بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
کاخ ثابت پاسال که با عنوان کاخ ورسای ایران هم شناخته می‌شود در آغاز متعلق به حبیب‌الله ثابت (معروف به ثابت پاسال) سرمایه‌دار ایرانی در پیش از انقلاب بوده است که پس از انقلاب مصادره شد. این ساختمان به عنوان بزرگترین خانهٔ تهران نام گرفته که در انتهای شمالی خیابان جردن در منطقه الهیه قرار دارد و معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو (تریانوی کوچک) در ورسای ساخته شده است.
تدبیر24» موضوع تخریب کاخ ثابت پاسال چندماهی است که مورد پیگیری رسانه‌ها و فعالان حوزه میراث فرهنگی قرار گرفته و حواشی آن بگونه‌ای شد که بانک خریدار این کاخ اعطای این زمین را به لقایش بخشید و آن را به دیگری فروخت.

به هرحال آنگونه که نایب رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر می گوید که قرار است به جای این کاخ، مجتمع مذهبی_ فرهنگی با چند سالن برگزاری ختم و رستوران احداث شود.

محمد مهدی تندگویان در مورد جزئیات طرح ساخت مسجد به جای کاخ ثابت پاسال با بیان اینکه دو مجموعه در اراضی مذکور داشتیم که شامل کاخ و باغ ثابت پاسال می شده است، گفت: باغ ثابت پاسال ابتدای انقلاب از بین رفته است و بنیاد شهید در سال 59 این باغ را مصادره و شهرک ایثار را در آن احداث کرد .

وی بااشاره به ساختمان ثابت پاسال، گفت:  حال حاضر  ما با ساختمان بی هویت و بی اصالت روبرو هستیم که   ارزش تاریخی ندارد  و حتی سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی ارزش گذاری ساختمان‌ها در مواجه با این کاخ سکوت کرده است و  تاکنون هیچ نظری در مورد میراثی بودن یا نبودن این بنا نداشته است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری نظر منفی در مورد حفظ این بنا ندارد اما بارها از سازمان میراث فرهنگی درخواست کرده ایم در مورد ارزشمند بود این بنا دو خط نامه بنویسید اما این کار را نکرده است گفت:  ازسویی دیگر ما با  مالکی روبرو هستیم که دوسال است  طرحش را برای زمین مذکور مسکوت گذاشته ایم.

تندگویان  با بیان اینکه این زمین  را بانک آینده به بخش خصوصی که گویا زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است، فروخته  و آنها نیز طرح ساخت مجتمع مذهبی_ فرهنگی با محوریت مسجد را برای بررسی و تایید به شورای شهر آورند گفت: آنها طرح ساخت مسجد در این زمین را مطرح کردند تاعلاوه بر در نظرگرفتن منافع عمومی، مسجدی در این زمین ساخته شود. در این طرح پارکینگی با ظرفیت بالا  پیش بینی شده که مشکل کمبود فضای پارک حاشیه ای در خیابان  آفریقا را  رفع می کند.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه  طرح مذکور خوب است و سودآوری خاصی نیز برای شهرداری ندارد گفت: علاوه بر مسجد  فضایی حدودا 2000 متری نیز با کاربری  تجاری با رویکرد مذهبی  پیش بینی شده است  و مجموع طرح اینگونه نیست که مدعی شویم شهرداری در راستای کسب منافع مالی این پروانه را صادر کرده است، حتی در نقشه‌ای که آورده شده به گسترش فضای سبز نیز توجه شده به گونه ای که براساس طرح مذکور، از خیابان تا مسجد با حدود 60متر عقب نشینی آنهم از چهار طرف فضای سبز  پیش بینی شده است.

تندگویان با بیان اینکه میراث فرهنگی تاکنون حتی یک خط هم در مورد میراثی بودن این بنا ننوشته است، گفت: در طرح مذکور سالن های ختم و برگزاری مراسمات مذهبی و همچنین  اشپزخانه بزرگ و رستوران درنظر گرفته شده و به نظر می رسد مالک سودآوری لازم و کافی از محل  برگزاری مراسم ختم و ... کسب خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه یک سال و نیم است که این طرح در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مطرح است گفت:  معماری مسجد بارها اصلاح شده و هنوز هم تصمیم نهایی در مورد این موضوع و تایید طرح صورت نگرفته است.

تندگویان با بیان اینکه درجلسه چندروزقبل کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهرمجددا مقرر شد بار دیگر کمیسیون شهرسازی در مورد این ملک مکاتبه رسمی کند گفت: با اینکه مجددا تصمیم بر این شد که با سازمان میراث فرهنگی در مورد میراثی بودن این ملک مکاتبه کنیم اما با توجه به مسکوت گذاشتن دونامه قبل امیدی به پاسخگویی این نامه را هم نداریم.

وی با بیان اینکه از نظر مقررات شهرسازی ساخت و ساز در این ملک بلامانع است مگراینکه سازمان میراث فرهنگی این خانه را واجد ارزش بنامد و در غیراین صورت دلیل قانونی برای جلوگیری از ساخت و ساز در این ملک وجود ندارد. گفت: تنها موردی که در مورد این زمین وجود دارد اینکه ازانجایی که این ملک به مدت ده سال بلاصاحب رها شده بود تعداد ٩٠ درخت خشک شدند که مالک در مورد این بی توجهی به ابیاری جریمه خواهد شد. هرچند که با توجه به وضعیت زمین مالک میتواند به استناد مصوبه برج_باغ ساختمانی با ١٢ طبقه بسازد، اما حالا مالک ترجیح داده‌است که مجتمع فرهنگی و مسجد در این زمین بسازد.

وی با بیان اینکه سکوت میراث فرهنگی در زمینه ارزش گذاری این ملک سوال برانگیز است گفت: سازمان میراث می‌توانست با کمک قوه قضاییه نقش تاثیرگذارتری در این موضوع داشته باشد اما سکوت کرده است.

به گزارش ایسنا، هرچند روز چهارشنبه معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به  شهردار تهران  خواستار توقف هرگونه ساخت و ساز در این ملک شده اما به نظر می رسد هرگونه تصمیم گیری در مورد این بنا منوط به شکسته شدن سکوت سازمان میراث فرهنگی در قبال این خانه است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها