بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
پيش از عمليات تروريستي در حرم مطهر حضرت امام (ره) و مجلس شوراي اسلامي اين سوال وجود داشت كه چرا تاكنون داعش به بسياري از كشورها تهاجم كرده است ولي به ايران خير؟ يك پاسخ آن بود كه اين گروه توان عبور از تورهاي امنيتي ايران را نداشته است.
تدبیر24»پاسخ ديگر اين بود كه داعش به قدرت پاسخگويي شديد ايران واقف است و براي همين هم براي اقدام تروريستي در ايران هنوز خود را به آب و آتش نزده است. پاسخ كوبنده و درست ايران در هدف قرار دادن مقر داعش در ديرالزور اين گمانه را تقويت مي‌كند كه محاسبات اين گروه در مورد توانايي و انگيزه ايران براي پاسخ دادن به هرگونه تحركش درست بوده است و اين گروه بدوي تنها زماني همه مساعي تروريستي خود در ايران را تجميع و به كار گرفته است كه از موصل عقب رانده شده و در سوريه هم ضربات شديدي دريافت كرده است، لذا تقريبا چيزي براي از دست دادن ندارد و اگر نفس‌هاي آخر خود را مي‌كشد بايد بخت خود در ايران را هم بيازمايد.
اما با صرف نظر كردن از چگونگي رويارويي ايران با داعش اكنون كه اين مقابله در سطح محدودي محقق شده و بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي جهان داشته است، برخلاف حجم گسترده اخبار و گزارش‌ها و تحليل‌ها در خبرگزاري‌ها و سايت‌ها و روزنامه‌ها در سطح بين‌المللي، دولت‌ها پيرامون آن سكوتي غريب داشته‌اند كه خود نيازمند تحليل و بررسي است. داعش يك گروه خطرناك وحشي است چنانچه حتي حاميان پنهان و به وجود آورندگانش هرگز توان حمايت علني از او را ندارند، از طرف ديگر حق دفاع از امنيت ملي كشورها چيزي است كه سردمداران غربي مكررا از آن استفاده و حتي سوءاستفاده كرده‌اند لذا آنان نمي‌توانند كمترين خدشه‌اي به حمله موشكي ايران عليه مواضع داعش داشته باشند. از طرفي تاييد حركت ايران مستقل كه منافع خويش را براساس خوشايند قدرت‌ها تعريف نمي‌كند هم براي‌شان چندان آسان نيست، بر همين اساس مي‌توان سكوت دولت‌ها خصوصا دولت‌هاي غربي را ناشي از گرفتار شدن در يك تناقض و رفتار دوگانه تعبير و تحليل كرد و شايد بقاي تروريسم در سطح جهان را ناظر به همين رفتار متناقض و دوگانه دانست. نكته بسيار مهم پيرامون عكس‌العمل شديد ايران عليه تروريسم آن است كه مي‌خواهيم اين پيام روشن را به جهان ارسال كنيم كه ما در تامين امنيت ملي خود با هيچ كس شوخي نداريم و كمترين تسامح پيرامون آن وجود نداشته و نخواهد داشت. متاسفانه هستند كساني كه در آن سوي آب‌ها نشسته و فارسي سخن مي‌گويند ولي چهره روشنفكري به خود مي‌گيرند و از اقدام شايسته تقابل با تروريسم انتقاد مي‌كنند! آنان بايد بدانند كه قضاوت مردم پيرامون‌شان قضاوتي مثبت نخواهد بود. مسلما در ايران طرفداري از جنگ در ميان مردم جايگاه قابل ملاحظه‌اي ندارد ولي انفعال و سستي در مقابل تروريسم كه شهروندان عادي و بي‌گناه را هدف حمله خود قرار مي‌دهد هم هرگز پذيرفته نيست. آري ما در شرايط بسيار پيچيده و بغرنجي قرار گرفته‌ايم و عبور از آن نيازمند دقت، حوصله، تدبير، عقلانيت و پيروي از خرد جمعي و پرهيز از قرار گرفتن در فضاي احساسي است و تنها در اين صورت است كه امكان ايجاد وحدت ملي و انسجام همه‌جانبه وجود دارد. متاسفانه سردمداران عربستان با اوهامي كه در سرشان است بناي ايجاد تشنج در منطقه را دارند و نشان داده‌اند كه از هيچ اقدامي خصوصا در تقابل با ايران فرونمي‌گذارند لذا هيچ راهي وجود ندارد جز اينكه از يك سو پيام اقتدار را به سوي‌شان روان كنيم تا خيال خام نكنند و از سوي ديگر با صبر و متانت تا جايي كه مي‌شود از تشنج مورد خواست امثال اسراييل جلوگيري به عمل آوريم. درواقع تصميم‌هايي كه اين روزها و ماه‌ها اتخاذ مي‌شود از حساسيت فوق‌العاده برخوردار است و اگر اشتباهي رخ دهد ممكن است عوارض بسيار داشته باشد. بر اين اساس به جاي افراطيون بايد از خردمندان و آينده‌انديشان مشورت گرفت تا كشتي كشور از توفان‌هاي احتمالي به سلامت عبور كند.


محمد كاظمي نماينده مجلس


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها