بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
آن‌چه از تعاملات آمریکا و عربستان سعودی درک می‌شود، این است که ترامپ به خوبی می‌داند فروش این مقدار تسلیحات به عربستان سعودی قابلیت استفاده و کارایی ندارد.
تدبیر24» به علاوه این‌که ایالات متحده آمریکا نشان داده که هیچ اعتمادی به عربستان ندارد و به خوبی می‌داند وضعیت این کشور در آشفتگی سپری می‌شود. بنابراین بیشتر به دنبال کسب پول آل‌سعود از طریق فروش تسلیحات است.

نکته کلیدی که در وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی دیده می‌شد؛ این بود که او قول داد تحریم‌های دوجانبه را از میان بردارد. ببینید شرایط کنونی ایران برای تحقق وعده‌های گوناگون حسن روحانی نیاز دارد تا هیچ‌کار تحریک‌آمیزی بر سر راه سیاست‌های خارجی و بین‌المللی صورت نپذیرد.

حسن روحانی قبل از انتخابات برای دولت دوم خود آن‌چه را که شعار می‌داد بیشتر حول محور مسائل اقتصادی و رفاه مردم توضیح می‌داد. اعتقاد دارم کل مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنونی ایران در ارتباط با سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی تغییر پیدا می‌کند، آرای قاطع به روحانی به استناد قول دوباره او در حکم کلید ثانوی برای حل مشکلات تحریم‌های دوجانبه، تجدیدنظر در سیاست خارجی ایران و کمتر شدن صداهای مخالفی که از جنگ هراسی ندارند، بازمی‌گردد، چراکه مردم به توسعه، صلح و رفاه اقتصادی رأی دادند.

به نظر من ایران بعد از این باید در نحوه سیاست خارجی خود منافع خود را در اولویت بداند و در قالب پشتیبان و حامی هم‌فکران خود به عمل بردازد.

نحوه تعاملات در سطوح بین‌المللی گویای این است که اگرچه برخی از تغییرات در داخل تلخ است اما جنگ از آن تلخ‌تر است. روابط ایالات متحده آمریکا و عرب‌ها را در نظر بگیرید. اگرچه در این رابطه ترامپ به عرب‌ها اعتقادی ندارد و بیشتر به پول آن‌ها اعتقاد دارد، اما چرا باید برای ایران‌ستیزی هزینه‌های هنگفتی مثل 700 میلیارد دلار صورت پذیرد!

اگر دقت کرده باشید، ترامپ به عرب‌ها قبلاً گفته بود که انواع و اقسام تروریسم‌ها از شما نشأت می‌گیرد و حادثه 11 سپتامبر هم زیر سر شما بوده است. او گفته که باید 700 میلیارد دلار از عرب‌ها گرفته شود تا این حادثه جبران شود. الان هم دیدیم که در جریان سفر ترامپ به این کشور 350 میلیارد دلار تسلحات به سعودی‌ها فروخته شد که این رقم نصف همان عددی است که به عنوان خسارت آمریکا در نظر گرفته شده است.


فریدون مجلسی، تحلیلگر سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها