بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
دستاورد افتتاح‌های نمایشی در دولت یازدهم
در حالی که قریب به یک ماه از افتتاح خط تولید پژو 2008 با حضور حسن روحانی می‌گذرد اما خبرها حاکی از این است که در طول این مدت فقط سه دستگاه از این خودرو تولید شده است.
تدبیر24» کیهان می نویسد؛ براساس گزارشی آمار تولید اردیبهشت‌ ماه خودروسازان نشان می‌دهد که محصول جدید شرکت پژو فرانسه در ایران‌ خودرو هنوز وارد مرحله تولید انبوه نشده است، به طوری که در ماه گذشته تنها سه دستگاه پژو 2008 در ایران‌ خودرو به تولید رسیده و در مجموع از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت‌ماه تولید این خودرو در ایران‌‌ خودرو فقط 4 دستگاه بوده است.
این در حالی است که خط تولید پژو 2008 پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با حضور روحانی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و هرچند در‌ آن زمان خبر افتتاح نمادین و تبلیغاتی خط تولید پژو 2008 توسط خبرگزاری فارس منتشر شد، اما ایران‌ خودرو بر آغاز تولید انبوه پژو 2008 تأکید داشت و اعلام کرد که تولید انبوه این محصول طبق برنامه‌ریزی از روز نخست آغاز شده و در حال انجام است.
نکته دیگر قابل توجه در گزارش عملکرد خودروسازان در دومین ماه سال نشان‌دهنده توقف تولید خودروی چینی برلیانس در شرکت سایپا است، به طوری که در اردیبهشت ماه هیچ خودرویی در این بخش به تولید نرسید. این در حالی است که آمار اردیبهشت نشان‌دهنده تولید 3349 دستگاه برلیانس در پارس خودرو است.
البته افتتاح نمایشی در دولت یازدهم فقط به خط تولید خودرو محدود نمی‌شود بلکه این حرکت تبلیغاتی را درموضوع افتتاح خط آهن همدان یا راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز شاهد بودیم. به طور مثال در حالی در 18اردیبهشت ماه گذشته (10روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری) خط‌آهن تهران- همدان توسط حسن روحانی افتتاح شد که هنوز ایستگاه‌های مسیر تکمیل نشده‌ بود و برای اتصال شهر همدان به خط‌آهن، باید ادامه مسیر و ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر ساخته شود! حتی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی هم تلویحا به آماده نبودن این خط آهن اشاره کرد و گفت: مسیر ریلی تهران- همدان که امروز(18اردیبهشت) تحویل راه‌آهن شد تا دوماه آینده آماده تردد می‌شود.
جالب اینکه عملیات احداث راه‌آهن تهران-همدان به طول 265 کیلومتر از چندین سال پیش و در دولت قبل‌ آغاز شد و دولت یازدهم این پروژه را با پیشرفت فیزیکی 100 درصدی عملیات زیرسازی و روسازی 25 درصدی تحویل گرفت ولی این پروژه با گذشت 4 سال هنوز تکمیل نشده و باید از ایستگاه باری که حسن روحانی قبل از انتخابات افتتاح کرد تا پایانه اتوبوسرانی شهر همدان، خط‌آهن ساخته شده و ایستگاه جدید مسافری ریلی در این پایانه ساخته شود در غیر این‌صورت‌ مسافران باید مسیری طولانی‌مدت را از ایستگاه تا داخل شهر طی کنند. 
همچنین یکی دیگر از افتتاح‌های نمایشی حسن روحانی که قبل از انتخابات صورت گرفت راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که دولت مدعی بود با این افتتاح دیگر نیازی به واردات بنزین نداریم و خودکفا شده‌ایم اما این ادعا به قدری خلاف واقعیت بود که بیژن نامدار زنگنه  در حاشیه یکی ازجلسات هیئت دولت در آن ایام مجبور شد در پاسخ به پرسشی درباره خودکفایی در تولید بنزین با راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه بندر عباس بگوید: من نگفتم خودکفا شده‌ایم، اشخاص  دیگری اعلام کردند خودکفا شده‌ایم.
وزیر نفت همچنین گفت: تولید بنزین تا پایان امسال در یک فاز به بیش از ١٢میلیون در روز می‌رسد و تثبیت می‌شود و اگر فاز دوم وارد مدار شود روزانه ١٢ میلیون دیگر به تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه خواهد شد و پس از آن می‌توانیم صادرات را آغاز کنیم.این سخنان زنگنه در حالی مطرح شد که وی در تاریخ ۲ اردیبهشت در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ۵۰ درصد از سیگنال‌های موجود در «ترین ۱» پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس همچنان به بهره‌برداری نرسیده است، گفت: ما نیازی به افتتاح نمایشی نداریم و تا پروژه‌ای به تولید نرسد، مراسمی اجرا نمی‌شود.
وی چند روز پیشتر از روز افتتاح فاز نخست هم گفته بود: تولید بنزین در ستاره خلیج ‌فارس در حال انجام است و تا زمانی که مطمئن نشویم که تولید بنزین به طور مستمر انجام می‌شود، افتتاحی انجام نمی‌گیرد.
با این وجود حسن روحانی قبل از انتخابات خود را به بندرعباس رساند و فاز یک را افتتاح کرد هرچند که وزارت نفت، نام این مراسم را «آغاز تولید مستمر بنزین» گذاشت. با وجود اینکه وزیر نفت رسما اعلام کرده بود با افتتاح فاز نخست ستاره خلیج فارس، ایران در تولید بنزین خودکفا می‌شود ولی اظهارات بعدی وی به‌خوبی نشان داد که آنچه که در بندرعباس رونمایی شد ارتباطی به تولید بنزین ندارد و خبری از ۱۲ میلیون لیتر بنزین نیست. توجه به این مهم ضروری است که در هیچ دوره‌ای از تاریخ نفت مراسمی با عنوان مراسم آغاز تولید مستمر بنزین تجربه نشده است که رئیس‌جمهور کشور نیز آن را افتتاح کند ولی با توجه به رقابت‌های انتخاباتی، وزارت نفت نمایش بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را راه‌اندازی کند!
برچسب ها: دولت ، پژو ، خودرو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها