بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
رهبری اندیشه اعتدالگرایی توسط حامیان معتدل
به نظر می‌رسد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که به عنوان سیاستمداری معتدل شناخته می شد، تغییری در روش سیاسی حجت الاسلام ناطق نوری ایجاد کرد است.

تدبیر24»بهناز لطفعلی زاده در روزنامه نوآوران نوشت: در نبود سکان دار اعتدال گرایی بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور هستند که ناطق نوری می‌تواند جایگزین هاشمی رفسنجانی شود، اما به این شرط که پای به میدان بگذارد. پس از استعفای ناطق نوری از دفتر بازرسی مقام معظم رهبری  بسیاری از سیاسیون این گونه تحلیل کردند که این استعفا حکایت از این معنا دارد که ناطق نوری تصمیم گرفته است با فراغ بال جای هاشمی رفسنجانی را در فضای سیاسی کشور پر کند. حضور او در سپهر سیاست آن جایی پر اهمیت قلمداد می شود که ناطق نوری کمک بزرگی به روحانی کند. روحانی نمی‌تواند هم مدیریت اجرایی کشور را در اختیار داشته باشد هم بار سیاسی جریان اعتدال را به دوش بکشد. بنابراین ناطق نوری می تواند به عنوان سکان دار اعتدالگرایی به فعالیت بپردازد.

     ناطق نوری به لحاظ تفکری از اندیشه این دولت حمایت می کند

آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آقای ناطق نوری از نظر فکری شخصیتی معتدل هستند، می گوید: به همین دلیل است که می توان گفت؛ آقای ناطق نوری به لحاظ حمایت تفکری از اندیشه دولت روحانی یعنی همانا اعتدالگرایی حمایت می کند.

او با بیان این که خود یکی از حامیان طیف فکری اعتدالگرایی است، افزود: در واقع طیف اعتدال‌گرایان اصولگرا یا اصولگرایان اعتدالی نزدیک به طیف فکری روحانی هستند و حمایت این افراد می تواند برای دولت کنونی سازنده و مثمرثمر باشد.

غرویان با اشاره به این که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که یکی از معتدلین زمانه بود، همواره از دکتر روحانی و دولت او حمایت می کرد، ادامه داد: افراد مهمی در جامعه روحانیت مبارز از حسن روحانی اعلام حمایت کرده‌اند و جامعه مدرسین قم، حوزه علمیه قم و درصد وسیعی از اصولگرایان هستند که اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی و دکتر روحانی را تایید و حمایت می‌کنند و اعتدالگرا هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که حسن روحانی کاملا بر اوضاع مسلط خواهد بود، افزود:  به علاوه این که شخصیت روحانی به لحاظ این که در کسوت روحانیت است، عضو مجلس خبرگان است، تحصیلات حوزوی بالا دارد، در مجموع به نظر می‌رسد، از حمایت های افراد زیبادی برخوردار باشد. او همچنین با بیان این که هیچ دولتی مطلق نبوده و نیست، گفت: هر دولتی که تاکنون بر سر کار بوده  با هر گرایش فکری، یک سری کارهای مثبت انجام دادند و یک سری کارها که مورد انتقاد بوده است. این دولت هم همین است. غرویان ادامه داد: نکته مثبت اینجاست که این دولت سعی می‌کند شفاف و با صداقت عمل کند و گرایش به آینده و نگاه به توسعه دارد و در فکر توسعه کشور بر اساس علم‌محوری، عقلانیت و اخلاق است.

او با بیان این که این امتیازات همان مواردی است که مورد توجه علمای حوزه و مراجع هم  است، اظهار کرد: باید به یاد داشته باشیم آیت الله هاشمی افکار و اندیشه های داشتند، التزام است این طرز تفکر توسط کسانی پیگیری شود که دارای چنین نگرشی هستند.

غرویان همچنین با بیان این که حجت‌الاسلام ناطق نوری می‌تواند ادامه‌دهنده راه هاشمی باشد، عنوان کرد:‌ به نظر می‌رسد شخصی مانند ناطق نوری  به اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی نزدیک باشدو به عنوان یکی از حامیان دولت اعتدالگرا به فعالیت بپردازد.

     شخصیتی نظیر ناطق نوری به دنبال کسب قدرت نیست

عبدالله ناصری، عضو بنیاد امید باران و فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که درخصوص عوامل و اشخاص حامی و تأثیرگذار بر پایگاه دولت روحانی باید به چند نکته توجه کرد، می گوید: نخست حمایت اصلاح‌طلبان به عنوان جامعه آماری اول حسن روحانی و سبد اول او است که بهترین مصداق آن همان اتفاقی است که در سال 92 با ائتلاف تاریخی میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان رخ داد. او همچنین افزود: وجه دوم هواداران دولت یعنی هواداران حزبی روحانی است. همچنین باید سبدی از آرای روحانی را مختص به اصولگرایان معتدلی نظیر حجت‌الاسلام ناطق‌نوری بدانیم.  ناصری با بیان این که شخصیتی نظیر ناطق نوری به دنبال کسب قدرت سیاسی و اجرایی نیست، اما کنش سیاسی خود را ادامه می‌دهد، افزود: چنین شخصیت‌هایی بر اساس مبانی و اعتقادات روشن پا به عرصه سیاسی گذاشته‌اند و چون برای اهداف خود ارزش قائلند به دنبال تلاش برای تحقق این اهداف هستند. این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که سیاستمداران باید در دوره‌ای بر اساس اهداف و برنامه‌های خود به دنبال کسب قدرت سیاسی باشند و دوره‌ای هم باید از عرصه قدرت سیاسی و اجرایی کنار روند، ادامه داد:  اما آن چه اهمیت دارد این است که این شخصیت ها همواره دیدگاه‌های خود را در جامعه ترویج کنند. ناصری با تأکید بر این که تمام سیاست‌ورزان حق دارند تا آخر حیات خود کنش سیاسی داشته باشند، تصریح کرد: با این وجود باید در عرصه مدیریت اجرایی کشور از ظرفیت نسل‌های جدید استفاده کرد. این استاد دانشگاه با اشاره به دلیل حمایت شخصیت های معتدلی نظیر ناطق نوری از روحانی، گفت:ببینید بر همگان روشن بود که  شرایط ویژه عرصه‌های ملی و بین‌المللی وجود شخصیتی نظیر روحانی را ایجاب می‌کرد و می کند. او همچنین افزود:  کارنامه 4 ساله و موفق دولت حسن روحانی در این سال‌ها باعث شد تا نخبگان جامعه نمره‌ای حول و حوش 15 را برای این دولت در نظر بگیرند. پس همگان به خوبی می‌دانند که حضور مجدد روحانی در این شرایط حساس و خطرناک منطقه‌ای و بین‌المللی لازم بوده  است. مضاف بر این‌که او باید در دوره دیگر کارنامه ناتمام خود را در دوره اول تمام کند.

     مطلوبیت اعتدالگرایی به دلیل آثار مثبت آن

حجت الاسلام رسول منتجب نیا، قتئم مقام حزب اعتماد ملی و فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که ناطق‌نوری شخصیتی معتدل، وزین و ارزشمند است، می گوید: تجربه مدیریتی بسیار بالای ناطق نوری در کنار عملکرد فراجناحی او باعث وجود ویژگی هایی در شخصیت او شده است که همه اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان نیز به آن اذعان دارند.

او با یان این که اگرچه سال‌های اخیر ناطق نوری مورد بی‌مهری از سوی برخی از افراد قرار گرفته بود، اما چیزی از ارزش، شخصیت و اعتبار وی کاسته نشد بلکه محبوبیت و موقعیت ناطقوی در میان مردم بیشتر از گذشته هم شد.

منتجب نیا با اعتقاد بر این که ناطق نوری شخصیتی اعتدالگراست که از رویکرد معتدل این دولت حمایت می کند، ادامه داد: بر همگان روشن است که اعتدالگرایی دارای آثار مثبت بسیاری است که از آن جمله می توان به حاکمیت شایسته‌سالاری، بهره‌گیری از همه نیروهای موجود، انجام تصمیمات و برنامه‌های بجا و شایسته، وجود تضارب افکار در جامعه، وجود صفا و صمیمیت و محبت در جامعه، حفظ حرمت و کرامت همه افراد اجتماع، تحقق وحدت ملی و امید همه‌جانبه به حل مشکلات مختلف اجتماعی، تعامل و همکاری متقابل و سازنده با دولت‌ها و ملت‌های جهان و در نهایت توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها