بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس :
حسن مرادی، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ما افزود: در حالی برخی مساله " مفت فروشی " گاز به ترکیه را مطرح می کنند که ایران پول گازی که امروز به ترکیه تحویل می دهد را پیش از این دریافت کرده است .

تدبیر24»این کارشناس حقوقی در توضیح این مطلب افزود: در برهه ای از زمان، در سال 1391، به دلیل شرایط اقلیمی و خاص ، ایران نتوانست به تعهدات خود در قبال قرارداد گازی با ترکیه عمل کند و صادرات گاز به این کشور برای مدتی کوتاه متوقف شد . پس از این اتفاق ترکیه شکایتی را از ایران مطرح کرد . از سوی دیگر مقامات این کشور بارها خواستار کاهش قیمت گاز دریافتی شده بودند و از این بابت نیز شکایتی را طرح کردند .

وی ادامه داد: با دفاع دقیقی که از سوی ایران صورت گرفت ، ترکیه نتوانست به هدف اصلی اش یعنی جریمه و کاهش قابل توجه قیمت گاز صادراتی برسد اما دیوان داوری رای داد که ایران لازم است قیمت گاز صادراتی خود را کاهش دهد .

وی گفت: طبیعی است که پس از این ، مقرر شد قیمت گاز کاهش یابد و در نتیجه بخشی از پولی که در گذشته از ترکیه دریافت می شد، باید بازگردانده می شد که این اتفاق نیفتاد و ایران فعلا گازی را صادر می کند که پیش تر پولش را دریافت کرده است .

وی با تاکید بر اینکه مسئولین وزارت نفت در این حوزه قابل اطمینان هستند و عملکرد آنها نشان داده که منافع ملی را مد نظر دارند، اضافه کرد: این جنجال ها در حالی مطرح می شود که ما در آستانه فصل سرما با توجه به افزایش ترکیه به گاز ، می توانیم بازار صادراتی گازمان را توسعه دهیم اما اتفاقاتی از این دست خود می تواند تهدیدی برای قراردادهای بین المللی ما محسوب شود .

وی گفت: در مساله قراردادهای بین المللی باید مراقبت های خاصی صورت گیرد تا مباداد مشتریان و طرف های تجاری ایران احساس ناامنی کرده و به دنبال منابع جایگزین بروند .

وی اضافه کرد: وقتی مساله تا این حد شفاف است و این اطمینان وجود دارد که خطری منافع ملی را تهدید نمی کند، نباید با دامن زدن به مسائلی از این دست فضای تجاری ایران را مورد تهدید قرار داد .

وی گفت: نکته جالب اینجاست که ترکیه دائم از گرانی گاز ایران شکایت دارد و در داخل برخی بر طبل مفت فروشی گاز و ارزان فروشی می کوبند ، حالا ببینیم واقعا متهم کردن مقامات دولتی به سود کیست ؟

وی گفت: به نظر می رسد کسانی که در آوردگاه سیاسی شکست خوردند، امروز با ورود به مسائلی از این دست قصد دارند شرایط را مبهم کنند در حالی که تداوم این شرایط و طرح بحث هایی غیر واقعی در این حوزه به هیچ روی نه به سود قرارداد کنونی ایران و ترکیه و نه به سود قراردادهایی است که در آینده منعقد می شود .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها