بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
محمود میرلوحی

تدبیر24» لیست امید موفق شد به پیروزی قاطعانه در تهران دست پیدا کند و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد دوران قالیباف در شهرداری به پایان رسیده است. برای بررسی این موضوع با سیدمحمود میرلوحی از منتخبان مردم تهران در شورای شهر گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


لیست امید در شورای شهر تهران موفق شد مانند لیست مجلس دهم به پیروزی قاطعی دست پیدا کند. شما به عنوان یکی از این افراد، فکر می‌کنید که چه موضوعی باعث می‌شود مردم تهران به اصلاح‌طلبان و اعتدالگریان اعتماد کنند؟


مردم تهران با بزرگواری تمام به اصلاحات رأی داد. به تبعیت از شعار اصلی اصلاحات که ایران برای ایرانیان است، شعار لیست امید شورای شهر نیز تهران برای تهرانیان است. شهرپاک و شورای کارآمد و پاسخگو و شورایی که بر اساس مطالبات مردم، شهر را اداره خواهد کرد؛ به همه مردم تهران به عنوان شهروندان و صاحب این شهر و کسانی که این امانت را به شورای شهر تهران سپرده‌اند که چهار سال با برنامه، تدبیر، عقلانی، منطقی و به دور از اقدامات نسنجیده شهر را اداره کند.


از چه زمانی شورای پنجم تشکیل می‌شود؟


تشریفات اداری آن باید طی شود. تقریبا تا اوایل شهریور، شورای جدید مستقر می‌شود. از شورای چهارم تقاضا دارم که در طول این چند ماه پایانی باتوجه به اینکه از رأی مردم اطلاع پیدا کرده‌اند در این مدت بیشتر مراقبت کنند، نظم در فعالیت‌ها، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و دقت عمل خود را در اداره شورای شهر، بالا ببرند.


شورای شهر پنجم که همان لیست امید است چه برنامه‌هایی برای توسعه تهران دارد؟ با اینکه به این لیست نقدهایی وارد می‌شد، توانست صددرصد پیروز شود.


شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از مجلس دهم تمام تلاش خود را به کار گرفت که مساله انتخابات شوراها را به‌طور جدی پیگیری کند. امروز نیز جریان اصلاح‌طلبی، برای خود برنامه‌ریزی دارد.‌ شورای عالی از مدت‌ها پیش برای شورای شهر برنامه‌ای راهبردی تنظیم کرده است و از سوی دیگر، برای چگونگی چینش اعضای شورای شهر نیز تصمیم‌گیری کرده است. امروز در این شورا از هر تخصصی یک شخص وجود دارد. از تخصص‌هایی مانند مدیریت، اقتصاد، حقوق، شهرهوشمند، حمل‌ونقل و... افرادی در لیست بودند و امروز نیز در شورای شهر هستند که می‌توانند به بهبود سطح عملکرد شورا کمک ویژه کنند. در اولین جلسه‌ای که شورای پنجم برگزار خواهد کرد، برنامه‌ها‌ را مورد بحث قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که آن برنامه‌ها را کامل و سپس برای اجرای آن تلاش کنیم.‌ پنجمین شورای شهر تهران برنامه‌ریزی برای مدیریت شهر دارد که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و کمیسیون برنامه‌ریزی آن را تهیه کرده‌اند. شورای پنجم طبق این برنامه عمل خواهد کرد و علاوه بر آن، به عنوان یک تیم و جمع متحد به اجرای برنامه‌ها خواهد پرداخت.‌ امیدواریم که شورای شهر به محض استقرار در چارچوب قوانین بالادستی کشور و برنامه‌ها و مطالعاتی که تاکنون به‌دست‌آمده و با کمک پژوهش‌های مختلفی که در حوزه مدیریت شهری صورت گرفته است، عملکرد خوبی را از خود به جای بگذارد. ما البته نباید برنامه‌ها و تخقیقاتی که از پیش چه در شورا و چه در مراجع دیگر انجام گرفته است را نادیده بگیریم. یکی از اقداماتی که شورای شهر پنجم باید در دستور کار قرار دهد، تیم‌سازی و سازماندهی نخبگان و متخصصان است که در آینده، امور را در دست بگیرند و جامعه مجبور نباشد تصمیمات را وابسته به یک نفر و یک نظر کند. باید دانشمندان و متخصصان آن رشته، به صورت سازمان‌یافته، در تصمیم‌گیری‌های جمعی حضور یابند.


برخی معتقدند که شهرداری در دوران 12‌ساله قالیباف فرم خاصی به‌خود گرفته است. چه برنامه‌ای برای برطرف کردن مشکلاتی از این دست دارید؟


شاید کمی زود است که به این پرسش، پاسخ بدهیم. شهرداری کارمندان خدوم و زحمت‌کشی دارد و نمی‌توان به همه نیروهای شهرداری گفت وابسته به یک جناح هستند. افراد لایق، توانمند و کارشناس در سازمان شهرداری وجود دارند. باید پتانسیل‌ها و توانمندی‌های این افراد بررسی شده و برسد به شخصی که قرار است شهردار تهران شود و بر اساس این پتانسیل‌ها به شهردار، ماموریت داده شود. ما چیزی جز شهرداری پاکدست، کارآمد و نظارتی و شهرداری‌ای که بتواند هزینه‌های خود را به درستی مدیریت کند و شفافیت مالی داشته باشد، نمی‌خواهیم. هرکسی هم که بتواند این اصول را انجام دهد مورد وثوق ما خواهد بود. هرکس هم قصد داشته باشد از این حوزه تخطی کند شورا مقابل آن می‌ایستد.‌ شورای شهر پنجم به دلیل این رای‌هایی که کسب کرده، مسئولیت سنگینی دارد و باید برنامه اصلاح امور، نیروها، آموزش و... را در دستور کار قرار دهد و شهردار جدید را انتخاب کند.


چه افرادی گزینه شهرداری تهران هستند؟


فعلا به سمت اسامی نخواهیم رفت و هر نامی که مطرح شود، پیش از موعد است. آنچه اکنون باید در دستوکار باشد، مشخصات یک شهردار خوب است. اینکه یک شهردار موفق چه شاخصه‌هایی را نیاز دارد. ویژگی‌های یک شهردار که بتواند تهران را به صورت سیستمی، کارشناسانه، خردگرایی، جمع‌گرایی و پاکدستی ‌اداره کند، بحث‌هایی است که از اهیمت بالاتری برخوردار است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها