بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
درست یک ماه از انتخابات ۹۶ می‌گذرد. انتخاباتی که بحث و جدل‌های پیش، حین و پس از آن در حال تبدیل کردن جامعه به دو بخش مجزا از هم بود. دو بخشی که هر روز با اتهام‌زنی به هم در حال دور شدن از یکدیگر و ایجاد شکافی عمیق در جامعه بودند اما یک اتفاق باعث شد روند حرکتی جامعه به گونه دیگری پیش برود.
تدبیر24»صبح روز ۱۷ خرداد، دو گروه تروریستی تکفیری با حمله به ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل، باعث شهادت ۱۸ نفر از هموطنان و مجروح شدن تعدادی دیگر شدند. هر چند تروریست‌ها به هلاکت رسیدند اما داغ شهدا و مجروحان بر دل مردم ایران ماند.

از همان لحظات ابتدایی اتحادی میان ملت شکل گرفت. به خصوص در شبکه‌های اجتماعی که هشتگ‌هایی با عناوین اتحاد مردم و اعلام همبستگی به راه افتاد. یک داغ ملی که چپ و راست نمی‌شناخت اتحادی ایجاد کرد که شاید بسیاری از بزرگان باید مدت‌ها تلاش می‌کردند تا پس از دوقطبی ایجاد شده در انتخابات، دوباره مردم را اینچنین کنار یکدیگر قرار دهد.

تجربه تاریخی هم نشان داده همیشه ملت‌ها در مواقعی که امنیت و حاکمیت ملی آن‌ها به خطر می‌افتد فارغ از جناح‌بندی‌ها و انتقاداتی که به وضع موجود دارند برای حفظ انسجام ملی و تمامیت ارضی کشور کنار یکدیگر ایستاده‌اند. تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی تهران هم با حضور آحاد مردم برگزار شد تا بار دیگر ملت فریاد یکپارچگی سر دهند.

اما شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد بود که سپاه پاسداران شش موشک میان‌برد را به سمت اهدافی در دیرالزور سوریه پرتاب کرد. یعنی مقر تروریست‌های داعش که فرمان حمله تروریستی تهران را صادر کرده بودند هدف قرار گرفت. با اصابت موشک‌ها به اهداف و هلاکت تعدادی از تروریست‌ها کمی از داغ دل مردم ایران کاسته شد.

عصر همان روز و پیش از حمله موشکی سپاه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های شهدای مرزبان سپاه، ارتش و نیروی انتظامی تصریح کرده بودند: آن‌ها خواسته‌اند به ملّت ایران سیلی بزنند، [ولی] ملّت ایران به آن‌ها سیلی زده؛ آن‌ها خواسته‌اند نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند، [امّا] یکی یکی در حسرت این آرزو به گور رفتند.

سیلی سپاه نرم اما قاطع بود. دوباره هشتگ‌ها به راه افتاد و حمایت‌ها آغاز شد. اتحاد ملی این بار حول محور غرور ملی حمله موشکی سپاه شکل گرفت. چپ و راست، موافق و مخالف، منتقد و همراه زبان به تحسین عملیات سپاه پاسداران گشودند و از حرکت تلافی‌جویانه سربازان ملت قدردانی کردند. بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای هم در حمایت از این حمله به اظهار نظر پرداختند. از نمایندگان فراکسیون امید گرفته تا فراکسیون نملایندگان ولایی، از دبیر کل‌های احزاب گرفته تا مدیر مسئولان رسانه‌ها. در این میان تفاوتی میان اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود نداشت. هر کس البته با ادبیات خود به حمایت از این حرکت پرداخت.

سخنگوی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تروریست‌ها باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند اعلام کرد که عملیات موشکی سپاه "لیلة‌القدر" نام‌گذاری شد.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش با اشاره به عبارت قرآنی «و ما رمیت إذ رمیت و لکنّ الله رمی» اظهار داشت: دنیا مشاهده کرد که با خشم مقدس و کنترل‌شده به فرزندان مدافع ملت در قالب موشک‌های «ذوالفقار»، توفانی مهیب و ویرانگر بر سر لانه‌ها و مخفیگاه‌های خفاشان داعشی باریدن گرفت. وی با بیان اینکه موشک‌باران محدود، بخشی از توان تهاجمی فرزندان ولایت است تصریح کرد: دفاع دیگر به مرزهای جغرافیایی کشور محدود نیست و هر جا که تهدید باشد میدان عمل ماست.

سردارسرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم تاکید کرد: اگر تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند نتیجه پرهزینه‌ای برایشان رقم خواهد خورد. اصابت دقیق موشک‌ها به ساختمانی کوچک در سوریه پیامی روشن به دشمنان است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه امنیت مردم خط قرمز ایران است، تاکید کرد: توان موشکی ایران بازدارنده و در خدمت صلح، ثبات و امنیت منطقه است.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان  در توییتی نوشت: حمله موشکی ایران علیه داعش نشان‌دهنده اراده برای مقابله با تروریسم است. مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در حساب توئیتری خود نوشت: اسرائیل ٢٥ سال آینده را نخواهد دید. پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات‌واطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در یادداشتی  در صفحه اینستاگرام خود به حمله‌ی موشکی سپاه به داعش واکنش نشان داد. حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: موشک‌باران مرکز فرماندهی تروریست‌ها در سوریه فقط یک هشدار نرم بوده است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب توئیتر خود نوشت: سیلی بزرگتر در راه است. رضایی همچنین در پی حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به مقرّ داعش در دیرالزور سوریه، در پیامی از سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران تقدیر کرد. سیدمصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم گفت: از آرمان‌های مقدسمان دست برنمی‌داریم.

محمدجواد ظریف نیز که در سفر خود به شمال آفریقا به سر می‌برد، صبح روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار توییتی گفت: توان موشکی ایران در دفاع مشروع و قانونی از شهروندانش است. علی‌اکبر ولایتی، مشاورمقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مستقل‌ترین کشور جهان پاسخ قاطع به تروریست‌ها داد. سیدرضا اکرمی عضو جامه روحانیت مبارز اظهار کرد: ایران نشان داد که در مقابل اهانت‌های دشمنان سکوت نخواهد کرد. ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین بیان کرد: داعش بداند که نباید سر به سر نیروهای مسلح ایران بگذارد. محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: ایران به دنبال ریشه‌کن کردن تروریست‌هاست. محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین  هم در حساب توئیتر خود نوشت: حمله محدود اما کوبنده. این یکی هشدار بود! گفته بودیم که انتقام می‌گیریم. آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی نایب‌رئیس مجلس خبرگان هم گفت: نتیجه تجاوز به سرزمین شیران، هلاکت است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری در گفت‌وگو با ایسنا اقدام اخیر سپاه را نمایشی از اقتدار کشور در جهان دانست.

حجت الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این زمینه گفت: حمله موشکی سپاه نشان از قدرت بازدارنده و گسترده ایران دارد. علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کانال تلگرامی خود نوست: اسرائیل نگران نباشد، هنوز نوبتش نرسیده است. همچنین علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با هیچ کسی شوخی ندارد. محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پیامی آورد: واکنش مقتدرانه سپاه نشان‌دهنده عزم جزم ایران برای مقابله با تروریسم است. علی نجفی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در صفحه توئیتر خود تاکید کرد: ایران مقهور تروریسم نمی‌شود. صباح زنگنه کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: حمله سپاه به داعش مجازات عوامل حمله به تهران و اقدامی بازدارنده بود. محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای در پیامی که در صفحه اینستاگرام وی منتشر شد، نوشت: اقتدار نظامی ایران نشان از پشتوانه قوی مردمی است.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوهایی با حمایت قاطع از حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز و ناامنی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در بیانیه‌ای با حمایت قاطع از عملیات موشکی سپاه آورد: حمله موشکی هشدار جدی به حامیان تروریست‌ها است. شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری هم در پیام‌هایی از این اقدام سپاه تقدیر کردند. تعدادی از مراجع تقلید نیز این اقدام سپاه را شایسته تقدیر دانستند. از طرفی سخنگوی دولت، وزیر کشور و برخی دیگر از وزرا از اقدام سپاه حمایت کردند.

این تنها بخشی از حمایت مسئولین و سیاسیون از حمله موشکی سپاه بود. در این میان بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی با انتشار نژظرات خود به حمایت از این اقدام پرداختند. البته لصضی هم انتقاداتی را عنوان و مطرح کردند که ممکن است این اقدام منجر به جنگ و درگیری شود. هرچند که درگیری مدت‌هاست آغاز شده و حمله به داعش حمله به یک کشور نبوده که منجر به جنگ شود.

برخی دیگر هم تلاش کردند از این اوضاع استفاده کرده و باز بر طبل نفاق بکوبند. آن‌ها اقدام سپاه را خودسرانه دانستند و اعلام کردند که رئیس‌جمهور از این موضوع اطلاعی نداشته و با آن مخالف بوده است. البته صحبت‌های اخیر روحانی آب پاکی را روی دست آن‌ها که می‌خواستند از این شرایط هم برای جدایی میان مردم استفاده کنند، ریخت. رئیس‌جمهور گفت: پرتاب موشک از سوی سپاه به طرف سران تروریست‌های داعش با تصمیم شورای امنیت ملی و بسیار به‌جا و درست بود. حسن روحانی در ضیافت افطار با علما و روحانیون همچنین تاکید کرد: اگر بازهم تعدی کنند با جواب قاطع‌تر نظام مواجه خواهند شد.

تجربه تاریخی نشان داده همیشه ملت‌ها در مواقعی که یک پیروزی نظامی به دست می‌آورند فارغ از جناح ‌بندی‌ها و انتقاداتی که بر وضع موجود دارند، بعد از غرور ملی ایجاد شده کنار یکدیگر ایستاده‌اند. حالا آن اتحادی که بر اثر یک داغ ملی ایجاد شده بود با یک اتفاق به غرور ملی تبدیل شده است.

تروریست‌های داعش تلاش داشتند به مردم ایران ضربه بزنند اما ناخواسته بانی خیر شد. این وحدت ملی ایجاد شده درست است که شهدای حادثه تروریستی تهران را به دامان ملت باز نمی‌گرداند اما باز ثابت می‌کند که هر جا خون بیگناهی بریزد نه تنها دامن خونریزان را خواهد گرفت بلکه در آن نقطه‌ای که خون ریخته شده سبب خیر خواهد شد.

شلیک کلاشینکف‌های تروریست‌ها و به تلافی آن شلیک موشک‌های سپاه یک پیامد مهم برای ملت ایران داشت؛ وحدت ملی و بازگشت به شعاری که در انتخابات بر آن تاکید شد؛ دوباره ایران و این بار دوباره اتحاد. اتحادی که باید بیش از این‌ها قدرش دانسته شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها