بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۸۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
کنترل موصل توسط ارتش عراق یک پیروزی درخشان در زمینه مبارزه با داعش در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب خواهد شد.
تدبیر24»سه‌سال پیش داعش قدرت و توان خود را با تصرف شهر موصل به‌رخ‌کشید و پس از آن با کنترل بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه به تهدید مهم جهانی تبدیل شد. موصل یکی از نمادها و ستون‌های اصلی قدرت این سازمان تروریستی محسوب می‌شده است. آنها از شهرهای موصل در عراق و رقه در سوریه برای مدیریت دستگاه خلافت خودخوانده خود و همچنین ترسیم برنامه‌های نظامی و سیاسی‌شان استفاده کرده‌اند. اکنون موصل سقوط کرده و رقه نیز در آستانه پایان سیطره داعش بر آن قرار دارد؛ این نشانگر ازبین‌رفتن انسجام درونی و مدیریتی داعش است و این گروه به‌لحاظ میدانی و در عرصه نظامی در هفته‌های پایانی عمر خود قرار دارد. اما آیا شکست داعش در موصل و به‌طور کلی در عراق به‌معنی پایان تروریسم و حضور داعش در منطقه خواهد بود، یا اینکه شکست تروریسم نیازمند ابزارها و مولفه‌های دیگری نیز هست؟ فتح موصل اگرچه به حضور داعش در شهر خاتمه بخشید، اما افزایش توقعات از فتح موصل امری عاطفی و بیشتر احساسی است. پایان داعش در موصل خبری خوشایند برای منطقه و جهان خواهد بود، اما دو مساله باعث شده داعش و نیروهای شبیه به آن همچنان در خاورمیانه حضور داشته باشند. اولا داعش از لحاظ فکری و بینشی از بین نرفته و همچنان در منطقه حضور دارد. داعش تفکری سخیف و جزم‌گرایی نقابدار است. تنها شکست نظامی نخواهد توانست این تفکر خطرناک و خوانش مسموم را از بین ببرد، بلکه باید مبارزه ایدئولوژیکی و فکری برای ازبین‌بردن تفکرات داعشی نیز در دستور کار قرار گیرد. همچنین زمینه‌های ظهور و بروز داعش نیز مورد بازبینی قرار گرفته و رفع شوند. علاوه براین، داعش و گروه‌های شبیه به آن ضمن جزم‌اندیشی، در حوزه بازیگران ابزاری نیز به‌طور تاریخی مورد استفاده قدرت‌هایی فرامنطقه‌ای بوده‌اند؛ قدرت‌هایی که خواستار حضور و نفوذ در خاورمیانه هستند. از ابتدا نیز ظهور داعش و قدرت‌گیری این گروه با ابهامات زیادی مواجه بوده است. چه کسی از وجود داعش و بی‌ثبات‌سازی‌های آن منتفع خواهد شد؛ این مساله در آینده نیز ادامه خواهد داشت و احتمال به‌کارگیری داعش و نیروهای مرتبط و همسو با این تفکر در سایر نقاط منطقه و در راستای قدرت بازیگران فرامنطقه‌ای وجود دارد. پس از روی‌کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا این کشور با درپیش‌گرفتن پارادایم آشوب و طرح استراتژی‌های جدید در منطقه ‌درصدد سوق‌دادن تروریسم به مناطق دیگر و استفاده ابزاری از گروهایی همچون داعش است. درنتیجه پایان سلطه داعش در موصل لزوما به‌معنی پایان تروریسم در عراق، سوریه و منطقه نخواهد بود. با وجود این مسائل، نابودی داعش در موصل و نزدیک‌شدن روزهای پایانی این گروه نقطه‌عطفی برای عراق محسوب خواهد شد. عراق امروز از امنیت بیشتری برخوردار است. آنان خواهند توانست بر اساس این پیروزی و پیامدهای روانی ناشی از آن، وحدت ملی کشور خود را بهبود بخشند و برای ترسیم هویت ملی این کشور نیز از آن استفاده کنند. همچنین با ایجاد یک امنیت پایدار نسبت به گذشته دولت مرکزی قوی‌تری تشکیل دهند.


مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها