بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
دولت دوازدهم یک دولت بسیار مهم در دوران پس از وقوع انقلاب اسلامی است.
تدبیر24» اصولاً مجالس ششم و دولت دوازدهم در مسیر تحولات تاریخی و اجتماعی پس از وقوع انقلاب اسلامی به واسطه حد زمانی و جغرافیای ناشی از گذر زمان از منظر سامان بخشیدن به قدرت پس از وقوع انقلاب اسلامی اهمیت بسیاری دارند. مجلس ششم به این دلیل که به عنوان قوه مقننه بیش از دو دهه به بلوغ رسیده و باید قوانین منسجم را در درون خود نهادینه کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دولت دوازدهم نیز از این جهت که باید قوانین  نهادینه شده در مجالس ششم به بعد را با مدیریت کامل خود به ثمر برساند، حائز اهمیت است. دولت دوازدهم به واسطه گذار از دوازده دوره چهارساله از منظر اجرایی با بحران کارآمدی در نظام سیاسی پساانقلابی معنا می‌شود که باید زمینه‌های اصلی توان ملی را در دولت‌های ملی پس از وقوع انقلاب نهادینه شده رژیم حاکم معناپذیر کند. دولت دوازدهم در دوران پساانقلاب دارای اهمیت جدی است. آن‌چه اهمیت دارد این است که دولت روحانی باید این نکته را مدنظر قرار دهد که این دولت وام‌دار و از طرق دیگر پذیرنده انتظارات به جامانده از دولت‌های پیشادوازدهم است. اگرچه روحانی ریاست دولت یازدهم را نیز بر عهده داشت، اما کشاکش‌های سیاسی ناشی از رودررویی جناح‌های سیاسی آن را با ویرانی‌های سختی روبه‌رو کرد. از یک طرف توقع فزاینده از دولت نه متناسب با جایگاه دولت در اذهان عمومی بلکه به عنوان مسؤول پاسخگویی به مسائل گذشته نیز وجود داشت. همانطور که در روند مناظره‌ها دیده شد؛ به کنار رینگ بردن دولت یازدهم در مقام پاسخگویی به ناکامی‌های دولت‌های گذشته و خرابکاری‌های آن‌ها در دستور کار رقیبان قرار گرفته بود. دولت یازدهم پس از دو دولت پرتنش و پرهیاهوی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر سر کار آمد و اکنون حسن روحانی با گذار منطقی و با پشتیبانی 24 میلیونی رأی مردم تشکیل‌دهنده دولت دوازدهم است. مردم با آرای خود نشان دادند به این درک رسیده‌اند که دولت دوازدهم با مسؤولیت حسن روحانی و انجام اقدامات برابر با توانمندی‌های او باید مورد نقد قرار گیرد. اکنون رئیس‌جمهوری با گفتن وعده‌های انتخاباتی و شخصیتی که از خود در پیگیری وعده‌ها نشان داده است، با توجه به تجارب گرانسنگ‌اش در لایه‌های سیاسی و امنیتی موجب ایجاد توقعات ثابت و بنیادینی از دولت به صورت فزاینده‌تری شده است. بنابراین لازم است تا حسن روحانی شایسته‌سالاری را مورد توجه قرار دهد که یکی از مؤلفه‌های آن؛ جوانگرایی و استفاده از پتانسیل زنان کارآمد است. معیار شایسته‌سالاری عناصری را به خدمت می‌گیرد که باورمند به حرکت دولت به اجرای پیشرفت و توسعه پایدار در آینده ایران و نهادینه کردن انقلاب در چارچوب نظام اسلامی است. انقلاب در کالبد نظام همواره صادرکننده بوده و در عین احیای همیشگی آن نیاز است تا شاهد وجود نهادهایی که به جای تغییر و تحول کنترل نشده به توسعه و تکامل کنترل شده در سایبان مدیریت درست می‌رسد، باشیم.

لازم است تا تحولات منجر به جزیره صلح و سلام در دو حوزه درونی و بیرونی جامعه ملی ایران نهادینه شود و به ثباتی دست یابیم که به وحدت درونی و سلام نیروهای انقلابی در درون و فعالیت نیروهایی متکی بر اصول انقلاب به عنوان پرچمداران صلح در نظام بین‌الملل باشند و چنین چیزی نیازمند نهادینه شدن اصول انقلاب درنهادهای نظام و ایجاد یک دولت کارآمد است.



مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها