بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
در آستانه عيدي بزرگ و روزي بسيار بااحترام قرار داريم که هم پيامبر گرامي اسلام و هم رهبران اسلامي، خواستار توجه جدي جامعه به آن شده و اهميت آن را بيان کرده‌اند.
تدبیر24»فطر از نگاه واژه‌شناسي با فطرت انسان، پيوند دارد و شب و روز اين عيد، تعالي روح، معنا، معنويت و فطرت را مدنظر قرار مي‌دهد؛ «فطرت الله التي فطر الناس عليها». در مناسک اين روز، نکاتي وجود دارد که انسان حس مي‌کند به صورت بسيار جدي نه به شکل ظاهري و صوري، تحول رفتاري برخاسته از ماه ميهماني خدا را مدنظر دارد. اردوي يک‌ماهه‌اي که اگر به تحول رفتاري نينجامد، يعني شيوه رفتار روزه‌بگيران و برگزار‌کنندگان عيد فطر تغيير نکرده باشد، اردوي مؤثري نبوده است. در آداب روز آخر ماه مبارک آمده است که با اين ماه خداحافظي کنيد. يعني افرادي که يک ماه در ميهمان‌سراي باري‌تعالي با دعوت پيامبر خاتم حضور داشته‌اند، با اين وداع نشان دهند مسير و مشي رفتاري را تغيير داده و درس‌هايي فراگرفته‌اند که در ١١ ماه ديگر سال به آن وفادار خواهند ماند. اگر زيست اجتماعي و رفتار فردي تغيير نکرده باشد، چگونه به شادماني عيد بپردازيم؟ اگر در رمضان هم به روي انسان‌ها در مسجد آتش گشودند و مرد و زن بي‌گناه و در حال نيايش در خيابان‌ها و مجامع را به خاک و خون کشيدند يا در کليسا، کنيسه و معبد دست به جنايت زدند، مي‌توانند در قنوت نماز خود بگويند: «الذي جعلته للمسلمين عيدا»؟ اگر اسلام دين رحماني است اين همه خشونت چرا؟

اگر در ليبي، عراق، سوريه، يمن، بحرين و پاکستان حتي در کشورهاي غيراسلامي و در اروپا مي‌بينيم به دست مسلمان‌نمايان، بدترين نوع خشونت با انسان‌ها صورت مي‌گيرد، معلوم مي‌شود رمضان دعوت‌کننده به فکر، تعقل و تدبر پشت سر گذاشته نشده است. در داخل ايران در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان، مردم عزيز ما در کنار مسئولان با دهان روزه، براي دفاع از حق مظلوماني که در گوشه‌اي از اين جهان تحت حبس، غل و زنجير صهيونيست‌ها قرار دارند، به شکل ميليوني در شهرها و روستا به تظاهرات پرداختند. اگر کساني در اين عرصه به رئيس‌جمهور يک کشور بزرگ اسلامي که اقتدار، عزت و سربلندي در بين کشورها و خاورميانه دارد، حمله و توهين مي‌کنند، معلوم مي‌شود نه‌تنها تحول رفتاري در رمضان به دست نياورده‌اند بلکه عقبگرد هم داشته‌اند. کارهاي به دور از آداب و اخلاق و پافشاري بر خشونت و سنگدلي آن هم درباره هم‌وطناني که مثل خشونت‌طلبان نمي‌انديشند، يعني فرامين دين و مباني روشن انقلاب اسلامي و قانون اساسي از سوي اين افراد درک نشده است. در قنوت زيباي نماز عيد مي‌گوييم به دنبال کرامت و شرف روزافزون هستيم پس چه جريان مخوفي پشت اين صحنه‌ها قرار دارد که رئيس‌جمهور، معاون اول ايشان، نايب‌رئيس مجلس و چهره‌هاي مورد احترام مردم بايد با اهانت و برخوردهاي خشن مواجه شوند؟ بايد هر انساني در رفتارهاي ناپسند خود تجديد نظر کند و به فطرت الهي برگردد. متأسفانه با رفتار برخي افراد، پيام رمضان ايران براي جهان نه‌تنها مخدوش مي‌شود بلکه ما را سرافکنده مي‌کند. در عيد فطر نزديک به سه ميليارد مسلمان روي کره زمين در جنوب شرق آسيا، در مغرب عربي، در آفريقا، آسيا، خاورميانه و اروپا و آمريکا از هر نژاد و زبان به پيشواي خودشان پيامبر اسلام درود مي‌فرستند و با شعار وحدت، لحظه‌هاي عيد فطر و ديدن هلال ماه را آغاز مي‌کنند و نداي توحيد سر مي‌دهند. نگارنده در اين شب در بلاد مختلف اسلامي حضور داشته است. مسلمان‌ها به اين شب و روز اهتمام بسيار دارند و از پنج روز مانده به آن، فرزندان خود را شبيه عيد نوروز ما به خريد لباس نو مي‌برند. مي‌خواهند به آنها بياموزند که قرار است بعد از اين ماه، وارد مرحله جديدي ‌‌شويم که يک ماه حضور در يک کلاس بزرگ، عامل آن است. بايد رفتار ما انساني‌تر، رفتارهاي ما با همسر، فرزندان و پدر و مادر شايسته‌تر و انساني‌تر باشد. فروشندگان و خريداران، کارمندان ادارات با مردم، کارکنان شهرداري‌ها با ارباب‌رجوع، بزرگان ديني و سياسي در سنجيدگي، وقار و مهرباني با مردم بلاد خود، رفتار انساني‌تري در پيش بگيرند. مسائل اصولي مانند نجات جامعه انساني از بحران طبيعت، آب، اشتغال و فقر جدي گرفته شود. ميليارد‌ها نفر در سراسر جهان زکات فطره مي‌پردازند تا نگاهي نمادين به لزوم ريشه‌کني فقر و نابرابري در جامعه داشته باشند. در آستانه تنفيذ حکم رئيس‌جمهور باعزت ايران، دکتر روحاني هستيم. حال که ساعات آخر ميهماني خدا را مي‌گذرانيم، همه با هم عهد کنيم کشور را در کمال امنيت، آرامش با اخلاق متعالي اسلامي به سمت اقتدار و عزت پيش ببريم و با آغاز دولت جديد بعد از ماه رمضان، مسير تازه‌اي را براي همدلي، توسعه و رفاه آغاز کنيم.


محمدرضا نورالهيان ، رئيس سابق سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه خارج از کشور
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها