بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳

تدبیر24»فیروز نعیم محبوبی در سرمقاله روزنامه نوآوران نوشت: از جنبه نظامی و عملیاتی، حادثه تروریستی چهارشنبه گذشته تهران در مرقد حضرت امام خمینی(ره) و نیز مجلس شورای اسلامی، هیچ اهمیت ویژه‌ای نداشت. در حال حاضر، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایتخت‌های جهان با پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و پیچیده‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی، هر هفته یا هر ماه آماج یکی از عملیات تروریستی گروه موسوم به داعش قرار دارد و حتی پایتخت‌های به شدت کوچک، کنترل شده و با سیستم پلیسی خشن ـ مانند ریاض در عربستان سعودی ـ نیز از تیررس این‌گونه عملیات در امان نبوده است. اساساً، پیدا کردن چند قبضه اسلحه در این گوشه یا آن کنار هر کشور و شلیک بی‌هدف به هر جنبنده بی‌گناهی در هر کجا که مشاهده می‌شود، هیچ برجستگی یا مهارت یا هنری لازم ندارد و از هر جنایتکاری ساخته است.

از نظر سیاسی و نمادین البته، موضوع اندکی متفاوت است و همین تفاوت ایجاب می‌کند که با حادثه تروریستی تهران با شدیدترین و در عین حال خردمندانه‌ترین شکل ممکن برخورد شود. ظرف سال‌های اخیر و از زمان پدید آمدن گروه تروریستی داعش در همسایگی ایران که کشتن به هر وسیله و با هر روش ممکن بدون در نظر گرفتن قربانی و راه و رسم فکری یا سیاسی او را هدف قرار داده ـ از ایالات متحده آمریکا گرفته تا پاریس و لندن و اسلام‌آباد و بمبئی و جزایر اندونزی در دورافتاده‌ترین نقطه شرقی جهان ـ آماج حملات کور این گروه تاریک‌اندیش که جز قدرت ـ و برخلاف ادعاهای‌شان ـ مادی و لذت جنسی نمی‌جویند، قرار گرفته است. با این همه، در این سه یا چهار سال و با وجود آن‌که پایتخت داعش در سوریه است و مرکز قدرت سیاسی ـ نظامی آن‌ها تا این اواخر در چندده کیلومتری مرز غربی ایران یعنی موصل در شمال عراق قرار داشت، ایران به گونه‌ای رشک‌برانگیز برای همه جهان و به‌ویژه برخی رقبای منطقه‌ای ایران در جهان غرب، از هرگونه تحرک نظامی و حتی سمبلیک از طرف داعش به کلی مصون بود. امنیت، تا امروز گرانبهاترین گوهر عینی و ملموس نظام جمهوری اسلامی بوده که به مردم ایران تقدیم شده است و از مهم‌ترین عناصر و عوامل پایبندی ملی ایرانیان به نظام و دولت به شمار می‌آید و می‌توان ده‌ها و صدها جمله از بزرگان نظام در تأیید این موضوع در ماه‌های اخیر پیدا و نقل کرد.

در چهارشنبه گذشته، صرفاً خشی نازک و قابل اغماض به این تصویر بین‌المللی از ایران وارد شد؛ تصویری که نه فقط به لحاظ سیاسی از جمله مهم‌ترین عوامل وحدت ملی در ایران به شمار می‌آید و بی‌تردید مهم‌ترین عاملی است که نرخ مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر را به عنوان مثال به 73 درصد رساند، بلکه به لحاظ اقتصادی نیز مهم‌ترین عنصر برای ترسیم آینده اقتصاد ملی است. امنیت، سنگ بنای هر شکل از تشکیل سرمایه است و تشکیل سرمایه، مقدمه‌ای بی‌چون و چرا حیاتی برای توسعه و رشد اقتصادی به شمار می‌آید. بنابراین، گرچه با تحمل یک ضربه تروریستی ـ آن هم تروریسم کور و بی‌هدف که زوری جز نشان دادن به غیرنظامیان و عابران بی‌گناه ندارد ـ نمی‌توان به خدشه‌دار شدن فضای امنیتی ممتاز ایران در همه جهان قضاوت کرد، اما تکرار آن نیز ناخوشایند و حتی تحمل‌ناشدنی خواهد بود.

به لحاظ اقتصادی و پس از ضربات مهم سال‌های 1384 تا 1392 که بر اقتصاد ایران وارد شد، ایران وارد منطقه رشد و توسعه شده است و هر آن‌چه که برای فعال‌سازی دوباره ظرفیت‌های اقتصادی «موجود» می‌توانست انجام دهد، عملاً به کار بسته است و از همین رو حجم تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت در اواخر سال 1395 رکورد پیشین یعنی عملکرد سال 1390 را پشت سر گذاشت. تجلی این به کار بستن ظرفیت‌های موجود و استفاده از ثروت ملی را در راه‌اندازی دوباره همه ظرفیت تولید و صادرات نفت خام ایران و نیز عبور ارزش تولیدات کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور ـ برای نخستین بار ـ از رکورد سال 1390 را می‌توان مشاهده کرد، اما پیداست که از این‌جا به بعد، پیشبرد امر اقتصاد و معیشت کشور و مردم که به‌ویژه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در زمره مهم‌ترین اولویت‌های ملی قرار گرفت، اساساً به جذب سرمایه جدید داخلی و خارجی منوط و وابسته است و این نیز تحقق نخواهد یافت، مگر در سایه اعمال امنیتی کامل و آهنین یا مثلاً جذب گردشگران خارجی که به ازای هر پنج نفر آن‌ها یک شغل دائمی و مولد می‌توان در کشور ایجاد کرد، به امنیت تمام و کمال وابسته است و لاغیر. در فضای ناامن منطقه‌‌ای و بین‌المللی از جمله اغتشاشات و ناآرامی‌های کشورهای مهم در جلب توریست‌های خارجی مانند ترکیه و فرانسه، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به ازای جذب هر پنج میلیون نفر گردشگر خارجی جدید در سال، بیش از پنج میلیارد دلار درآمد ارزی جدید ـ معادل صادرات روزانه 250 هزار بشکه نفت ـ و یک میلیون شغل دائمی جدید ایجاد کند. از این جنبه توجه در رسیدگی به مسأله حوادث تروریستی

چهارشنبه گذشته و جلوگیری آهنین از تکرار ولو فقط یک بار آن، بسیار جدی و ضروری است.

امنیت ممتاز و رشک‌برانگیز ایران در میانه منطقه همیشه طوفانی جهان یعنی خاورمیانه و حتی در مقایسه با بزرگ‌ترین پایتخت‌های مدرن جهان، همه ما را پرتوقع کرده است. به خاطر کشور، نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران، ما از این سطح بالای توقع کوتاه نخواهیم آمد و مطالبه جدی‌مان، از پاسداران رشید دفاع از ایران ـ از سپاه و ارتش گرفته تا دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ـ تداوم این استاندارد بی‌نظیر امنیتی است. نفوذ شمار اندکی از تروریست‌ها به درون ساختمان مجلس شورای اسلامی را باید مسأله‌ای جدی انگاشت. این رویداد، با همه تلخی بزرگ آن برای شهدا و زخمی‌های حادثه و با همه سبعیتى که از تروریسم کور بین‌المللی در پوشش اسلام به نمایش گذاشت، اگر تلنگر و تذکری جدی برای بازنگری در همه معیارهای امنیتی – از حلب و رقه در سوریه گرفته تا ورودی مراکز حکومتی و دولتی در تهران – در نظر گرفته شود و نیز گرد آمدن حول محور امنیت ملى به مرکزیت نظام سیاسى کشور و تحکیم وحدت ملى در برابر دشمنان بى رحم و کور دل، گامی به جلو خواهد بود و درست برخلاف منویات تروریست‌ها و آمران بین‌‌المللی و منطقه‌ای آن‌ها، عمل خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها