بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه یکی از مواضع جریان تکفیری داعش در داخل خاک سوریه در منطقه دیرالزور که مقر فرماندهی و لجستیک این گروهک تروریستی در خاک سوریه به‌شمار می‌رفت، اقدامی بجا و بهنگام، همراه با پیامی روشن به گروه‌های تروریستی و همچنین کشورهای منطقه در دفاع از آنها در برابر تروریسم بود.
تدبیر24» بر اساس ماده51 منشور سازمان ملل هر کشوری که توسط یک جریان تروریستی مورد هجمه قرار می‌گیرد، حق دفاع از خود را دارد و اقدام نظامی احتمالی‌اش مشروع برآورد می‌شود. عملیات موشکی یکشنبه شب نیز در همین راستا و در چارچوب امنیت ملی، منافع ملی کشور و دفاع مشروع انجام شد که پیامدهای گسترده منطقه‌ای و جهانی را با خود به همراه داشت. ایران چه در 38 سال گذشته و چه در سنوات اخیر که داعش ظهور کرده، مبارزه با تروریسم را سرلوحه اهداف خود قرار داده و با این اقدام که با همکاری و هماهنگی دولت سوریه انجام شد، مرحله‌ای جدید از راهبرد عملیات مبارزه با تروریسم را رقم زد. این عملیات در اقدامی تنبیهی علیه اقدام تروریستی داعش در حرم مطهر امام خمینی(ره) و ساختمان مجلس شورای اسلامی و همچنین در راستای تاکید مسئولان و مقامات عالی‌رتبه کشور درباره زدن سیلی محکم بر صورت داعش انجام گرفت. این اقدام همچنین در فضایی انجام شد که آمریکایی‌ها در دستگاه قانونگذاری خود به دنبال اقدامات یکجانبه و تحریم‌های جدید به‌ویژه در مواضع دفاعی جمهوری اسلامی ایران بودند. در حقیقت این اقدام پاسخی کوبنده به اقدامات غیرقانونی و دور از قواعد بین‌المللی تحمیل شده بر ملت ایران از جانب آمریکایی‌ها بود. ایران با این اقدام نشان داد از هیچ‌یک از این تهدیدات و تحریم‌ها که تلاش دارند مواضع دفاعی ایران را تضعیف کنند، ابایی ندارد و قادر است با تکیه بر موازین حقوق بین‌الملل، به هر اقدامی که منافع ملی و امنیت سرزمین‌هایش را تهدید کند پاسخی کوبنده دهد. این اقدام تلافی‌جویانه، همچنین باعث ایجاد نوعی بازدارندگی در مقابله با جنگ‌های نیابتی خواهد ‌بود. چرا که امروزه تردیدی وجود ندارد جریان‌های تکفیری، تحت حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای که نمی‌توانند با اشغالگری نظامی در منطقه به اهداف خود برسند، قرار دارند. این قدرت‌‌ها با استفاده از جنگ‌های نیابتی و تروریستی در پی دست یافتن به اهداف خود در خاورمیانه هستند. ایران با پرتاب موشک‌‌هایش به مواضع تروریست‌‌ها، جدا از تضعیف دشمنان وکمک به صلح و امنیت منطقه و جهان، این را بر همگان آشکار کرد که آماده مقابله با پدیده تروریسم در سطحی بالاتر از مشاوره نظامی است، به‌ویژه که این عملیات علاوه بر انهدام مرکز فرماندهی تروریستی داعش در سوریه، تلفات فراوانی به این گروه تکفیری وارد کرد که این امر در کنار تأثیرات منفی روانی و روحی بر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، دلگرمی تازه‌ای را در جبهه مبارزه با تروریسم در منطقه و نظام بین‌الملل ایجاد می‌کند. نکته حائز اهمیت دیگری که در اقدام اخیر سپاه پاسداران قابل توجه است این است که ایران در سخت‌ترین شرایط تحریم به‌خصوص در زمینه دفاعی قادر به پرتاب موشک‌های میان برد با قابلیت شناسایی دقیق هدف است. همین امر حکایت از مدلی دارد که ایران با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از نیروهای کارآمد داخلی و مدیریت انقلابی و جهادی نیروهای مؤمن تخصصی در بخش صنایع دفاعی موفق شده با عبور موفقیت‌آمیز از تحریم‌ها اقتدار ملی خود را در پیشرفت توانمندی‌های داخلی به نمایش بگذارد. کلام آخر اینکه اقدام ایران در دفاع مشروع از خود در مقابل تهدیدات جریان تکفیری داعش، اقدامی ستودنی است که مربوط به زمان خاصی نبوده و قطعا با تکرار احتمالی رفتارهای تهدیدآمیز علیه امنیت ملی ایران با پاسخی کوبنده‌تر از آنچه در دیرالزور مشاهده کردیم از جانب نیروهای انقلابی و مؤمن تکرار خواهد شد.


حسین کاظمی قمی؛ سفیر سابق ایران در عراق
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها