بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۷۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
شهربانو امانی

تدبیر24» پس از اینکه دولت دوازدهم با رأی قاطعانه مردم موفق شد به پیروزی برسد، بسیاری از صاحبنظران و مردم از لزوم تغییر در کابینه دولت جدید بحث می‌کنند. گفته می‌شود که کابینه دولت دوازدهم نیازمند تغییراتی است که با همت بهتری، برنامه‌های دولت پیگیری شود. برای بررسی این موضوع با شهربانو امانی گفت‌وگو کردیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.


یکی از موضوعاتی که بسیاری از حامیان دولت از آن صحبت می‌کنند، لزوم اعمال تغییرات در کابینه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم است تا هیات وزیرانی همسو، چابک و کارآمد در کنار آقای روحانی بتوانند برنامه‌های دولت را به‌خوبی اجرا کرده و روند اجرای آنها را تسریع کنند. از نظر شما تغییر در کابینه تا چه اندازه ضروری است؟


یکی از مطالبات مهمی که از شخص آقای روحانی بود، همین موضوع است. در دولت یازدهم باتوجه به شرایطی که وجود داشت، در کنار ناهمسویی مجلس نهم، نمی‌شد این مطالبه را پیگیری کرد. برای کابینه دولت دوازدهم باید به مطالبات مردم در جای‌جای ایران توجه جدی داشت که در کارزار تبلیغات انتخابات از آقای روحانی درخواست می‌شد و روحانی نیز در بسیاری از سخنرانی‌های خود وعده جوانگرایی و حضور زنان در کابینه را مطرح می‌کرد. قطعا آقای روحانی با مجلس دهم مشکلی نخواهند داشت. هیات رئیسه مجلس نیز روز گذشته انتخاب شد که نشانگر قدرت لیست امید و اعتدالگرایان است که در فرایند انتخاب کابینه تعیین‌کننده خواهند بود. آقای دکتر روحانی باید افرادی را برای کابینه خود انتخاب کند که با سختی‌هایی که پیش‌روی دولت است، تمام قد به میدان بیایند، شب و روز وقت بگذارند، تغییراتی را در بدنه اجرایی دولت پدید بیاورند و همچنین از افرادی استفاده کنند که به برنامه‌ها و مواضع دولت باور و اعتقاد دارند.


یکی از مشکلاتی که دولت یازدهم با آن روبه‌رو بود، همان مجلس ناهمسوی نهم بود. مجلس دهم تفاوت‌های بسیاری با مجلس نهم دارد. همان‌طور که اشاره کردید هیات رئیسه هم مطابق میل اصلاح‌طلبان انتخاب شد و در مجموع نشان می‌دهد که از طرف مجلس مشکل خاصی برای انتخاب کابینه آقای روحانی رخ نخواهد داد.


مجلس غیرهمسو و مجلسی که تمام قد از جریان فکری دولت احمدی‌نژاد پشتیبانی می‌کرد طبیعتا مخالفت‌های بسیار جدی با وزرای پیشنهادی داشت، طوری که آقای روحانی برای یک وزیر علوم 4 مرتبه به مجلس رفت. مجلس نهم بحث موافقت و مخالفت نداشت، این مجلس لجاجت می‌کرد و با همین لج‌بازی خود وقت و توان بسیاری را از دولت یازدهم گرفت. پس از آن نیز با سوال‌ها، استیضاح‌ها و فشارهای خود هزینه بسیاری را به دولت آقای روحانی وارد کرد. البته اینها حق مجلس است، اما اگر در جهت خیز عمومی به کار گرفته نشود و صورت لجبازانه داشته باشد، به ضرر دولت و کشور خواهد بود. این مانع در مجلس دهم وجود ندارد. یک وجه آن تعاملات آقای روحانی و تیم او با مجلس دهم است، چرا که مجلس در حمایت از دولت اقدامات خوبی انجام می‌دهد، ضمن اینکه در مشت دولت نیست، اما روبه‌روی دولت برآمده از آرای مردم هم نیست. این تعامل را مجلس دهم با دولت تدبیروامید داشته و دارد. طبیعتا این حامیان دولت ممکن است در این چند وقت اخیر، بینابین بوده باشند، اما وقتی آقای روحانی با این رأی خیره‌کننده وقاطعانه مردمی انتخاب شد، به نمایندگان نشان داده شد که مردم عهد اخوت با هیچ‌کسی ندارند. نامزدهایی که خود را حامی دولت معرفی کرده باشند، اما چوب لای چرخ دولت بگذارند، بهانه‌گیری کنند و برای دولت مانع‌تراشی کنند، مردم با رأی خود آنها را حذف خواهند کرد. مردم این موضوعات را رصد می‌کنند. جامعه ایران خادمان و خاطیان را به خوبی متمایز می‌دانند و اگر برخی افراد جهت خلاف مطالبات مردم حرکت کردند، امیدی به رأی مجدد مردم نداشته باشند. این مانع امروز از پیش روی دولت آقای روحانی برداشته شده و مجلس دهم روحانی را کمک می‌کند.


به نظر شما حیاتی‌ترین و حساس‌ترین وزارتخانه آقای روحانی کدام وزارتخانه است؟


برخی وزارتخانه‌ها نمره قابل قبول گرفته‌اند و باید شرایطی ایجاد شود که این وزیران و البته برخی معاونان آقای رئیس‌جمهور بتوانند مسیری را که ریل گذاری کرده‌اند ادامه دهند و برنامه‌های خود را پیش ببرند، اما برخی وزرا حتما باید تغییر کنند. افکار عمومی نیز این درخواست را داشته و دارد. وزارتخانه‌هایی مانند وزارت علوم، وزارت کشور، وزارت صنعت‌ومعدن، وزارت کاروامور اجتماعی و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها نیاز است که در آن تغییراتی به‌وجود بیاید. من برای تمام این عزیزان احترام بسیار زیادی قائلم، اما خواست عمومی مردم چنین چیزی را نشان می‌دهد.


برخی مدیران میانی و در مجموع، بدنه اجرایی دولت همسو با دولت نیستند. این موضوعی است که بسیاری از دولتی‌ها به آن اذعان داشته‌اند. به نظر شما راه حل این مشکل چیست؟


ببینید، برخی مدیران به ویژه در وزارت کشور، همسو با دولت نیستند. دلواپسان انتقاداتی را به وزارت کشور داشتند، اما این برای «دست پیش»‌ گرفتن است. در استان‌ها استانداران ناهمسو انتخاب شده بودند و چوب لای چرخ دولت می‌گذاشتند. برخی از این مدیران برنامه‌های دولت را قبول نداشتند و در مسیر دولت سنگ‌اندازی می‌کردند. این مسائل به نام دولت آقای روحانی نوشته می‌شود و آقای روحانی باید تدبیری برای حل آن بیندیشد.


اکنون که دولت و شوراها نیز همسو هستند، رابطه دولت و شوراها باید به چه صورتی باشد؟


شوراهای شهروروستا انتظار دارند که دولت به‌طور جدی از نهادینه‌سازی شوراها که از دستاوردهای بسیار مهم کشور است حمایت کند و دهیاران، بخشداران، فرمانداران و استانداران کشور، جایگاه شوراها را به رسمیت بشناسند و همکاری و همدلی کنند تا شوراها نیز بتوانند برنامه‌های خود را پیگیری کنند. فرصت بسیار خوب و استثنایی است که به ویژه در پایتخت کشور، به هم‌افزایی در کشور کمک کند و اگر این ارتباط دوطرفه، منطقی و قانونی باشد و آقای روحانی نیز جایگاه شورا را نهادینه کند، بخش مهمی از مسائل دولت در کلانشهرها و به ویژه پایتخت حل خواهد شد. کمک و حمایت به شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت می‌تواند بسیاری از مسائل مردم و دولت را حل‌وفصل کند. بسیاری از این تنش‌ها، مشکلات و چالش‌ها با کمک شوراها و شورایاری‌ها و همکاری آنها با دولت، قابل حل است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها