بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۷۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
بی‌تردید شورا و شهرداری در آینده با اصلاحات عمیق و گسترده‌ای روبه‌رو خواهند بود که اصلاح در نحوه مدیریت شهری و تامین منابع شهرداری برای اداره بهتر شهر و رفع مشکلات شهری تنها یکی از آنهاست.
تدبیر24»بر این اساس بر کسی پوشیده نیست که مشکلات انبوه شهر تهران نتیجه اشتباهات گذشته شهردار کنونی و بی‌توجهی شورای شهر چهارم نسبت به قانون گریزی مدیریت شهری بوده است. شهردار تهران طی 12 سال اخیر مسیر را بیراهه رفت و او آن‌طور که باید پروژه‌های مشکل‌گشا را دنبال نکرد. بنابراین شهردار آتی باید دو مساله مهم منابع مالی پایدار برای شهرداری تهران و سپس جلب کمک‌های دولت را در نظر داشته باشد. زیرا مترو در دوره قالیباف به سمت‌وسویی حرکت کرد که کمک‌های مالی دولت به شهرداری قطع شده بود به همین دلیل در آینده یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد بهبود روابط شهرداری با دولت است. زیرا با توجه به وضعیت مالی شهرداری و بدهی‌های70 هزار میلیاردی این سازمان، تقریبا غیر ممکن است که تا 10سال دیگر هم 10 خط از خطوط متروی تهران به بهره‌برداری برسد. از سویی طبقه دوم متروی تهران باید در 5 سال گذشته احداث می‌شد و در نهایت طی یک دهه به بهره‌برداری می‌رسید. اما با یک حرکت شهرداری تهران این امر به تعویق افتاد و به جای دریافت اعتبار از دولت برای بهره‌برداری خطوط مترو، ملک‌های شهرداری تهران را به فروش گذاشت. او جمعیت شهر تهران را از 9میلیون به 13میلیون نفر افزایش داد و این وضعیت معضل تراکم فروشی را درپی داشت به همین دلیل قالیباف بازهم ناگزیر تغییر کاربری داد تا توانست اندکی به بهره‌برداری مترو سرعت ببخشد. درحالی که دولت اصلاحات یک خط اعتباری از بانک خاورمیانه یا اسلامی جهت بهره‌برداری و تامین منابع مالی 7 مترو در کشور مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرج، اهواز و قم ایجاد کرد. اما با کمال تاسف در دولت نهم، قالیباف با احمدی‌نژاد درگیر شد و رئیس دولت نهم منابع مالی شهرداری را قطع کرد. قطع اعتبار مالی شهرداری نیز نا بسامانی‌های مذکور را به دنبال داشت. شهردار تهران که در دولت‌های نهم و دهم قطع منابع مالی شهرداری از سوی احمدی‌نژاد را ابراز نکرد، در دولت روحانی نغییر رویه‌ای جسورانه یافت. شهردار کنونی تهران بارها در مصاحبه‌ها و در محافل سیاسی مدعی شد که دولت هیچ کمکی به شهرداری در طول چهار سال گذشته نداشته است. در حالی که سالانه 22 میلیارد تومان درآمد ارزی بود و دولت تعیین کرد که ردیف فاینانس برای تامین منابع شهرداری ایجاد شود. اما در دولت احمدی‌نژاد علاوه بر قطع پرداخت سالانه 120 میلیارد تومان به قالیباف، روابط شهرداری با دولت قطع شد و دیگر از شهرداری در جلسات دولت دعوت به عمل نیامد. البته کسانی اعتقاد دارند که عامل اصلی این وضعیت شهردار بود. بنابراین امید می‌رود شورا و شهردار آتی مساله روابط مطلوب شهرداری با دولت را جدی بگیرند. از سویی شهردار آتی باید تکمیل 10 خط و آغاز طبقه دوم مترو در این دوره را با سرعت بیشتری در دستور کار قرار دهد و همچنین باید از تکنولوژی شرقی برای احداث مترو کمتر استفاده کند. زیرا به جای تکنولوژی چینی و به طور کل شرقی می‌توان از تکنولوژی آلستوم فرانسه و زیمنس آلمان بهره برد تا متروی تهران با ایمنی و سرعت بیشتری به بهره‌برداری برسد. تاخیر در بهره‌برداری خطوط مترو و سایر مشکلات در متروی تهران نتیجه تغییر مدیریت در مترو بود که به متروی تهران ضربه سختی وارد کرد و این مهم نیز یکی دیگر از اشتباهات در دوران مدیریت 12ساله بود. محسن هاشمی در کار خود بسیار توانمند بود و خدمات مطلوبی به مترو ارائه کرد در چنین شرایطی او را از کار برکنار کردند به جای محسن هاشمی یک مدیر کم‌تجربه برسرکار آوردند درحالی که هر کاری تخصص و مدیریت مناسب خود را می‌طلبد. مسائل مذکور نیک نشان می‌دهد که قالیباف در مساله حمل و نقل و ترافیک کاملا شکست خورده است، البته این مهم تنها یکی از شکست‌های شهردار کنونی تهران است.


احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها