بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
سهیلا جلودارزاده

تدبیر24» در روزهای اخیر، بحث‌ها در مورد انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بسیار بالا گرفته و یکی از داغ‌ترین موضوعات سیاسی امروز کشور است. از توافق نزدیکان لاریجانی با نمایندگان جبهه پایداری تا زمزمه‌های حذف مطهری از نایب رئیسی مجلس، بحثی است که حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشته است. چهره‌هایی که با لیست اصلاح‌طلبان موفق به کسب مجوز ورود به مجلس دهم شدند، امروز به صورت خاموش، علیه اصلاح‌طلبان حرکت می‌کنند و با لابی‌هایی که با برخی لایه‌های اصولگرایی دارند، فراکسیون امید را در تنگنا قرار داده‌اند. فراکسیون امیدی‌ها نیز برای حل‌وفصل این موضوع دست به کار شده‌اند تا به نحوی از تبعات این عهدشکنی‌های برخی افراد، کم کنند.‌ برای بررسی این موضوع با سهیلا جلودارزاده، یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


باتوجه به اتفاقاتی که در خصوص هیات رئیسه مجلس رخ داد، گفته می‌شود که آقای لاریجانی و نزدیکان او‌درصدد تعامل و تفاهم با دلواپسان هستند و اخبار واصله حاکی از تعامل فراکسیون مستقلین و اصولگرایان برای حذف علی مطهری از نایب رئیسی مجلس است. این برنامه چه سودی برای علی لاریجانی و نزدیکان او خواهد داشت؟


اصولگرایان پس از شکست در انتخابات‌های شورای شهر و ریاست‌جمهوری، حداقل هزینه و آسیبی که قصد دارند وارد کنند، شاید این باشد که آقای مطهری را حذف کنند. همه این حواشی اخیر نیز به این سمت‌وسو رفته است که انتقام شکست‌های پی‌درپی خود را از فراکسیون امید بگیرند. از سوی دیگر پس از ملاقات علی مطهری با بزرگان اصلاحات، برخی دلواپسان حاضر در مجلس تلاش کردند که نامه‌ای در بی‌صلاحیتی آقای مطهری نوشته و برای آن امضا جمع کنند که این برنامه آنها با شکست مواجه شد، اما این هم یکی از دلایلی است که علیه او برنامه‌ریزی کرده‌اند. شخصیت آقای مطهری به‌گونه‌ای است که وجود او برای مجلس برکت است.


باتوجه به تعاملی که با اصلاح‌طلبان به‌وجود آمد، کمی عجیب به نظر می‌رسد که امروز و پس از پیروزی‌های پی‌درپی اصلاح‌طلبان، رئیس مجلس قصد داشته باشد تعامل خود را با اصلاح‌طلبان از میان ببرد. آیا آقای لاریجانی این موضع را اتخاذ کرده است؟


شاید نتوان فهمید که نظر شخص آقای لاریجانی چیست و او چه برنامه‌ای دارد و من عقیده ندارم که شخص آقای لاریجانی چنین نیتی داشته باشد. البته مساله دیگری هم که وجود دارد، تفاهمی است که باید با فراکسیون امید داشته باشند و شاید فکر می‌کنند که بدون این تفاهم هم می‌توانند کار خود را دنبال کنند.‌ جایگاه نایب رئیسی مجلس نیز جایگاهی است که بسیاری از نمایندگان علاقه‌مند هستند در آن جایگاه قرار بگیرند‌.


فراکسیون امید اعلام کرده که گزینه نهایی آنها نیز برای ریاست مجلس، علی لاریجانی است، اما امروز شاهدیم که او با اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری تعامل کرده است. برخی معتقدند این تحرکات به دلیل آینده‌نگری او به ویژه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی است و لاریجانی قصد دارد باردیگر خود را به اصولگرایان نزدیک کند تا گزینه نهایی آنها برای انتخابات نام بگیرد. ارزیابی شما چیست؟


آقای لاریجانی شخص باهوشی است. احتمال اینکه برای برنامه‌ای که بارها عدم استقبال مردم به آن را شاهد بودیم، به این نحو سرمایه‌گذاری کند، کم است. ممکن است که با یک پوزیشن جدیدی وارد شوند اما به نظر نمی‌رسد که با سنتگرایی اصولگرایی به انتخابات ورود کنند. از سوی دیگر، اصولگرایان نیز پایگاه اجتماعی ندارند و دلیلی ندارد که آقای لاریجانی خود را به آنها نزدیک کند.


فراکسیون امید اعلام کرده که اگر با فراکسیون‌های دیگر به توافق نرسد، لیست مستقل می‌دهد. باتوجه به مناسبات جدید مجلس، آیا لیست مستقل امید شانس پیروزی دارد؟


من به‌عنوان یک عضو فراکسیون امید نمی‌توانم به این موضوع جواب بدهم. اما مناسبات فعلی مجلس، قابل پیش‌بینی نیست. تعداد زیادی از نمایندگان مستقل، پس از انتخابات‌های اخیر، تغییر رویه و موضع داده‌اند و مشخص نیست که امروز چه اتفاقی رخ دهد. با توجه به این موضوع، چیزی قابل پیش‌بینی نیست و احتمال دارد که لیست مستقل فراکسیون امید موفق شود رأی بالایی کسب کند.


در این‌صورت اگر فراکسیون امید شکست بخورد، چه پیامدهایی را برای اصلاح‌طلبان مجلس به دنبال خواهد داشت؟


به نظر من اگر فراکسیون امید موفق نشود که از وضع موجود دفاع کند نام آن باختن نیست. پس از این، فراکسیون امید واقع‌بینانه‌تر به مسائل نگاه خواهد کرد و تلاش می‌کند که وقت خود را برای افزایش کیفیت قانونگذاری بگذارد. در مجموع من فکر نمی‌کنم که از نفوذ اصلاح‌طلبان در مجلس دهم کاسته شود. در دوره قبل هم ما نتوانستیم در انتخاب ریاست مجلس پیروز شویم و در رقابت میان آقای عارف و آقای لاریجانی، پیروز نشدیم و اتفاقی رخ نداد.


نایب رئیس اول و دوم مجلس از اصلاح‌طلبان بودند و همین موضوع باعث می‌شد که کماکان اصلاح‌طلبان از نفوذ خوبی برخوردار باشند.‌


هنوز برای تحلیل دقیق این موضوع زود است و باید صبر کرد تا کمی اوضاع شفاف‌تر شود. جلسات فراکسیون امید درحال برگزاری است و طی جلسات آتی، موضع دقیق فراکسیون اعلام خواهد شد که چه برنامه‌ای را اتخاذ خواهد کرد. در مجموع، این‌طور پسندیده‌تر است که اگر در اصول و موازین اصلی تفکرها، خدشه‌ای وارد نشود، با یکدیگر تعامل داشته باشند اما گاهی نباید به هر قیمتی تعامل داشت. در این صورت است که شاید خط‌وخطوط جدای از هم شود. ولی من فکر نمی‌کنم که این موضوع ادامه‌دار شود و برآورد من این است که به توافق خواهیم رسید. تلاش فراکسیون امید برای توافق است که با این تعامل‌ها بتوان خروجی خوبی از مجلس دهم گرفت. معمولا هیات رئیسه‌ها در 4 سال تغییر زیادی نداشته‌اند و اکنون نیز فکر می‌کنم که این موضوع حل خواهد شد. به هرحال تا روشن‌تر‌شدن ماجرا باید صبر کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها