بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۰۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
قوام هر تشکیلات و مجموعه‌ای در حوزه اجتماعی و سیاسی به دو عامل بسیار مهم گفتمان و سازمان بستگی دارد. هر جبهه سیاسی یا هر حزب سیاسی برای ماندگاری نیازمند این است که بتواند گفتمان‌سازی مناسب داشته باشد، آن را بروز دهد و در عین حال دارای سازمان و تشکیلات مناسبی باشد تا بتواند احزاب و برنامه‌های آن را جلو ببرد.
تدبیر24» طبیعتا جبهه اصلاح‌طلبان نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این‌رو اصلاح‌طلبان باید متناسب با شرایطی که در کشور به‌وجود می‌آید به عنوان یک جریان یا یک جبهه سیاسی علاوه بر اینکه گفتمان‌سازی خود را بروز دهند لازم است تشکیلات خود را نیز متناسب‌سازی کنند. آنچه در هر تشکیلات سیاسی مطرح می‌شود رویکرد آن تشکیلات به اداره امور سیاسی است. باید مشخص شود این مجموعه یک تشکل نخبه‌گراست یا شخص‌محور، تشکلی بر پایه حداکثر مشارکت افراد در جامعه است یا تحزب‌محور؟ تجربه بشری نشان داده هراندازه نقش گروه‌های سیاسی را ارتقا دهیم به همان نسبت از میزان خطاها کاسته می‌شود. در جامعه ایران دموکراسی مولود نوپایی است و هنوز استانداردهای دموکراتیزاسیون درکشور به نحو درستی اجرا نشده است. طبیعتا اکنون در حال گذار هستیم و شخصیت‌ها محور گفتمان سیاسی هستند. در جبهه اصلاحات زمانی که جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تنزل پیدا می‌کند و در قامت افراد دیگری قرار می‌گیرد، چون مدعیان متعدد می‌شوند، تشتت و تفرق ایجاد می‌گردد. تحزب و تشکل‌گرایی گرچه ممکن است در کوتاه‌مدت نیز آن‌چنان که باید و شاید تاثیر خود را نداشته باشد، اما بدون شک در این راه و مسیر است که می‌توانیم ضریب اشتباه و خطا را کاهش دهیم و نهایتا نسبت به پاسخگویی بیشتر اقدام و رضایت افکار عمومی را جلب کنیم. اقدامات اخیری که در انتخابات مجلس و شوراها از جانب اصلاح‌طلبان انجام شد دارای آسیب‌هایی است که اگر این آسیب‌ها به درستی شناخته و حل نشود ممکن است در آینده در مجموعه اصلاح‌طلبان تشتت و تفرق ایجاد کند. هرکار و طرح جدیدی که دراندازیم ممکن است بخشی از مجموعه اصلاح‌طلبان را از دست دهیم، اما مهم این است که بدنه اصلی اصلاح‌طلبان همراه این نگاه و نقشه راه جدید باشند. سازماندهی و نقشه راه جدید به هر صورتی که طراحی شود باید نقش و وزن احزاب و گروه‌های سیاسی به‌درستی شناخته شود. اگر به این آسیب‌ها به‌درستی دقت شود، می‌توانیم به الگوی مناسبی برسیم که کمترین مشکل را داشته باشد. بزرگان جریان اصلاحات و چهره‌های ذی‌نفوذ بایستی تا وقتی جریان اصلاح‌طلبی در میان افکار عمومی اعتبار دارد و مردم همچنان به این جریان اعتماد دارند، باید نسبت به بازسازی تشکیلات اصلاح‌طلبی اقدام و هرچه بیشتر نقش احزاب را پررنگ‌تر کند. در این راستا در آینده نباید در فقدان شخصیت‌های محوری دچار مشکل شویم. این نگاه کاملا در بین شخصیت‌های اصلاح‌طلب وجود دارد و انتخابات اخیر شورا‌ها تلنگری بود که تمام احزاب و شخصیت‌ها درک کنند که روش‌های برگزارشده در دو دوره گذشته کاستی‌هایی دارد که بایستی با برنامه‌های خوب به سمت کارآمدی حرکت کنند.


علی تاجرنیا،  فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها