بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
آمارهای وزارت بهداشت لبنان و بانک جهانی نشان می دهد که این کشور با نرخ رشد جمعیت حدود یک و نیم درصدی و با توجه به میزان مرگ و میر و افزایش مهاجرت لبنانی ها به کشورهای دیگر در معرض پیر شدن جمعیت روبروست.
تدبیر24»روزنامه «النهار» لبنان روز چهارشنبه در گزارشی با استناد به آمارهای وزارت بهداشت این کشور نوشت: در سال 2015 میلادی 69 هزار و 948 تولد در لبنان ثبت شده است.
این روزنامه همچنین به گزارش بانک جهانی اشاره کرد که در آن میانگین زاد و ولد در لبنان در سال 2014 را یک و نیم درصد اعلام کرده بود
این در حالی است که این نرخ در سوریه 2.3 درصد است.
نکته جالب اینجاست که نرخ زاد و ولد در بین پناهجویان سوری حاضر در لبنان حدود 3.3 درصد است که این به معنای افزایش نسبت زاد و ولد سوری های ساکن لبنان در مقایسه با خود شهروندان لبنان است.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت لبنان در سال 2015، 39 هزار و 269 مورد تولد در میان اتباع غیرلبنانی ساکن این کشور ثبت شده که بیشتر آنها را سوری ها تشکیل می دهند. این آمار شامل فلسطینی های ساکن لبنان نمی شود.
بر اساس آمار غیررسمی حدود یک و نیم میلیون سوری در لبنان زندگی می کنند که بیشتر آنها پس از بحران در سوریه و در قالب پناهجو وارد لبنان شده اند.
روزنامه النهار همچنین به نقل از «ریاض طباره» صاحبنظر در مسائل جمعیتی نوشت: مرگ و میر در لبنان سالانه حدود 34 هزار نفر تخمین زده می شود و تعداد مهاجران نیز بین 35 هزار نفر تا 55 هزار نفر متغیر است.
گفته می شود از سال 2011 به بعد میانگین مهاجرت از لبنان بیشتر شده و در فاصله بین سال های 2011 تا 2013 تعداد لبنانی هایی که کشور را ترک کرده اند به 174 هزار و 704 نفر 174704 نفر رسیده است که متوسط سالانه 58 هزار و 234 نفر بوده است.
نتیجه ای که از این اعداد و ارقام به دست می آید این است که تعداد لبنانی های مقیم کشور سالانه حدود 19 هزار نفر کاهش می یابد و این عدد همچنان در حال افزایش است چون پایین بودن سطح باروری در بین لبنانی ها مانع از جایگزین شدن افراد جدید به جای آنها می شود.
به گفته کارشناسان رشد جمعیتی دو مولفه اصلی دارد: رشد طبیعی جمعیت، یعنی تفاوت بین زاد و ولد و مرگ و میر و نیز مهاجرت به خارج.
در خصوص رشد طبیعی جمعیت، تعداد فرزندان هر زن یا به عبارت دیگر «باروری عمومی» را می توان به عنوان یک شاخص جمعیتی به شمار آورد. بدین معنا که اگر هر زن دو فرزند به دنیا آورد که هر دو تا سن بلوغ زنده بمانند و هر کدام از آنها به نوبه خود صاحب دو فرزند شوند این نشان می دهد که تعداد ساکنان کشور در وضعیت جایگزینی یا ثبات قرار دارد.
بررسی های آماری نشان می دهد که تعداد فرزندان هر زن لبنانی دست کم از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور (سال 1975) بسیار کاهش یافته و به میانگین 1.6 نفر رسیده که پایین تر از سطح جایگزینی و ثبات جمعیت است.
النهار نوشت: با توجه به تمایل جوانان به مهاجرت از کشور و طولانی شدن عمر مردم در اثر پیشرفت های پزشکی، ترکیب جمعیتی کشور به تدریج به سمت پیر شدن پیش می رود و این پدیده در ابعاد مختلف توسعه ای نتایج زیادی به بار خواهد آورد که می توان از طریق سیاست های پیشگیرانه جلوی آن را گرفت و در غیر اینصورت باید به انتظار وقوع بحران ماند.
برچسب ها: لبنان ، پیر
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها