بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
مصطفی معین:
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه از قانون انتخابات تفسیر درستی نشده است، اگر تفسیر از این قانون درست بود رای روحانی بیش‌تر می‌شد،تصریح کرد: شباهتی میان انتخابات سال 84 با 96 وجود ندارد.
تدبیر24»اواخر دهه هفتاد تا اوایل دهه هشتاد فضای دانشگاهی کشور سیاسی‌ترین دوران خود را سپری می‌کرد؛  کوی دانشگاه، تاثیر جریان دانشجویی بر حوزه‌های سیاست و اجتماع  و تحریم انتخابات توسط دفتر تحکیمی‌ها زمانی اتفاق افتاد که مصطفی معین وزیر علوم دوات اصلاحات بود، وی  دو بار  به دلیل شرایط حاکم بر آن دوران از سمت وزیری استعفا کرد و پس از مدتی  به عنوان یکی از سه کاندیدای اصلاح‌طلب در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال84 شرکت و در نهایت به همراه سایر اصلاح‌طلبان عرصه ریاست‌جمهوری را به محمود احمدی‌نژاد واگذار کرد .

حالا امروز بعد از گذشت 12 سال از آن دوران به آن‌هایی که رقابت اخیر انتخاباتی را با آن سال مقایسه می‌کنند می گوید شباهتی میان این دو دوره نیست؛ چرا که نه تحکیم وحدت انتخابات را با پیش‌بینی اشتباه تحریم کرده و نه رهبر جریان اصلاحات در سمت رئیس جمهوری‌است و دستش برای مدیریت شرایط بسته است. او در ارتباط با انتخابات اخیر نیز عقیده دارد تفسیر غلط از قانون انتخابات باعث کاهش آرای روحانی شده است و نتیجه نهایی آرای روحانی می توانست متفاوت از آنچه که اعلام شده باشد.

مردم باید در فضای سیاست حضور داشته باشند

مصطفی معین در ابتدای گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات 29 اردیبهشت، اظهار کرد: حضور مردم در انتخابات پیام‌های متعددی داشت، اولین پیامش علاقه به وطن و وفاداری به نظام بود، دومین پیام مردم متوجه آقای روحانی می‌شود؛ مردم از او خواستند که دولت دوم ایشان کارآمدتر، منسجم‌تر و همچنین پاسخگوتر از دولت اول باشد. سومین پیام نیز این بود که  نظام اعتماد بیشتری به مردم داشته باشد و زمینه مشارکت بیشتر مردم در عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیری را فراهم کند.

وی ادامه داد: مردم باید همواره به عنوان ناظران قدرتمند بر فعالیت‌های دولت و سایر نهادها در عرصه سیاست حضور داشته باشند و نظام بستر این این نظارت را با کمک به گسترش شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و تقویت نهادهای مدنی فراهم کند. طبیعی است که وقتی مردم در صحنه باشند، نظام و همه نهادها نیز بهتر عمل می‌کنند و پاسخگوئی مسئولانه تری خواهند داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب سپس گفت: در کشور ما شکافهای عمیق اجتماعی وجود دارد و همین شکاف‌ها مانع توسعه کشور می شود. گسل های میان مردم ، دولت و دانشگاهیان به از هم گسیختگی اجتماعی می انجامد. نظریه پردازان توسعه عقیده دارند که تنها با انسجام ملی است که می توان شرایط پیشرفت کشور را فراهم آورد. از این رو است که تاکید دارم سرمایه اجتماعی می تواند با رای اعتمادی که مردم به دولت دوازدهم داده اند، بازسازی شود.

وی ادامه داد: با افزایش سرمایه اجتماعی، با بهره وری بیشتری از منابع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان استفاده خواهیم کرد.

صحنه رقابت برای اصلاح‌طلبان عادلانه نیست

معین در ادامه به تشریح دلایل نزدیکی جریان اصلاحات با دولت روحانی پرداخت و خاطرنشان کرد: شعار های تدبیر و امید و یا اعتدال و توسعه از مؤلفه‌های جریان اصلاحات هم هست. این گفتمان ها به هم نزدیک هستند و هم‌پوشانی دارند. از همین نظر است که اصلاح طلبان از روحانی حمایت کردند. از نظر من شرایط برای حضور اصلاح طلبان در صحنه سیاست ناعادلانه است و کاندیداهای اصلاح طلبان نمی توانستند با اخذ تایید صلاحیتشان وارد عرصه رقابت شوند، به همین دلیل نزدیک‌ترین گفتمان به خود را انتخاب و از آن پشتیبانی کردند.

 وی سپس یادآور شد که جریان اصلاحات عملکرد دولت اول روحانی را بطور نسبی قابل قبول می داند ، لذا تصمیم گرفت از طریق همین دولت مطالباتش را در چهار سال آینده پیگیری کند.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه "انتظار می‌رود دولت با نگاه کاملا علمی، دقیق و بی‌طرفانه نقاط قوت و نقاط ضعف چهار سال پیشین خود را ارزیابی کند" گفت: دولت از طریق بررسی  عملکرد چهار ساله خود می‌تواند نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعفش را برطرف سازد. اگر این رویکرد در تشکیل دولت جدید اعمال شود می‌توانیم امیدوار باشیم که به صورت روش‌مند با مشکلاتی مثل فقر، بیکاری و رکود و سایر آسیب های اجتماعی در دولت دوم روحانی مقابله شود. از جمله به برطرف شدن ضعف ارتباط رسانه ای دولت نیز می توان امید داشت.

وی در ادامه تصریح کرد که قطبی شدن جامعه به لحاظ اقتصادی از دیگر مسائلی است که دولت حتما" برای رفع آن باید برنامه ریزی کند.

معین تاکید کرد: البته رفع مشکل فقر ، یک شبه امکان‌پذیر نیست، اما با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان آن را کنترل کرد. به همین جهت است که می‌گوییم تداوم کار دولت و تدبیر و امید برای حل مشکلات جامعه ضروری است.

 وی همچنین ادامه داد: طبیعی است که دولت دوم تثبیت توافقنامه برجام و بهره گیری از فرصت های آن را تا رفع کامل تحریم ها ادامه دهد. موضوع گفت‌وگوی تمدنهایی که آقای خاتمی مطرح کردند می تواند زمینه ساز فرآیند تنش زدائی با جهان باشد و مجددا" توسط این دولت طرح و پیگیری شود.

انتخابات ایران تهدیدات ریاض را بی‌اثر کرد

این وزیر اسبق دولت های سازندگی و اصلاحات با اشاره به سفر دونالد ترامپ،رئیس جمهوری ایالت متحده آمریکا به منطقه خاورمیانه نیز گفت: متاسفانه فرد پوپولیستی مثل ترامپ به نام سفر صلح به منطقه ما سفر می کند، کشورهای حامی تروریزم را دور خود جمع می‌کند ، فضای تهدیدآمیزی علیه کشور ما شکل می‌دهد و قطعنامه‌ صادر می‌کنند. خوشبختانه درست در زمان برگذاری اجلاس ریاض، انتخابات پرشکوهی در ایران برگزار گردید که نمایشی از دموکراسی و نمایانگر قدرت و درایت مردم ایران بود. حضور بیش از ۷۰ درصدی مردم در انتخابات در افکار عمومی بین‌المللی اقتدار ملی ایران را در مقابل تهدیدهای اجلاس ریاض به نمایش گذاشت و تهدیدهای آن‌ را بی‌اثر کرد.

وی افزود: دولت روحانی باید توسعه روابط بین‌المللی را گسترده تر از گذشته ادامه دهد. تنش زدایی توسط دستگاه دیپلماسی خارجی دولت در شرایط فعلی از اولویت های جدی دولت دوازدهم است. وقتی یک کشور در سیاست خارجی اش موفق می شود که در داخل آن انسجام و همدلی شکل گرفته باشد و ما جلوه این همدلی را در انتخابات اخیر دیدیم. امیدوارم که برخی از روحانیان با کج سلیقه گی ها یا بدخواهی هایی مانند حلال و حرام کردن رای مردم که در واقع درخواست مهندسی شدن نتیجه انتخابات است، شیرین کامی مردم را به تلخی و ناامیدی تبدیل نکنند. 

منتظر وزرای شایسته‌تری در کابینه دوازدهم هستیم

معین در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا می توان منتظر حضور وزرای اصلاح‌طلب در کابینه دولت بعدی بود، اظهار کرد: اصلاح طلبان ازدولت سهم خواهی نمی کنند اما انتظارشان این است که براساس آرمانهای دینی و ملی و تخصصی، دولت دوازدهم از  شایسته‌ ترین ها تشکیل شود. کابینه‌ای  که از بالاترین سطح کارآمدی و کفایت برخوردار باشد. 

وی سپس گفت: برای تشکیل کابینه، اصل را بر شایستگی افراد و فراتر از مواضع سیاسی آنها می‌گذاریم. در شرایط برابر، طبیعی است که رئیس‌جمهور کابینه‌اش را براساس نزدیکی فکری و نظری و اعتماد متقابل با افراد می چیند.  با وجود شرایط برابر از نظر کارآمدی؛ انتخاب زنان ، جوانان و اقلیتهای قومی و مذهبی اولویت خواهد داشت. هرچه دولت از تنوع‌ فکری، تخصصی و بافت اجتماعی متفاوتی تشکیل شده باشد دولت موفق‌تر و از مقبولیت بیشتری  برخوردار می‌شود.

جهانگیری صدای حق اصلاح‌طلبان بود

معین در تبیین حضور اسحاق جهانگیری در رقابت های انتخاباتی اخیر به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات نیز گفت: جهانگیری به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات وارد صحنه انتخابات نشد، بلکه به گفته خودش صدای جریان اصلاحات بود و به حق هم در مناظرات از آن تفکر دفاع کرد. او صدای جریانی شد که در سال‌های گذشته برخورد منصفانه ای با آن نشده و محدودیت های غیرقانونی در فعالیت سیاسی و اجتماعی به آن تحمیل شده است . 

وی در ادامه افزود: به نظر من حضور جهانگیری در انتخابات مغتنم بود و تصمیم درستی در رابطه با حضور وی گرفته شد. او در معرض هجوم کسانی قرار گرفت که برنامه ای نداشتند و فقط شعار می‌دادند. متاسفانه صحبتهای برخی از کاندیدها غیراخلاقی بود .

این وزیر اسبق خاطرنشان کرد: حالت دفاعی و روشنگری جهانگیری در مناظرات و سخنرانی ها باعث شد که آرای روحانی افزایش پیدا کند؛ چراکه مردم متوجه صداقت و مظلومیت دولت  در مقابل آن وعده ها و اتهام ها شدند.

شکست‌خوردگان انتخاباتی نقاط ضعف خود را بررسی کنند

در ادامه این گفت‌وگو معین اظهار کرد: حق این است تا رقبایی که در انتخابات شرکت کرده و نتوانستند رای مردم را به دست بیاورند از مردم که همین مقدار رای را به آنها دادند، تشکر کنند و به رئیس دولت جدید نیز تبریک بگویند که نشان دهنده توجه آنها به آداب اخلاقی، دینی و انقلابی باشد.

وی سپس گفت: از سوی دیگر آنها باید نقاط ضعف خود را هم بررسی کنند و ببینند که چرا اکثریت مردم اقبالی به آنها ندارند و مواردی را نیز که پا روی منافع ملی گذاشته و ارزشهای اخلاقی را نادیده گرفتند به زبان بیاورند. اگر عذرخواهی نمی کنند، حداقل خودشان بفهمند چه کرده اند که نتوانسته اند رای اکثریت جامعه را به دست آورند و در  آینده این اشتباهات را تکرار نکنند. این رفتار هم برای خودشان مفید است و هم برای جامعه آموزنده است. از بعد سیاسی در شرایطی که رقبای روحانی تحمیل کردند، او برنده شد اما ارزش های اخلاقی جامعه قربانی شد.

معین با بیان اینکه بداخلاقی‌های انتخاباتی به ضرر جامعه تمام می‌شود،‌ گفت: در سه مناظره‌ای که برگزار شد، من نقش صداوسیما را هم بی‌طرفانه نمی بینم.

زمان رقابت‌های انتخاباتی کم است

وی در انتقاد از کمی زمان تبلیغات برای رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری نیز تصریح کرد: به طور کلی ساختار انتخاباتی ما مناسب با جمعیت 80 میلیونی کشور نیست. در چند هفته کاندیداها نمی توانند خود را آن طور که باید به مردم معرفی کنند. کاندیداها باید فرصت پیدا کنند که شهر به شهر سفر کرده و برنامه هایشان را به مردم معرفی کنند. دوره تبلیغات، زمان آگاهی بخشی به جامعه و رشد سیاسی‌شان است.

وزیر اسبق علوم همچنین گفت : درواقع زمان تبلیغات یک دوره و یا کارگاه آموزشی است که انتخاب مردم دقیق و آگاهانه تر می شود و امکان تشکیل دولت کارآمدتری به وجود می آید. در واقع برنامه ریزی دقیق در این فرصت انتخاباتی می تواند به رشد و تداوم فرآیند دموکراسی در کشور ما کمک کند.

 معین با اشاره به ضرورت گسترش مشارکت اجتماعی با حمایت دولت اظهار کرد: ارتباط نهادمند دولت با نهادهای علمی، پژوهشی و دانشگاهی و استفاده از همکاری آنها در اتاق های فکر و نه به صورت نمایشی در دولت آینده مورد نیاز کشور است. دولت باید زمینه‌ فراگیری نهادهای مدنی و فعالیت ‌NGOها را مهیا کند و همچنین بدون گرایش جناحی، از توسعه فعالیت های احزاب سیاسی نیز حمایت نماید.

وی ادامه داد: دو جریان فکری و سیاسی اصیل کشور در چنین فضایی می توانند واقعی تر عمل کنند، رقابتی سالم و شفاف میان آنها شکل بگیرد و در نهایت زمینه تشکیل بهترین دولتها و مجلس‌ها در آینده ایجاد شود.

فضای گفت‌وگوی مردم با دولت فراهم شود

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت باید ارتباط تنگاتنگی با مردم داشته باشد. سفرهای استانی از نوعی که میراث دولت مهرورزی است، در شان دولت و ملت ما نیست. مثلا" رئیس‌جمهور به جایی سفر می‌کند و ده ها هزار نفر یا بیشتر اطراف او جمع می شوند و یا به دنبال مرکب او می دوند! اما هیچ گفت‌وگوی موثری میان آنها شکل نمی گیرد و تنها های و هویی برپا می شود. این کار دور از شان و  شرافت و کرامت انسانی است، این ارتباط‌ها می تواند به صورت منظم و زنده از طریق رسانه ملی باشد.

وی افزود: رئیس‌جمهور و اعضای دولتش به طور منظم از طریق صداوسیما می توانند با مردم به صورت صمیمی و صادقانه گفت‌وگو کنند. فضایی فراهم شود تا دولت مشکلاتش را و مردم مطالباتشان را بیان کنند. گفت‌وگوهای مداوم باعث می شود هم مردم مشکلات دولت را بهتر درک کنند و هم دولت خواسته های آنها را محقق کند. پاسخگویی دولت و شفافیت عملکردش از طریق رویارویی مستمر با مردم تحقق می یابد. 

وی همیچنین از دولت در خواست کرد که برای ترمیم و اصلاح چهره واقعی و صلح دوستانه ایران در دنیا تلاش کند و فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ما را عملا" به دنیا نشان دهد.

معین ادامه داد: با تاسف و تاثر خدمتتان عرض کنم که دولت مهرورزی با طرح مسئله هولوکاست و کاغذ پاره خواندن قطع نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، موقعیت ایران را در نظام جهانی در شرایط ملتهب و حساسی قرار داد و کشور ما براساس نظرسنجی های جهانی به رتبه های پایینی از محبوبیت و مقبولیت تنزل پیدا کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآورشد: در نظرسنجی ها، ایران بعد از کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی رتبه سوم را از نظر عدم مقبولیت به لحاظ دامن زدن به خشونت، در افکار عمومی جهانیان به دست آورده بود. چنین جایگاهی ناعادلانه و دور از شان مردم ایران بوده است. خوشبختانه انتخاب روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در سال 92 و انتخابات مجلس سال 94 و بویژه انتخابات شکوهمند ۲۹ اردیبهشت امسال تاحدودی این فضا را تلطیف کرده است.

معین خاطرنشان کرد که اگر همین شرایط ادامه پیدا کند، نه تنها ایران در سطح منطقه بلکه در سطح جهانی هم به  کشوری قدرتمند و با نفوذ تبدیل می شود.

وی سپس گفت: چنین اقداماتی مهمترین عامل برای بالابردن ضریب امنیت ملی ایران خواهد بود.

تحکیم وحدت با تحلیلی اشتباه انتخابات84 را تحریم کردند

در ادامه این گفت‌وگو معین در پاسخ به تحلیل هایی که انتخابات سال 84 و 96 را شبیه به یکدیگر می دانستند گفت: شباهتی میان انتخابات 96 با سال 84 نمی بینم. برداشت برخی از دوستان نسل جدید این است که می توان دوره های مختلف فضای سیاسی - اجتماعی را با یکدیگر مقایسه کرد و به داوری نشست. این در حالی است که 12 سال فاصله میان سال 84 و 96 وجود دارد و شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و موقعیت خارجی کشور در این مدت تغییرات بسیاری داشته است و نمی توان به راحتی این دو دوره از انتخابات را باهم مقایسه کرد.

وی در همین ارتباط ادامه داد: در سال 84 و در دولت آقای خاتمی شاهد معضل هر نه روز یک بحران بودیم. از سوی دیگر توقف لوایح دوقلویی که ایشان برای اصلاح قانون انتخابات و اختیارات رئیس جمهوری داده بودند در شورای نگهبان، هم باعث سرخوردگی اجتماعی شده بود. متاسفانه تشکل سراسری دانشجویان آن زمان که دفتر تحکیم نام داشت هم با یک تحلیل غیرواقع بینانه انتخابات را تحریم کرد و به جای آنکه مانند سال 76 پیشتاز فضای انتخاباتی باشد نه خودش به میدان آمد و نه برای شرکت در انتخابات  مردم را تشویق کرد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: کثرت کاندیداهای اصلاح طلب و عدم امکان آقای خاتمی برای مدیریت جریان اصلاحات به علت رئیس‌جمهور بودن و ضرورت بی طرفی‌شان در آن انتخابات، نیز از دیگر علل شکست جریان اصلاح طلب در آن دوران بوده است.

وی یادآور شد: در آن دوره از انتخابات پیشنهاد دادم که براساس نظرسنجی هر کاندیدایی که رای‌اش کمتر است به نفع دیگری کنار برود. اما این پیشنهاد هم مورد قبول رقبای اصلاح طلب واقع نشد. در آن زمان تخریب ها هم زیاد، غیر اخلاقی و موثر بودند. در هر صورت با این شرایط آن نتیجه حاصل شد و کشور تا سالها متحمل آسیب‌های وارده از دولت های نهم و دهم شد.

معین سپس با بیان شرایط انتخابات در سال 96 گفت: در سال 96، چهار سال از دولت اول آقای روحانی گذشته و تا حدودی آواربرداری از خسارتهای گذشته انجام شده و  فواید قرارداد برجام و رفع تحریم ها تا حدودی در جامعه نمایان شده است. الان مردم نسبت به گذشته امیدوارتر هستند و مشارکت بیش از 70 درصدی مردم در انتخابات برای کشورمان یک افتخار است.

با تفسیر درستی از قانون انتخابات مشارکت بالای 75%بود

وی همچنین اظهار کرد:حدس من این است که اگر مسئله عدم پاسخگویی صندوقهای رای را به کسانی که خواهان رای دادن بودند نداشتیم، مشارکت مردم بیش از این می‌شد. به نظر من تفسیر درستی از قانون انتخابات نشده است. قانون انتخابات گفته که تا ساعت 12 باید رای گیری انجام شود اما نه برای کسی که سه ساعت را در صف گذرانده است. می توانستند از آنهایی که پیش از اتمام ساعت رای گیری در صف‌ها ایستاده و صاحب حق بودند بودند رای گرفت. در آن صورت می توانستیم شاهد مشارکت بالای 75 درصدی مردم باشیم.اگر از قانون انتخابات تفسیر درستی شده بود، چه بسا آرای خود آقای روحانی هم به 25 میلیون می رسید.

وی یادآور شد: وقتی مسائل سیاسی و فضای سیاست اخلاقی نباشد هر اتفاقی ممکن است بیافتد. براساس همین نگاه امسال در آذرماه در آستانه میلاد پیامبر ص، نخستین کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری توسط انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری در تهران برگزار می گردد که بلکه نقطه عطفی برای گسترش گفتمان اخلاقی در کشور ما باشد.

ایران با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پیشرفت می ‌کند

معین با اشاره به ضرورت همکاری و فعالیت دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی در داخل کشور گفت: اصلاح طلبان و اصولگرایان اصیل دو جریان فکری ضروری برای توسعه سیاسی و پیشرفت کشور هستند . آن‌ها باید پیشبرد عقاید خود را  از خودشان آغاز کنند. بزرگترین الگوی اخلاق برای جامعه بشری پیامبر اسلام است. ویژگی ایشان چه بود؟ ساده زیستی، مدارا با مردم، پرهیز از هرگونه دروغ و افترا و نفاق و ریا، شریک شدن در درد و رنج مردم و دلسوزی آنها از جمله ویژگیهای اخلاقی ایشان است.

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هر نوع اصلاحی باید از خود فرد شروع شود و الگوئی تاثیرگذار در محیط‌های اجتماعی خود شوند و اصلاح فرهنگ جامعه و رعایت اخلاق به تدریج در جامعه فراگیر شود.

روحانی در کنار اختیاراتش معذوراتی هم دارد

معین با اشاره به برخی از مطالبات مردمی از حسن روحانی مثل رفع حصر و ریشه کن کردن فقر گفت: موقعیت و جایگاه افراد در برخورد با مسائل مختلف متفاوت است . رئیس جمهور یک برخورد و مردم یک نوع برخورد دیگری دارند. رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی اختیارات و محدودیت‌هایی دارد. منتقدان شرایط کشور هم حقوقی چون نقد حاکمیت و بیان مکرر مطالباتشان را دارند . رئیس جمهور در کنار اختیاراتش معذوراتی هم دارد ، همواره باید با رهبری ، سایر قوا  و نهادها تعامل داشته باشد .

وی ادامه داد: در یک مراسم دانشجویی قشر دانشگاهی ما شعار رفع حصر می دهد. حقشان هم هست مطالبه ای دارند احساس می کنند یکی از شخصیت های ملی نظام مورد ظلم قرار گرفته است اما رئیس جمهور نمی تواند مانند آن افراد و با همان روش مطالبه ها را پیگیری کند . پیگیری چنین مطالباتی راه و روشی دارد که باید بر اساس آن ها پیش برود . برای رفع محدودیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، دولت باید به روش قانون مند چاره اندیشی کند. در فضای نا امن و پر تنش دولت نمی تواند پاسخ گوی چنین خواسته هایی باشد . دولت بر اساس اختیاراتی که دارد مطالبات مردم و شعارهایش را پیگیری می کند.مثلا" رئیس جمهور بر اساس اختیارات قانونی که دارد می تواند اجرای درست قانون اساسی را با دادن تذکر و یا اخطار متذکر شود . کما اینکه در زمان آقای خاتمی هیات متخصصی به عنوان هیات نظارت بر قانون اساسی وجود داشت که کارهای موثری هم انجام داد.

افکار عمومی ضمانت اجرای شعارهای روحانی است

وی با اشاره به توان و قدرت افکار عمومی در پیشبرد مسائل گفت:‌ افکار عمومی امروزه قدرتی بالاتر از گذشته دارد و خواست عمومی بزرگترین پشتوانه و ضمانت اجرای شعارها و وعده‌های دولت باید تلقی و مورد استفاده واقع شود. افکار عمومی امروز توانسته مواضع  سیاسی افراد تاثیر گذار را تغییر دهد و از این نظر، رویش و ریزش در جریان های سیاسی کشور به سود جبهه اصلاحات مشاهده می شود.

معین همچنین از سند منشور حقوق شهروندی یادکرد و گفت: حقوق شهروندی که آقای روحانی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح کرد، پیش نویسش را به نظر سنجی گذاشت و سال گذشته منشور آن را رونمایی کرد، نمود یکی از خواست های افکار عمومی بود .دولت باید اعضای کابینه اش را بر پایه تعهد به حقوق شهروندی انتخاب کند و پایبند باشد تا تمام حقوق شهروندی به اجرا درآید .

وی ادامه داد: از آن سو ضرورت دارد که رسانه ها و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و نهادهای مدنی با زبان حقوقی ، صادقانه، شفاف و صریح مطالباتشان را در این حوزه پیگیری کنند. اگر این فضای گفتمانی شکل بگیرد دولت از طریق همراهی افکارعمومی با کمترین تنش می‌تواند به مطالبات مردم و شعارهای انتخاباتی مثل رفع حصر پاسخ بگوید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین در ارتباط با ضرورت ریشه کن کردن فقر در جامعه نیز گفت: وقتی در یک جامعه فقر ریشه بدواند که متاسفانه بر اساس آمار رسمی در دولت پیشین این اتفاق افتاده است، جامعه مدنی ضعیف می شود. فقر و بی تفاوتی، فقر و فساد و  حتی فقر و کفر دیوار به دیوار هستند. تا زمانی که فقر باشد کسی به جامعه مدنی فکر نمی کند . بعضی برداشت غلطی از دین خدا دارند که می گویند باید در دنیا فقیر باشند تا در آخرت اجری ببرند. آیه قرآن داریم که کسی در این دنیا بصیرت و آگاهی نداشته باشد آن دنیا هم کور بر انگیخته می شود ، به همین علت از بین بردن فقر از اهمیت بالایی برخوردار است. من خوش بین هستم که دولت بتواند به کاهش فقر و تبعیض در دوره جدید فعالیت خود کمک کند.

شورای سیاستگذاری پاسخ‌گوی مردم باشد

وی در ادامه این گفت‌وگو با تبیین دلیل اقبال مردم به "فهرست امید" در انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: پیروزی اکثریت اصلاح‌طلبان در شورای شهر و روستا وابسته دو علت بود. اولین عامل، به عدم عملکرد درست و شفاف شورای قبلی بر می گشت که نتوانست پاسخگوی مردم باشد. آن شورا نسبت به ایجاد معضلاتی چون تراکم فروشی، واگذاری غیر قانونی و به اصطلاح نجومی املاک به افراد خاص، آلودگی هوا، پلاسکو و ...از سوی شهردار وقت نظارت و پاسخگوئی نداشت.

این وزیر اسبق ادامه داد: دوم اینکه مردم امیدوار بودند که شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان که از منتخبین جریان اصلاحات هستند بنشینند و کار را طوری دنبال کنند که افراد لایقی وارد فهرست انتخاباتی شوند . 

معین با اشاره به انتقاداتی که از نحوه بسته شدن فهرست انتخاباتی به شورای عالی وارد شد نیز گفت: این شورا به عنوان نماینده جریان اصلاحات باید این شرایط را مدیریت می کرد. من در جلسات این شورا شرکت نمی کنم که دقیقا" بدانم رویکردش برای انتخاب افراد چگونه بوده است ؛ اما مسلم است که انتخاب 21 نفر از میان 800 نفر امری سخت و دشوار است. همه این افراد تفکرات، سلایق، لابی گری‌ها و توانایی های متفاوتی دارند و خواه ناخواه با هر تدبیر عده ای ناراضی خواهند بود .

وی گفت: اصل را باید بر اساس اعتماد گذاشت، اینکه عده ای خواستار شفاف شدن نحوه بسته شدند لیست هستند انتظار حقی است و شورا وظیفه دارد نسبت به آن ها پاسخ گو باشد.

معین در پایان با اشاره به فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از بدو تاسیس تا کنون گفت: ایسنا را از بدو تاسیسش نهاد مبارکی می دانسته ام ؛ خوب پایه گذاری شد و به بحمدالله خوب هم پیشرفت کرد. به نظر من برای یک خبرگزاری دانشجوئی، مهمترین مسئله دقت، بیطرفی، امانتداری و پایبندی به ارزشهای اخلاقی است که ایسنا این موضوع را  رعایت می کند. از سال 82 که از دولت آقای خاتمی بیرون آمدم انجمنی در حوزه اخلاق ایجاد کردم. یکی از کارهایی که در این انجمن انجام داده‌ایم بررسی موضوع "اخلاق رسانه" است. انتظار از ایسنا رعایت همین موضوع است، جایی که خاستگاهش دانشگاه و نگاهش به مسائل ، علمی است نگاه اخلاقی تری هم دارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها