بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
فرهنگ مشترک و ذائقه یکسان بین ایرانی‌ها و گرجی‌ها، داشتن بناهای تاریخی مذهبی، لغو ویزای دو کشور و ارزان بودن از جمله دلایلی است که ایرانی‌ها از سفر به گرجستان استقبال می‌کنند.

تدبیر24» گرجستان کشوری در نزدیکی ایران است که به دلیل فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در سال‌های اخیر و لغو ویزای آن توانسته گردشگران ایرانی زیادی را به سمت خود جذب کند از سوی دیگر نزدیکی فرهنگ دو کشور نیز بر این امر افزوده و باعث شده تا غذای گرجی به ذائقه ایرانی خوش بیاید و خونگرمی مردم آن موجب شود تا گردشگران ایرانی رتبه بالای آمار گردشگران خارجی این کشور را به خود اختصاص دهند.

به نحوی که فروردین ماه امسال سفیر ایران در تفلیس براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان گردشگری گرجستان اعلام کرد که سفر ایرانی‌ها به این کشور با افزایش ۴۳۸ درصدی همراه بوده است.

سید جواد قوام شهیدی، سفیر ایران در گرجستان هم گفته است: لغو ویزای گرجستان با ایران که از اول ژوئیه۲۰۱۳ به حالت تعلیق درآمده بود مجددا بعد از توافق برجام در ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن سال ۹۴) به صورت کامل اجرایی شد. همچنین تحولات منطقه و تغییراتی که در کشورهای همسایه رخ داده، زمینه استقبال بیشتر گردشگران ایرانی برای سفر به گرجستان را فراهم کرده است.

تغییرات در منطقه که قوام شهیدی نیز به آن اشاره می‌کند مربوط می‌شود به کشورهایی از جمله ترکیه. چون کشور ترکیه همیشه جزو کشورهایی بود که رتبه اول را در جذب گردشگران ایرانی به خود اختصاص می‌داد اما اکنون با ناامنی‌های به وجود آمده در این کشور استقبال ایرانی‌ها از این کشور کم شده است از سوی دیگر سوریه نیز مقصد دیگر ایرانی‌ها برای سفرهای زیارتی بود که این کشور نیز از فهرست مقاصد گردشگری حذف شد اما در سال‌های اخیر آذربایجان و گرجستان توانستند از این فرصت به نفع خود بهره ببرند هر چند که در ایران تعداد گردشگران گرجی مشخص نیست و اگر باشد نیز بسیار کم است چرا که ایران جمعیتی ۸۰ میلیونی دارد و گرجستان جمعیتی حدود چهار میلیون نفر.

بنابراین یکی از دلایلی که ایرانی‌ها به این کشور سفر می‌کنند لغو ویزای این کشور است که هزینه‌ها را کاهش داده است. از سویی منطقه قفقاز زمانی متعلق به ایران بوده و همین موضوع موجب می شود که در بسیاری از موارد فرهنگ ها بین دو کشور همچنان مشترک باشد.

در شهر تفلیس گرجستان با ورود گردشگران ایرانی به این کشور رستوران‌های ایرانی و شرکت های گردشگری زیادی ایجاد شده است که آن را ایرانی‌ها اداره می‌کنند به همین علت اگر گردشگری طعم غذاهای گرجی را دوست نداشته باشد برای او فراهم کردن غذای ایرانی کار مشکلی نیست.

گرجی‌ها افسانه ای دارند که می گوید خداوند به هنگام آفرینش زمین، ناگاه گرسنه شد و تصمیم به صرف شامی بی‌نظیر گرفت. او به قدری سرگرم صرف شام بود که مقداری از غذایش بر روی بلندترین قله‌های منطقه قفقاز افتاد و تکه‌هایی از غذا بر روی آن سرزمین پخش شد و بدین ترتیب سرزمین قفقاز و گرجستان به غذای بهشتی برکت یافت

فرهنگ غذایی گرجستان با تنوع، سبک پخت و میزآرایی مخصوص خود شناخته شده و در غذاهایشان معمولا  گوشت، سبزیجات و میوه و ماهی تازه به کار می برند. این کشور بیش از ۱۵۰ نوع غذا وجود دارد که عمدتا از دیگر فرهنگ های غذایی آسیا تأثیر گرفته است.

خینگالی یا خینکالی ظاهری مشابه پیراشکی ایرانی ها دارد. چاکاپولی یکی دیگر از خورشت های محبوب میان گرجی هاست  خاچاپوری و انواع آن به همراه ایمرولی محبوب خیلی از افراد است که آن را با نوشیدنی شیرین می خورند.

فستیوال‌ها و جشن‌هایی که گرجستان برگزار می‌کند در کنار مراکز خرید متعدد، دلیل دیگری است که ایرانی‌ها به این کشور می روند. یکی از این فستیوال‌ها مربوط به جشنواره موسیقی می‌شود که هر ساله در اواخر ماه ژوئن برگزار می شود.

در حوزه مراکز اقامتی نیز این کشور همه نوع مرکز اقامتی دارد از هاستل‌های ارزان قیمت و آپارتمان تا هتل‌های لوکس و گران قیمت. به همین دلیل از تنوع قیمتی برای رزرو اتاق بهره مند است. به این ترتیب گرجستان هم برای گردشگران کوله گرد مناسب است و هم برای کسانی که لوکس سفر می کنند. از آنجا که ویزای این کشور لغو شده و بسیاری از هواپیمایی‌ها بلیت چارتر این کشور را دارند نرخ آن به مراتب ارزن شده و جزو سفرهای کم هزینه قرار می گیرد این مهمترین دلیل سفر ایرانی‌ها به گرجستان به شمار می‌آید. چرا که نرخ تورهای این کشور در مقایسه با برخی از سفرهای داخلی بسیار ارزان‌تر در می‌آید به عنوان نمونه سفر به چابهار دو میلیون تومان و سفر سه روزه به تفلیس ۶۵۰ هزار تومان در ایامی غیر از تابستان برای هر مسافر آب می خورد. به همین دلیل مسافران ترجیح می دهند که یک سفر خارجی داشته باشند تا سفر داخلی.

در تفلیس می‌توان کلیساهای متعددی را تماشا کرد که در برخی از آن‌ها رعایت حجاب برای مرد و زن تاکید زیادی شده است یکی از معروف‌ترین کلیساها که از تمام شهر قابل دیدن است کلیسای سامبا است. این کلیسا از بزرگترین کلیساهای دنیا  و بزرگترین کلیسای شرق اروپاست که مراسم مذهبی مهم در آن برگزار می‌شود.

پل صلح، مجسمه مادر از جاذبه های شهری است اما میدان آزادی و خیابان روستاولی، مرجان ایشولی از خیابان‌های معروف تفلیس به شمار می‌آید برای دیدن جاذبه‌های شهر می‌توان سوار مترویی شد که به طور حتم طولانی بودن ارتفاع آن اعجاب‌برانگیز است اما متروی تفلیس بوی گوگرد تندی می‌دهد و واگن قطارهای آن نیز کهنه هستند و به سرعت حرکت کرده و سر و صدای آن زیاد است. با این وجود تجربه سوار شدن مترو تجربه جالبی است.

بناهای تاریخی تفلیس تنها محدود به چند بنای داخل شهر نمی‌شود بلکه شهرهای اطراف و محوطه‌های تاریخی زیادی خارج از شهر نیز وجود دارد که در جای خود دیدنی هستند مانند شهر متسخی و یا شهر سنگی اوپلیسخیته، صومعه گارجی و واردزیا در فهرست میراث جهانی قرار گرفته اند و قدمت آن مربوط به اوایل عصر آهن  بوده و بر بلندای تپه‌ای قرار گرفته است.

شهر باتومی نیز جذابیت‌های گردشگری زیادی دارد و دومین شهر گردشگری گرجستان است از این شهر نیز پروازهای بین‌المللی زیادی انجام می‌شود و برای رفتن به آن می‌توان از اتوبوس‌های بین راهی ارزان قیمت استفاده کرد.  

اما سفر ایرانی‌ها به این کشور با حواشی نیز همراه بوده است. چرا که در مواردی پیش آمده بود هنگام بازرسی فیزیکی، برخوردهای نادرستی با گردشگران ایرانی انجام شده بود در این باره ولی داداشی عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ در صحن علنی مجلس از برخورد نامناسب با شهروندان ایرانی در فرودگاه تفلیس گرجستان انتقاد کرد و زمانی که ظریف وزیر خارجه ایران به این کشور سفر کرد خواستار رفع این مشکل شد.

نخست وزیر گرجستان نیز با اظهار تعجب نسبت به این موضوع دستور رسیدگی داد و گفت: نمی توانم تصور کنم به زنان مسلمان در خاک گرجستان توهین شود، فرهنگ غنی ایران در گرجستان نفوذ عمیقی دارد و مردم به دیده احترام به ایران می‌نگرند کمتر از یک هفته نخست وزیر گرجستان در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی در سفری از پیش برنامه‌ریزی شده به ایران آمد و برای همگان ثابت شد که روابط تفلیس و تهران محکم است. همین روابط مستحکم بر گردشگری گرجستان تاثیر گذاشته و سود زیاد را از کنار سفر ایرانی ها به دنبال دارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها