بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
«فاتحان بهشت»، «تزریق «امید» در رگ تهران» و «شگفتی‌های انتخابات شوراهای شهر و روستا» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های دوشنبه یکم خرداد به شمار می رود.
تدبیر24»روزنامه های صبح امروز در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا عنوان هایی چون «فاتحان بهشت»، «تزریق « امید» در رگ تهران»، «شگفتی‌های انتخابات شوراهای شهر و روستا»، «وظیفه سنگین اصلاحات و اعتدال!»، «امید به بهبود زندگی شهری»، «بالاگرفتن دعوای بهشتی‌ها بر سر قدرت»، «حضور مردم نشانه مطالبات عقیم مانده شهری‌شان بود»، «همه‌ رکورد‌های شورای پنجم»، «گام دوم پیروزی»، «تجمیع غیرقانونی صندوق‌های رای شورا در وزارت کشور» و «پایان کار قالیباف در شهرداری تهران» را بازتاب دادند.

**فاتحان بهشت
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «فاتحان بهشت»، نوشت: فهرست ٢١‌نفره اصلاح‌طلبان یا همان «امید» بی‌کم‌وکاست کرسی‌های شورای شهر تهران را یکی پس از دیگری به نام خود زد. دیروز رسما نتایج انتخابات شورای شهر تهران از سوی فرمانداری پایتخت اعلام شد و خبرهای جسته‌ و گریخته‌ای را که درباره اقبال مردم تهران از فهرست امید شنیده می‌شد، تأیید کرد. آن‌طور که عیسی فرهادی، فرماندار تهران خبر داد همه ٢١ عضو فهرست امید راهی بهشت می‌شوند و تنها کرسی‌های علی‌البدل شورای شهر تهران در اختیار شش نفر اول فهرست جناح راست قرار خواهد گرفت که شانس ورود اصولگرایان به شورای شهر را وابسته به استعفای اعضای اصلی یا مرگ آنها می‌کند.

روزنامه «ایران» در گفت‌ وگویی با آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و با درج عنوان «لبخند «بهشت» به «امید»»، نوشت: شورای شهر و شهرداری تهران به مدت بیش از 14 سال در اختیار طیف اصولگرایان قرار داشت و در همین مدت مشکلات پایتخت فشار زیادی را به مردم وارد کرده بود. علاوه بر این، طرح مسائلی مانند پرونده املاک نجومی یا ابهامات وسیع در تراکم‌فروشی‌ها و تغییر کاربری‌های انجام شده، زمینه یک سلب اعتماد بین مردم و مجموعه مدیریتی شهرداری را ایجاد کرده بود و شهروندان احساس کردند که این نهاد نیاز به تغییرات بنیادین دارد.

روزنامه «ابتکار» نیز در گزارشی با انعکاس عنوان ««امید» صدای مردم ایران»، نوشت: دو روز بعد از شکل‌گیری حماسه حضور گسترده مردم در انتخابات و یک روز بعد از آن که حسن روحانی، کاندیدای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای دومین بار با رای مردم به عنوان رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم برگزیده شد، لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان، یعنی «لیست امید» توانست در بسیاری از شهرهای بزرگ، تمام و کمال و یا به اکثریت پیروز انتخابات شوراها لقب بگیرد. در این میان، در پایتخت نیز همه لیست امید به شورا راه یافت تا تهران شهری باشد که مجلس‌نشینان و شورانشینانش همگی از لیست امید باشند.

روزنامه «اعتماد» همچنین در مطلبی با عنوان «مشهد، اصفهان و تهران «اصلاح‌طلب» شدند»، نوشت: کبوتر پیروزی روی شانه‌های اصلاح‌طلبان جاخوش کرده است. هنوز شیرینی پیروزی حسن روحانی را هضم نکرده‌اند که خبرهای خوش از سراسر ایران برای‌شان مخابره می‌شود. اصلاح‌طلبان در بسیاری از شهرها توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان شهری را از آن خود کنند. اگر در سال 92 با پیروزی روحانی بسیاری بر این باور بودند که جریان اصلاح‌طلب جان گرفته است و پس از انتخابات هفتم اسفند در تهران بسیاری معتقد بودند این جریان‌سیاسی بازگشتی شکوهمندانه داشته اکنون می‌توان گفت دست بالا متعلق به اصلاح‌طلبان است.

روزنامه «شرق» نیز در گزارشی با عنوان «خداحافظ بهشت»، نوشت: راه‌یافتن هر ٢١ نفر فهرست امید به شورای تهران نه‌تنها یک اتفاق سیاسی- اجتماعی محسوب می‌شود، بلکه یک اتفاق ورزشی هم به شمار می‌رود. با حضور اسامی حاضر در این فهرست در ساختمان خیابان «بهشت» به حضور چندین‌ساله ورزشکاران در شورای شهر تهران پایان داده می‌شود. در این سال‌ها همواره حضور ورزشکاران و چهره‌های شبه‌ورزشی در شورای شهر تهران خبرساز و بحث‌برانگیز بوده است. آخرین آن به همین دعوای عجیب روز گذشته عباس جدیدی و علیرضا دبیر برمی‌گردد.

** تزریق « امید» در رگ تهران
روزنامه «همدلی» در گزارشی با انتشار عنوان «تزریق « امید» در رگ تهران»، نوشت: در انتخابات شورای شهر این دوره، برخلاف دوره‌های قبل که رقابت اصلاح‌طلبان با اصول‌گرایان بود، رقیب دیگری برای اصلاح‌طلبان با لیست‌های جعلی و موازی ایجاد شده بود. البته فراموش نکرده‌ایم که در انتخابات گذشته اصول‌گرایان از دستیابی به لیست یا گزینه واحد ناتوان بودند و اصلاح‌طلبان با یک لیست واحد یا یک نامزد مشخص وارد کارزارهای انتخاباتی می‌شدند، ولی این بار اصول‌گرایان نیز با الگوبرداری از اصلاح‌طلبان، در شرایطی با لیست واحد «خدمت» وارد رقابت با «لیست امید» شدند. البته نباید فراموش کرد که در این دوره اصلاح‌طلبان انرژی زیادی را صرف مقابله با لیست‌های جعلی کردند. لیست‌هایی که با استفاده از اسم و عنوان لیست امید سعی داشت با جابه‌جا کردن برخی اسامی، مردم را در انتخاب نامزدهای مورد نظر سردرگم کند.

** شگفتی‌های انتخابات شوراهای شهر و روستا
روزنامه «ایران» در گزارشی با انتشار عنوان «شگفتی‌های انتخابات شوراهای شهر و روستا»، نوشت: پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا با پدیده‌های متعددی مواجه بود اما هیچ کدام به اندازه یکی از منتخبین شورای شهر خرم آباد خبرساز نشد. ولی الله رستمی‌نژاد، که بدون هیچ تبلیغاتی و تنها با یک بنر موفق شد با کسب 40 هزار رأی کرسی نخست شورای شهر خرم آباد را از آن خود کند یک دستفروش است که گفته می‌شود در سال 1351 مدرک فوق لیسانس زبان انگلیسی‌اش را از دانشگاه تهران دریافت کرده و چندین سال به‌عنوان معلم در خدمت آموزش و پرورش بوده اما در سال 1360 اخراج شده و از آن سال تاکنون همچنان دستفروش است.

**وظیفه سنگین اصلاحات و اعتدال!
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم خدایار سعید وزیری و با عنوان «وظیفه سنگین اصلاحات و اعتدال!»، نوشت: رای قاطع به لیست اصلاحات شورای شهر تهران و برخی شهرهای دیگر علی رغم داشتن انتقاداتی به نبودن برخی اسامی در لیست، تجربه‌ای دیگر در انتخابات لیستی که به طور معمول جز در کشورهای دارای احزاب قوی محقق نمی‌گردد را به منصه ظهور رساندند و به این ترتیب مدیریت اصلاح‌طلبانه بر امور شهری و شهرداری را برگزیدند.

در حقیقت پس از انتخابات مجلس در اسفند 94 که مردم با رای قاطع به تمام افراد لیست امید تهران و همچنین برخی شهرهای دیگر، اعتماد مثال زدنی را به جریان اصلاحات فریاد زدند، توهین‌های بسیاری را از سوی برخی گروه‌ها به مردم شاهد بودیم و همچنین برخی نقدها به عملکرد برخی از منتخبین نیز وارد بود که به نظر می‌رسید شاید جامعه انتخاب لیستی را با عدم شناخت دقیق از حاضران در لیست چندان برنتابد، اما بار دیگر در اردیبهشت مردم اعتماد خود را به اصلاحات تکرار کردند و نشان دادند همچنان علی‌رغم برخی کاستی‌ها که طبیعتا در هر حوزه‌ای وجود دارد و لازم است که رفع گردد، اصلاحات را راه اداره کشور در بخش‌های گوناگون می‌دانند و به توصیه بزرگان آن اعتماد کامل دارند.

** امید به بهبود زندگی شهری
روزنامه «ستاره صبح» در یادداشتی به قلم داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس و با عنوان «امید به بهبود زندگی شهری»، نوشت: مهم ترین سندی که به اهمیت انتخابات شوراهای شهر و روستا اشاره دارد، متن صریح قانون اساسی است که به خوبی در بندهای خود به جایگاه و اهمیت انتخابات شوراها در مدیریت شهری و روستایی پرداخته است. تخصیص 7 اصل از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی به موضوع شوراها نشان می دهد که این نهادهای مدیریتی به دلیل آنکه تحت مدیریت و مشارکت مستقیم مردمی قرار دارند، نه تنها نهادهایی پیش پا افتاده و سطحی نیستند، بلکه می توانند بخش مهم و عمده ای از معضلات و مشکلات موجود در سطح کشور از جمله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را حل و فصل کنند.

**بالاگرفتن دعوای بهشتی‌ها بر سر قدرت
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «بالاگرفتن دعوای بهشتی‌ها بر سر قدرت»، نوشت: ذائقه‌سازی جریان‌های سیاسی با ارائه لیست‌ها سبب ناکارآمدی و غیرتخصصی بودن راه‌یافتگان به شورای شهر شده است... این دومین باری است که طی سال‌های اخیر فهرست‌ها رأی می‌آورند نه اشخاص و مردم بر اساس شناختی که از یکی دو نفر حاضر در یکی از فهرست‌ها دارند به همه لیست رأی می‌دهند؛ چه انتخابات مجلس دهم باشد و چه انتخابات شورای پنجم! این بار هم تمام 21 نفری که قرار است وارد بهشت شوند، اعضای فهرست امید هستند. درست شبیه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که با قرار گرفتن چند چهره شناخته شده از جریان اصلاحات همچون محمد رضا عارف اکثریت ناشناخته این فهرست هم رأی آوردند و به بهارستان رسیدند.

** حضور مردم نشانه مطالبات عقیم مانده شهری‌شان بود
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم حمیدرضا خالدی و با عنوان «حضور مردم نشانه مطالبات عقیم مانده شهری‌شان بود»، نوشت: انتخابات شوراها با تمام «اگر» و «اما»هایی که داشت به خط پایان رسید و لیست امید با اعتماد صددرصدی مردم پایتخت، به طور کامل به شورای پنجم راه پیدا کرد. رخدادی که با حضور بی‌سابقه مردم در پای صندوق‌ها، شگفتی جدیدی را در حوزه مدیریت شهری رقم زد. اما هنوز آنچه پیش روی شورای پنجم است، چندان مشخص نیست. چه از منظر چالش‌هایی که از سوی شهری چون تهران پیش روی 21 عضو اصلاح‌طلب آن قرار دارد و چه از لحاظ اینکه اعضای جدید شورا با این مشکلات و چالش‌ها چگونه مواجه خواهند شد. این موضوع در کنار ریشه‌یابی دلایل حضور بی‌سابقه مردم در انتخابات شوراها، موضوعاتی هستند که «اعتماد» در گفت‌وگو با تعدادی از اعضای منتخب شورای پنجم شورای شهر تهران، آن را به بحث گذاشته است.

**همه‌ رکورد‌های شورای پنجم
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با انتشار عنوان «همه‌ رکورد‌های شورای پنجم»، نوشت: نتایج انتخابات شورای شهر تهران، نشان از ثبت رکورد‌های جدیدی برای پارلمان شهری پایتخت دارد. در مهم‌ترین این اتفاقات، آمارهای اولیه از میزان مشارکت سه میلیون و 600 هزاری در انتخابات شورای شهر تهران خبر دارد که در نوع خود یک رکورد جدید و مهم است به‌طوری‌که در دوره اول تا چهارم به‌ترتیب، تهرانی‌ها یک میلیون و 480 هزار، 562 هزار، یک میلیون و 600 هزار، دو میلیون و 242 هزار نفر مشارکت داشتند و همزمان آمارهای اولیه در انتخابات دوره پنجم که روز جمعه برگزار شد، نشان از مشارکت سه میلیون و 600 هزار نفری دارد که از ثبت رکورد جدید در تهران خبر می‌دهد.

**گام دوم پیروزی
روزنامه «شهروند» در گفت وگویی با پیروز حناچی معاون وزیر راه‌وشهرسازی و با انتشار عنوان «گام دوم پیروزی»، نوشت: شهرداری تهران درحال حاضر در وضعیت خوبی نیست، منابع آن به‌طور کامل مصرف شده است، دخل و خرج آن همخوانی ندارد، بدنه آن نسبت به گذشته سنگین شده است و همخوانی زیادی با بودجه آن ندارد. این تعامل و هم‌سویی به این معنا نیست که هرچه دولت گفت، شهردار هم انجام دهد، مهم پتانسیل‌هایی است که باید به کار گرفته شود. خیلی فرق می‌کند که شهرداری مقابل یا همراه دولت باشد. اگر شهردار مخالف دولت باشد، دود آن تنها به چشم مردم می‌رود اما اگر اجزا هماهنگ با هم عمل کنند، اقدامات تاثیر بیشتری خواهند داشت.

**پایتخت‌های اصولگرایی در تسخیراصلاح‌طلبان
محمود صادقی نماینده مجلس در سرمقاله ای با عنوان «پایتخت‌های اصولگرایی در تسخیراصلاح‌طلبان» در روزنامه «آرمان»، نوشت: پیروزی قاطع لیست های جریان اعتدال و امید در انتخابات شورا به‌ویژه در تهران، اصفهان و مشهد، یعنی مراکز اصلی قدرت اصولگراها، دارای دلایل مختلفی است. به عنوان دلیل اول، تجربه مردم از شوراهای گذشته و عملکرد شهرداری ها بسیار مهم بوده است. متاسفانه شوراهای گذشته به جای آنکه شورای شهر باشند به عنوان شورای شهرداری عمل می کردند و با وجود تخلفات در این شوراها بخصوص در شهر تهران، مردم از کارنامه و عملکرد آنان مایوس شده بودند. به‌طور کلی مناسبات ناسالمی در شهرداری و شورای این شهرها در طول یک دهه گذشته وجود داشت و متاسفانه حتی بعضی از اعضای این شوراها در این مناسبات ناشفاف حضور و مشارکت داشتند.

** تجمیع غیرقانونی صندوق‌های رای شورا در وزارت کشور
روزنامه «کیهان» در مطلبی با عنوان «تجمیع غیرقانونی صندوق‌های رای شورا در وزارت کشور» به نقل از مهدی چمران کاندیدای شورای شهر تهران، نوشت: به جای اینکه نتایج صندوق‌های انتخابات شوراها را به فرمانداری بدهند و در فرمانداری تجمیع و اعلام شود مستقیما به وزارت کشور داده‌اند. براساس قانون باید هر زمان که شمارش آرای هر صندوق به پایان می‌رسد هیئت نظارت صورت جلسه لازم را تنظیم کند، نماینده فرماندار امضا کند و صورت جلسه همراه با صندوق تحویل فرمانداری داده شود و فرمانداری نیز تحویل می‌گیرد و نتیجه را اعلام می‌کند. در حال حاضر به جای اینکه نتایج صندوق‌ها را به فرمانداری بدهند و در فرمانداری تجمیع و اعلام شود مستقیما به وزارت کشور داده‌اند و مشخص نیست چه کسی نظارت لازم را در این خصوص می‌کند، ما نیز ناظری در وزارت کشور نداریم.

** پایان کار قالیباف در شهرداری تهران
روزنامه «اعتماد» در گفت‌وگویی با غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با درج عنوان «پایان کار قالیباف در شهرداری تهران»، نوشت: باتوجه به پیروزی لیست امید در شورای شهر تهران، محمدباقر قالیباف به پایان فعالیت خود در شهرداری تهران رسیده است. رای همه مردمی که به لیست امید رای دادند، علی القاعده دو جنبه دارد، یک جنبه آن، سیاسی است که به هرحال در انتخابات اخیر، مردم در یک جبهه‌ای قرار گرفتند و خود را در یک مجموعه سیاسی تعریف کردند. جنبه دیگر رای مردم، مطالباتی است. بالاخره مشکلاتی در شهر وجود دارد و اعضای جدید شورا باید قدم‌هایی در این رابطه بردارند. وضعیتی که شهرداری بنابر آنچه شنیدم دارد باید تصحیح شود. وضعیت داخلی شهرداری به لحاظ بدهکاری‌ها، انبوه کارکنانی که خیلی هزینه اجرایی را بالا می‌برند، باید تغییر کند.
برچسب ها: فاتحان بهشت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها