بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
حسن هانی زاده

تدبیر24»چند هفته بیشتر از اجلاس ریاض و عقد قرارداد نظامی آمریکا با عربستان نگذشته بود که عربستان و متحدان عربی این کشور روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند، به طوری که این کشور در محاصره کامل قرار گرفت و شهروندان آن به منظور تهیه مواد غدایی به فروشگاه‌ها هجوم بردند. این اقدام موجب شد، نگاه‌ها از عراق و سوریه متوجه حوزه خلیج فارس شود. اما سه روز بعد از اقدام عربستان در قطع رابطه با قطر حرم رهبر کبیر انقلاب و مجلس شورای اسلامی مورد حمله تروریستی قرار گرفت؛ حادثه‌ای که باعث ابراز تاسف بسیاری از سران کشورها شد و حادثه‌ای که البته اتحاد بیشتر بین مردم و گروه‌های سیاسی را به دنبال داشت، طوری که گوشه‌هایی از آن را می‌توان در مراسم تشییع پیکر شهدای عملیات تروریستی مشاهده کرد. به منظور بررسی ابعاد این حادثه حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، با «آرمان» گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.


حادثه تروریستی در روز چهارشنبه هفته گذشته را که موجب شهادت چندین تن از شهروندان کشورمان شد، چگونه ارزیابی می‌کنید؟


 اقدام تروریستی‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته در تهران اتفاق افتاد، در واقع برآیند سفر اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به ریاض است. به نظر می‌رسد یک اتاق مشترک عملیاتی با شرکت آمریکا، صهیونیست‌ها و عربستان برای ضربه زدن به محور مقاومت در منطقه به وجود آمده است. در واقع دونالد ترامپ تلاش دارد بیش از پیش با مشارکت عربستان به این محور آسیب وارد کند. اقدام اخیر عربستان در این راستا صورت گرفته است، چنان که بسیاری معتقدند عملیات اخیر در تهران در پی اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه ایران که کشورمان را به حمایت از تروریست‌ها متهم کرد، صورت گرفت. این عملیات نشان می‌دهد، عربستان با پرداخت میلیاردها دلار به گروه‌‌های تروریستی تلاش دارد به ایران ضربه وارد کند. در نتیجه شاهد عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی، یعنی نماد دموکراسی و مردمسالاری و حرم امام خمینی که نماد وحدت ملی در ایران به حساب می‌آید، بودیم.


چرا با وجود این عملیات‌‌ها باز هم آمریکا و عربستان تاکید دارند که ایران محور تروریسم است؟


ایران در طول 40 سال گذشته همواره قربانی تروریسم بوده است. عربستان هم خاستگاه تمامی گروه‌های تروریستی است و غربی‌ها هم خودشان به این موضوع اشراف دارند. تمامی گروه‌های تروریستی از داعش تا جیش‌الاسلام و جبهه النصره تابعی از تفکرات وهابی هستند. ایران بر اساس عملیات‌های تروریستی17000 شهید تقدیم کرده است، اما آمریکایی‌ها باز هم ایران را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی می‌کنند. دیداری که در سال گذشته بین ترکی الفیصل با سرکرده گروه منافقین صورت گرفت، نشان‌دهنده نوعی هماهنگی بین عربستان و رژیم اسرائیل و داعش است و عملیات تروریستی اخیر در تهران را نیز باید نتیجه همکاری‌های عملیاتی عربستان، آمریکا و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به حساب آورد.


ایران در طول چهار دهه اخیر چه نقشی در مبارزه با تروریسم داشته است؟


 طبیعی است که ایران و سوریه نقش فرادستی در سرکوب گروهک‌های تروریستی داشته‌اند. البته به اعتقاد من اینکه داعش مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته، در جای خود محل تردید است، زیرا نوع این عملیات شبیه به عملیات‌های تروریستی‌‌ای بود که در گذشته گروهک تروریستی منافقین انجام داده است. هرچند نباید این نکته را نیز از یاد برد که داعش با منافقین ارتباط دارد. از همین رو باید به صورت دقیق گروهک‌های تروریستی را که پشت این اقدام بودند شناسایی کرد. از سوی دیگر، باید این موضوع را نیز در نظرز گرفت که داعش ضربه سنگینی در ایران و سوریه خورده و قاعدتا درصدد انتقام است. مردم ایران در چهار دهه اخیر همواره شاهد این‌گونه عملیات‌ها بوده‌اند و هر بار که تروریست‌ها عملیات این‌چنینی در ایران انجام دادند، ملت ایران در کنار نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی قرار می‌گیرند تا نشان بدهند ایران مکانی برای عملیات گروهک‌های تروریستی نیست. این بار نیز هیچ تردیدی وجود ندارد که مردم ایران هوشمندانه‌تر از گذشته در صحنه حضور خواهند داشت.


ضربه اخیر تا چه اندازه بر اراده ایران در مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه تاثیر می‌گذارد؟


 طبیعتا ایران با همراهی سوریه، عراق و روسیه به مبارزه با تروریست‌ها ادامه خواهد داد، چنان که با یاری ایران گروهک‌های تروریستی در عراق، تقریبا ریشه‌کن شده‌اند و در سوریه هم نیرورهای مسلح و حزب‌ا... در صدد سرکوب گروهک‌های تروریستی هستند، اما به هرحال عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی همچان درصدد هستند ناامنی‌هایی در ایران ایجاد کرده و به محور مقاومت ضربه وارد کنند. اختلافات عربستان و قطر نیز به علت نزدیکی قطر به ایران است، در نتیجه در آینده باید هرگونه عملیات این مثلث شوم از سوی ایران، عراق و روسیه مورد پیگیری قرار بگیرد.


اختلاف قطر و عربستان در حال افزایش است و از سویی تحرکات تروریستی نیز در منطقه افزایش یافته؛ احتمال نزدیکی ایران و قطر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


 ایران مسائل به وجود آمده میان قطر و عربستان را دنبال می‌کند. قطر دو راه بیشتر ندارد: یا باید به ایران و روسیه نزدیک شود یا اینکه مانند عربستان برای خرید اسلحه به سمت آمریکا متمایل شده و با عقد قرارداد چندصدمیلیارد دلاری با آمریکا سعی خواهد کرد که این بحران را مهار کند. از سوی دیگر عربستان در صدد تغییر ساختار حاکمیت در قطر است تا از این طریق بتواند قطر را از ایران دور کند. به هر حال قطر از سوی کشورهای منطقه به شدت تحت فشار قرار گرفته و به نظر می‌رسد که یا باید در مقابل عربستان تسلیم شده، یا به آمریکا از طریق خرید اسلحه باج دهد، یا به محور ایران در منطقه نزدیک شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها