بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۷۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
نتایج انتخابات شورای شهرو روستا، از حضور پررنگ زنانی حکایت دارد که عرصه های محدودیت و محرومیت را کنار زده و در کنار توانمندی مادری، همسری و زنانگی خود، برای توسعه کیفی شهر و روستا به صحنه حضور سیاسی و اجتماعی پا نهاده است.
تدبیر24»با فراهم شدن بستر حضور زنان در فعالیت های اجتماعی، این نیمی از پیکره جامعه را به صحنه کشاند تا علاوه بر نقش داشتن در توسعه کشور، توانمندی ها و پتانسیل های خود را به نمایش بگذارند.
حضور زنان در شوراها در حالی شکل گرفت که در برخی مناطق کشور، به دلیل سوگیری های جنسیتی و رویکردهای تبعیض آمیز، زنان در چارچوب خانواده و عرف جامعه هم محدود بودند و تصور فعالیت خارج از خانه آنان، غیرت مردان و پدران را علم می کرد.
حضور 415 زن در شوراهای شهر و روستای استان سیستان و بلوچستان، که به طور معمول، نام آن با محرومیت و توسعه‌نیافتگی مطرح می‌شود، نمونه ای از برجسته شدن توانمندی های زنان دارد.
موضوعی که حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس دولت تدبیر و امید با وعده عملگرایانه «فرصت های برابر»، بارقه امید برای تغییر شرایط تبعیض آمیز را به وجود آورد و بسترهای لازم خروج از سیاست های تبعیض آمیز که زندگی فردی و اجتماعی زنان را در حوزه اشتغال، تحصیل و بسیاری حوزه های دیگر هدف قرار داده بود، فراهم کرد.

**فرش قرمز شورای شهر و روستا برای حضور 6 درصدی زنان
براساس آمارها، تعداد کل داوطلبان زن برای انتخابات شوراهای شهر 6 هزار و 743 نفر و برای شوراهای روستا 11 هزار و 142 نفر بود که نسبت به تعداد آمار 269 هزار نفری داوطلبان مرد، 6 درصد جمعیت داوطلب را شامل می شدند؛ آماری که از رشد 2 درصدی در مقایسه با دور پیشین حکایت دارد.
پس از اعلام نتایج شمارش آرای انتخابات شوراهای شهر و روستا، نرخ ورود زنان به این پارلمان محلی در اقصی نقاط کشور هم شایان توجه است. اتفاقی که هم در مرحله ثبت نام و هم در مرحله انتخاب شدن و عضویت در این ساز و کار مدیریت شهری و روستایی بی بدیل بوده و از حضور و قدرت نمایی آهسته اما پیوسته زنان در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی و ارتقای اعتماد به نفس و خودباوری آنان خبر می دهد.
شکستن رکورد حضور زنان در شورای شهر تهران و تصاحب 30 درصد از کرسی های آن، کسب رتبه نفر اولی در برخی حوزه های انتخابیه، راهیابی 415 زن به شوراهای استان سیستان و بلوچستان، انتخاب تمام اعضای شورای یک روستا از بین زنان در بخش مرکزی خاش و مجموعا انتخاب 70 زن در شوراهای روستاهای آن بخش، نمونه ای از پدیده های پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا تا این روز است.
این افزایش نرخ حضور زنان در شوراهای شهر و روستا، راه را برای ایفای بیشتر نقش زنان در عرصه های مختلف ملی و کلان تر همواره خواهد ساخت و زمینه ساز افزایش نرخ مدیران زن و انتصاب زنان در پست های کلیدی و جایگاه های تصمیم گیری است. افزایش حضوری که می رود تا گوی سبقت را از تصمیم گیرانی که در واگذاری مسوولیت ها به زنان تردید دارند، بگیرد.
در همین راستا، «اشرف بروجردی» رییس کتابخانه ملی در نشست «چرایی حضور زنان در مدیریت شهری» که در نخستین روزهای اردیبهشت 96 با حضور زنان فعال در عرصه های مختلف در محل کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به ضرورت و لزوم حضور زنان در منصب‌های مدیریت شهری، گفت: «زنان کشور در سال‌های اخیر به مردانه بودن مدیریت جامعه اعتراضات زیادی داشته‌اند. بنابراین باید موانع حضور آنها در این سطوح برداشته شود.»
به گفته او، زنان در هر جایگاهی که قرار میگیرند باید با مطالعه و تلاش وافر از ظرفیت‌ها استفاده کنند تا سد حضور زنان شکسته و مشخص شود زنان هم می توانند مدیر باشند.

**اعتماد مردانه، عامل افزایش حضور زنانه
گستره حضور زنان در عرصه های مختلف و فعالیت آنان دوشادوش مردان، از یک سو حکایت از گذار از عصر یخبندانِ سوگیری های جنسیتی به عصر فرصت های برابر و از سویی دیگر نشان از اعتماد اقشار مختلف مردم از جمله مردان در سپردن کارهای مدیریتی به زنان در یک انتخابات آزاد دارد.
مردانی که دریافته اند مسایل مربوط به نیازها و خواسته های اقشار گوناگون زنان، با برنامه های مردسالارانه، به خوبی برآورده نمی شود و نیازمند زنانی توانمند است که با حضور در مراکز تصمیم‏سازی کلان مناطق شهرو روستای خود، اجرایی شدن برنامه های کیفی را سرعت داده و جامه عمل بپوشانند.
در این میان، عرصه انتخابات شوراهای شهر و روستا، یکی از بسترهای به منصه ظهور رسیدن این اعتماد است. این که می توان مدیریت شوراهای اسلامی شهر و روستا را به زنان سپرد چرا که آنان از ظرافت بیشتری برای انجام فعالیت های شهری و روستایی برخوردار هستند و می توانند در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، تاثیر بسزایی در توسعه کشور داشته باشد.
می توان گفت زنان گام های بلندی برای ورود به عرصه توسعه کشور برداشته اند اما باید با توسعه خودباوری و دادن فرصت،‌ عرصه حضور آنان در جایگاه های مدیریتی و تصمیم گیری، گسترش یابد چرا که استعدادها و پتانسیل های فراوانی در زنان وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها