بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با اشاره به توان و استعداد بالای قوچان و تاکید بر لزوم تبدیل شدن فرمانداری قوچان به فرمانداری ویژه، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف شهرستان در استانداری خراسان رضوی، مقدمات اضافه شدن دو بخش و سه شهر به شهرستان قوچان فراهم و مورد تایید قرار گرفته است.
تدبیر24»سید جواد حسینی درجلسه شورای اداری شهرستان قوچان که به یاد شهید عبدالعلی اسماعیلی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزارشد، با بیان این مطلب اظهار کرد:  این موضوع پس از تایید در وزارت کشور وارد هیات دولت شده  تا در کمیته مورد نظر مورد بحث قرار بگیرد اما از آنجایی که طرح تقسیمات کشوری موقتا متوقف شده، این طرح هم تاکنون تصویب نشده است.

وی از انتخابات سال 96 به عنوان بزرگترین رویداد سیاسی در سال جاری نام برد و تاکید کرد: رویدادهای سیاسی رویدادهای متغیری هستند که بیشترین تاثیر را در زندگی انسان دارا است.

حسینی با اشاره با آثار مثبت انتخابات و تاثیر آن در زندگی مردم گفت: در جنگ جهانی اول 25 میلیون انسان در جنگ جهانی دوم بیش از 70 میلیون نفر و بعد از جنگ جهانی دوم تا الان 18 میلیون انسان خسارت جانی دیدند که برای تثبیت، تغییر و انتقال قدرت بوده، بنابراین اولین اثر انتخابات این است که قدرت به صورت مسالمت آمیز تثبیت و یا تغییر می‌یابد.

وی اضافه کرد: هر جامعه ای برای رشد و توسعه خود نیاز مند به رفاه، همگرایی، انسجام و وحدت است و انتخابات باید یکی از کارکردهایش ایجاد اتصال و وحدت است، هر جامعه ای برای اینکه از درون خود را در برابر آسیب‌های اجتماعی استحکام ببخشد، نیازمند هویت سازی برای خود است.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی با بیان این نکته که انتخابات به هویت و افتخار ملی افراد جامعه کمک میکند، اظهارکرد: یکی از کارکردهای انتخابات هویت سازی در جامعه است، همه افراد جامعه برای اینکه بتوانند امر به معروف و نهی از منکر کنند و نقش خود را در جامعه ایفا کنند نیاز به آگاهی سیاسی دارند و انتخابات بستری است که زمینه ی آگاهی سیاسی افراد جامعه را افزایش میدهد.

وی افزود: اگر خواسته باشیم در جامعه در عرصه سیاسی موثر باشیم باید میل به فعالیت های نظام‌مند سیاسی پیدا کنیم؛ انتخابات میل به فعالیت‌های نظام‌مند سیاسی را در قالب تشکیل یک حزب، گروه و یا تشکل افزایش می‌دهد.

حسینی با بیان این نکته که همه جوامع برای آنکه بتوانند مشکلاتشان را حل کنند و در مسیر توسعه گام بردارند نیازمند این هستند که قدرت جامعه را به اقتدار تبدیل کنند، تصریح کرد: قدرت مالی و سرمایه داری باعث می‌شود که شما صاحب قدرت شوید و وقتی صاحب قدرت شدید، یعنی اینکه علی‎رغم میل باطنی دیگران، این ظرفیت را دارید که بقیه را تحت فرمان خود در آورید.

وی یکی از ویژگی‌های انتخابات را تبدیل کردن قدرت به اقتدار دانست و افزود: اقتدار یعنی قدرت به‌علاوه حق که مشروعیت می‌شود. قدرت هایی که خود را با حق پیوست می‌زنند استقرار می‌یابند و انتخابات چنین قدرتی را ایجاد می‌کند و قدرت نرم جامعه را افزایش می‌دهد و وقتی قدرت نرم جامعه‌ای افزایش پیدا کرد آن جامعه در برابر تهدیدات خارجی واکسینه می‌شود.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی افزایش غرور ملی و نشاط اجتماعی را از جمله کارکردهای انتخابات دانست و افزود: به این دلیل و به دلایل بی شمار دیگری رهبر معظم انقلاب فرموده انتخابات باعث مباهات کشور است زیرا  به لحاظ کمی انتخابات مختلفی داشتیم و به لحاظ کیفی مشارکت مردمی را داشتیم، انتخابات آزادانه، رقابتی و بر مبنای خواست مردم بوده است.

وی با بیان اینکه شاید برگزار کنندگان خیلی از انتخابات میل شان چیزی دیگری بوده است و مردم چیز دیگری را می‌خواستند، گفت: از این جهت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران باعث مباهات است  و رهبر روی آن تاکید دارد.

وی ادامه داد: بگذارید با ادبیات جامعه شناسی بگویم در جامعه شناسی مکتبی به نام کارکرد گرایی داریم که می‌گوید هر پدیده در جامعه برای یک کارکردی است مانند کارکرد مدرسه برای تعلیم و تربیت اما می‌گویند این تضمین نیست که هر پدیده در راستای کارکرد باشد مانند زندان که ایجاد می‌شود تا مجرم مجازات و جرمش کم شود اما همیشه این کارکرد را ندارد. اینجا می‌شود کارکرد نامناسب. یعنی اگر پدیده‌ای خوب عمل نکند، همان به کارکرد نامناسب تغییر می کند.

معاون اجتماعی، سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی با طرح این سوال که چه عواملی باعث می‍‌شود در انتخابات کارکردهای نامناسب وجود داشته باشد، اظهارکرد: سلامت انتخابات استراتژی نظام است. برگزاری انتخابات کار سختی است اما در جمهوری اسلامی ایران به علت تکرار این موضوع سخت نبوده است و در کشور در این زمینه مشکل نداریم  و این انتخابات با سلامت برگزار شد. البته شایعات و اجحاف‌هایی هم صورت گرفت.

وی ادامه داد: درنظام  جمهوری اسلامی در برگزاری هر انتخابات باید نقص‌های قبلی را رفع کنیم. این انتخابات به لحاظ سلامت از همه انتخابات سالم‍‌تر بود و انتخابات بعدی باید سالم‌تر باشد.

معاون اجتماعی، سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه دومین استراتژی نظام امنیت است، اظهارکرد: ما خوشحالیم در نظام جمهوری اسلامی اعلام کنیم انتخابات در سراسر ایران با حجم وسیع انجام شد اما یک مورد مشکل امنیتی نداشت.

حسینی با اشاره به عملیات تروریستی داعش در هفدهم خرداد ماه و با اشاره سخنان مقام معظم رهبری و استفاده از اصطلاح ترقه بازی گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال 1393 یکی از اهداف داعش بوده است و آن‌ها تصمیم داشتند لطمه جدی وارد کنند و 100 طرح هم طراحی کردند و 55 گروه تروریستی به جمهوری اسلامی ایران فرستادند.

وی بابیان این جمله که هدف داعش کشتار زیاد و شلوغی نیست، بلکه هدف نماد هاست، گفت: مرقد امام(ره) به عنوان نماد منشا انقلاب و مجلس به عنوان نماد مردم سالاری هدف قرار داشتند. آنها این عملیات را در روز انجام می‌دهند که دیده شوند و از درب اصلی وارد می‌شوند و عملیات آنها معمولا ترکیبی از تیراندازی، انتحار و انفجار است.
 
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با بیان این جمله که قدر این کشور را وقتی می‌دانیم که بیرون از این کشور باشیم، گفت: وقتی مدیر کل علوم یک کشور خارجی از دستاوردهای بی سابقه ایرانیان در نانو صحبت می‌کند متوجه می‌شویم عزتمندی کشور یعنی چه. وقتی در کشورهای دیگر وابستگی به نظام سلطه را می‌بینیم و در حالیست که در کشور به راحتی نظام سلطه را با ترویج خط مقاومت و شهادت زیر سوال می‌بریم آنجاست که عظمت ایران را حس می‌کنیم که همه این‌ها به دلیل خون شهدا، رهبری امام(ره)، رهبری مقام معظم رهبری و حضور مردم است.

وی ادامه داد: مشارکت حداکثری  در انتخابات یکی دیگر از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است. انتخابات در برخی از کشورهای با مشارکت کمتر از 50 درصدی برگزار می‌شود و این افتخار است که انتخابات ایران در عرصه ملی با 73.5 درصد و در پهنه استانی 77.5 درصد و در شهری همچون قوچان با مشارکت 90 درصدی برگزار می‌شود این مشارکت جهان را به سمت خود مبهوت می‌کند.
 
حسینی بابیان اینکه تبلیغات انتخاباتی و فرهنگی سیاسی پس از انتخابات دو موضوعی است که ممکن است ثمرات و برکات انتخابات را به چالش بکشاند، گفت: در جهان چند مدل تبلیغات انتخاباتی داریم که مدل خوبی نیست اما در همین انتخابات آن‌ها را به کار بردیم و باید این را اصلاح کنیم.
 
وی اضافه کرد: یکی از این مدل‌های تبلیغاتی مدل بازار تجاری یا پوپولیستی است. گاهی شعارهایی می‌دهیم که زمینه عملیاتی ندارند اما باعث آسیب به انتخابات می‌شود چرا که بعد از انتخابات شعارهای داده شده عملیاتی نخواهد شد و انتظارات جامعه را بالا می‌برد و وقتی منابعی برای پاسخ به آن نبود ممکن است سرخوردگی در جامعه  ایجاد کند در حالی که انتخابات باید انگیزش و سرزندگی ایجاد کند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در ادامه با تعریف مدل تبلیغاتی ستیزه جویانه تاکید کرد: سه اصطلاح داریم: سبقت جویی، رقابت و ستیزه جویی. در مدل سبقت جویی چند نفر باهم رقابت می کنند برای رسیدن به هدف و بدون ایجاد مزاحمت. در مدل رقابت در عین حال که سبقت دارند مزاحمت هم ایجاد می‌کنند و در ستیزه جویی در کنار  رقابت خشونت هم وجود دارد. مدل‌هایی که در انتخابات به ستیزه جویی منجر شود آسیب زاست.

وی در ادامه با اشاره به نطق انتخاباتی یکی از کاندیدهای انتخابات به زبان ترکی در سالهای گذشته از ان به عنوان مدل تبلیغاتی تضادهای هویتی نام برد و تصریح کرد: این بد است. نطق انتخاباتی در رادیو و تلویزیون حتما باید به زبان رسمی کشور باشد. در انتخابات طبقه بندی اهل سنت واهل شیعه، بالای شهری و پایین شهری، روستایی و شهر نشین،دارا و ندار،اغنیا و ضعفا تضادهای هویتی را دردل یک جامعه ایجاد می‌کند که بعد اثار و برکات انتخابات را مشکل زا می کند.

حسینی همچنین از مدل چهره پردازی همزاد پندارانه به عنوان یکی دیگر از مدل های تبلیغاتی انتخاباتی نام برد و اظهار کرد: اینکه فردی خودرا به فردی که حتی به صفات او هم متصل نباشد وصل می‌کند و همزاد پنداری می‌کند باعث اثر گذاری در ذهن مردم می شود.

وی در ادامه با اشاره به مدل تبلیغاتی دره عمیق انرا اینگونه توصیف کرد: در زمان تبلیغات انتخاباتی برای اینکه رغیب را از میدان به در کنیم یا کار خود را توجیه کنیم؛ مثلا دولت مستقر کار خود را توجیه کند دره عمیقی از مشکلات گذشته را باز می کند و می گوید ما هرکاری که کردیم از این دره عمیق نتوانستیم بیرون بیاییم یا مدل دره عمیق برای کسی که می‌خواهد دولت موجود را بکوبد که هیچ کاری نتوانسته بکند دره عمیقی از مشکلات بازکنیم که گویی جمهوری اسلامی قدرت حل مساله را ندارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تقسیم جامعه به دوقطب را یکی از نشانه های مدل تبلیغاتی قدسی نگر نامید و افزود:این مدل به این طریق عمل میکند که یک قطب گویی حامل همه ارزشها واخلاق ها و ایثارگری ها و شهادت ها و ولایت فقیه واسلام است و قطب دیگر حاوی ضد ارزشها و تهاجم و سازش وامثال اینها و همه اینها علیه کاندیدایی است که شورای محترم نگهبان به عنوان نهاد قانونی کشور اورا مورد صلاحیت قرار داده است.

وی با بیان این نکته که این وقایع خطراتی است که در تبلیغات انتخاباتی می‌تواند اثر منفی به وجود اورد، گفت: ما باید تلاش کنیم به سمتی حرکت کنیم که تبلیغات ما ارام ارام به سمت تبلیغات تحلیلی و تبیینی حرکت کند و اگر به سمت تبلیغات تحلیلی و تبیینی حرکت کنیم اثار و برکات انتخابات را بیشتر در جامعه مستقر کرده و از اثار و برکاتش بیشتر می توانیم استفاده کنیم.

حسینی با بیان این جمله که نثر صریح قرآن الگو قرار دادن پیامبر بزرگوار اسلام است، با طرح این سوال که پیامبر اسلام در فتح مکه با ابوسفیان و امثالهم چه کار کرد گفت: شما کسانی که در انتخابات به کسی رای می‌دهید که پیروز انتخابات می شود، حتما باید ظرفیت وفرهنگ پیروزی را در خود تقویت کنید. ما گاهی با برادر دینی خود نمی‌توانیم بسازیم. برادر دینی که فقط فرقش با ما این است که شاید بیشتر از ما دلش برای مملکت سوخته باشد اما چون برای کسی کارکرده که رای نیاورده است نه دشمن ماست ونه ابو سفیان ماست. بلکه برادر دینی بوده که با ما در یک سنگر با دشمن مبارزه می کرده اند حالا در پی جریانات سیاسی تشخیص داده است که فرد دیگری بهتر است.

وی ادامه داد: اگر جریان مخالف پیروز شد باید برادر دینی خود را فردی عزیز شمرد و کارش را پاس داشت زیرا امده و احساس مسئولیت کرده و رای داده است و برای کاندیدایی ستاد زده و تبلیغات کرده است. می‌توانست مثل خیلی از ادمهای دیگر بی تفاوت باشد و درخانه خود بنشیند. اتفاقا نگرانی ما باید در مورد افرادی باشد که نمی ایند در تبلیغات انتخابات شرکت کنند و باید از انها خواهش کنیم که بر طبل انتخابات بکوبند و حرارت دهند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی خراسان رضوی اضافه کرد: اصلا حق نداریم که کاندیدایی که رای اورده یاپیروز انتخابات شده است را عاملی برای کوبیدن کسانی بدانیم که به ان کاندیدا به هر دلیلی رای نداده اند بلکه نظر ما این است که انها عزیزند و حس تعهد داشته و مشارکت کرده اند و بزرگند  و قابل احترام و اگر در ارائه خدمات کوچکترین نگاه این چنینی به آدم‌ها داشته باشیم روز قیامت نمیتوانیم جواب بدهیم این عین اعتقاد ماست.

وی با بیان این جمله که معنی انتخابات این است که فرهنگ های مختلف و سلایق مختلف در چهارچوب قانونی تبلیغ می‌کنند و انکه رای بیشتری بیاورد سلیقه اش مبنای مدیریت کشور تا چهار سال می شود، افزود: اگر غیر از این بود که انتخابات معنی نداشت. انتخابات یعنی اینکه انی که بیشترین رای اورده مدل اوست که شرعا و قانونا باید مبنای چرخش امور کشور باشد.

حسینی در ادامه با اشاره به سند 2030 گفت: من خودم در تدوین سند 2030 نقش داشتم و به همراه دکتر فانی و اقای فیاض سخنگوی وقت کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس عضو هیات جمهوری اسلامی ایران بودیم که به اینچه ئون کره جنوبی اعزام شدیم.

وی ادامه داد: جوهر کلام مقام معظم رهبری در خصوص سند 2030 این بود که نمی‌تواند مبنای تعلیم و تربیت کشور باشد که حرف اساسا درستی است چون اسناد جهانی اسناد دینی نیستند، چون  نمیتواند یک سند دینی باشد انهم از یک دین خاص و همه کشورها هم انرا امضا کنند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه سند 2030 سند امضایی نبوده است و کنوانسیون و تعهدنامه نیست بلکه یک بیانیه است و الزام اور نیست،تاکید کرد:از سال 1990 و هر 15 سال یک بار جهانیان دور هم جمع می شوند و بیانیه ای میدهند که  مشکلات پیش روی 15سال اینده را شناسایی می کنند و با ارائه راهکارهایی به کشورها پیشنهاد می دهند تا تلاش کنند و به سمت بهتر شدن گام بردارند.

وی اضافه کرد: اما این سند اصلا نمیتواند مبنای عمل ماباشد چون همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما مکتب مترقی اسلام داریم که اتفاقا تمام اموزه های دینی این مکتب در نظام تحول بنیادین است. اینکه میگویند در این سند چیزهایی وجود دارد که  ما انها را امضا کردیم. باید بگوییم امضایی نبوده و یک معاهده بین المللی بوده و اموزه های کلی دارد.

حسینی ادامه داد: علی رغم اینکه در ابتدای سند 2030 قید شده که الزام اور نیست و چشم انداز هر کشور را خود اجرایی می‌کند اما خواستار حق تحفظ شدیم و این حق را گرفتیم و تنها کشوری که حق تحفظ ان امده است ایران است و در بیانیه امده است که ما این اموزه های بیانیه را هر جا که با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در اموزش و پرورش و سند تحول بنیادین و قانون اساسی مطابقت نداشته باشد اجرایی نمیکنیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از کتاب گزارش عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه های اقتصادی، دستگاه‌های اجرایی، عمرانی، سیاسی و اجتماعی و طرح های توسعه ای در شهرستان قوچان رونمایی شد.
برچسب ها: قوچان ، اقدامات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها