بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
محققان سوئیسی با ترکیب نانوذرات آهن و نانوفیبریل موفق به تولید ساختاری شدند که پایداری بالایی داشته و برای غنی ‌سازی مواد غذایی و نوشیدنی قابل استفاده است، این ساختار به نوعی مکمل غذایی برای کسانی است که از فقر آهن رنج می‌ برند.
تدبیر24»حدود 1.2 بیلیون نفر در جهان از کمبود آهن رنج می‌ برند، زنان بیشتر از مردان دچار این بیماری هستند، در اروپا از هر پنج زن، یک نفر کمبود آهن دارد که این موضوع منجر به خستگی و کاهش عملکرد بدن می‌ شود.
برای افزایش آهن، یا باید از رژیم غذایی خاصی استفاده کرد و یا مکمل‌ های غذایی به کار برد، افزودن آهن به مواد غذایی موجب تغییر طعم و رنگ غذا می‌ شود که چندان جالب توجه نیست.
رافل مزنگا و مایکل زیمرمان از ETH سوئیس روش جدیدی برای غنی‌ سازی غذا و نوشیدنی ‌ها با آهن ارائه کردند، در این روش از نانوذرات آهن و نانو الیاف پروتئینی استفاده شده ‌است.
این نانوالیاف پروتئینی از پروتئین آب پنیر به دست آمده است که این کار با گرمادهی در دمای 90 درجه سانتیگراد انجام می ‌شود، بعد از گرمادهی، محلول به وسیله اسید قوی هیدرولیز می‌ شود، هیدرولیز تا زمانی انجام می ‌شود که فیلامنت ‌های پروتئینی به دست آید، چندین نوع فیلامنت پروتئینی تولید شده و در نهایت این فیلامنت‌ ها نیز با یکدیگر ترکیب شده و نانوفیبریل‌های پروتئینی به وجود می‌ آید.
پژوهشگران نشان دادند که با ترکیب این نانوفیبریل‌ها با نانو ذرات آهن، ترکیبی به وجود می‌ آید که به راحتی جذب بدن می ‌شود، برای تولید این نانوذرات، محققان کلرید آهن را مستقیم با نانوفیبریل پروتئینی ترکیب کردند که این کار در محلول اسیدی انجام می‌ ‌شود.
نانوذرات به دست آمده با این روش، ابعادی کمتر از 20 نانومتر دارند که به سرعت به نانو فیبریل ‌های پروتئینی متصل می‌ شوند و پایداری قابل توجهی دارند.
نانو ذرات آهن به‌ صورت طبیعی از پایداری بالایی برخوردار نیستند، اما هنگام ترکیب با نانو فیبریل پایدار می‌ شوند، نانو ذرات آهن به ‌صورت طبیعی به سرعت به هم متصل می ‌شوند، اما با این ترفند نانوذرات از هم جدا مانده و به راحتی وارد بدن می ‌شوند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله ‌ای در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها