات 11 ساله اخیر ما از چند مرحله عبور کردیم گفت: مرحله اول زمانی دبیری آقای روحانی در شورای عالی امنیت ملی بود که برای حل وفصل موضوع  با سه کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس مذاکره کردیم و آن زمانی بود که ما توان  ساخت سانتریفوژ را نداشتیم.
 
وی افزود: در آن موقع، اقتدار سیاسی داخلی و اجتماعی داشتیم اما در زمینه علمی تازه وارد این عرصه شده بودیم لذا با این کشورها وارد گفتگو شدیم و پروتکل الحاقی را داوطلبانه امضا کردیم و قرار بود برای شش ماه باشد تا اعتماد سازی شود ولی نزدیک به 2 سال طول کشید و دیدیم که آنها به عهد خود وفا نکردند.
 
صالحی گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری پروتکل را لغو کردیم و در مرحله دوم جمهوری اسلامی ایران با کمک دانشمندان جوان خود با شتاب فراوان جبران مافات کرد و توانستیم در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای به دانش بومی دسترسی پیدا کنیم.
 
وی افزود: به هر حال طرف مقابل هم فعال بود ونهایتا موضوع را به شورای امنیت بردند در این مرحله از زمان، آقای لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و سعی کردیم ابهامات را پاسخ دهیم. بر همین اساس، سند 711 آژانس بین المللی انرژی اتمی،  ناظر و گوینده این حقیقت است که ایران پاسخ سوالات درباره فعالیت های هسته ای خود را داد، اما این امر مصادف شد با تغییر مدیر کل آژانس و همزمان آمریکایی ها اتهامات جدیدی را که ماهیت هسته ای نداشت مطرح و پرونده جدیدی باز شد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: البته ما پاسخ لازم را در 107 صفحه دادیم تا به امروز رسیدیم. در همین زمینه کارشناسان ما و آژانس در گذشته 10 جلسه برگزار کردند ولی به جمع بندی مورد رضایت دو طرف نرسیدیم، البته خیلی زحمت کشیده شد تا این که بنده باز به سازمان انرژی اتمی آمدم و سفری به وین کردم.
 
وی تصریح کرد: آنجا گفت و گویی با آمانو داشتم و بنا را به همکاری بیش از پیش گذاشتیم و بعد هم آقای نجفی، نماینده ایران در آژانس، دو جلسه ای گذاشتند که در آن دو جلسه به تفاهم رسیدند و این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح و موافقت اولیه کسب شد . در سفر اخیر آمانو به ایران پس از بررسی توافق انجام شده و انجام اصلاحیه، بیانیه را بر مبنای آمادگی دو طرف و با حسن نیت و اراده طرفین برای حل و فصل موضوع امضا کردیم.
 
صالحی گفت: درفرایند تصمیم سازی ها  دردبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مسائل در کمیته هسته ای متشکل از وزیر امورخارجه،تعدادی از وزرای دیگر ،رییس سازمان انرژی اتمی و دبیر شورای طرح و سپس جمع بندی می شود و پیرو آن هر کس وظائف خود را عمل کند . دراین دبیر خانه  با موافقت اعضا، تصمیم به اصلاح بیانیه اول گرفته شد و بعد از اصلاح آن را امضا کردیم.
 
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه 6 موضوع دراین زمینه مطرح بود افزود : بازدید از کارخانه آب سنگین اراک، بازدید از معدن گچین، اطلاعات مربوط به راکتور های تحقیقاتی که بناست دراینده ان را بسازیم، مکان ساخت نیرو گاههای  هسته ای، تعداد راکتور های تحقیقاتی و غنی سازی لیزری موارد مطرح شده در توافق نامه بود .
 
صالحی با بیان این که براساس پادمان تعهدی به اجرای برخی از این موارد نداریم افزود: تاکنون کارشناسان اژانس سه بار از کارخانه آب سنگین اراک وچندین بار از معدن گچین  درسال 2003 بازدید کرده اند  واگر بخواهند باز هم مانعی ندارد.
 
معاون رئیس جمهور  تصریح کرد: نزدیک به 10 سال قبل، قبل از ورود به عرصه سانتریفیوژها، غنی سازی  لیزری داشتیم ولی وقتی به وسیله سانتریفیوژ توانستیم غنی سازی کنیم، دیگر نیازی به ادامه غنی سازی با لیزر نبود که به آژانس اعلام کردیم لیزر را کنار گذاشته ایم. و بازرسان آژانس هم آمدند و دیدند.
 
صالحی درباره مکان ساخت نیروگاههای جدید نیز گفت: برای ساخت نیروگاههای هسته ای شاخص های مثل  شرایط جوی ، جمعیت ،نزدیکی به مصرف برق تولیدی ملاک است  که عمدتا سواحل دریای خزر ،خلیج فارس، شمال غرب و غرب کشور این استعداد را دارند و ما برای اعلام مکان ها نیز مشکلی نداریم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دستور آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور، مبنی بر ساخت نیروگاه های جدید گفت: ما در حال مذاکره با کشور روسیه هستیم و آنها آمادگی خود را اعلام کرده اند. امیدواریم که کلنگ دومین نیروگاه اتمی کشور در سال 1393 به زمین زده شود.
 
وی افزود: پروتکلی در سال 1992 بین ایران و روسیه برای ساخت 4 هزار مگاوات برق هسته ای امضا شده بود از این رو ما امیدواریم سال 1393 بتوانیم کلنگ دومین نیروگاه هسته ای خود را به زمین بزنیم. نیروگاه هایی که ساخته می شود همراه با آب شیرین کن خواهد بود به گونه ای که هر نیروگاه می تواند 300 هزار متر مکعب آب شیرین تولید کند از این رو اگر دو تا سه نیروگاه با این ظرفیت در بوشهر آب شیرین کند، با رسیدن حجمی نزدیک به یک میلیون متر مکعب آب شیرین به بوشهر  تحولی در این استان ایجاد خواهد شد.
 
وی گفت: تحول برق تولیدی است به گونه ای که با محاسبات انجام شده، برقی که در نیروگاه هسته ای تولید می شود از نیروگاه های فسیلی ارزانتر تمام می شود.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: هر نیروگاه 1000 مگاواتی معادل نزدیک به 7 تا 8 میلیون بشکه نفت صرفه جویی می کند که در صورت صادرات معادل ارزی آن به کشور وارد می شود علاوه بر این که هر نیروگاه جلوی انتشار حدود 7 میلیون تن آلاینده را می گیرد. مثلا با داشتن8 نیروگاه اتمی از تولید حدود 60 میلیون تن آلاینده جلوگیری می شود و مشکلات زیست محیطی متعاقب آن هم ایجاد نخواهد شد.
 
 صالحی با اشاره به انجام همه مراحل اکتشاف ،استخراج ، تولید سوخت و همچنین ساخت تجهیزات هسته ای به وسیله متخصصان داخلی گفت:  راکتور تحقیقاتی اراک نیز با 45 مگاوات قدرت حرارتی در داخل طراحی شده، البته برای تولید  رادیوایزوتوپ  ساخته شده است .
 
وی افزود : راکتور 360 مگاواتی دارخوین نیز به وسیله کارشناسان داخلی درحال طراحی است، اگر چه  سالهای زیادی طول خواهد کشید  و نیاز داریم  برای تایید طراحی ها بتوانیم از کشور دارای پیشینه صنعتی خوب کمک بگیریم.
 
صالحی وضعیت اکتشاف و استخراج را بسیار خوب توصیف و تصریح کرد: 15رادیو دارو  از جمله 2 رادیو داروی ید و مولیبدن  و نیز 10 رادیوداروی درمانی مثل ساماریوم که دارای مجوز مراجع ذیربط هست و تجویز و استفاده می شود را تولید می کنیم. 
 
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان  باتوجه به برگزاری کارگاهای آموزشی چگونگی استفاده از رادیو داروها  برای پزشکان با همکاری اژانس بین المللی  انرژی اتمی  افزود: پیشرفت های چشمگیری در ساخت تجهیزات  تصویری برداری و شتاب دهنده های  کوچک  برای تولید رادیو داروهای با عمر کوتاه در کشور به دست آمده است.
 
معاون رئیس جمهور  با بیان این که ما نمی خواستیم  سوخت 20 درصدی تولید کنیم  ولی به دلیل این که ذخایر ما درحال تمام شدن بود و به ما این سوخت را نمی دادند تصریح کرد: با کمک مالی آقای احمدی نژاد و در مدت 18 ماه و صرفا با داشتن اطلاعات اولیه و نیروهای انسانی ارزشمند  از جمله دکتر شهریاری موفق شدیم اورانیم با غنای 20 درصد تولید کنیم و درحال حاضر راکتور های ما با سوخت 20 درصد ایرانی کار می کنند.
 
وی افزود:‌ این در حالی است که آنها در صورت موافقت با تحویل سوخت، به دو و نیم سال زمان برای ساختن آن نیاز داشتند.
 
رییس سازمان انرژی اتمی  با بیان اینکه غربیها به این جمع بندی رسیدند که ادامه بحران  به نفع هیچ کس نخواهد بود  و باید به دنبال فرایند برون رفت باشند گفت: من بسیار امیدوارم  که ما  از این بحران خارج خواهیم شد و اصرار دارم که بگویم این بحران ساختگی است.
 
صالحی انتخابات مقتدرانه ریاست جمهوری، انسجام داخلی و قدرت نمایی ایران درجهان و همچنین تولید اندیشه در داخل را عوامل قدرت ایران و تبدیل شدن آن به قدرت مند ترین کشور منطقه برشمرد و گفت: من از 8-7  ماه قبل گفتم که اطمینان دارم پرونده هسته ای ایران به سمت حل شدن پیش می رود.
 
رییس سازمان انرژی اتمی انتقاد های خارجیها به مذاکرات هسته ای ایران را از روی دشمنی و شیطنت دانست و افزود: رژیم صهیونیستی با شیطنت خود فرانسه را درمذاکرات ایران با 1+5 مجبور به موضع گیری غیر مدبرانه کرد و بعد از آن فرانسوی ها درصدد  توجیه برآمدند .
 
صالحی درباره تاثیر متقابل مذاکرات  با آژانس و 1+5 گفت: مذاکرات با 1+5 سیاسی و با آژانس بین المللی انرژی اتمی، فنی وحقوقی است و اگر با آژانس به تفاهم برسم بر مذاکرات با 1+5 و شورای حکام نیز تاثیر می گذارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها