بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۸۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
بررسی ضرورت اتحاد دولت و جریانات سیاسی در برابر تروریسم
آن چه در شرایط فعلی لازم است؛ این است که حکومت، دولت و جریان‌های سیاسی و جامعه متحدا باید در برابر افراطی‌گری و تروریسم چه در وجوه مختلف ایستادگی کنند. شاید بتوان گفت امروز بیش از هر زمان دیگر جریان‌ها باید نشان دهند که نه تنها در میدان دموکراسی و سیاست با همدیگر رقابت قانونمند می‌کنند؛ در عین حال در برابر امنیت ملی در کنار همدیگر متحد می‌ایستند.

تدبیر24»بهناز لطفعلی زاده در گزارشی نوشت: به اعتقاد کارشناسان حادثه تروریستی در ایران نشان داد که نیازمند دو میثاق بزرگ در کشور هستیم. یکی میثاق میان نخبگان عرصه سیاست، هسته اصلی سیاسی و کنشگران تاثیرگذار است و یکی هم یک قرارداد اجتماعی است، میان حاکمان و شهروندان. در سطح میثاق سیاسی باید فارغ از هر نوع تفاوت نظر و جهت‌گیری‌های متفاوت همه جریان‌های سیاسی به دولت و نظام برای تعمیق و تداوم بخشی به امنیت پایدار کمک کنند. همه باید پیرامون شعار امنیت ملی در کنار هم قرار گیرند و در سطح قراردادهای اجتماعی هم بین شهروندان و جامعه مدنی و حاکمیت هر گونه زمینه منازعه مرتفع شده و کاهش یابد و نوعی وحدت قومی، مذهبی و اجتماعی در سطوح مختلف در کشور دنبال شود.

فارغ از هرگونه جبهه بندی هایی مقابل دشمنان بایستیم

محمد جواد جمالی، نماینده مجلس شورای اسلامیبا بیان این که ابعاد حمله تروریستی را باید دقیق بررسی کرد، می گوید؛ بعد از حضور رئیس‌جمهوری آمریکا در منطقه و نمایشی که در عربستان مبنی بر جمع کردن کشورهای منطقه ذیل مخالفت با تروریسم به اجرا درآوردند، باید منتظر چنین وقایعی که ایران را در کانون خود قرار داده، باشیم.

او همچنین با اشاره به این که سخنان چند روز پیش وزیر دفاع عربستان مبنی بر کشاندن آتش جنگ به داخل ایران یکی از سر نخ‌های حمله تروریستی تهران است، افزود:عربستان از طرق عقیدتی، قوای نظامی و نفت سردمدار حمایت از تروریست‌ها در منطقه است و هیچگاه نمی‌تواند خود را از این اتهام تطهیر کند.

جمالی با بیان این که عربستان و تروریست‌ها بعد از ناکامی‌های متعددی که در فتنه‌انگیزی و به انزوا کشاندن ایران داشتند، دست به ترور کور زدند، ادامه داد:  این اقدام تروریست‌ها ارزش عملیاتی ندارد و اینگونه عملیات‌ها را می‌توان با ترورهای کور دهه 60 منافقین مقایسه کرد که راه به جایی نمی‌برد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که حملات این چنینی قطعا وحدت ملی ما را افزایش می‌دهد و اتحاد مردم را بیش از گذشته خواهد کرد، گفت؛ مردم و قوای نظامی ثابت کرده‌اند که هرچه دشمن تقابل با نظام را در دستور کار خود قرار دهد، وحدت آنها برای مبارزه و ریشه‌کن کردن تروریسم دوچندان خواهد شد.

او با اشاره به این که خواسته عربستان از تروریست‌ها این بود که از همان بدو تولد داعش اقدامات تروریستی در داخل ایران صورت گیرد، ادامه داد: چنین اقداماتی نیز صورت گرفت، اما با هوشمندی نیروهای امنیتی و نظامی از نطفه خفه و به عناوین مختلف چنین اقداماتی خنثی شد.

به اعتقاد جمالی تروریست‌ها، فقط کشتن چند شهروند یا آسیب به مجلس را هدفگذاری نکرده‌اند؛ هدف آنها ایجاد شکاف در جامعه و گسترش رعب و وحشت عمومی است.  او همچنین افزود: آن چه در چنین شرایطی لازم است ؛ این است که که فارغ از هر جبهه‌بندی سیاسی و فکری، در برابر تروریست‌ها، ملتی متحد هستیم و بی‌هیچ ترسی از آنها، به مبارزه تاریخی‌ خود با تروریسم ادامه می‌دهیم.

حفظ انسجام گروه ها یک ضرورت است

شهاب الدین بی مقدار، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که  حفظ وحدت و انسجام اسلامی مهمترین وظیفه مردم و فعالان در برابر دشمنان است، می گوید: توصیه بزرگان به وحدت و انسجام مهم ترین اصلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و برماست تا با حداکثر توان به آن پایبند باشیم.

این نماینده مجلس با بیان این که اگر حفظ وحدت و انسجام ملی مورد توجه قرار گیرد، دیگر هیچ انحرافی در جامعه باقی نمی ماند، افزود: حفظ انسجام گروه های مختلف در برابر توطئه های دشمنان یک ضرورت است.

او همچنین با بیان این که مردم و مسؤولان نباید از این گنج بزرگ در جهت رسیدن به وحدت و یکپارچگی غاف شوند، افزود: لازم است تا در چنین شرایطی اتحاد ملت افزایش یابد تا به موقعیت داخلی و بین المللی ایران لطمه وارد نشود.

این نماینده مجلس ضمن ابراز همدردی با خانواده های شهدا  با بیان اینکه وحدت و انسجام اسلامی رمز پیروزی کشور است تصریح کرد: در سایه وحدت و یکپارچگی امت اسلامی، دشمنان مأیوس، ناامید و شکست می‌خورند.

چرایی حمله به کشور اعتدالگرا

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین المللی نیز می گوید: فردای روزی که در اثر مناقشات میان عربستان و قطر با رعایت بی‌طرفی، طرفین را به شکیبایی و خودداری از هر گونه اقدامی که صلح را به مخاطره افکند دعوت کرده است، ایران قربانی همان نوع تروریسم نمایشی شده است که در گذشته منچستر و پاریس و کابل را هم بی‌نصیب نگذاشته است.

او با بیان این که در اینکه باید منابع مالی تروریسم خشکانده شود تردیدی نیست، افزود:  ترامپ پیشتر به درستی عربستان را به عنوان عامل اصلی فاجعه 11 سپتامبر و حامی اصلی القاعده و داعش معرفی کرده بود، منتها چند روز پیش در سفر پر سروصدایش به عربستان و حضور در اجلاس سران عرب و تعدای از کشورهای اسلامی، با گرفتن هدایای گرانبها و انعقاد قراردادهای پرسود و لابد قول و تعهد دست برداشتن از داعش بازی، دیگر صحبتی در این باره نکرد و در عوض گناه را به گردن قطر انداختند که در این زمینه بیگناه نیز نبوده است و هزینه برنامه‌ریزی و تشکیل و تجهیز و عملیات سپاه تروریستی النصره و همچنین حمایت از اخوان المسلمین مصر را بر عهده گرفته بود.

مجلسی با اعتقاد بر این که  ظاهرا آمریکا هم با کیش دادن به سوی قطر ترجیح داده اکنون که عربستان شرایطش را پذیرفته است، تهدید و تشرش را بر سر عضو کوچکتر خانواده فروبریزد، ادامه داد: عربستان اکنون اعلام کرده هرکس جانب قطر را بگیرد کارش جرم است.

این کارشناس مسائل بین المللی با بیان این که در این شرایط ایران تابع تمایلات کسی هم نمی‌تواند باشد، ادامه داد: قطر همسایه و دارای اشتراک در بزرگترین منابع حیاتی و اقتصادی ایران است و لذا ایران خواهان حفظ آرامش و امنیت در آن کشور است.

او افزود:  همچنین اکنون که قطر و مردم آن کشور را محاصره هوایی و دریایی قرار داده‌اند ایران بنا به وظیفه اخلاقی و انسانی و مصلحت جویی خود، راه‌های ارتباطی و تدارکاتی را باز نگاه می‌دارد. در این شرایط عملیات تروریستی در تهران معنای بیشتری پیدا می‌کند.

مجلسی ادامه داد: شکست‌های داعش در موصل و رقه و برباد رفتن توهمات سسلطه جویانه آنان موجب شده است بازماندگان مستأصلشان به این‌گونه خشونت‌های نمایش و انتقام‌جویانه روی آورند و اکنون نیز این عربستان است که با توجه به تهدید قبلی باید ثابت کند که در این جنایات تروریستی دست نداشته است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها