بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
پایان یافتن انتخابات و مشخص شدن دولت تازه، سرآغاز ارائه فهرستی از مطالبات و خواسته های مردم از دولت جدید است. اظهارات برخی چهره های سیاسی و فرهنگی درباره مطالبات جامعه از دولت دوازدهم موضوعی که این روزها مورد توجه بسیاری است .
تدبیر24»دغدغه ها و خواسته های جامعه و چهره های سیاسی از دولت دوازدهم، واکنش ها به عدم پخش مناجات ربنای «محمدرضا شجریان»، آزادسازی شهر موصل عراق از چنگ نیروهای داعش و آخرین خبرها از بازار مسکن کشور، سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در حوزه های سیاسی و اقتصادی بود.

** آغاز مطالبات از دولت دوم روحانی
پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، مطالبات و خواسته های جامعه از دولت دوم او، محور مهم خبری و تحلیلی رسانه های کشور است. چهره های سیاسی، حامی و منتقد دولت در روزهای گذشته به بیان مهمترین دغدغه ها و خواسته های خود از دولت جدید پرداختند.
روزنامه «اعتماد» در سرمقاله خود به قلم «سید محمد بهشتی» فعال فرهنگی نوشت: آقای روحانی خوب است شما نیز فارغ از نتیجه انتخابات به علایم نهفته در این انتخابات توجه کنید و کیستی ایرانیان را به جا آورید؛ کیستی جامعه‌ای که حافظه قوی دارد، رندانه عمل می‌کند، شکیباست، فعالانه برمی‌گزیند، هوشیار است و تحت تاثیر تبلیغات قرار نمی‌گیرد، با وعده‌های کوتاه‌مدت و راه‌حل‌های میانبر راضی نمی‌شود، نسبت به خشونت حساسیت شدید نشان می‌دهد، از بخشش و گذشت بیش از انتقام رضایت خاطر پیدا می‌کند، به صید اندک راضی نیست و به فتح قله‌های رفیع نظر دارد. شواهد و قراین نشان می‌دهد که جامعه ایران وارد بهار مدنیت شده است. با وزش نخستین نسیم‌های بهاری، این باغ البته خودش به تنهایی نیز سبز خواهد شد و شکوفه خواهد داد ولی البته از حضور باغبانی دلسوز نیز استقبال خواهد کرد.
روزنامه «شرق» در گزارش خود به موضوع ضرورت های حضور زنان در کابینه با نمایندگان زن به گفت و گو نشست. در بخشی از این گزارش شرق به نقل از «پروانه سلحشوری» نوشت: برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش عالی و آموزش‌ و پرورش، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت از جمله وزارتخانه‌هایی هستند که امکان یافتن وزیر زن باتجربه و متخصص در ‌آن امکان‌پذیر است. اشرف بروجردی علاوه بر اینها به گزینه وزارت ارشاد نیز اشاره کرده و امیدوار است نتیجه کمیته ویژه بررسی وزرای زن به‌زودی اعلام شود تا هم اسامی مشخص شوند و هم لابی برای حضور آنها در کابینه در دستور کار قرار گیرد. سلحشوری در همین زمینه به نقش مؤثر مولاوردی اشاره کرده و اینکه «امیدواریم ایشان یا در همان سمت بمانند یا حسب تجربه‌های به‌دست‌آمده در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت مطرح شوند».
«تحقق اولین وعده روحانی» عنوان گزارش روزنامه «آرمان» از ضرورت های حضور زنان در هیات دولت است. در بخش هایی از این گزارش آرمان با «فاطمه راکعی» فعال سیاسی گفتگو کرده است. راکعی معتقد است در کابینه اول آقای روحانی سه زن شناخته شده و توانمند حضور داشتند که در طول دولت اول آقای روحانی عملکرد مثبتی را از خود به نمایش گذاشتند.
وی می گوید: تعداد زنان راه یافته به مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا نشان داد که جامعه ایران حضور زنان در عرصه‌های مختلف را درک کرده است. برخی از حساسیت‌ها درباره حضور زنان در عرصه‌های مختلف کم شده و در نتیجه جایگاه زنان در عرصه‌های گوناگون از جمله عرصه‌های مدیریتی در جامعه افزایش خواهد یافت. فعالان حوزه زنان حاضر هستند لیستی از زنان مدیر و توانمند را از جمعیت زنان و مجمع زنان اصلاح‌طلب به دولت ارائه کنند، اما اجرایی شدن حضور زنان در دولت دوازدهم بستگی به تلاش خانم مولاوردی و نظر آقای رئیس‌جمهور دارد.
در روزنامه شرق به نقل از سید «محمدرضا خاتمی» نایب رییس مجلس ششم می خوانیم: من قصد ندارم برای رئیس‌جمهور تعیین تکلیف گفتم ولی اگر بخواهم بگویم فکر می‌کنم حدود دوسوم کابینه باید عوض شوند. وزیران فعلی بسیار انسان‌های شریف و باشخصیتی هستند اما شاید مدیران دوره خاصی نباشند که بتوانند شعارهایی که آقای روحانی داده و توقعاتی که در مردم ایجاد کرده را برآورده کند. به هرحال اختیار با آقای روحانی و مجلس است اما توقع اصلاح‌طلبان این است که تغییرات اساسی در سطح کابینه صورت بگیرد. درست است که زنان باید در کابینه حضور داشته باشند اما بیشترین تأکید ما حضور زنان در سطوح میانی است. ما می‌توانیم فرماندار، استاندار و مشاوران وزرای زن داشته باشیم.
روزنامه «جوان» در گزارشی زیر عنوان «بازپس‌گیری پایگاه رأی اصلاحات از روحانی کلید خورد» نوشت: این نکته را باید عنوان کرد که کشیدن خط قرمز میان اصلاح‌طلبان و روحانی به معنای پشت کردن آنان به دولت و عدم پیگیری خواسته‌هایشان از دولت نیست. درست همانند آن چیزی که در جریان دور اول ریاست جمهوری روحانی اتفاق افتاد. بر این اساس پس از روزهای پیروزی روحانی بود که فشارهای متعدد این جریان برای گرفتن سهم خود از دولت آغاز شد؛ فشارهایی که روحانی حاضر نبود زیر بار آن برود و علاقه نداشت شعار خود در خصوص دولت اعتدالی را در همان روزهای نخست روی کار آمدنش با چالش مواجه کند، اگرچه در نهایت هسته تصمیم‌گیر اطراف رئیس‌جمهور، حاضر به پذیرش بخشی از خواسته‌های این جریان شدند و تعدادی از کرسی‌های دولت را به چهره‌های این جریان سپردند.
روزنامه «رسالت» اظهارات روز گذشته «محمد نبی حبیبی» دبیر کل حزب موتلفه را منتشر کرد که در بخش هایی از آن می خوانیم: آقای روحانی باید به این نکته مهم توجه کنند که دوران تبلیغات انتخابات گذشته است و ادامه مطالب ناروا علیه نامزدها مشکلی از مشکلات کشور در حوزه مطالبات معیشتی مردم به ویژه اشتغال را حل نمی‌کند. اگر ایشان بخواهد چهار سال دیگر به همین بگومگوها ادامه دهد، در اداره کشور مشکلات بیشتری را خواهد داشت. آقای روحانی نباید فراموش کند تصویب‌نامه هیئت دولت وی در تاریخ 31 شهریور 95 مربوط به پذیرش 2030 و تشکیل کارگروه ملی آموزش 2030 با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش بوده است. اگر به قول ایشان2030 توطئه است چرا در هیئت دولت تصویب شده است؟

**ربنای شجریان همچنان پشت سد صدا و سیما
اظهارات و پاسخ روز گذشته «محمدجواد لاریجانی» عضو شورای نظارت بر صدا و سیما به «سید امیررضا صالحی‌امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پخش مناجات ربنای «محمدرضا شجریان» مورد توجه روزنامه های چاپ امروز قرار گرفت.
روزنامه اعتماد در گزارش خود با اشاره به اظهارات روز گذشته «حمیدرضا نوربخش» مدیر عامل خانه موسیقی درباره مناجات ربنای شجریان نوشت: مدیرعامل خانه موسیقی به فعالیت محمدرضا شجریان در کودکی و در زمینه قرائت قرآن اشاره کرده و این مساله را مطرح می‌کند که او برای خواندن این دعا فرد ناآشنایی در این زمینه نبوده است تا به بخش عمده‌ای از ایرادهای لاریجانی پاسخ دهد. نوربخش که خودش هم به عنوان قاری قرآن فعالیت داشته یکی از بهترین اجراها در زمینه مناجات‌خوانی را ربنای شجریان می‌داند و در توضیح این دعا با صدای او می‌گوید که مناجات‌خوانی با تلاوت قرآن تفاوت دارد.
او در ادامه به قرائت‌های قرآنی شجریان هم اشاره می‌کند: «استاد شجریان نوارهایی در زمینه قرائت قرآن دارد که سی‌دی‌هایش موجود است؛ آقای دکتر لاریجانی می‌توانند به این نوارها مراجعه کنند. وقتی شما در مقام مناجات چیزی را می‌خوانید، ممکن است مقداری از مولفه‌های قرائت قرآن فاصله بگیرید.
«ربنا هم حرام شد!» عنوان گزارش روزنامه «همدلی» است که در قسمت هایی از آن آمده است: حسام الدین سراج، خواننده سنتی و آثار عارفانه ایرانی هم اظهارات محمدجواد لاریجانی را خنده‌دار دانست. او درباره ربنای شجریان گفت که وقتی صحبت از موازین شرعی به میان می‌آید، به نوعی بحث حلال و حرام موسیقی مطرح است، اما اینکه ربنای استاد شجریان برخلاف موازین شرعی تلاوت است جمله جالبی نیست و بسیار سنگین است.
این خواننده افزود: در اذان موذن‌زاده تجوید قرآنی رعایت نشده و لحن ایرانی بیات ترک است و آواز خوانده شده در چارچوب تجوید صورت نگرفته بر این اساس می‌شود درباره این اذان هم این صحبت‌ها مطرح شود، ولی مردم ایران با آن خاطره دارند. هر چند که مدتی پخش این اذان از رسانه ملی نیز منع شده بود. سراج گفت که به نظر من این جمله که ربنای شجریان خلاف موازین شرعی تلاوت است، خنده‌دار است.
در گزارش روزنامه «قانون» هم آمده است: لاریجانی د‌رحالی اد‌عای خلاف موازین شرعی رامطرح می کرد‌ که د‌ر تمام سال های گذشته کسی چنین اتهامی را به اثرهنری چون ربنا وارد‌ ند‌انسته بود‌. شجریان ربنا را د‌ر د‌ستگاه سه‌گاه خواند‌ه وبامرکب‌خوانی (مد‌ولاسیون یا راه گرد‌انی)سری به د‌ستگاه‌ها وآوازهای د‌یگر رد‌یف موسیقی ایرانی از جمله آوازافشاری و گوشه عراق (صبا)می‌زند‌ و سپس به سه‌گاه برمی‌گرد‌د‌. ربنا د‌ر نواری که محمد‌رضا شجریان با نام به یاد‌ پد‌ر ضبط کرد‌ه، منتشرشد‌ه‌است. راغب مصطفی غلوش،قاری نامد‌ارمصری، د‌رسفری به ایران ربنای شجریان را می‌شنود‌ و از این کار یک نسخه می‌خواهد‌ تا امتحان کند‌ که آیا می‌تواند‌ آن را بخواند‌ یا نه شجریان خود‌ د‌راین باره می‌گوید‌:«بعد‌ از د‌و سال د‌وستم او را دو باره می‌بیند‌واین قاری به اومی‌گوید‌ کارمن نیست، چرا که خواند‌ن اوجی که د‌رخواند‌ن ربنا هست کارهرخوانند‌ه‌ای نیست».
روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «دعوا بر سر ربنا» نوشت: روز گذشته محمدجواد لاریجانی عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به نامه وزیر درباره پخش ربنای محمدرضا شجریان پاسخ داد. با توجه به اصطلاحات و تعابیر فنی که در نامه دکتر محمدجواد لاریجانی به کار رفته است، بیان این نامه به زبان ساده لازم است.
منظور لاریجانی در نامه، این است که از نظر فقها، وقتی در زمان تلاوت آیات قرآن کریم، به دلیل برخی مسائل، شخصیت تلاوت کننده آن قدر در کانون توجه قرار بگیرد که عملاً توجه مخاطب را از تأمل در آیات به سمت شخص تلاوت کننده منحرف کند، چنین تلاوتی مورد شبهه یا اشکال است. موضوع  نامه صالحی امیری به علی عسگری در جلسه علنی صبح دیروز مجلس هم بازتاب داشت و محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر به این نامه واکنش نشان داد.
او در تذکری با اشاره به این که مشکل مملکت سرود ربنا و غیر آن نیست گفت: «آقای خواننده معلوم الحالی خودش در سال 88 تقاضا کرده که برنامه هایش از صداوسیما پخش نشود، حالا هم خودش تقاضا کند که دو مرتبه پخش شود. این در حد هیئت دولت نیست که در این مسائل ورود کند.»
روزنامه «شهروند» در گزارش خود آورد: در پی نامه سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صداوسیما برای پخش ربنای استاد محمدرضا شجریان در ایام ماه رمضان، محمدجواد لاریجانی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما به درخواست وزیر ارشاد پاسخی عجیب داد. پاسخی که خیلی از اهل فن را هم انگشت به دهان گذاشته؛ به نظر می‌رسد آنها که علاقه‌مند به جبهه‌گیری در مقابل خواست بخشی از مردم هستند، حاضرند از هر راهی ولو استفاده از واژه‌های ثقیل و غیرقابل درک برای عموم مردم برای رسیدن به مقصود خود استفاده کنند.

**آخرین روزهای داعش در موصل
نیروهای عراقی روز گذشته عملیات نهایی خود برای پاکسازی کامل شهر موصل را آغاز کردند تا بخش های باقی مانده در غرب این شهر را نیز از کنترل گروه‌ تروریستی داعش خارج کنند. آزادسازی موصل از چنگ داعش در روزنامه های چاپ امروز مورد توجه قرار گرفت.
روزنامه شرق در گزارش خود با عنوان «مردم سپر بلای داعش» نوشت: کابوس مردم موصل از سال ٢٠١٤ شروع شد، وقتی گروه داعش این شهر را به تصرف خود درآورد. حالا و بعد از سه سال، نبرد نیروهای عراقی و هم‌پیمانان آنها برای بازپس‌گیری موصل به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و اگرچه امید مردم این شهر برای رهایی از داعش کم‌کم رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؛ اما غیرنظامیان درحال‌حاضر حتی شدیدتر از پیش هدف قرار می‌گیرند. آن‌طورکه لیز گراندی، مسئول هماهنگ‌‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در عراق به «بی‌بی‌سی» گفته، درحالی‌که نبرد موصل وارد مراحل پایانی می‌شود، غیرنظامیان در معرض شدیدترین خطرات قرار گرفته‌اند.
روزنامه «اطلاعات» هم تیتر نخست خود را به آزاد سازی شهر موصل اختصاص داد و نوشت: نیروهای عراقی برای پاکسازی کامل شهر موصل، با به هلاکت رساندن 29 داعشی، وارد مناطق «الشفا» و «الزنجیلی» شدند و به این ترتیب تنها منطقه «موصل قدیم» تحت اشغال داعش باقی مانده است؛ محله‌ای که با توجه به بافت متراکم آن، احتمالا شدیدترین درگیری‌هایی که نیروهای عراقی تاکنون شاهد آن بوده‌اند را به آنها تحمیل می‌کند.
داعشی‌ها با عقب نشینی تدریجی از بقیه مناطق موصل، خود و خانواده‌هایشان اکنون در منطقه «موصل قدیم» محاصره شده‌اند و جنگ در این منطقه، جنگ برای بقا است و داعشی‌ها عملا چیزی برای از دست دادن ندارند که همین موضوع احتمال افزایش تلفات غیر نظامیان را به شدت افزایش می دهد. از سوی دیگر، ، الحشدالشعبی نیز با پشتیبانی هوایی بالگردهای ارتش، روستاهای «العدنانیه»، «القابوسیه» و همچنین منطقه «القحطانیه» را در غرب الانبار آزاد کردند.
در روزنامه رسالت هم می خوانیم: در حالی که شهر موصل در یک قدمی آزادی کامل از چنگال تروریسم تکفیری مورد حمایت آمریکا و آل سعود قرار دارد، نگرانی های واشنگتن از این مسئله دوچندان شده است. ارتش عراق خوش‌بین است که در نیمه اول ماه آتی میلادی کار داعش در موصل را یکسره کند و آزادی کامل این شهر را رسما اعلام کند. با این حال هم محافل داخلی و هم ناظران بین‌المللی اصرار دارند که سرعت در اعلام آزادی موصل نباید تلفات غیر نظامی را افزایش دهد.نیروهای عراقی توانستند یکی از دو پل باقی مانده در دست داعش را که به 'پل سوم' مشهور است، آزاد کنند.
روزنامه «جام جم» در گزارش خود درباره اعتراض روسیه به آمریکا نوشت: گرچه جامعه جهانی نسبت به کشتار غیرنظامیان در موصل فشار خود را بر ارتش عراق متمرکز کرده، اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که آمریکا، نه ارتش عراق متهم اصلی کشتار غیرنظامیان در عراق و بویژه در موصل است. بخشی از این تلفات بر اثر حملات کورکورانه هواپیماهای آمریکایی بوده است. دولت روسیه با ابراز نگرانی شدید از قتل‌عام شمار زیادی از غیرنظامیان عراقی بر اثر بمباران هواپیماهای آمریکایی و ائتلاف وابسته، ابعاد کشتارهای صورت گرفته اخیر در شهر موصل را «شوک‌آور» توصیف کرد. اخیرا وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعتراف کرد در یک حمله هوایی بیش از صد نفر از مردم عادی و غیرنظامی در موصل جان خود را از دست داده‌اند.

** بازار پر تب و تاب مسکن
بانک مرکزی در گزارش خود از بازار داد وستد در بازار مسکن از رشد معاملات مسکن شهر تهران و افزایش متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه پارسال خبر داد. این موضوع در روزنامه ها امروز مورد توجه قرار گرفت.
روزنامه «مردم سالاری» در گزارش خود نوشت: «علی چگنی» مدیر کل دفتر برنامه‌ ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه رکود کنونی بخش مسکن 4 ساله شده است، گفته است که باید توجه کنیم که این رکود به تبعیت از اقتصاد کشور، رخ داده و تنها شامل بخش مسکن نبود بلکه شامل مجموعه اقتصادی کشور بوده است. هرچند با وجود 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی ارزش آنها را 250 میلیارد دلار برآورد می‌کنند، اما در بازار مسکن امسال شاهد علائم پیش ‌رونق و خروج از رکود هستیم و افزایش قیمت نیز به اندازه تورم خواهد بود.
روزنامه «جهان صنعت زیرعنوان «رونق خفیف» آورد: حجم معاملات انجام شده اردیبهشت‌ماه در تهران نشان می‌دهد که اگرچه کماکان شرایط رکودی بر بازار مسکن حکمفرماست با این وجود دومین ماه بهار نسبت به فروردین، طیف بیشتری از عرضه و تقاضا را در بر داشت. متوسط قیمت مسکن در ادامه روند ملایم صعودی به چهار میلیون و 500 هزار تومان برای هر مترمربع رسید. مشکل اصلی قیمت مسکن تکان نخوردن قیمت آن نیست چرا که چند سال قبل ظرف مدت کوتاهی قیمت خانه آنچنان افزایش یافت که از سطح توان مردم فراتر رفت و اگر اکنون این قیمت تکان چندانی نمی‌خورد، بیشتر به این علت است که در حال حاضر نیز چندین سال از آنچه باید باشد جلو تر قرار دارد. به عبارت دیگر با توجه به اینکه حداقل دستمزد تعیین شده توسط وزارت کار ماهانه 912 هزار تومان است، خرید یک مترمربع خانه در تهران حقوق پنج ماه یک کارمند را طلب می‌کند.
در روزنامه «دنیای اقتصاد» هم می خوانیم: بررسی‌ها درباره نبض فعلی معاملات مسکن در پایتخت، حاوی دو پیام است. رشد 6 درصدی حجم خرید آپارتمان در اردیبهشت امسال که به معنای فروش 1000 واحد مسکونی بیشتر از حجم معاملات اردیبهشت سال گذشته است، از تحرک نسبی بازار در مسیر پیش‌رونق حکایت دارد.
همچنین تعداد آپارتمان‌های فروخته شده طی ماه گذشته، در قالب پیام دوم،‌ مشخص می‌کند: بازار معاملات در حال حاضر در میانه رکود-رونق قرار دارد و در عین حال آماده پیشروی بیشتر است. مطابق روند‌های گذشته، حجم معاملات در دوره رکود، معمولا به کمتر از 12 هزار واحد در ماه، نزول می‌کند و در زمان رونق نیز خرید و فروش ماهانه آپارتمان در پایتخت به حدود 17 هزار واحد می‌رسد. با این حال، حجم معاملات اردیبهشت، بیشتر از دوره رکود‌ و کمتر از دوره رونق است اما از آنجا که رشد خفیف 6 درصدی نسبت به سال گذشته همین موقع پیدا کرده، نشانه‌ای از آمادگی بازار برای پیشروی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها