بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۸۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
کارشناس مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی‌شود زیرا موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می‌شود.

تدبیر24»مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ تقارن ماه مبارک رمضان با روزهای بلند فصل گرما سبب می‌شود که یکی از مشکلات اساسی روزه‌داران، بروز تشنگی در طول روز باشد. در این شرایط روزه‌داران باید به منظور پیشگیری از کم‌آبی بدن، در فاصله بین افطار تا سحر مایعات فراوان مصرف کنند به طوری که حدود 8 تا 10 لیوان آب آشامیدنی بهداشتی و مایعات سالم دیگر در فاصله افطار تا سحر بنوشند.

وی افزود: توصیه می‌شود شروع افطار با شیر گرم، آب گرم یا چای کم‌رنگ تازه‌دم باشد. استفاده از مواد غذایی آبکی مانند سوپ، آش، حلیم کم‌روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار موجب حفظ تعادل آب و املاح بدن فرد روزه‌دار می‌شود.

صاحبدل با بیان این‌که باید از مصرف آب سرد، شربت و نوشابه همراه افطار پرهیز شود، تشریح کرد: ‌در وعده شام مصرف مایعات سالم مانند آب، دوغ بدون گاز و کم‌نمک، شربت‌های خانگی و آبلیموی تازه طبیعی مانند ‌آب پرتقال و آب طالبی توصیه می‌شود. همچنین مصرف شربت‌های خانگی که با آبلیموی تازه، خاکشیر یا عرقیات گیاهی تهیه شده باشد و همچنین آبمیوه‌های تازه در فاصله بعد از شام تا سحر بسیار مناسب است.

کارشناس مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد:‌ روزه‌داران باید در وعده سحری میوه‌هایی مانند هندوانه و سالاد و بعد از آن یک فنجان چای مصرف کنند تا املاح مورد نیاز بدن تامین شود. مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی‌شود زیرا موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ در وعده سحری مصرف سالاد شامل خیار، گوجه، هویج، جوانه غلات، حبوبات و مخصوصا کاهو توصیه می‌شود زیرا کاهو در مقایسه با سایر سبزی‌ها دارای آب بسیار زیادی است و از احساس تشنگی در طول روز کم می‌کند. همچنین مصرف غذاهای آبکی مانند خورشت‌ها و خوراک‌ها در وعده سحری توصیه می‌شود.

صاحبدل با بیان این‌که بهتر است در ماه رمضان از مصرف زیاد چای خودداری شود، اظهار کرد:‌ مصرف زیاد چای مخصوصا غلیظ یا شیرین توصیه نمی‌شود زیرا مصرف زیاد آن، موجب دفع آب بدن و افزایش احساس تشنگی می‌شود.

کارشناس مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: روزه‌داران در ایام ماه مبارک رمضان از مصرف نوشانه‌های گازدار، آبمیوه‌های مصنوعی، دوغ گازدار و ماءالشعیر مخصوصا در وعده سحری پرهیز کنند و برای حفظ سلامتی در کل ایام سال نیز این مواد خوراکی را مصرف نکنند.

وی بیان کرد:‌ برای پیشگیری از یبوست نیز مصرف آب و مایعات سالم و میوه‌ها و سبزی‌های آبدار و مصرف بیشتر شیر و دوغ و مصرف کمتر ماست توصیه می‌شود.

صاحبدل عنوان کرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک‌کننده است. دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای دفع این نمک اضافی مقادیر زیادی آب از بدن دفع شده و موجب کم‌آبی و بروز تشنگی می‌شود و در این زمینه توصیه می‌شود به غیر از مقدار اندکی نمک که برای آشپزی لازم است، دیگر در سفره به غذا نمک اضافه نشود.

کارشناس مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد:‌ مصرف غذاهایی با پروتئین زیاد در وعده سحری مانند کباب‌ها سبب تحرکی تشنگی در ساعات اولیه روزه‌ شده، روزه‌دار را دچار تشنگی شدید می‌کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها