بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جذب 6.5 میلیون گردشگر خارجی و 120 میلیون نفر گردشگر داخلی را تا پایان سال 96 هدفگذاری کرده است.
تدبیر24»مرتضی رحمانی موحد شب گذشته (یکشنبه) در پانزدهمین نشست شورای مشورتی گردشگری در هتل هما افزود: دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برنامه ها و تکالیف جدی را برای بخش گردشگری تعریف کرده اند.
وی تصریح کرد: دکتر روحانی در انتخابات اخیر، 14 بار از گردشگری به عنوان راهبرد کلیدی دولت دوازدهم نام برده است.
رحمانی موحد گفت: همواره تلاش کرده ایم که برای پیشبرد این تکالیف، سیاست های خود را با منشا مشورت ترسیم و برنامه کاملی برای اقدامات اساسی در این زمینه برای دولت دوازدهم، تدوین و ارائه کنیم.
وی افزود: برنامه محور بودن، ساختار محور بودن و حمایت محور بودن دولت آتی در زمینه گردشگری و اتصال جریان موثر اصلی و موثر فکری استانها به حلقه مرکزی کشور قدم های کارساز خواهد بود، هرچند درمان جراحت های گردشگری به ترمیم بیشتری نیاز دارد.
معاون گردشگری کشور ادامه داد: از سال 93 تا 95 فقط برای بخشی مثل آموزش حدود 17 میلیارد ریال هزینه کرده ایم تا 30 هزار نفر تحت آموزش های لازم قرار بگیرند.
وی یادآورشد: سیاست ما این است که با حمایت از سرمایه گذاران و ایده های کارآمد، یک بخش خصوصی مبتکر، مولد و پیشران داشته باشیم.

** صنعت گردشگری در ایران ظرفیتی بیش از خودروسازی دارد
مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) نیز در این نشست گفت: در سال 95 حدود 5.9 میلیون نفر از ایران به خارج رفتند که اگر هر یک فقط 100 دلار هزینه کنند، رقم 10 میلیارد دلار هزینه شده که چیزی معادل یک پنجم بودجه و درآمد دولت است.
غلام حیدر ابراهیم بای سلامی افزود: در همین سال 5.4 میلیون گردشگر ورودی باید پنج میلیارد دلار ارز وارد کشور می کردند که به دلیل بی برنامه بودن ما این امر محقق نشد و اگر سفر 25 میلیون نفر به مشهد و 30 میلیون نفر به شمال کشور را محاسبه کنیم می بینیم بی شک صنعت گردشگری کشور ظرفیتی بیش از صنعت خودروسازی دارد.
وی ادامه داد: باید برنامه ریزی کنیم زیرا در بین 10 کشور اول در گردشگران ورودی به ایران، هیچ کشور اروپایی نیست و با تلاش های پراکنده، هنوز گردشگری ما سهم کوچکی از اقتصاد را دارد؛ ما ایرلاین های (خطوط هواپیمایی) محدود و زنجیره های هتلی پراکنده و بخش خصوصی ضعیفی داریم.
بای سلامی گفت: گردشگری یک امر کاملا سیاسی است و اگر مقایسه ای بین ترکیه و مالزی و ایران داشته باشیم می بینیم دولتهای ما در استفاده از ظرفیت عظیم گردشگری عملکرد خوبی نداشته اند آنچنانکه مثلا در برنامه سوم توسعه، گردشگری اولویت 43 بود و طبعا دولت ها فقط به اولویت های یکم تا هشتم فرصت رسیدگی دارند.
مدیرعامل هگتا تاکید کرد: حرکت دولت تدبیر و امید با مسالمت جویی در عرصه بین الملل و اقداماتی نظیر برگزاری فرصت های سرمایه گذاری برندهای معتبر خارجی در ایران، بارقه های امید را برای صنعت گردشگری احیا کرده است.

**گردشگری به استراتژی میان‌مدت احتیاج دارد
عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست عنوان کرد: بزرگترین اشتباه ما این است که توقع و نگاه ما به بخش خصوصی همان نگاهی است که بخش خصوصی در آنتالیا و دبی داریم در صورتیکه وضعیت ایران، تابعی از تاریخ و جغرافیا است.
محمدتقی رهنمایی افزود: به جای اندیشیدن به اقتصاد گردشگری در کشوری مثل ایران به این بیاندیشیم که گردشگری را چگونه می توان مردمی کرد.
وی ادامه داد: تجربه سالهای گذشته نشان داد اینکه منتظر مشارکت سرمایه گذاری کلان شرکت های خارجی در صنعت گردشگری کشورمان باشیم عملی نیست پس به فعال کردن بخش خصوصی و تسهیل امور برای سرمایه گذاران واحدهای کوچک و کارآمد داخلی تکیه کنیم و زمینه را برای ترغیب حضور آنان فراهم کنیم.
رهنمایی گفت: یارانه (سوبسید) در ایران به معنای وام بانکی و در اروپا به معنای واگذاری زمین، آب، برق و راه مجانی است که به مراتب بهتر است.
وی ادامه داد: ما سالها با دادن وام های کم بهره به کسانی که فقط به اسم سرمایه گذار گردشگری بودند و پس از گرفتن وام های کلان کم بهره آنها را در زمینه های دیگری صرف کردند به این صنعت خیانت کردیم.
کارشناس گردشگری تاکید کرد: ایجاد تاسیسات اقامتی کوچک و متوسط مثل مهمانسراهای قدیم در شرایط فعلی به مراتب کارآمدتر از هتل های بزرگی است که نه سرمایه گذاری ریسک ساختش را می کند و نه در کوتاه مدت خلاء ما را جبران کند.
وی افزود: ما هیچ الگویی برای استاندارد واحدهای اقامتی نداریم و استاندارد را هر واحدی به سلیقه خودش تعریف و اجرا می کند.
رهنمایی خاطرنشان کرد: گردشگری به استراتژی میان‌مدت سه تا پنج ساله ای احتیاج دارد که توسط کارشناسان ترسیم شود و به رئیس جمهوری برای اجرا و دستوری کردن آن تقدیم شود و با همایش و تغییر نگاه های سلیقه ای و سال به سال مدیران و روسای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نتیجه همین می شود که اکنون هستیم.

**برای 270 دقیقه آنتن جام جهانی فوتبال برنامه نداریم
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: مشکلات گردشگری شناخته شده است و علت ناتمام ماندن برنامه ها و عدم رفع مشکلات، ناکارآمدی مدیریت متغیر و غیراصولی است.
احمد روستا افزود: وقتی در مدیریت عرضه و تقاضا ضعیف هستیم انتظار تحول در شرایط کنونی بیهوده است و بدون تحلیل علمی و برنامه ریزی مشخص حتی سرازیر شدن گردشگر به کشور بی امکانات یک آبرو ریزی خواهد بود.
وی با طرح این سوال که از فرصت هایی مثل جام جهانی فوتبال که چشم دنیا به آن است چه اندازه در دوره های قبل برای معرفی ایران استفاده کردیم؟ ادامه داد: برای 270 دقیقه حضور در آنتن تلویزیونی جام جهانی پیش رو که جوانان دنیا مخاطب آن هستند هیچ برنامه ای نداریم و چرا نباید از هم اکنون از طریق دعوت رسانه های دنیا ایران واقعی را معرفی کنیم.
روستا گفت: دنیای امروز، دنیای برون‌سپاری و هم آفرینی است و اگر در بازاریابی جذب سرمایه گذار و بازاریابی جذب گردشگر مشکل داریم چه اشکالی دارد که از تجربه کشورهایی که این مسیر را طی کرده اند کمک بگیریم.

**تفکرات جدید وارد صنعت گردشگری شود
مدیرعامل دفتر خدمات گردشگری راستین سیر نیز در این نشست گفت: بیش از 25 سال است که این حرف ها را در جلسات اینچنینی زده ایم و وقت آن رسیده وقتی ما عملکرد ضعیفی داشته ایم، افراد توانمند با تفکرات جدیدی وارد این صنعت شوند.
اکبر غمخوار تاکید کرد: علت اینکه ارزبری گردشگران خروجی ما بیشتر از ارزآوری گردشگران ورودی بوده، این است که دولت در معرفی جاذبه ها و ظرفیت های ایران به دنیا عملکرد مطلوبی نداشته است.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی ما هنوز بلوغ لازم را برای تحول و اثرگذاری پیدا نکرده است و سرمایه گذار قدرتمند و هوشمند خارجی هم وقتی برای سرمایه گذاری در ایران رغبت پیدا می کند که ببیند از سرمایه گذار داخلی ما حمایت خوبی انجام شده است.

**در مقابل توصیه های نابجا برای وام ایستاده ام
معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی گردشگری کشور هم تاکید کرد: برخلاف رویه سالهای پیشین، در سه سال گذشته حتی یک مورد تسهیلات سرمایه گذاری گردشگری به کسی نداده ایم تا با سوء استفاده آن را در جای دیگر هزینه کند و در این فاصله در مقابل توصیه های نابجا محکم ایستاده ام و از آنها خواسته ام برای دریافت وام های کم بهره به جای دیگری بروند.
سعید شیرکوند اضافه کرد: چیزی که یک تمدن و جریان را می میراند پاسخ کهنه به سوال های جدید است و اگر به صنعت گردشگری و جایگاه آن در اقتصاد کشور همین پاسخ و توجه فعلی را بکنیم پیشرفتی نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: هدف بزرگ غیرواقعی در صنعت گردشگری ناشی از خود بزرگ بینی است که نتیجه ای جز مایوس کردن ندارد و هدف کوچک ناشی از خودکم بینی که هر دو غلط است و هدفگذاری باید دقیق و واقع بینانه باشد.
شیرکوند خاطرنشان کرد: برای رشد صنعت گردشگری نباید با ترسیم اهداف بزرگ غیر دسترس، مرتب به آینده دور و آرزوها و افسوس خوردن ها بسنده کرد بلکه باید حتی قدم های کوچکی برداشت و گام به گام به سمت اهداف بزرگ حرکت کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها