بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۱۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
مهدی آیتی:
مهدی آیتی، نماینده مجلس ششم و کارشناس عمران و شهرسازی که سال‌ها به عنوان مدیر ارشد در شهرداری تهران مشغول بکار بوده معتقد است تصمیمات مثبتی که در حوزه شهری تهران گرفته می‌شود به مرور زمان به دیگر شهرها سرایت پیدا می‌کند و از این‌رو پایتخت الگویی برای تمام شهرهای ایران است. وی امیدوار است که در دوره جدید ریاست جمهوری و همچنین مدیریت شهری، فضایی برای بکارگیری هرچه بیشتر جوانان در سطوح مختلف مدیریتی ایجاد شود تا بتوان با کمک این قشر تاثیرگذار آینده کشور را ساخت.
تدبیر24»مهدی آیتی، نماینده مجلس ششم و کارشناس عمران و شهرسازی که سال‌ها به عنوان مدیر ارشد در شهرداری تهران مشغول بکار بوده معتقد است تصمیمات مثبتی که در حوزه شهری تهران گرفته می‌شود به مرور زمان به دیگر شهرها سرایت پیدا می‌کند و از این‌رو پایتخت الگویی برای تمام شهرهای ایران است. وی امیدوار است که در دوره جدید ریاست جمهوری و همچنین مدیریت شهری، فضایی برای بکارگیری هرچه بیشتر جوانان در سطوح مختلف مدیریتی ایجاد شود تا بتوان با کمک این قشر تاثیرگذار آینده کشور را ساخت.

به نظر شما نقش شهرداری تهران در ترویج و گسترش فرهنگ ورزش چه بوده است؟
از سال 1370 و در دوره مدیریت آقای کرباسچی در شهرداری تهران رفته رفته شرایط بهتری برای حمایت از خواسته‌های مردم به ویژه جوانان در موضوعات مختلف شهری اتفاق افتاد. ایجاد فرهنگسراها، فنس‌کشی و ساماندهی زمین‌های خالی برای بازی و برگزاری مسابقات محله‌ای، ورزش‌های همگانی و جشنواره‌های هنری - فرهنگی در پارک‌ها و فرهنگسراها همه نشان از تغییر و تحول و مشارکت مردم در امور فرهنگی - ورزشی شهر تهران داشت. پس از گذشت بیش از دو دهه، این مسیر همچنان ادامه پیدا کرده و ایجاد فضاهای فرهنگی – ورزشی برای مردم تهران به یک مطالبه اصلی تبدیل شده است. در نتیجه باید گفت یکی از مسئولیت‌های بزرگ شهردار آینده تهران بسترسازی لازم برای بهبود فضاهای فرهنگی - ورزشی شهر است.

شهرداری تهران چگونه می‌تواند فرهنگ مشارکت در حوزه ورزش را گسترش دهد؟
به طور طبیعی معمولا هر کار مثبتی که در شهرداری تهران برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود به شهرهای دیگر کشور سرایت پیدا می‌کند و نوع پیاده‌سازی آن به مرور مدل‌سازی و الگوسازی می‌شود و این خود نوعی فرهنگ‌سازی در حوزه ورزش است. بطور مثال سال‌ها قبل، شهرداری تهران تصمیم گرفت وسایل ورزشی را در پارک‌ها برای استفاده عموم مردم نصب کند پس از اجرای این طرح دیدیم که این روند توسط شهرداری‌های دیگر شهرهای کشور انجام شد. بی‌تردید مدیریت شهر تهران بزرگترین الگو برای دیگر شهرهاست و حوزه ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست.

آیا در این سال‌ها مشارکت مردم و مخصوصا جوانان در امور شهری رو به جلو بوده است؟
تا امروز دستگاه اندازه‌گیری وجود نداشته که توسط شوراهای چهار دوره قبل بشود سیر صعودی یا نزولی حضور و مشارکت مردم و به ویژه جوانان را در امور فرهنگی، هنری و ورزشی شهر تهران و یا سایر شهرها ارزیابی کرد و گزارش دقیقی را به مردم ارائه داد. از این‌رو نمی‌توان به این سوال، پاسخ دقیق و روشنی داد.

انتظار جامعه جوان از اعضای شورای شهر پنجم در سراسر کشور چیست؟
رای قاطع و باشکوه مردم در اردیبهشت 96 در دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به ویژه شورای شهر تهران توقعات و انتظارات را بالا برده است. اولین انتظار به حق قشر جوان از اعضای شوراهای شهر اینست که با رعایت اصل شایسته‌سالاری یک شهردار توانمند و شایسته برای شهرشان انتخاب کنند و ثانیا نسبت به عملکرد اعضای شوراها و شهردارهای سابق شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کنند و ثالثا برای امور مختلف شهری از مشارکت مردم و به ویژه جوانان دریغ نورزند.

آیا شهرداری تهران با بودجه و امکانات محدود می‌تواند مشکلات اساسی پایتخت در حوزه ورزش و جوانان را حل کند؟
هنر شورای شهر تهران برای اداره پایتخت به عنوان یک ابرشهر و کلانشهر اینست که بتواند از منبع قدرت عظیم مردمی به ویژه جوانان حداکثر استفاده را ببرد و با طرح‌ها و برنامه‌های علمی و عملی توده‌های مردم را با خود همراه کند. مطمئنا اگر این حس مشارکت‌جویی ایجاد شود نه تنها مسائل و مشکلات حوزه ورزش و جوان شهر تهران حل می‌شود بلکه دیگر بخش‌های شهری هم در مسیر درست حرکت خواهند کرد.

کاندیداها معمولا در دوران تبلیغات انتخاباتی خود شعارها و وعده‌هایی را به جوانان می‌دهند اما در مقام عمل آنطور که باید و شاید به این قول‌ها عمل نمی‌کنند، نظر شما راجع به این موضوع چیست؟
امروز مردم و به ویژه جوانان ما از شعار دادن و وعده‌های مسئولین خسته شده‌اند و انتظارشان اینست که مسئولین آن‌ها در دولت و شوراها به خواسته‌هایشان توجه کنند و برای رفع مشکلات مردم به ویژه جوانان در همه زمینه‌ها از جمله امور فرهنگی، ورزشی و هنری اقدام عملی نموده و گام‌های اساسی بردارند. از مدت‌ها پیش بحث حضور پررنگ‌تر جوانان در سطوح مختلف مدیریتی مطرح بوده اما هیچگاه شاهد این اتفاق آنطور که شایسته جوانان ما است نبوده‌ایم. به هر حال امیدوارم در این دوره جدید تا حدی به این قول‌ها جامعه عمل پوشانده شود تا بتوانیم از تمام توان جوانانمان در ساختن آینده کشور بهره ببریم.

منبع: ورزش و جوان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها