بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
سید حمید حسینی:
جنجال بر سر قرارداد گازی ایران و ترکیه به نفع رقبای منطقه ای ایران در بازار گاز است .

تدبیر24»سید حمید حسینی ، کارشناس انرژی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ما افزود: قرارداد گازی ایران با ترکیه اتفاقا یکی از بهترین قراردادهای گازی محسوب می شود و شیرینی آن به جدی بود که تلاش برای تکرار آن سبب شد ایران نتواند با کشور دیگری چنین قراردادی را منعقد کند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گاز اصلا جهانی تعیین نمی شود و مکانیزم تعیین قیمت گاز نقطه ای است، گفت: قیمت گاز در هر منطقه با منطقه ای دیگر متفاوت است و به این ترتیب نمی شود با استناد به قیمت در نقطه ای دیگر درخواست قیمت مشابه را داشت . این نکته را از آن رو مطرح کردم که برخی سعی دارند قرارداد ترکیه به قراردادهای دیگر گره بزنند.

حسینی اضافه کرد: منتقدان دولت می خواهند این طور وانمود کنند که ایران تحت تاثیر قرارداد کرسنت مجبور شده است قیمت گاز صادراتی به ترکیه را کاهش دهد این در حالی است که ما به هیچ عنوان نه در قرارداد کرسنت محکوم شدیم و نه موضوع کرسنت ربطی به قیمت دارد بلکه به دلیل عدم اجرای قرارداد از سوی ایران ، موضوع در مرحله رسیدگی است .

او گفت: طرح موضوعاتی از این دست هم در حوزه رسیدگی به قرارداد کرسنت ما را با مشکل روبرو می کند و هم مشکلات را در حوزه قرارداد ایران و ترکیه افزایش می دهد .

وی با اشاره به اینکه لحن منتقدان دولت پس از انتخابات بسیار تندتر از قبل شده است، گفت: متاسفانه برخوردها با دولت یازدهم ، خصوصا وزارت نفت هیچ گاه منصفانه نبوده است و منتقدان سعی دارند از هر موضوعی معرکه درست کرده و با قاطی کردن راست و دروغ سعی کنند فضایی را علیه دولت سامان دهند .

این فعال اقتصادی گفت: در این حوزه ، با طرح یک سئوال داستان آغاز شد، پرسیدند چرا پول صادرات گاز را نمی گیرید؟ بعد همین سئوال را به خبر تبدیل کردند.

حسینی گفت: انتظار می رفت بعد از انتخابات این فضا از میان برود و غیر کاربردی شود اما متاسفانه لحن منتقدان دولت تندتر شده است و صحبت ها با نوعی کینه جویی و عصبانیت مطرح می کنند و می خواهند وانمود کننند درد مردم را دارند این در حالی است که نوعی کینه جویی در این دست اظهارات مشهود است .

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اضافه کرد: روزی که قرارداد صادرات گاز ایران و ترکیه در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی منعقد شد، موقعیت امروز بسیار متفاوت بود . فرمول پیش بینی شده برای تعیین قیمت گاز بر اساس قیمت نفت است ، آن روز نفت روزانه 18 دلاربود و قیمت بر اساس قیمت نفت ، 15 سنت بود اما قیمت نفت وقتی به 50 دلار برسد طبیعی است که قیمت گاز صادراتی نیز بالا می رود .

وی ادامه داد: در قرارداد نیز پیش بینی شده است درباره کیفیت و شرایط می تواند هر سه سال یک بار مذاکره صورت گیرد ، به هر حال ترکیه در شرایط کنونی قراردادهای گازی دیگری نیز منعقد کرده و جز ایران از دیگر کشورها نیز واردات گاز دارد .

وی گفت: در حال حاضر نیز با کردستان عراق در حال مذاکره هستند و با توجه به اینکه از دیگر کشورها خصوصا روسیه و آذربایجان گاز ارزان تری می خرند، خواستار کاهش قیمت گاز بودند و هستند . حالا از پس سال ها تلاش ، ترکیه هم شکایتی در خصوص کاهش قیمت گاز را پیگیری کرد و هم مساله عدم ایفای تعهدات ایران در سال 1390 و 1391 را مورد استناد قرار داد . وی گفت: ترکیه در سال های 1390 و 1391 ایران نتوانست حجم تعهد شده گاز را به ترکیه تحویل دهد ، از سوی دیگر آنها مدعی بودند کیفیت گاز نیز طبق توافق نبوده است .

حسینی افزود: پس از کش و قوس های فراوان بالاخره دیوان داوری رای به کاهش 13.5 درصدی قیمت گاز داد، در حالی که ترکیه به دنبال کاهش 62.5 درصدی قیمت بود . حالا به جای آن که در داخل قدرت دولت را نشان دهیم و بگوییم توانسته ایم از حقوق کشور دفاع کنیم، دولت را زیر سئوال می برند که چرا قیمت کاهش یافت .

حسینی با تاکید بر اینکه اقداماتی از این دست اقتدار دولت را زیر سئوال می برد، اضافه کرد: در نتیجه را دیوان داوری ، ایران باید نسبت به ایفای تعهدات خود اقدام کند ، حالا در چنین شرایطی معلوم نیست چرا برخی بر این مساله سوار شده اند که ایران گاز را به ترکیه مفت می دهد این در حالی است که قرارداد گازی ایران به ترکیه یکی از بهترین قراردادهای بین المللی است و قیمت گاز تحویلی ایران به ترکیه هنوز یکی از بالاترین قیمت ها را دارد .

این کارشناس انرژی تاکید کرد: کسانی که دولت را متهم به تضییع منافع ملی می کنند، با ورود به مسائل بین المللی حتی آینده کشور را مشکل مواجه می نمایند .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها