بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
در هر دوره ریاست‌جمهوری شخص رئیس‌جمهور برای در دست گرفتن امور کشور نیاز به وزرایی دارد که از نظر وی این افراد تخصص لازم را داشته و مورد اطمینان وی باشند، زیرا رئیس‌جمهور تمامی برنامه‌های چهار‌ساله خود را با تکیه بر دانش و تخصص وزرای کابینه تهیه و تدوین می‌کند.
تدبیر24»در انتخابات 96 که دکتر روحانی با اکثریت آرا پیروز شد، مردم با رأی خود نشان دادند که به سیاست‌های اقتصادی آقای روحانی اعتماد دارند. انتخاب وزرای جدید نیز یکی از سیاست‌ها و تصمیمات مهم دکتر روحانی است. در پی برگزاری انتخابات 96 اعضای کابینه دولت روحانی نیز دستخوش تغییراتی می‌شوند و این امری طبیعی است. تیم اقتصادی دولت یازدهم نیاز به تغییرات و تحولاتی دارد تا دولت دوازدهم بتواند در برخی حوزه‌ها موفق‌تر عمل کند. برخی از وزرای تیم اقتصادی دولت یازدهم با وجود سابقه طولانی وزارت و تجربه‌ زیاد در زمینه‌ها اقتصادی، نتوانستند آن‌طور که باید و شاید عمل کنند. به نظر من تجربه این افراد عموما قدیمی است، یعنی تجربه‌های ایشان با شرایط روز و دانش جدید منطبق نیستند. از نظر من در این موارد باید تغییراتی اتفاق بیفتد تا فکرهای نو فرصت شکوفایی پیدا کنند و نهادهای مختلف بتوانند همگام با شرایط روز تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. علت استفاده از جوانان در کابینه دولت دوم روحانی، تخصص به روز و درک بهتر جوانان از مسائل و مشکلات روز کشور و مردم است. بخشی از این تغییر در دولت دوم روحانی، به دلیل انتقاداتی است که به بعضی از وزرای قبلی وارد شد. به رغم کارنامه درخشان دولت یازدهم در مسیر اقتصاد مانند کاهش تورم، ثبات شاخص‌های اقتصادی، افزایش چشمگیر رشد اقتصادی و... که نشان از حضور وزرای کارکشته در دولت یازدهم داشته است، اما برای پیشرفت همیشه به تغییر نیاز است. متاسفانه در این سال‌ها بستر کافی برای کسب تجربه جوانان فراهم نبوده است. ما قطعا افراد با معلومات و با تجربه داریم، اما جایی که کوتاهی شده، نه در دولت آقای روحانی، بلکه در تمام دوره‌های قبلی بوده است. آن کوتاهی این است که ما به فکر تربیت نسل‌های جوان و تازه‌‌نفس برای نشستن بر کرسی‌های مدیریتی نبوده‌ایم. حتما شنیده‌اید که در انگلستان چگونگی تعلیم و تربیت جوانان و آماده‌سازی آنان برای ورود به دنیای سیاست یک سنت قدیمی است. به این ترتیب جوانان تازه‌نفس و نواندیش قادر خواهند بود در آینده در پست‌های حساس حکومتی قرار گیرند و از عهده مسئولیت سنگین خود با انرژی و فکر جدید و توانمندی‌های خوب، به خوبی برآیند. ما هم می‌توانیم ابتدا از جوان‌ها در کنار افراد باتجربه و با معلومات استفاده کنیم، تا جوانان ابتدا دانش و تجربه مورد نیاز را بیاموزند تا در ادوار بعد بتوانند مستقیما مسئولیت پست‌های حکومتی را به عهده بگیرند و کشور از داشتن وزرا و مسئولان جوان که آشنایی کاملی با شرایط روز جامعه دارند بهره ببرد. اکنون نیز با وجود نمره قبولی دولت یازدهم در اقتصاد که بخش بزرگی از آن مدیون وزارت امور خارجه و تحقق برجام و انجام رسالت این وزارتخانه بود، تغییر وزرا و مسئولان می‌تواند تغییر مثبت و پرباری باشد.


جمشید پژویان، اقتصاددان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها