بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
در روز قدس شاهد بودیم که شعارها، تراکت‌ها و پوسترهایی علیه آقای روحانی و چندتن دیگر از دولتی‌ها از سوی برخی افراد پخش شد. برآیند انتخاب یک مقام وقتی به تایید نهادهای نظارتی می‌رسد، آن مسئول به‌عنوان نماینده اکثریت جامعه باید مورد احترام تمام مردم جامعه باشد و این موضوع در تمام کشورها از بدیهی‌ترین و طبیعی‌ترین اصول حقوقی است.
از بعد سیاسی و اجتماعی نیز چنین موضوعی مورد تایید است و امری نهادینه‌شده و طبیعی تلقی می‌شود. بر همین اساس توهین به مقامات به‌ویژه رئیس‌جمهور جرم و قابل مجازات است. بر اساس اصول 19 و 20 قانون اساسی تمام مردم از هر ‌نژاد، جنس، رنگ و دین مورد حمایت قانون قرار دارند، اما در این میان توهین به مقامات باتوجه به اینکه به‌عنوان تجلی اراده اکثریت پس از فرآیند انتخابات به این مناصب منصوب شده‌اند و درواقع، ملت را نمایندگی می‌کنند، جرم مشدد تلقی می‌گردد. بنابراین توهین به رئیس‌جمهور به قول، عمل، نوشتار، گفتار، فردی، اجتماعی و به هرشکلی باشد، طبق ماده 609 به‌عنوان یک جرم مشدد موجب تعقیب و مجازات اهانت‌کنندگان خواهد بود. طبق آنچه اشاره شد، در قانون مربوط به جرم سیاسی مصوب اردبیهشت سال 1395 در ماده 1 بند الف، توهین به رئیس‌جمهور را اگر به‌قصد اصلاح امور و با انگیزه سیاسی ارتکاب شده باشد، جرم سیاسی تلقی می‌کنند. مسلما در این میان سازمان‌یافته‌بودن جرم به‌عنوان تشدید مجازات منظور خواهد شد. از نظر جرم‌شناسی، دست یازیدن به برخی اعمال و رفتار که تجلی خارجی آنها اهانت به اشخاص باشد، نشان‌دهنده تضعیف گفتمان سیاسی و اجتماعی در جامعه است که مستلزم ریشه‌یابی سیاسی و اجتماعی است. شیوه‌ها اثر وضعی دارد و آن حساس کردن طرف مقابل و واداری به واکنش است که یک بازتاب انتقالی در پی دارد و آن نیز توسعه و نهادینه‌سازی بدترین نوع واکنش یعنی توهین و اهانت به رقیب است که به‌صورت شخصی و نیابتی شکل می‌گیرد. این رفتار نتیجه‌ای جز گسترش فرهنگ اهانت و تضعیف گفتمان سیاسی و اجتماعی به دنبال ندارد. هرچند توهین در بادی امر متضمن انتساب نسبتی ناروا به اشخاص است، اما وقتی به مقامات بالای کشور و افرادی که مورد احترام جناحی هستند، اهانت می‌کنیم، درواقع عزت سیاسی و حرمت مقامات سیاسی را از بین می‌بریم و درصورتی که با این نوع رفتارها مقابله نشود، قطعا پس از مدتی هجمه غیرمتعارف و اهانت‌آمیز به‌صورت واکنش در روزنامه‌ها و رسانه‌ها گسترش خواهد یافت و تعمیم این شیوه مسلما جامعه را با پدیده بسیار ناپسند هتک حرمت و بی‌احترامی به دیگران درمی‌آمیزد و تداوم آن موجب می‌شود که این شیوه آرام‌آرام در میان تمام مردم و به‌ویژه جوانان نهادینه شود. امیدواریم که این نوع اقدامات صرفا به‌دلیل احساسات خاص بدون سازماندهی انجام شده باشد و اگر چنین رفتاری سازماندهی‌شده باشد باید آرام‌آرام در مقابل بسیاری از کشورهای خارجی و جوامع متمدن با عرق شرم و خجلت فراوان سر فرود آوریم.



علی نجفی توانا، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها