بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۸۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
زهرا صدراعظم نوری

تدبیر24» شایعات در مورد شهردار آینده تهران تمامی ندارد و تاکنون گمانه‌زنی‌های متعددی درباره شهردار مطرح شده است. مردم با رأی بالایی دست به انتخاب لیست اصلاح‌طلبان به‌عنوان اعضای شورای شهر پنجم زدند. این در حالی بود که بیش از یک دهه شورای شهر و شهرداری تهران پایگاه اصولگرایان بود. رأی مردم به لیست امید به منزله نمره منفی به عملکرد بیش از ده‌ساله چمران، قالیباف و احمدی‌نژاد در مدیریت شهری تهران بود. بنابراین شهردار بعدی باید طوری عمل کند که پاسخ این اعتماد را بدهد. برای بررسی این موضوع زهرا صدراعظم نوری، عضو منتخب پنجمین شورای شهر تهران با «آرمان» گفت‌وگو کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

شهرداری پایتخت به نظر برخی صاحبنظران در حد و اندازه‌های یک وزارتخانه است و به همین دلیل نیاز است که شهردار آینده تهران از حیث رزومه و تجربه، در سطح بسیار بالایی باشد. شورای آینده به این فاکتور برای انتخاب شهردار تا چه اندازه توجه خواهد کرد؟

کلانشهری مانند تهران با وسعت و جمعیت میلیونی خود دارای مشکلات و چالش‌هایی است که به مانند چند وزارتخانه بزرگ در کشور است. بنابراین نیاز داریم که مدیریت شهرداری تهران، کارآزموده و باتجربه باشد. کسی باید بر شهرداری تهران مدیریت کند که در ابعاد کلان کشور تجربه مدیریتی داشته باشد و قادر باشد با توجه به نگاه ملی، ابعاد مختلف مسائل شهر تهران را مورد بررسی قرار داده و رسیدگی کند. بخشی از مسائل شهر تهران تحت تاثیر مشکلات کشور است. امروز تهران به‌عنوان قطب فرهنگی کشور و حتی خاورمیانه شناخته می‌شود. بیشترین مراکز فرهنگی و علمی کشور در تهران قرار دارند، 30‌درصد اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور در این شهر تولید می‌شود، از بعد سیاسی مرکز کشور است و در مجموع نوع مدیریت کلانشهر تهران به‌عنوان پایتخت اقتضا می‌کند شخصی که این مسئولیت را به عهده می‌گیرد، در یک سطح ملی تجربه کافی داشته باشد تا بتواند ابعاد مختلف را به خوبی بررسی کند و اولویت‌ها و چالش‌های آن را بشناسد و پایتخت را اداره کند.

باتوجه به اعتماد قاطعانه مردم تهران به لیست امید در شورای شهر پنجم، شاید آینده تمام جریان اصلاحات در گرو عملکرد شهردار بعدی تهران باشد. باتوجه به این موضوع، شهردار تهران چگونه به این مهم توجه خواهد کرد؟

ما یکی از شاخص‌هایی را که در انتخاب شهردار مدنظر خواهیم داشت، کارآمدی شهردار است. ما به دنبال کسی هستیم که دغدغه او شهر تهران و حل مسائل و مشکلات آن باشد، نه مدیری که شهرداری را به‌عنوان نردبان برای ترقی در سپهر سیاسی کشور در نظر بگیرد و هدف او رسیدن به پاستور و پست‌های اجرایی بالاتر در کشور باشد. باید مدیری برای تهران انتخاب شود که دغدغه حل مشکلات تهران و مردم تهران را داشته باشد؛ مدیری که به‌پشتوانه کارآمدی، رزومه و تجربه مثبتی که در گذشته داشته، این شهر را اداره کند.

باتوجه به مطالبات مطرح‌شده در انتخابات، آیا انتخاب یک زن به‌عنوان شهردار مورد بررسی شورای شهر قرار خواهد گرفت؟

ما زنان شورای شهر در درجه اول به‌عنوان نمایندگان همه مردم تهران و در درجه دوم به‌عنوان نمایندگان زنان تهرانی در شورای شهر هستیم. بنابراین حتما یکی از گزینه‌های ما افزایش حضور زنان شایسته در عرصه مدیریت شهری است تا بتوانند شایستگی‌های خود را نشان دهند و برنامه‌های خود را برای اداره شهر تهران معرفی کنند. پس انتخاب یک زن به‌عنوان شهردار نیز کاملا محتمل است، چرا که ملاک بررسی، کارآمدی و شایستگی شهردار است.

بحث تغییر ساختار شهرداری از سوی صاحبنظران بسیاری مطرح می‌شود. این موضوع تاچه اندازه مورد توجه شورای پنجم قرار خواهد گرفت؟

این موضوع نیز یکی از مواردی است که نیاز به بحث و کارشناسی‌های دقیقی دارد تا از نگاه سلیقه‌ای و غیرکارشناسی اجتناب شود. یقینا روند و رویه‌ای که در این بیش از یک دهه مدیریت شهری تهران طی شده، رویه درستی نبوده است. اقدامات و فرایندها در شهرداری تهران غیرشفاف است، افکار عمومی در جریان این فرایندها قرار نمی‌گیرند، مدیران شهری به مردم و شورا پاسخگو نیستند و خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند و موارد متعددی از این دست، مشکلات ساختاری شهرداری را گوشزد می‌کند که با استقرار رسمی شورای شهر پنجم و انتخاب شهردار شایسته، این موضوعات نیز پیگیری جدی خواهد شد.

قاعدتا در مدیریت شهری، تیم معاونان، مشاوران و همکاران عالی شهردار نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شورای شهر پنجم چگونه به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد؟

شورا در این مورد بحث‌هایی را داشته است. تمام تلاش ما این است که شهردار آینده شخصی باشد که پیام میلیونی مردم را شنیده و درک کرده باشد. چرا مردم به 100‌درصد لیست امید رأی دادند؟ مردم به دنبال تغییر بودند که به این پروسه 14‌ساله قبل خاتمه دهند. مردم تهران به دنبال شفافیت و پاسخگویی مدیران شهری هستند تا مدیران آتی با فسادها مبارزه کنند. با در نظر گرفتن این مطالبات بود که مردم به لیست امید رأی دادند. بنابراین شهردار بعدی باید به این اعتقادات پایبند بوده و تیمی انتخاب کند که با این مطالبات هماهنگ باشد. شهردار شجاع و پاکدست، معاونانی مانند خود برمی‌گزیند. یک چهره کارآمد از بدنه کارشناسی استفاده می‌کند و از تصمیمات سلیقه‌ای دوری می‌کند و اعتبار و جایگاه خود را مدیون مردم می‌داند. شورای شهر نیز با نظارت خود تلاش می‌کند که مدیریت شهری تهران به نحو احسن پیگیر مطالبات و نیازهای مردم باشد.

در روزهای اخیر بحث انتخاب شهردار از داخل و یا خارج از شورای پنجم مطرح شده است. این موضوع در تصمیمات شورای شهر به کجا انجامید؟

تمام تلاش شورا این است که به رأی میلیونی مردم وفادار باشیم و داخل شورا باقی بمانیم و در جایگاه نمایندگی مردم در خدمت آنها باشیم. تمامی ما 21 نفر پایبند به این موضوع هستیم و به آن اصرار می‌ورزیم که همگی به صورت متحد در شورا باقی بمانیم و شخصی را از خارج شورا انتخاب کنیم که باهماهنگی با شورا بر مسند شهرداری تهران تکیه بزند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها